Brynäs IF

727663 inlägg · 7962 ämnen

Pinsamt GD!

« · 271323 · » Till forumet

Sv: Pinsamt GD!
Hussen:
Och Esko Nokelainen gillade Nylanders spelstil. Därav kontraktet med Brynäs säsongen ut.
Ja, jag säger då det...
Kommentera

58 Larsson:
Jag kan rätta dig, Larsson. Nylander tog inte själv kontakt med Brynäs, utan det gjorde klubben när ytterligare en spelare blev skadad på försäsongen.
"Nyllet" var "arbetslös" efter sin sejour i den ryska ligan.
Och visst var han en värvning som kan betecknas "panikvärvning", då han inte var tilltänkt i truppen förrän skadorna började hagla tätt innan seriepremiären.
Kommentera

Hussen:
Nylander en panikvärvning? Jag har för mig att han anslöt till laget på eget initiativ och spelade in sig via försäsongsmatcherna.Rätta mig Linkan om jag har fel.
Kommentera

Hussen:
Tillhörande sammanslutningen för BMN (Bort Med Nylander) vill jag bara säga:
Det är beundransvärt hur mycket vilja som behövs för att kompensera så lite förmåga.

VIK. Jag säger bara VIK. Det grisspelslaget skulle passa Nylander.
Där går alla igång på transpiration istället för spel.
Göran B Lundberg, VIK:s sportansvarige, skall få ett mycket säljande rekommendationsbrev från BMN.
VIK hädan.
Kommentera

P J Davydjoos:
Att Brynäs ska vara, och alltid har varit, ett spelande lag med stark skridskoåkning och snabba pass som grundfilosofi är vi överens om.
Nog om den saken. Det är aldrig något jag har tvivlat över.
Men när du skriver att "spelare i Brynäs vill SPELA hockey" så blir det aningen övertydligt. Det finns så vitt jag vet ingen spelare i Elitserien som inte är intresserad av att spela ishockey. I såna fall har han nog valt fel sport.

Nylander var en panikvärvning, visst. Men behöver det betyda att han inte gjorde sitt jobb på ett beundransvärt sätt, tog ansvar och visade prov på stor vinnarskalle. Det tål att upprepas - spelare som Nylander behövs! Han kommer aldrig bli någon stjärna - som kanske unge herr Rönnqvist, men han behövs lik förbannat.
Niklas Danielsson bör naturligtvis ha en plats i A-truppen efter sin kanonsäsong. Helt klart. Vad Rönnqvist beträffar så vet jag inte, då jag inte sett honom spela.
Men vad är det som hindrar "Nyllet" från att vara kvar, även om nämnde Danielsson och Rönnqvist flyttas upp? Brynäs behöver i allra högsta grad bredda sin enormt tunna trupp.

Nä, jag tror fortfarande att du är ute och halkar på Gavlerinkens is när du säger att Nylander inte behövs i nästa års Brynäs. Jag vill mena att han definitivt behövs! MEN... det ena utesluter inte det andra. Nyförvärv behövs, både för att krydda och bredda truppen.
Kommentera

gordo: Djoos osnabb??

När Djoos rör sig står snigeln i stort sätt stilla!

Lillgammalt hockeyordspråk.
Kommentera

Nike89:
Beckham skjuter som en Pepsihäst sparkar...?
Kommentera

gordo:Har du sett reklamen eller...?Jag hade alltid trott att det faktist var Beckham som skör innan en kompis påpekade hur det faktist var...
Kommentera

Världsklass:
Världskass?
Kommentera

Nike89:
Med tanke på hormoner menar du, eller?
Kommentera

gordo: Världsklass?
Kommentera

gordo:Hästen i Pepsi reklamen sparkar ju i alla fall ganska bra=)
Kommentera

Lunkan:
Vi får inte vara oförskämda mot vår juvel med treårskontrakt. Det gäller att skriva upp honom till den milda grad att han värvas av någon trevlig och rik förening (läs LHC)...

- Björn Danielsson är en fantastiskt spelare som Brynäs kommer att bygga sitt lag kring i framtiden.

- Björn Danielsson skjuter som en häst sparkar.

- Björn Danielsson är snabbare än sin egen skugga.

- Björn Danielsson är esset i Brynäs leken.

