Brynäs IF

727631 inlägg · 7961 ämnen

Rädda Brynäs !

« · 208796 · » Till forumet

Sv: Rädda Brynäs !
gordo: Politikerna i Uppsala vill bygga ett musikens hus för sisådär 300-400 miljoner, men med chansen på att få ett lag i högsta serien(?) i hockey kanske planerna kan anpassas för att täcka in hockey också! =)
Kommentera

lindberg:
Jag visste det!
Uppsala nästa...
Kommentera

gordo: Fantastiskt--här ställer man en provokativ fråga om det inte vore idé för Brynäs att flytta till Uppsala och många säger "javisst, där skulle vi få mer stöd"... Det kanske vore en idé om klubbledningen hade några sonderande samtal med Uppsala kommun? Om de skulle bli fyr och flamma över tanken att få en elitserieklubb till kommunen skulle det nog vara en bunsenbrännare i baken på Gävle kommun.

Vad gäller Nyllet, jo, man kan säga att det säger något om det övriga laget när han lyfter sig över mängden, men det menar jag faktiskt att hanb gör. Jag sade inte att han var lysande, gordo, bara att han är bra och han tveklöst gjort nytta i laget.
Kommentera

Jompe: Snacka om att frågan spårade ur här. Tror chansen att rädda BIF genom att flytta laget till Uppsala är optimistisk eller om man ska vara allvarlig, korkad. De enda tillfällena det är kö till biljettluckorna är när manskören OD har konsert...

Uppsala domineras av akademiker, undersköterskor och fattiga studenter. Intresset för elitidrott är minimalt.

Lämna ämnet.

BIF kommer att klara KS. Det är lugnt.
Kommentera

gordo: Brynäs till Uppsala...skulle vi inte hjälpa Brynäs...
Kommentera

74050: Det var alltså inte på allvar jag föreslog en flytt till Uppsala; debatten gled den vägen.
Kommentera

74050: Vi är ju rätt många Brynäsfans i Uppsala vilket faktiskt kan kombineras med förvärvsarbete i någon av dina nämnda yrkesgrupper. Frågan är väl om det inte är fler Brynässkribenter på HS som bor i Uppsala med omnejd än Gävle med omnejd. Almtuna håller förresten nästan Brynäsklass så det är nog bara tröjorna, Sjödda och Wille Löfquist som behöver fraktas hit ;-)
Kommentera

Igor: Vet allt är på skämt men U-Sala kommer att förlora status när den nya motorvägen kommer att dras på utsidan om U-Sala
vilket blir mycket skönt när man skall hem till Vemdalen och slipper köerna genom stan. ;)

Men som ni tidigare har skrivit så måste staden Gävle göra mycket mer för Brynäs än vad dom gör nu särskilt nu!
Kommentera

Jompe:
Gävles "obefintliga" satsning leder till att gräset i Uppsala ser grönare ut...

Nylander.
Nytta. Ja, ok då...
Kommentera

Igor: Och?

Det finns faktiskt rätt många Brynäsfans i Stockholm. I Stockholm finns även en arena. Och förvärvsarbetare!

Såvida inget revulutionärt hänt på stadskontoret i Gävle är fortfarande Brynäs en stadsdel i där. Precis som Almtuna är det i Uppsala.

Var vänlig lägg ner.
Kommentera

Kanske inte så jävla konstigt att de inte är så många Gävlebor här inne o snackar Hockey för vi får vår dos av de snacket på Jobbet skolan på stan eller var du än är o gör.
Sen att de sitter nån o vill klanka ner på oss är ju rätt töntigt lär man ju säga.
Kommentera

RavenLord: Den enskilde supportern i Gävle gör sitt genom att gå på matcher och stödja laget. Vad som efterfrågas är support och stöd från Gävle kommun (Brynäs - det som sätter Gävle på kartan), näringsliv och företag. Men det krävs en motprestation av klubben för detta vilket man inte lyckats med (än..)
Kommentera

Ravenlord och 74050:

Kul att det finns några Gävleiter som vill ha sitt Brynäs kvar. Här föreslås det på allvar att flytta laget från stan och det blir knappt mothugg. Får hoppas att det stämmer att det är på jobben och skolorna i Gävle som klubben avhandlas annars är klubben snart död.
Kommentera

Igor:
De profiler klubben tidigare kunde stoltsera med är inte längre aktiva i föreningen, men de finns fortfarande någonstans i periferin:
Salming, Inge, Hovan, Tigern, Virus, Tord, Huss m fl.

