Brynäs IF

727626 inlägg · 7961 ämnen

Publiken sviker!!!!

« · 1589471 · » Till forumet

Sv: Publiken sviker!!!!
zigge: Svenska spel har väl sin variant där man kan välja favoritklubb. Tror Brynäs ligger 4a i Sverige där faktiskt.
Kommentera

zigge: Jag gillar det här med att intressera barn för hockey, att få dit barnen är liksom en förutsättning för publik i framtiden. Kidsen ska till Läkerolen och de ska släpa med föräldrarna dit helt enkelt.För att uppnå detta så krävs att kidsens föräldrar får rabatt när de har kidsen med och att kidsen har roligt även om det spelas dålig hockey. Jag vill se en fet satsning på en klubb för kids där ett medlemsskap verkligen ger någonting.Varför inte låta medlemmar i barnklubben  ta med föräldrarna gratis på utvalda matcher och på utvalda sektioner? Barnen ska genom ett medlemskort kunna ta med sig farsan (morsan) på hockey utan att det kostar stjortan för honm.

Tänk vilken genial present från farsan/morsan till ungarna med ett medlemskort i typ Barnens Brynäs som ger rabatt på hockeymatcher för hela familjen och kanske nån t-shirt, tidning, tillgång för barnet  att komma "back-ice" och träffa stjärnorna på nära håll osv.

Säg att ett medlemskort i Barnens Brynäs ger billiga biljetter för hela familjen och typ en massa roliga grejer för barnen med så att de verkligen vill vara medlemmar.Gratis popcorn, gratis matcher om föräldern köper biljett (utvalda matcher/utvalda sektioner/i mån av tillgång), lekrum för barnen dit de kan gå om hockeyn blir trisst med barnfilmer och roliga clowner.....you name it!!! Rabatt på sommarens hockeyskola kanske också.....företag kan säkert vara villiga att sponsra projektet med en slant eftersom att det är speciellt riktat mot barn..

Jag ser en klar röd tråd här att vi satsar stenhårt på juniorverksamheten i klubben så är det naturligt att satsa även i de lägre åldrarna...

Visst det finns Tigerklubben nu med där får ju barnen typ ett medlemskort och en knapp....pinsamt.

Nu svävar jag iväg lite......

Kommentera

Huss: Ger det nån intäkt till BIF? Om så, hur mycket ungefär? (Orkar inte googla fram själv, länk?)
Kommentera

zigge: Precis som "Kräk" nämner gäller det för Brynäs att hitta vägar att få in mer medel. Så länge hela ligan drar in flis leder det bara till högre spelarlöner och liknande...
Kommentera

zigge: Svenska spel delar ut 50 mille till ungdomsidrott. Man kan välja klubb när man spelas och sedan i slutet på året så fördelas pengarna mellan alla klubbar. Detta kan ge nån slant till Brynäs men ingenting till A-laget...
Kommentera

bradberry:Njaa, min tanke var ju att 'telepengen' går direkt till vald klubb, inte till Ligan. Men du menar kanske att ALLA lag får in peng via detta sätt då? Dock beroende hur många supp som väljer detta - tror ju tex att Ni skulle få BETYDLIGT mer än tex Växjö, eller Örebro?

Kräk's tankar kring barn/ungdom e ju också lite intressant, för framtiden.

Kommentera

Stisse:

"Man kunde se matchen på betal-tv;

Man kunde se andra elitseriematcher (SHL!) på betal-tv;

Man kunde se hockeyallsvenskan i Viasat Hockey;

Man kunde se Arsenal–Napoli i Kanal 6;

Man kunde se Celtic–Barcelona på Viasat Fotboll;

Man kunde se NHL-premiären Montreal–Toronto på TV10.
Man kunde skaffa ett liv också.
Men om man gillar sport, och rätt många gör det, är tevesoffan skön, kanalerna många och fjärrkontrollen kompassen till himmelriket. Konkurrensen är stenhård i höstmörkret.
Det är väl så här också, att det inte är lördag hela veckan heller. Säsongens publikutveckling 5 709, 4 302, 4 242 och nu 4 112"

Kommentera

tjugo8:

Han har dessvärre rätt. Människan har blivit väldigt bekväm. 

Kommentera

River:

Gjorde ett snabbt överslag

Samma (4500) vardagssnitt som hittills, 7000 fre-lör o 8000 mot Fusksand

Ger 5778 i snitt, -451, -7% vs yago

Tror vardagssnittet kan repa sig lite, tung inledning med fortsatt förlusttrend o tråkigt motstånd

Som av en händelse noterade jag att Fusksand har fått det femte mötet i Arbetshanske Arena...