Världsklass.
Kommentera

Lunkan:
Kyösti är det bara att tacka för trogen tjänst.
Luovi likadant.
Vi är inte överens om Nylander.
Wågen önskar vi lycka till.
Jobs, Floberg och Östlund har vi gärna i Almtuna (det nya farmarlaget)...
Tierp är det bara att glömma, hellre Skutskär, Hille eller Valbo i så fall.
Adam. Ja, det är en något ambivalent historia. Lovande? Begränsad? Förmodligen ja på båda. Hmmm, krångligt det här...

Visst är det försvarsspelet (inkl back- o ch målvaktsspelet) som brister. Men det beror på att Brynäs inte orkar (läs hinner) försvara sig över hela banan utan blir nedtryckt i egen zon väldigt snabbt och lätt.
Med dessa något osnabba eller yra backar (osnabb: Djoos, Sjödin, Johansson, Andersson, Laitinen. yra: P3, Pekkala, Rehnberg) så kan det inte bli annat än bakängesmål, speciellt om anrättningen kryddas med en studsmatta till målis...

Sedan har inte anfallsspelet varit bra heller. Hmmm, krångligt det här...

Krav: Finess, fart och tyngd (i den ordningen)!

Klapp-klapp.
Kommentera

gordo: B.D skulle må bra av en rejäl dos hästhormon!
Kommentera

gordo: Ja Kyösti måste bara bort han var bra i BIF 90 men det var ett tag sen. Låt han äga i Skjutskär!

Skulle man få en garanti på att Louvi är frisk (från bihåle problemen) så låt han vara kvar men om inte tack för lång och trogen tjänst.

Nyllet kan behållas.

Wågen bort.

Floberg och Jobs till Tierp.

Skulle gärna låta A.A lira med Tierp 1 säsong ev plocka upp honom vid jul om han dominerar.

In med 3 nya riktigt bra backar. Som jag ser det har backarna och målvakterna varit det största problemet i år.
Kommentera

P J Davydjoos:
he, he...

Med lite mer allvar i tankarna så kan man bli lite orolig över att det hörs så lite om Wågström, Nylander och Kyösti. speciellt med tanke på det helt oförklarliga "livstidskontraktet" med B Danielsson.
Det behövs någon/några som är bättre än Janne om det skall kunna bli något lyft i tabellen i 2003/2004.
Kommentera

gordo: Jo - du hade säkert skrivit bättre om du velat - men å andra sidan, det var ju mitt i natten :)
Kommentera

P J Davydjoos:

Hear, hear...
Skulle inte kunnat skrivit det bättre själv!
Eller, jo... kanske :-)
Kommentera

Hussen: Vissa lag har fysiskt spel och tokåkning och snabba avslut med i sitt grundspel. Lag som Brynäs vill låta pucken tala, passa en gång för mycket osv. osv.

I framtiden hoppas jag att grundspelet och spelglädjen återfinns i laget, att det blir en bra balans med olika roller inom laget, att alla har sin roll och hjälper medspelarna att göra sitt jobb i sin roll och därmed få ut max av varje spelare, det är det som har saknats tycker jag, och Nylander ser jag enbart som en nödlösning då anda rollspelare som passar bättre in i Brynäs spelsystem inte fanns att tillgå då han värvades...

Nylander & B.Danielsson har enligt många varit bland de bästa, när de i mitt tycke har varit de som har varit så långt ifrån Brynäs grundspel man kan komma. Andra har förgäves försökt att hitta tillbaks till grundspelet(som försvann i och med Esko) trots att balansen i laget inte har varit den rätta, och det har följdaktligen inte sett så bra ut...

Sen kan man ju tycka att funkar inte grundspelet så får man hitta på nått annat, kriga och störa enbart istället för att fokusera på sitt eget spel. Men jag tycker faktiskt att det är viktigare att försöka hitta tillbaks till det man egentligen är bra på, än att bara gå in för att förstöra spelet så mycket som möjligt för att få med sig nån pinne ibland.

Det är klart att kriga och störa är viktiga moment, men det räcker inte långt att bara göra så, det krävs mycket mer om man ska göra mål också. Där har Brynäs inte lyckats i år, på tok för få mål har det blivit.

Vi måste helt enkelt få tillbaka glädjen i spelet, vi får tillbaka Soling, vi värvar nån topplirare på varje position i laget, vi har alla roller fyllda i laget för att spela ett vinnande spel, och vi ger Nicklas Danielsson och Patrik Rönnqvist kontrakt och spelar dom så mycket som möjligt i rätt roller... Då tror jag vi kan ungå att bli ett strykgäng.