I dagens Brynäs sticker inte någon ut längre, inte ens på isen...

Brynäs är en anonym klubb i dagsläget.
Hur intressant är det på en skala från 1-10?
-27, eller!
Kommentera

74050: "Lägg ner". I h-vete! Det är inte stadsdelen vi är ute efter - det är hockeylaget! Om inte Gävle snart bevisar att man faktiskt kan skaka fram förutsättningar för ett elitserielag i hockey är enda hoppet att flytta klubben. Det tycks vara enklare än att få fram hårdsatsande sponsorer i Gävle. Korkat? Inte mer korkat än att handlingsförlamat invänta spel i div. 1. För mej får dom gärna ha Svappavaara som hemmaplan bara dom är med och slåss om SM-guldet varje år.

I Gävle finns 1.330 av Brynäs 6.714 medlemmar. 80% av brynäsarna bor alltså utanför Gävle. 1,5% av Gävles invånare har bemödat sej att bli medlemmar i Brynäs. Frågan är väl vad Brynäs IF har i Gävle att göra.

Kanske dags att starta en Uppsalafalang?
Kommentera

Igor: Gävle kommun har en tokstor hemsida. Det här generösa utrymmet får Brynäs:
"Gävle är en kultur- och idrottsstad. Mest kända är nog (!)ishockeylaget Brynäs IF på hemmaarenan Gavlerinken och Gefle IF som spelar i superettan på Strömvallen." (Gefle IF ger säkert ståpäls ute i landet!)

Om några år lär det stå: "Gävle är en kultur- och idrottsstad. Mest kända är nog symfoniorkestern och Gefle IF som spelar i superettan på Strömvallen."
Kommentera

Ska vi ta efter NHL ännu mer nu och börja sälja klubbar och flytta dom till andra städer så tänker du iaf jag sluta följa hockey. Räcker det inte med dom här s k derbygrupperna (som man kan skrota helt tycker jag) mm. Om nu Uppsala är en så bra stad varför har dom då inget eget lag i elitserien? Näe brynäs hör hemma i Gävle och ingen annan stans.

Spelar det nån roll om man är medlem i brynäs eller inte det handlar om 150kr är det inte bättre att man lägger dom pengarna på att gå på fler matcher istället.
Kommentera

Väldigt mycket snack om att styrelsen skall bort, men väldigt få konkreta förslag på ersättare.
Kommentera

Ett jävla tjat om att flytta Brynäs och om hur många medlemmar som bor i Gävle...Jag är inte medlem men går på alla matcher i gavlerinken och av alla de jag umgås med som är Brynäsare är ingen medlem.
Undrar var förutom de 1 330 personerna kommer ifrån som går på alla matcherna i Gavlerinken ???
Och om nu eran dröm om flytt skulle ske *asg* så skulle Brynäs dö helt för mig och jag skulle byta lag direkt till nått av norrlandslagen...vem fan skulle ha nån respekt kvar för ett horande lag som byter stad förutom i hycklarnas land USA
Då ser jag hellre div 2 spel
Kommentera

RavenLord: Min fråga då är varför så få Gävlebor är medlemmar och varför är det så dålig uppslutning lokalt kring Brynäs i kommun och näringsliv ?
Tycks mest vara massa klagomål från den sanslöst tråkiga sittplatspubliken och på stan när det går dåligt.
Engagemanget kommer mest från dem som är utsocknes ifrån där Brynäs inte är en "vardaglig trivialitet".
Heder att ni går på alla matcher, skulle jag också göra om jag bodde i Gävle.
Kommentera

