Brynäs IF

727615 inlägg · 7961 ämnen

Publiken sviker!!!!

« · 1589471 · » Till forumet

Sv: Publiken sviker!!!!
zigge: Svenska spel har väl sin variant där man kan välja favoritklubb. Tror Brynäs ligger 4a i Sverige där faktiskt.
Kommentera

bradberry, Carl:Mycket väl medveten om Löne-cirkusen, men det är inget vi i Sverige kan styra, är ju NHL/KHL o några fler som fläskar på, vill vi vara med högre upp än Lingonserien, måste vi tyvärr flisa in! Nu tänker jag på de ( kanske fåtal ?) som iaf vill stötta "sin" klubb, men när matchen är slut knappast går till Internetbanken o slänger in några tjugor. Stödjer gör vi väl på många olika sätt, köper Medlemskort, souvenirer osv? Elr menar Du bradberry, att du aldrig köper en souvenir, för BIF får såna enorma TV-pengar?

Jaja, bara en tanke jag ville testa lite på oss "hockey-Nördar"! :-)

Kommentera

zigge: Jag har svårt att se  tiggeri när spelarna tjänar fett, problemet är att klubbarna ger spelarna för höga löner helt enkelt och dessutom kostar produkten en hel del. Visst om nån vill skänka så är det ju fantastiskt men jag är tveksam. Sen om alla klubbar får ta del av detta "tiggeri" så får de kanske mer deg i bageriet men det leder ju bara till att trissa upp lönerna ytterligare. Det är Brynäs som måste hitta vägar att öka sina intäkter om det ska ge klubben någon som helst konkurrensfördel.

Redigerad kommentar

Kommentera

zigge: Skämtar du?

De får ju 25 mille i TV- pengar för att många brakar 450:- i månaden och uppåt. Skall man ge allmosor utöver? Där dessutom tv-drakarna får procent?

Nä- Ambitiöst tänkt men mig lockar det inte!
Kommentera

Hej, vill fråga även Er om denna grej jag grunnar på , apropå ekonomi o stöd till "hjärte-klubben" : När ni sitter hemma i finsoffan o ser en match, skulle ni kunna tänka er skänka en peng, liknande de har vid "Världens Barn" o liknande TV-galor,typ:

"Skänk 50 kr till Brynäs, ring 0771-710050 , för 100 kr , ring 0771-710100 !

Naturligtvis motsvarande för motståndarlaget.

Skulle DET kunna va nåt? Självklart blir det väl en viss liten avbränning till kanske både ViaSat / SeeLess o ev teleoperatören, MEN enklare för oss i Slösoffan, än att gå in via Internetbank o leta rätt på BG/PG-konto o hålla på.

Vad tror NI? Nåt att skicka in till SHL/AS Viasat/ C-More/Telia?

Synpunkter/Nackdelar??

Kommentera

Huss: Även vi har gjort en omfattande "renovering" sedan guldet. Det är bara 7 - 8 spelare kvar från guldlaget.
Kommentera

Rodrigo: Om du tog bort namnen och körde en blindtest på lagen och tittade på deras senaste tre säsongers prestation i slutspel etc. så är jag inte helt säker på att du skulle plocka upp HV och FBK som topplag. Det hänger kvar....
Sen har inte HV och FBK sina enorma kassakistor intakta heller så det kommer bli en utmaning för dem. Titta på VF som gjorde en totalrenovering detta år, det kommer att löna sig på sikt.
Kommentera

Rodrigo: Jag tror att både Hv71 och FBK kommer få en riktigt tuff säsong. är verkligen inte imponerad av deras trupper. Färjestad är svagare än på väldigt länge.
Kommentera

Huss: Tror HV och FBK kommer resa sig. Det hör ju till vanligheterna nuförtiden att FBK är dåliga i säsongsinledningen. Men sen får man väl hoppas på att något lag gör en riktigt fiaskosäsong. Frölunda eller Växjö har inte heller gått speciellt bra. Detta är såklart perfekt för Brynäs men då gäller det att Brynäs håller den här klassen säsongen ut och inte klappar ihop som förra säsongen... Då känns iallafall inte en topp 6-placering speciellt omöjlig ut. Har dock svårt att se att målvaktsspelet kommer fortsätta vara såhär bra... men men, vi får se.
Kommentera