Behåller vi Nylander, inte värvar nå bättre spelare än vi värvat hittills, och inte lyfter upp Nicklas Danielsson och Rönnqvist, då är vi garanterat tillbaks i KS nästa år, och då klarar vi oss inte kvar är jag rädd...
Kommentera

Hussen:
Nylander var en av de få som höll en någorlunda jamn nivå säsongen igenom. Behåll honom, han tog sitt ansvar och åkte inte i passnings skugga som en del rutinerade herrar gjorde.
Kommentera

P J Davydjoos:
Ja, visst visade Sjödda hjärta. Men vilka fler? Nylander var en av de få som visade enorm krigarinställning säsongen igenom!
Sen fattar jag ingenting alls av det du skriver. "spelare i Brynäs vill SPELA ishockey...". Så det vill inte "Nyllet"? Och han är mer än bara en kämpe, även om han aldrig kommer att bli någon finsnickare a lá Ove Molin.
Jag snackar inte om framtiden när jag hyllar Nylander i fjolårets Brynäs. Jag menar att hans kontrakt bör förlängas till nästa säsong. Sen att han inte är någon att bygga laget kring i framtiden tror jag både du, jag och Elitkommittén är rörande överens om.

Enligt dig är Rönnqvist en av Sveriges mest lovande spelare. "med hjärta, kämpaglöd, med viljan att spela (vem fan har inte det förresten?)"...
Återstår att se.
Du har höjt mina förväntningar åtskilliga nivåer på unge Rönnqvist.
Kommentera

P J Davydjoos: Då litar jag på ditt omdöme och röstar för Rönnqvist. Och ska vi prata hjärta och kämpatakter så vill jag också hylla Nicklas Danielsson. Jag var inne på en match i Gavlerinken där han var överallt. Längst fram och dribblade, ner i sarghörnet och tacklade, ut och smällde på mitt på isen och sen längst bak och bröt. Och vem blev matchens lirare? Tommy Sjödin... Ibland undrar jag om de som utser lirarna verkligen tittar på matchen, eller om de alltid ger det till Sjödin.
Kommentera

Hussen: Sjödin visade väl hjärta när det som mest behövdes...
Men, fortfarande, spelarna i Brynäs är inga grovjobbare, dom vill SPELA ishockey, därav att en som inte vill spela höjer sig över mängden, en som enbart kämpar syns, det gör honom inte till en spelare för framtiden...
En spelare med hjärta, med kämpaglöd och viljan att spela, vara småful, ge och ta, precis som Rönnqvist är vad vi behöver inför framtiden... Inte Nylander i framtiden tack... Sen att Nylander kämpade, ja det gjorde han, men...
Kommentera

Ford Prefect: Hans insats efter inställning och kunnande var det väl inte fel på, men han är och förblir en krigare som inte har så många fler egenskaper och inte heller har något utvecklingskapital i någon egenskap...

När en spelare som Rönnqvist går in och syns lika mycket stundtals på isen i ES genom att respektlöst gå in och ge och ta och vara lagomt retfull, då tycker jag vi har ersättaren mitt framför ögonen. En utvecklingsbar småful, fysisk spelare som har potentialen att bli en ny publikfavorit i Brynäsdressen, om han får plats, och gärna istället för Nylander om jag får råda...
Kommentera

P J Davydjoos:
För mig, liksom för dig, finns det bara en #26 Huss. Helt rätt! Jag växte upp med nummer 26 på ryggen, och har sedan dess alltid eftersträvat att ha de två siffrorna på ryggen i de lag jag själv spelat.

Men att såga Nylander efter den här säsongen måste vara något av tjänstefel! Han var klart en av Brynäs genomgående bästa spelare. Jobbade hårdare än både Molin och Larsson tillsammans, gjorde (faktiskt) några riktigt viktiga mål (om än inte i Kvalserien) och visade vinnarskalle. Att han inte har Huss totala register tror jag alla förstår, det har inte många i Brynäs haft genom åren, men han jobbar lika hårt. En oerhört viktig egenskap.