Kommentera

Varför försvann hockeyfesten?
Kommentera

bifhjärta:

Varför uppstod den?

Kommentera

tjugo8: Varför är det onsdag idag?
Kommentera

tjugo8: 8405 mot Fusksand till och med ;)
Kommentera

" Det brukar vara ganska segt i september och oktober men inte så här, säger Hans-Göran, som menar att det inte är dyrt att se hockey. Den billigaste sittplatsbiljetten kostar 140kr."

Att de dyrast biljetterna kostar kostar 360kr (410kr mot läxand) och de allra flesta över 200kr nämner han inte.

Nu har man någon slags mustaschkampanj ikväll med bra priser. Visst är det bra med tillfälliga kampanjer, men nog vore det bättre med ett lägre grundpris redan från början.
Kommentera

Johan Norrström:

Samma diskussion pågår i Göteborgspressen....

Vi ska på FHC-BIF den 15 oktober... Vi är sju i familjen och priset hamnade på strax över 2700 kr..

De är klart att man inte kan gå på så många matcher med hela familjen med de priserna...

Fast å andra sidan är det ju bara två eller max tre matcher som är värda att se här nere i Götet. Det krävs ju trots allt minst ett bra lag för att det ska vara värt pengarna... ;) 

Kommentera

Johan Norrström:

Tyvärr blir det ju så att om man har biljettpriser på allsvensk nivå
då får man tillslut ett allsvenskt lag.

Därmed inte sagt att jag tycker att biljetterna är billiga.
Men om Brynäs skulle sänka sina biljettpriser, och de andra
lagen inte gör det. Då blir det till slut allsvenskan.
För jag tror inte Brynäs har de dyraste biljetterna, som det är nu.

Eller så får alla klubbar anpassa sig till lägre inkomster på biljettsidan
och nöja sig med spelare med lägre lönekrav. Men de lag som
ensamma blir tvingade att sänka priserna. De kommer att tappa
i konkurrenskraft gentemot de andra lagen.
Kommentera

Enaranger:

Hmm fast den tesen bygger väl i så fall på att man trots lägre biljetterpriser inte lyckas locka mer publik. Måste ja vara bättre att fler besöker arenan och att fler spenderar pengar i suvenirshop, ölbararer och korvkiosker. Biljettintäkterna är ju inte den ända inkomstkällan.
Kommentera

Sluta älta raketer, rök, tacofester, biljetter som inte ska kosta någonting osv osv...

Spelas det bra hockey, laget har nån profil och det vinns fler hemmamatcher än vad som förloras så kommer folket!
Kommentera

tjugo8: Det där tror jag inte på. Klart det kommer mer folk om man vinner mer, och att det går bra för laget är antagligen den viktigaste komponenten för att locka publik. Men! Jag tror snarare att många utöver kärnan av fansen (säsongskortsinnehavare) oftast går för upplevelsen ishockey, snarare än spelet ishockey. Dvs att mycket runtomkring är viktigt för att locka den publik som bara går på hockeymatch då och då. Barnfamiljer tex.
Kommentera

Rodrigo:
Jag tror du har fullständigt fel
Kommentera

tjugo8: Haha, då kan man ju ta bort det mesta som inte handlar om själva matchen... Bort med matchintro, brynässhopen, guldstolar osv. Men vi får väl agree to disagree :)
Kommentera

Rodrigo:

Inte ta bort naturligtvis, men inte överutveckla i tro att det gör jätteskillnad...

Tror du Jönköping stannar hemma för att ngn har spottat i Taco-buffén...?

Fokus på laget, spelet, resultatet så blir det här bra...Ngt som vår nya ordförande på ett föredömligt sätt har uttalat...

Kommentera

Gå ut fr LA efter en förlust känns förjävligt...!

Känns värre Live...!

"– Till slut tröttnar fansen och man vill inget hellre än att de ska få se oss vinna, säger assisterande lagkaptenen Jesper Ollas"

Redigerad kommentar

Kommentera

Numera kan folk inte klaga på priserna...

Fick tex köpa 2 plåtar på bästa plats i Cloetta på torsdag för 310 pix...(2 för 1)

Kommentera

tjugo8:Priserna är lagom nu, problemet ligger i arbetslösheten i Gävle. Samt får man intrycket att intresset minskar.. jag går på samtliga matcher, men intresset från dom i min ålder(18) är inte stor i Gävle. 
Kommentera

Linus Wickman: Jag kan inte riktigt begripa varför inte Brynäs lockar mer publik än vad de gör. En sådan fin och anrik klubb! Min teori, så som många andras, är att staden helt enkelt är för liten för två elitföreningar. Därför hoppas jag innerligt varje sommar att Gävles fotbollslag åker ur högsta ligan så att det bara sjunger om det. Vem bryr sig om allsvensk fotboll anyway?