RavenLord:

År 2014:
Så har Astra IF tagit sitt 3e raka SM Guld hemma i Astrarinken inför 11 378 glada uppsalabor. Sedan Brynäs IF som laget hette säsongen 2004 flyttade till Uppsala inför säsongen 2005 har det gått stadigt uppåt för laget. När det blev klart för namnbytet till Astra IF 2006 har Astras pumpat in totalt 178 miljoner i nya spelare och den trupp som årets guldlag innehåller är den stakaste Svensk hockey sett någonsin.

Tänk vilket lyft de 8 finska landslagsspelare de 3 tjecker 4 ryssar samt de två NHL meriterande kanadicker som också de har massor av landslagsrutin gett laget. Vissa kanske kritiserar klubben för att inte ha någon känsla men man hade faktiskt en svensk målvaktstränare som visserligen fick sparken i omg 3 för att ersättas av den ryske Igor Boldin som ironiskt nog gjorde några matcher för Brynäs IF nån gång på 90 talet.

Fotnot Fortsätter Astra IF så går man snart förbi "moderklubben" från Brynäs arbetarkvarter i Gävle i antal SM-tecken. Brynäs IF tog under sin 91 åriga historia 12 SM- guld i ishockey det senaste 1999.
Kommentera

Lilljanne: Bäste Brynäsbroder. Tackar ödmjukast för dina synpunkter. Om du verkligen tror på iden. Starta din Uppsalafalang. Gör uppror på årsmötet. Flytta laget dit du och din falang finner lämpligt. Lycka till!

I övrigt finner jag somliga i forumet något pessimistiska inför återstoden av ES samt den förmodade KS. Ni bröder som läser detta vill jag omgående lugna genom att frankt påstå att KS inte kommer att bli några som helst problem då BIF kommer att förnedra det motstånd det kommer att ställas emot.
Kommentera

Lunkan: Vad ska man säga??? Jag lyfter på hatten och citerar den kände tänkaren Percy Nilegård. "De e humor, de e humor, de e humor."
Kommentera

Lunkan: Lysande satir! Men nånstans i vassen lurar förstås den allvarliga frågan--hur vill Brynäs bygga sin framtid och vad vill man vara om fem eller tio år? Med risk för förenkling står valet mellan två alternativ: anpassning eller undergång. Brynäs måste gilla läget vad gäller de krav som ställs på en hockeyklubb idag; man måste expandera sin budget, proffsa till sig vad gäller kontakter med sponsorer, marknad och medlemmar. De som menar att splisnissarna borde kastas ut ur föreningen kommer säkert att ha det mysigt kring bandyväskan vid utomhusrinkarna om fem år.

Därmed inte sagt att man ska bli Astra IF. Det finns en väg framåt som förenar modernisering med känsla för historia och kultur. Brynäs som en bärare av hockeykultur i Sverige är, kanske lite ironiskt, en av våra största tillgångar.
Kommentera

74050: Som du säger, pessimismen här på sidan tar gärna lätt över när det börjar ta emot.
När vi ändå är inne på flyttning hit eller dit så verkar det på mig som om det s.k "Gnällbältet" (Närke med omnejder) redan har flyttat nordostvart, i riktning Gävletrakten.....
Som du säger, låt oss åtminstone spela klart ES först, innan vi börjar snacka om ev omlokaliseringar, ngt som iofs väl mest var en brandfackla som inte skall tas på så stort allvar.
Visst skall man ha respekt för ev kvalmotståndare men jag räds dom inte...
Kommentera

Huge: Ny i styrelsen: Carl-Henric Svanberg , gammal BIF-are, ekonomiskt stabil med ledar-egenskaper. Van att låsa om sig, numera mobil.
Kommentera