Huge: LHC, SAIK och Luleå känns som de tre lag som kommer glida ifrån de övriga i tabellen. FBK och HV har identitets och generationskris, de lever kvar i sin egen självbild från the glory days. Brynäs borde ha ett ypperligt läge att ta en plats någonstans mellan 5-7 egentligen (Frölunda har också ett bättre lag anser jag).
Men vi har inte riktigt den spelaren som kan hålla i pucken lite extra, gärna mer centralt än puckhållarna i dagens lag som glider längs kanterna. Det ger mer möjligheter att öppna upp försvaret så.
Kommentera

Zappaholic:

Det är för tidigt att peka på några bekräftade farhågor efter bara 5 omgångar. Visst är det illavarslande att de har svårt att göra mål, men om 5 omgångar kan det ju lika gärna ha lossnat.

Vill poängtera att jag är ganska nöjd med poängskörden så här långt. AIK- matchen borträknad så har man ju gjort det ganska bra. Det som fascinerat mig mest är ju hur olika man kan tycka då man studerar händelserna på isen. Någon tyckte att matchen mot AIK var välspelad, jag tycker det var en ganska medioker tillställning. Åtminstone om ser till själva spelet. Men man har väl helt enkelt olika måttstockar för vad underhållning är.
Kommentera

Peja:

Luckan efter Hansen har man väl ändå täckt upp riktigt ordentligt. :)
Kommentera

Roger Ramkvist: Men ingen vinst hemma. Änsålänge skall jag tillägga. Även FBK har inte någon hemmavinst än kan man trösta sig med. Var det okunnigt  ;-)
Kommentera

Roger Ramkvist: Det handlar ju om att vinna matcher. Det spelar ingen roll om man är bra i special teams om det inte leder till att man vinner matcher... Och det är ju ganska svårt att få ihop logiken i...
1, Laget har tagit för få vinster.
2, Laget är bra i special teams.
3, Laget har varit bra i 5 mot 5.

Om man är bra i special teams men ändå inte vinner matcher, så tycker jag att det är ett tydligt tecken på att man inte är tillräckligt bra i spel 5 mot 5.

Nu är det i och för sig väldigt tidigt att mäta special teams. Även om jag vill påpeka att Brynäs, enligt swehockey, ligger 6a och inte 4a i PP-ligan.

13,64% i powerplay är ju faktiskt inte bra, så jag får ta tillbaka påståendet om att laget har varit bra i special teams hittills... Det är uppenbarligen bara BP (90%) som har funkat, vilket förstås är imponerande med tanke på att man inte längre har t.ex Hansen i truppen.

Redigerad kommentar

Kommentera

Detta kommer reta många men skit samma!!

Om man ska titta på Brynäs med öppna ögon under dom första omgångarna.
vi kan se till det stort.
Vi ligger 4 i PP ligan
vi ligger 4 i tabellen
Honken låg iallfall 4 i mv ligan
vi är obesegrade borta
Vi har rent spelmässigt varit bättre än Saik och HV och fullkomligt spelade ut AIK.
Vi har haft en jävla fart i anfallszon med bra kombinationer vi har haft hygglig trafik framför mål. Vi har spelat en riktigt bra försvarshockey i alla zoner med inga lagfel utan små individuella misstag. Vi har haft 6 ram träffar och en jävla massa hoppande puckar överklubbor vid målchanser.
Så enda jag saknar är en dirigent av rang men man kan inte få allt här i livet.
Men ni som spyr galla över allt skärp er ni låter fruktansvärt okunniga!!!
Kommentera

Treklövern1912: Klart vi har playmakers. Så här långt har vi, som du säger, ändå skapat många helt öppna chanser som tyvärr missats. Är väl främst mot AIK, där vi dominerade kraftigt spelmässigt, som ineffektiviteten varit mest påtaglig.
Lätt hänt när man kanske blir lite självsäker, i vetskap om att nya chanser skapas en masse.
Skärpan framåt har iaf märkts lite mer i övriga matcher, det är min känsla.
Tror på en jämn match mot LHC, kommer att gå snabbare än senast och spelarna kanske inte hinner tänka så mkt när chanserna kommer.
Som alltid sitter 95% av såna här problem mest mellan öronen...
Kommentera

Treklövern1912: Tack, en själsfrände. Jag anser också att det inte är målskyttarna vi saknar utan snarast kloka playmakers till centrar som öppnar dörrarna för ytterforwards.
Kommentera

Zappaholic: Skotteffektiviteten säger inte alla gånger att man är dåligt på att skjuta. Det beror på också varifrån man har skjutit och om det finns folk framför och skymmer. Om jag minns rätt så har vi tagit skott från alla möjliga och omöjliga ställen. Då blir skotteffektiviteten låg. Kan hålla med om att vi har missat också många helt öppna chanser.   Om man har riktigt bra playmakers med öppnande passningar så förbättras ju skotteffektiviteten. Har vi dessa playmakers ?