Kommentera

Linus Wickman:

Det du säger är intressant...

Kan mkt väl vara så att vi nu ser en "förlorad generation", uppväxt under de "svarta åren" m bäst kvartsfinal 2000-2011...

Kommentera

Har funderat på varför man byggde LA för stort, ngt jag tror HGK tillstått?

Funderat på om det går att skylla på ngn...;)

Med nuvarande beläggningsgrad är ju charmen/stämningen usel...+att hausse efter biljetterna = 0

Tror faktiskt inte det går att skylla på ngn, man tittade på hur stora övriga byggde före oss o TV-beslutet var nog svårt att förutse 3 år i förväg

Det som är mest skrämmande i år är ju Lördagssiffrorna som tidigare varit pålitliga

Om man inte bjuder på finaler varannat år tror ett snitt på 6000 är där det kommer ligga i bästa fall 5-10 år framåt

Tror man måste titta på nån lösning att skärma av övre kortsidor sitt för att fösa ihop folk och höja stämningen

2001 (Löfbergs invigs)

2004 LA Planering. (Cloetta, Kinnarps invigs)

Vår 2005 LA Byggbeslut

Aug 2005 Byggstart. (Fusklands Arena invigs)

Sep 2006 LA Invigning (och MoDo)

Aug 2007 Beslut att ALLA matcher tv-sänds

Kommentera

tjugo8: Jag tror inte att vi skulle ha haft mer publik om hallen var mindre...absolut inte
Kommentera

Carl Lejonkräk:

Vid SM-finalerna 2012 var folk irriterade för att de inte
fick tag på biljetter. Så då skulle det nästan ha behövts
en större arena.

Kanske skulle det införas något slags poängsyststem för publiken?
Att de 4000 som gått på flest grundserie matcher, är garanterade
minst en biljett till alla slutspelsmatcher som de vill gå på.

Så att de som går på flest matcher blir gynnade på något sätt.

Sen var det ett misstag att ha röda stolar.
Det syns inte lika väl, att det är få åskådare,
när man har svarta stolar. När det är glest
bland åskådarna nu, så drar det ner stämningen.
För att de syns så väl. De som ser en match på
TV blir då kanske inte lockade att vara på plats.

Sen måste SHL se till så att matcherna börjar i tid.
Speciellt lördagsmatcherna. Som det är nu så blir
det förseningar (på ibland upp till 15 minuter) för
att TV ska göra sina förhandsinslag.
Se till så att TV bolaget börjar sina sändningar tidigare,
så att matcherna kan starta på utsatt tid.
Kommentera

tjugo8: Tror också avskärmning kan bli aktuellt. men varför tar man inte bort sektionen vid bortastå? Alltid tomt där. 
Kommentera

tjugo8: Publiksiffrorna på lördagsmatcher har väl sjunkt avsevärt sedan Brynäs började bli fullständigt utklassade lite då och då. Förra säsongen åkte många hem efter 2 perioder i flertalet hemmamtcher. De har nog inte kommit tillbaka sedan dess.

Sedan kan man undra om TV-systemet verkligen är vettigt? Alla klubbarna får väl i princip lika mycket TV-pengar nu? Varför inte ha en vettigare fördelning, dvs att lag vars matcher har många TV-betalande åskådare får mer TV-pengar än de övriga. Jag slår vad om att det är många fler som betalar för att se Brynäs än typ Växjö och Örebro, men ändå tillåts de roffa åt sig mängder av TV-miljoner. Brynäs har genom många års arbete byggt upp en supporterbas som är grunden till de som betalar för att se laget på TV, vilket man borde belönas för.
Kommentera

Peja: "Jag slår vad om att det är många fler som betalar för att se Brynäs än typ Växjö och Örebro, men ändå tillåts de roffa åt sig mängder av TV-miljoner."

Är du säker på det? Man får vid täcknande av ett abonnemang med Cmore ange favoritlag. Jag antar att det ligger till grund för hur ofta laget kommer visas. Brynäs är ett av dom lag som visas mer sällan.

Kommentera

Enaranger:

Ja, idén m röda stolar o björkfaner kom nog fr ngn hobby-designer m All-In-IKEA-hem...ser väldigt slaskigt ut...

Men 2012 var det ju bara 1 av 3 semifinaler som var utsålda...

Funkar inte att ha en kapacitet som fylls 3-4 ggr av 500 matcher...