Sen må det vara sant att andra spelare besitter andra kvaliteter som "Nyllet" inte har. Men h-j-ä-r-t-a! Hur många hade det under säsongen? Nylander var en...
Kommentera

P J Davydjoos: Det är möjligt. Jag har aldrig sett herr Rönnqvist spela så jag kan inte uttala mig. Jag tycker bara inte att folk ska förringa Nylanders insats den här säsongen.
Kommentera

Ford Prefect: Förresten - tycker du att Nylander hör till framtiden, eller är det bara hans kämpainsats du ger beröm?
Kommentera

Ford Prefect: Men, jag fortsätter att hävda att en sådan spelare måste vara småful, ge och ta mer i det fysiska spelet, vara fräck och respektlöst utmana - det stämmer mycket bättre in på Rönnqvist än Nylander, där tycker jag vi har våran "sargråtta" nästa säsong, och han kan dessutom växa till något mer, ju mer istid han får...
Kommentera

bradberry: Jag instämmer i hyllningarna till Nylander. Visst tyder det på svaghet när en spelare som Nyllet är bäst i laget, men det fråntar inte hans insats. En spelare som alltid sliter, alltid försöker. Alla lag behöver sargråttor också, även om det kanske inte är så konstruktivt. Jag tycker Nylander förtjänar en stor portion beröm. Att sen försöka jämföra honom med Huss är ju bara taskigt. Det är taskigt att jämföra vem som helst med Huss. Det finns bara en #26 Huss! Och tyvärr finns han inte kvar i vår organisation...
Kommentera

bradberry: Jasså - är man en undermedioker spelare som håller en konstant undermedioker nivå, då är man plötsligt något för framtiden...
Kommentera

P J Davydjoos: Hävdar f.f att Lill-Nyllet är årets spelare. Anger var bra, visst..... Men mest i medgång. Höll inte samma jämna nivå. Sjödin glänste före jul, för att bli fullkomligt kass efter jul(det verkar ingen minnas) för att sedan bli dominant i en medioker kvalserie. Nej, den enda som inte vek ner sig på hela säsongen var Nylander. Sen håller jag med om (det skrev jag oxå) att när en sådan spelare är så framträdande säger det en hel del om de övrigas kapacitet. Vi bör i alla fall definitivt behålla honom till nästa år.(för att dessutom öka chanserna att få hit storebror om några år) :-)
Kommentera

Hussen: Men Nylander är då inte en spelare som är av Huss-typen. Huss hade ett åtskilligt bredare register, han kunde komma ur svåra situationer och göra någonting bra efter det, han kunde slå en riktig pass, han hade ledaregenskaper, han hade det mesta som Nylander inte har, så nej tack Nylander...

Huss-typer behövs alltid, det är bland annat det Brynäs saknade förra säsongen, eller egentligen sedan -99, och målskyttar också för den delen, och backar, och bra målvakt...

Men Nylander och Huss är totalt vida skilda begrepp, så länge vi snackar om lill-nyllet Peter Nylander och Anders #26 Huss - vi behöver inte en spelare som endast har fragment av Huss-klass, vi behöver spelare som besitter det mesta utav Huss kvaliteér...
Kommentera

Hm... Bradberry:
Jag är en av dem som gillar Peter Nylander skarpt. Håller till helt och fullo med dig när du skriver att han var den som stod upp och visade vinnarskalle när det gick som tyngst för laget i vintras. Äras den som äras bör. Jag vill definitivt se en fortsättning för "Nyllet" i Brynäs. Huss-typen av spelare behövs alltid, även om inte ett lag kan bestå av 22 Nylander.

Men, och det är ett stort MEN, han är inte årets spelare i Brynäs. I oerhört mager konkurrens är Tommy Sjödin mannen som enkelt tar hem priset. Ni som höjer Niklas Anger till skyarna på HS - var fanns han när han som bäst behövdes? I "måstematcherna"?

Peter Nylander är en kämpe som ALLTID ger hundra procent och som behövs i nästa års version av BIF.
Det hoppas jag, och tror, att EK har i åtanke nu när de är i full gång med bygget inför kommande säsong...
Kommentera

skalpjägaren: Det är ju därför som flera sponsorer har gått ihop för att lösa honom från det, och därmed har också Brynäs fått Frölundas tillåtelse att förhandla med honom... Se länktips...

Från arbetatarbladet:
"Frölundas ordförande Mats Ahdrian vill behålla Norrena, men vet naturligtvis innerst inne, att det inte går att lösa. Så fort valet att satsa på Henke Lundqvist fattats var Norrena förlorad.
- Jag har svårt att tänka mig något annat, säger Bäckström. Brynäs har kontaktat Norrena.
- Vi har Frölundas tillåtelse att prata med Fredrik om kontrakt. Det har vi gjort och han tycker det är kul att vi hörde av oss, han är villig att flytta om Frölunda väljer att satsa på Henke.
Frölunda har bollen.
- Det handlar om vilka krav de har, säger Bäckström."
Kommentera

skalpjägaren: det jag läst om Norrena är från aftonbladet (sanning?) Norrena har ett år kvar men Frölunda har skrivit nytt med Lundqvist och erbjudit Norrena till försäljning ungefär...
Kommentera