Kommentera

Zappaholic: Bra analys där, effektiviteten är problemet (och kanske vår andremålis). Saik ser grymma ut men i övrigt är det många lag som ser jämnstarka ut inklusive Brynäs.
Kommentera

Linus Wickman: nej, men en etablerad målskytt skulle inte skada... Ej heller Omark för att få igång Harju...

Men sannolikheten i dagsläget är väl inte hög... Elias-återkomst är väl också orealistiskt att hoppas på!? Men jag kommer att hålla det hoppet uppe fram tills jul ändå...
Kommentera

Zappaholic: Håller med om att det är onyanserat att kritisera vissa saker så som läget är nu. Laget har spelat bra i princip alla matcher. Dock förstår jag verkligen att man blir bedrövad av att man inte vunnit fler matcher pga dom sätten man förlorat på. Man blir frustrerad helt enkelt.

Sen så får man säga att man blir ganska glad att man inte sitter i HVs eller FBKs sits just nu. Två lag man verkligen trodde skulle gå bättre än BIF.

Men sen har det ju bara gått 5 omgångar så allt kan ju hända
Kommentera

Zappaholic:Gynge hade verkligen varit perfekt för att höja effektiviteten, dock är det nog inte speciellt sannolikt.. trots att man lånade ut molin till almtuna. 
Kommentera

Fyra i BP.ligan ska det vara.
Kommentera

Vi som är så in i helvete dåliga ligger fyra efter fem omgångar och har släppt in minst mål av alla lag, tillsammans med Luleå. Thuresson ligger delad trea i målligan, Holmqvist är fyra i målvaktsligan. Dessutom är vi fyra i PP-ligan. Vi har skjutit näst flest skott på mål i serien. Tycker det är värt att notera, det sätter perspektiv på kritiken.

Däremot ligger vi näst sist i skotteffektivitet, på ynka 7.69%. Där har vi bekymret. Där håller jag med i kritiken. Hade vi haft samma effektivitet som SAIK och Luleå hade vi ledat serien nu.

Redigerad kommentar

Kommentera

bradberry:

Vi får enas om att vi är oense tror jag.

Kommentera

Tväst:

På förhand skulle jag nog säga att jag förväntade mig poäng mot Leksand Växjö och AIK ja. Mot Skellefteå och HV71 var det nog hoppet jag levde på, då det på förväg är två riktigt tuffa matcher.

Kommentera

Johan Norrström:

Hoppas, eller vad man förväntar? Leksand, Örebro och AIK har tippats i botten av tabellen. Det är väl troligt att det blir så till slut, men dom kommer att kämpa på och lura ett o annat lag på "säkra" trepoängare. Även Växjö döms ut på förhand, men jag tror att lagen är såpass jämna att alla kan slå alla om man har en bra dag. Och då är ju den stora frågan, skall man hissa katastrofflagg om ens lag gjort 3-4 sämre insatser? tråkigt? javisst, men några små nyanser mellan svart och vitt tycker jag man kan hålla sig med.

Kommentera

Johan Norrström: Tycker ändå det var oförväntat att dom skulle göra så bra insatser mot HV71 och Skellefteå, speciellt SAIK. Nu har det ju det gått väldigt dåligt för Växjö med tanke på hur deras trupp ser ut men att BIF skulle förlora mot Växjö skulle väl inte vara någon skräll precis.
Kommentera

Huge: "Snacka om överdriven och skev verklighetsbild"

*asg* Kasta för fan inte sten i glashus. Du behöver verkligen inte svara på det här inlägget, eftersom att jag håller på att garva mig harmynt o kommer inte att ha tid o svara under återstoden av säsongen.