Gnällbältet ??? de är ju dom utsocnes som klagar messt och vill flytta Brynäs...Farför finns de inget Hockeylag i Uppsala nu av Elitklass om det nu är sån uppslutning där ???
Nä som den Sandvikare jag är ser jag nu framemot SAIK-VSK imorgon där är det då uppslutning kring laget

Och varför Gävlen näringsliv inte stödjer BIF mer än de gör som nån frågade mig har jag inte det blekaste aning om
Kanske beror på klubbens högfärdiga sätt att sköta sponsorer mm och inte på staden...
Kommentera

Lunkan: Hehe de va riktigt roligt :) ett riktigt skräck scenario
De är humor de är humor som nån sa hehe Kanske behöver BIF styrelse en kurs i Managment by fear av Percy oxå
Kommentera

Varför inta ta gamle Arto från Hv nu när han fick kicken.. sportchef eller nåt, han lär ju ha fina kontakter och är respekterad i Finland. och det är ju ingen tokig markand.. ja ja . jag vet int
Kommentera

Lunkan: Brrrrr.....det värsta är att det kan ligga allt för mycket i det du skriver........kolla Basket ligan!
Kommentera

74050: Glöm inte vad farbror Barbro alltid säger, " det finns inga genvägar till det perfekta hi-fi ljudet". Så det så.
Kommentera

Lilljanne: Det bor 90000 inevånare i gävle medans det bor 9 miljoner inevånare i Sverige, hemskt konstigt att det är mer som är medlemmar i resten av landet, man kanske borde flytta leksand till stockholm då...
Kommentera

Lunkan: År 2014, saxat ur GD

Ishockey, div 5 östra B
Brynäs IF - Handarbetets Vänner 0-2

Förlusten innebär att den gamla storklubben flyttas ner till korpserien till säsongen 2015/16.

Föreningsnytt
Extra årsmöte Brynäs IF
Gårdagens årsmöte var som vanligt välbesökt av gamla grånade brynäsare som var redo att ta upp den från förra årsmötet bordlagda diskussionen om hur föreningen ska bli landets ledande hockeylag. Falang 1 menade att beslutet från 2003 att förlita sej på lokala sponsorer istället för att flytta klubben från stan var ett misstag. Falang 2 ansåg att den sittande styrelsen borde avgå med omedelbar verkan. Falang 3 framhöll att falang 1 var ute och cyklade. Falang 4 förslog att Sandlin skulle anställas på konsultbasis. Kommunens representant meddelade att en tvärpolitisk utredning tillsatts som ska utreda om det behövs en utredning för att bedöma läget. Falang 5 reste sej och gick eftersom kommunens representant bar slips. Frampå småtimmarna bordlades frågan till ordinarie årsmöte. En av Gävles symfoniorkestrar spelade vid kaffepausen.
Kommentera

Lilljanne: HIGHSCORE!!!!!!

Ett fullständigt lysande grepp om läget, Lilljanne regerar.......
Kommentera

65 Selander: För första gången den här säsongen har jag sett ett lag som jag håller på VINNA, live dessutom! 4-1 mot Tjeckien! De ni, nu har det nog vänt även när det gäller Brynäs!!!!!
Kommentera

70 Rodrigues: En smolk i glädjebägaren är väl att Anger var väl inte så bra ;)

Ang att det har vänt för din del, det får vi hoppas annars så är det ditt fel om vi ramlar ur. Bara ditt fel!
Kommentera

Hugin: Tack för att du så tydligt visar varför T Sandlin inte ens är tänkbar, han kostade klubben alldeles för mycket den senaste sejouren, trots guldet -93 - ett oväntat guld förblindar.
p 4 - han ratade även "Häsen" Lindholm!
Var det inte magazine Café som skrev: Ishockeyn har utvecklats, Sandlin har invecklats. Hjärligt tack Tommy för det du gjorde åren 1969 -1977 för Brynäs, men där får det stanna.
Ekstrand, är det någon lokal Greider-wannabe? Lever han sitt liv i velour-kläder, fjärran från verkligheten?
Kommentera