lindberg: Ja, helt ovanligt att det gör så är det ju inte...
Men om jag inte missminner mig så har Norrena ytterligare ett år på kontraktet... kanske bäst att kolla upp det...
Kommentera

skalpjägaren: å andra sidan hur vanligt är det inte att en hockeyspelare säger en sak, bara vill spela i ett lag blablabla och sedan gör tvärtom..=) Norrena i Brynäs är en dröm men jag vågar inte hoppas på det.
Kommentera

brockan: Tyvärr för er del så har han själv sagt att så länge han spelar i Sverige är inte någon annan klubb än Frölunda aktuellt. Sen så får vi se hurvida han åker till NHL eller inte...
Kommentera

brockan: japp! då tror ja d är lugnt iaf =).. den karln är vass!
Kommentera

P J Davydjoos: Nog om detta
Jag tycker att Bif ska värva Norrena
Kommentera

aphac: Ja tycker att det är ett Stort Plus att Nyllet KAN vända i just sarghörnen.. D är inte många i dagens brynäs som kan hålla i pucken i anfallszon.. en bra spelre bredid honom o nyllet kommer få ett relääält lyft.

sen skulle jag villja lägga till en till lovande back, o d är Mattson i J20.. Där har vi en stadig back! Stor, tung och skridskoskicklig...
Kommentera

aphac: Helt korrekt, hoppas bara att nuvarande värvarstab förstår det, jag är iallafall hoppfull om att nya EK iallafall förstår det...
Kommentera

P J Davydjoos: Ska man ha hörnriddare så ska det vara spelare med lite tyngd, som kan komma ut med pucken och göra nått konstruktivt. Nyllet bara vänder o vänder sen händer det inget.
Kommentera

aphac: jo :) Hoppas dom reglerna inte kommer, och att Nylander därmed också förblir överflödig i LAGET som tar sats mot att SPELA hockey på ett sådant sätt att vi hör till TOPPEN i ES, och vi har en FRAMTID där... Att vi kan lotsa in de TALANGER som faktiskt kommer ibland, och inte förstöra de talanger vi har haft(Jobs bl.a.).
Kommentera

P J Davydjoos: När nya regler kommer och målburarna står i hörnen, då kanske Nylander kan vara med om att slåss om titeln "Årets brynäsare".
Kommentera

bradberry: Årets spelare - tillåt mig små le... :)
Är Nylanders insats mer gedigen än Sjöddas? än Angers?

Vi behöver ett lag som klarar av att vara spelförande, många spelare i Brynäs blir dåliga om vi inte SPELAR hockey...

Brynäs är inte ett lag som spelar spelförstörande och enbart checkar och sliter, att Nylander klarar det säger inte att han är just den spelare som LAGET behöver, det krävs mer än så för att lyfta LAGET Brynäs IF.

Om Nylander är årets spelare - då är inte Brynäs längre Brynäs, och att hans har synts är av den enkla anledningen att LAGET föll samman, lyckades inte spela sin ishockey, och spelare som Nylander och Björn Danielsson var dom som kämpade mest och syntes, trots att dom inte spelade särskilt bra... Anledningen/anledningarna till att laget föll samman låter jag vara osagt...

Om någon förutom Sjödda ska anses vara årets spelare så är det väl Nicklas Danielsson och Patrik Rönnqvist, på det sätt dom tog sina första ES-chanser, helt klart imponerande - där har vi framtid och årets utropstecken!!!
Kommentera

wesleyjah: Ska man vara riktigt petig så hade faktiskt VPL +8 i år... Sen hade Luovi och Molin +2 resten 0 eller minus. ;)

Glad Påsk
Kommentera

bradberry:

Årets Brynäsare måsta ju vara Soling, han har inte varit inne på något baklänges mål, visserligen inget framåt heller. Men han har ju inte minus i statistiken i alla fall. (skämtar bara)

På tal om backar jag skulle vilja ha så är det Lintner från Modo.
Han åker skridskor, han smäller på och han är målfarlig.
Han är en sjödda typ fast vassare på rören. Sedan kompleterar man honom med en starkt defensivt skicklig back. Det borde finnas att värva, typ Drew Bannister från Kärpat i SM-liiga
Kommentera

bradberry: Man tror knappt det är sant när man läser att Nylander är årets spelare i Brynäs. Anger och Sjödin är utan konkurrens säsongens spelare i Brynäs, de enda som hållit elitserieklass.
Kommentera

« · 271323 · »