Kommentera

Johan Norrström: Tycker "bedrövliga insats" är att överdriva kraftigt. Gårdagens insats lämnade en del övrigt att önska. T.ex. bättre målskytte, aggressivare spel framför motståndarmålet och friska Bertil/Gunde (för något var mkt fel där igår). Dock kvarstår faktum att man i 85% av matchen kraftigt dominerade och tryckte ned ett lag på ett sätt att det kunde skiljt en division mellan lagen. Då är det lite magstarkt att kalla insatsen bedrövlig om du frågar mig...
Kommentera

Rodrigo:

Nja jag tycker nog att Brynäs presterat som förväntat. Inte inkluderat gårdagens bedrövliga insats då. Eller hade du väntat dig att Brynäs skulle förlora mot Leksand och Växjö?
Kommentera

mattias - 74: Brynäs har väl snarare varit ett snäpp bättre än vad dom flesta skulle tro i säsongsinledningen, nu har det ju spelats alldeles för lite matcher för att man ska kunna dra några slutsatser dessutom. Egentligen så är väl den enda rätt dåliga match Brynäs har gjort varit mot Växjö och där vann man ändå med 0-3.
Kommentera

mattias - 74: de flesta, dvs många, tror ju och tycker ju att vi är dåliga så jag vet inte hur du tänkte nu. Lite harmynt logik så här mitt i veckan?
Kommentera

Såklart tycker Huge att AIK är bättre än vad många tror när vi inte lyckas vinna mot dom.

Det spelar ingen roll egentligen, vad för lag vi mötte, så som matchen såg ut igår ska Brynäs ta tre poäng, så är det bara. Sen gör det ju såklart det värre när vi faktiskt möter ett lag som antagligen kommer hamna i botten.

Sen kan jag säga att vi antagligen hade förlorat om vi mötte ett mer offensivt begåvat lag, det var otroligt många felbeslut och felpassningar i försvaret igår, nu hade vi tur att AIK inte kunde ta vara på det. Det är sällan man ser exempelvis Gunderson göra en dålig match, men så var fallet i denna match.

Kommentera

Huge:

AIK är inte bättre än vad många tror det kanske är så att ni är sämre än vad många tror? Undantag du då förstås.

Kommentera

Huge:

Med den logiken bör vi vara riktigt oroliga för matchen mot Linköping. De
vann ju mot Leksand med 6-1. Brynäs mäktade ju bara med 3-1.
Kommentera

Johan Norrström: Och vad har hemmaplan med saken att göra?
Min poäng är ju att AIK är bättre än vad många tror eller förutsätter, vilket deras insats på Hovet (om spelplats nu spelar nån roll) mot seriens just nu bästa lag kanske visar.
Vilket i sin tur kanske förhöjer VÅR Insats igår, istf att förminska den som många gör.
Kommentera

Huge:

Nä inte direkt. Matchen spelades väl på hovet och således var det väl AIK som spelade hemma. Jag förstår tanken, men det blir ju av olika anledningar inte riktigt samma sak.
Kommentera

tjugo8: Kan inte förstå att man tycker att man är nöjd med lagets insats när man inte vinner. Den grundinställningen är ett tjänstefel i min bok.
Håller med om tredje perioden, AIK hade en sen match i benen och det utnyttjade inte Brynäs för fem öre, coachmisstag anser jag. Du måste motivera dina egna spelare att go for the kill om motståndarna sladdar av trötthet. Det kom först i sudden men då var det återigen ett ständigt spelande kring sargerna...
Jämnheten är vårt främsta vapen säger TJ, det är helt och hållet beroende på vilken nivå dina motståndare håller anser jag.
Sen skall man sätta kraven utifrån förväntningarna och Brynäs är tippat av de flesta som ett mittenlag som kommer vara närmare de nedre regionerna än toppen dvs typ platserna 7-9.

Kommentera

Huge: Bajsar björnen i skogen?
Kommentera

foppa78: Va, är det så jävligt??
Kommentera

Huge: Vi åkte fortfande på stryk igår!
Kommentera

Tväst: Såg AIK mot LHC och östgötarna hade, trots dokumenterat bra form (förmodligen bästa laget just nu), klara problem och då bjöd ändå AIK:s målvakt (Hamberg, inte Larsson) på nåt mål.
Sätter kanske vår insats igår i en lite mer nyanserad dager...
Kommentera

tjugo8: Akut kris?
Efter 5 matcher, där vi vunnit 2, förlorat 2 pga individuella skitmisstag i slutet och dålig effektivitet i den sista?
Snacka om överdriven och skev verklighetsbild.
Om nu hemmapubliken inte har större tålamod än så, ja då är det illa beställt.
Mot Växjö gör vi en sämre match än igår, men vinner.
Ändå inget gnäll över dåligt spel.
Slutsats: många analyserar enbart utifrån besvikelsen pga förlust och inte så mkt utifrån hur spelet i stort har sett ut.
Kommentera

tjugo8:

Jag anser att man måste ta med motståndarnas insats i analysen.... OK, om vårat lag inte ens ser ut som att dom verkligen VILL vinna utan glider runt match efter match så håller jag med dig. 