Kommentera

Tigerettes eller vad de hette var ju kul på sin tid, mer sånt
Kommentera

tjugo8: Jag själv har säsongskort och går i princip på alla matcher. Men för dom som köper lösbiljetter så förstår jag att man väljer att stanna hemma istället för att sitta på någon av ytterkantsektionerna och betala 220-250kr. Slumpa bort mindre attraktiva biljetter och skapa ett sug och en vettig inramning. Höj sen priserna i den takt som går. Jag tycker 50kr är ett rimligt pris på som sämsta platserna, sen köps det kaffe och korv så den betalande kanske lägger ut 100kr. Jag vet inte hur kalkylen ser ut per betalande om man skulle belägga alla sektioner men inte ta fullt betalt. Kostnaden för städning och bemaning öker ju också om man får in mer folk.
Kommentera

tjugo8: "Funkar inte att ha en kapacitet som fylls 3-4 ggr av 500 matcher..."

Jo det funkar, mindre hall ger inte mer publik...de tomma stolarna kostar ju ingenting
Kommentera

Peja:

Ganska säker på att tv-pengarna måste fördelas solidariskt jämnt, för svårt o hitta en lämplig/säker fördelningsnyckel o nå konsensus.

Zzz:

Det du fyller i tror jag knappast ligger till grund. Det ger ju bara en bild av vad Nytecknare anser, inte vad viktiga befintliga tycker. Cmore sa till mig att de försöker sprida matcherna så jämnt som möjligt, tror/hoppas även de har mer sofistikerade mätmetoder.

Kommentera

tjugo8: Fast om man sparar uppgifterna och kopplar dom till användaren så får du ju en bra uppföljning. Kan inte tänka mig att Cmore inte har koll på vad deras kunder har för favoritlag, det är ju grunden för täcknande av abonemanget.
Kommentera

Zzz: Nej, jag är inte säker, eftersom jag inte har sett några konkreta siffror, men jag är övertygad om att Brynäs har betydligt fler fans än klubbar som Växjö och Örebro. Och fler fans borde rent logiskt betyda fler TV-betalande åskådare.

En lösning vore ju att man inte säljer ALLA matcher som ett paket, utan att man kan välja alternativet att t.ex bara få Brynäs matcher. Då skulle Cmore dock inte kunna ta lika bra betalt...
Kommentera

Zzz:

"tror/hoppas även de har mer sofistikerade mätmetoder."

Kommentera

Peja: Min känsla är samma som din att Brynäs har fler fans än många andra lag, men man funderar ju vad det beror på att laget visas relativt ofta. Cmores inställning borde ju vara att populära lag vissas oftare än andra, vilket stämmer i fallet Leksand. Men Brynäs visas mer sällan och jag begriper inte logiken. Att man från Cmores sida säger att alla lag visas lika mycket måste ju vara lögn.

Kommentera

tjugo8: Tycker du att det verkar så?
Kommentera

Zzz:

Provade beställa på Cmore.se, finns inget om favvolag bland kunduppgifterna, ville inte trycka på beställ...

Gissar att de för viktiga befintliga kan mäta det digitalt alt gnm kundundersökningar

Kommentera

Zzz: Jag hade visat nykomlingarna mest om jag hade varit Cmore. Man vill ju få så många som möjligt av deras fans att byta från Viasat (Allsvenskan) till Cmore. Chansen att de lockas över ökar om de känner sig prioriterade. De betalande Brynäsfansen mfl hade jag däremot sett som givna kort oavsett hur ofta de visas på huvudkanalen.

Redigerad kommentar

Kommentera

Peja: Lösningen är givetvis att Cmore säljer "bortapaket".  Tänk att som gävlebo kunna kombinera ett säsongskort i Läkerolen med ett "bortapaket" hos Cmore. Ett samarbete mellan Cmore och SHL-klubbarna kunde mynna ut i en rabatt om man köper säsongskort på arena och "bortapaket" på Cmore...

Redigerad kommentar

Kommentera

Carl Lejonkräk: vi hade väl tur att Sundlöv inte tog in Thang och spelade honom... Malmö kan förlora sina poäng nu, efter att ha spelat Liffiton som inte fått tillstånd från Migrationsverket...
Kommentera

Carl Lejonkräk: Tror det där var det första vettiga du sagt i denna bok...
Kommentera

Carl Lejonkräk: Visst, men så länge det inte ens finns paket för ett specifikt lags samtliga matcher, så känns det väldigt avlägset med ett paket för ett specifikt lags bortamatcher. Rent allmänt borde man kunna precisiera mer, mer skräddarsydda paket...
Kommentera

Åker t Gävle en dag tidigare för o hjälpa till m de dåliga publiksiffrorna

Brynäs-MoDo Annandagen betalar jag 290 kr för 2 mkt bra biljetter långsida övre etage, nu kan ingen skylla på att det är fel på priset...

Kommentera

« · 1589471 · »