Igår gjorde Daniel Larsson några avgörande räddningar och det är ju så det blir ibland...... Om vi efter att ha mött alla lag en gång har lyckats få motståndarlagets målis att framstå som rena väggen är jag beredd att hålla med dig om våra spelares oförmåga att göra mål.

Apropå de låga publiksiffrorna i Läkerolen så är ju det nåt som verkar gälla de flesta arenorna..... nyuppflyttade lagen hör väl till undantagen. Det ÄR dyrt att se hockey live, i synnerhet om flera i samma familj skall gå. Hemma i soffan är det bekvämt och kräver inte mer förberedelser än att vargen skall hållas på gott humör ;-)

Kommentera

tjugo8:

Jo men annars ser det bra ut överlag. ;)
Kommentera

Tväst:

Jag utvärderade inte 13/14 utan satt fingret på en akut kris, helt enig om att till det måste det ges mer tid...men hur mkt tid och förtroende finns hos hemmapubliken med fjolåret i färskt minne?

Förluster är förluster även om de kommer med ett tamt och virrigt lag

Kommentera

tjugo8:

"uselt hemmafacit 2013...."

Visst, 2013 innehåller ju avslutningen av förra säsongen och början på den nya, men jag tycker den jämförelsen haltar en aning. Ett skadedrabbat, mycket tamt och virrigt spelande Brynäs avslutade våren med att bli utspelade av blivande svenska mästarna, i förra veckan förde Brynäs spelet mot Saik men hade inte marginalerna med sig för att vinna då. En viss skillnad tycker ivf jag.

Det har spelats 5 (fem) matcher.... är det inte lite tidigt att avfärda årets lag? 

Förberedelser, dagsform, skicklighet, tur, marginaler på rätt sida och dessutom ett motståndarlag som vill annat än att vi skall vinna varje match.... nu kommer jag förstås lika säkert som amen i kyrkan bli kallad "naiv, blåögd, lallande jasägare"..... men kan vi inte ge dom ett möte med varje lag innan vi tar fram den stora sågen?

Kommentera

tjugo8: Skicka vidare till Sundlöv han lovade ju faktiskt spetsspelare! ;-)
Kommentera

Självbild och förtroendet från hemmapubliken???

Uselt hemmafacit (2013: 15 matcher es/shl, 13 förluster) och underlig i media förmedlad självbild tror jag kan vara förödande för intresset i Läkerolen.

Istället för Stolthet, Hunger, Engagemang och Gemenskap har Brynäs själva vidhållit att fans under främst 12/13 fick se ett klubb med Mättnad, Nöjdhet, Naivitet.

Jag förstår att klubbens företrädare mot fans/intressenter måste ge en positiv och kontrollerad bild utåt.

Det stora problemet blir dock när förmedlad självbild och omgivningens syn skiljer sig för mycket, missnöjet späs på, förtroendet falnar, intresset minskar.

Exempel på ovan, AIK igår:

TJ tycker att vi gör en bra match

Vi gör 2 bra perioder förutom det specialtränade PP.

1 av 4 PP är bra, 1 är knappt godkänt, 2 är helt usla där vi skjuter 0 och 1 skott och har knappt ngt ordnat spel

När vi då i 3 perioden ska gå ut med Hunger, Engagemang osv och sopa hem matchern mha den bra starten...

...så skjuter vi 5 skott på mål, det första efter 5 minuter, det sista efter 11 min.

Vi skjuter 0 skott på mål i PP:t och gör en usel period där vi hela tiden befinner oss på utsidan av försvarande AIK

Publiken i Läkerol börjar bli urless på att gå hem med förlustkänslan, och det sista de då behöver är en av klubbens företrädare skev/friserad bild av vad som utspelat sig...

Om inte ovan ordnar sig är jag djupt orolig för intresset, publiksiffror och slutligen ekonomin 13/14...

Kommentera

« · 1589471 · »