65 Selander: Blir det Vojens i sommar?? Jag har tränat fotboll hela vintern
Kommentera

Samen: Jorå Vojens blir det, i år så blir det 3:e gången jag kommer att vara där!
Kommentera

65 Selander: Ska du vara med och spela fotboll? Du vet jag är rätt målfarlig
Kommentera

Samen: Om ni inte blir fullt så kanske vi skall mixa ett lag för oss som inte är så seriösa ;)
Kommentera

65 Selander: Jag tyckte Bergman var seriös som fan. Nya skor och grejer. Sen kommer han in och skriker i tältet och anklagar mig för att vara bakfull
Kommentera

Lilljanne: Bra skrivet. En liten fråga bara; spelas det inga division 5-matcher på våren 2015? Eller måste Brynäs stå över hela 2014-15?
Kommentera

Lilljanne: Skrattar fortfarande åt Din satir. Helt lysande.
Kommentera

lucky luke: artikel/insändare med Tommy Sandlin i Gefle Dagblad (se länktips). Han verkar inte så positiv till styrelsen...
Kommentera

Samen: Beror väl på att han inte själv var bakfull ännu!
Kommentera

Mats GBG: Det är synd om TS. Att man kan fylla en så lång artikel med så mycket dravel och "tyck-synd-om-mej" mentalitet är beundransvärt. Hela saken är ju bara sorglig. Finns det någon här på HS som kan rekommendera människan en samtalsterapeft? Mer och mer går det upp för mej hur sant Fagerlunds uttalande om TS framstår som analytiskt. Kommer med ilningar efter ryggraden ihåg när han var här i Stockholm och flinande stod och tittade på när Gnaget åkte ur ES. Har fullständigt tappat sympati för karln.
Kommentera

lucky luke: Till dej och andra som inte gillar och är skeptiska till Tommy Sandlin finns det fakta som talar sitt tydliga språk: 1970=SM-guld! 1971=SM-guld! 1972=SM-guld! 1973=SM-brons. 1975=SM-silver. 1976=SM-guld! 1977=SM-guld! Samtliga år stod Tommy Sandlin som Brynäs tränare. 1992=SM-semifinal. 1993=SM-guld! 1994=SM-semifinal. 1995=SM-silver. Brynäs tränare hette dessa år Tommy Sandlin...
En sån kapacitet anser alltså du och andra att Brynäs IF har råd att undvara??
OK för att Sandlin, med facit i hand, fattade ett par enstaka felbeslut vad det gäller spelarval till A-lagstruppen under ett par år där i mitten på 90-talet. Men glöm inte bort att detta var under en stark Brynäs-period då klubben förfogade över en överlag stark trupp, där någon till synes bra spelare (typ Lindholm) helt enkelt inte fick plats i den hårda konkurrensen.
Tommy Sandlin är en av de kompetenta krafter Brynäs IF idag så väl skulle behöva!
Kommentera

74050: Utan att ta ställning till Tommy Sandlin som hockeytränare (jag var impad över hans sätt att leda Brynäs men satt för långt ifrån klubben för att kunna bedöma hur han fungerade socialt) så sätter han fingret på en öm punkt; den oproffsiga ledningen av klubben. Man kan hoppas att det är Håkan Berg han avser och att saker därmed skulle börja förbättras nu.

Kommer tillbaka till Lilljanne och de frem falangerna. Måste vi ner i allsvenskan innan folk i klubben förstår att nu får det banne mig vara slut på intrigskapandet och skitsnacket?
Kommentera

Clarence: Din uppfattning om TS och min skiljer sig absolut inte åt vad gäller tiden -69 tom -77. Han var och är en stor idol (med den tiden som referens)!
Men hans agerande på våren -92 visade upp samma maktfullkomlighet som han kritiserar i brevet i GD, han skapade ett icke hälsosamt klimat i föreningen och skrämde bort enorma resurser: Hovan, Inge H, L-G Nilsson, Willy Lindström. Glöm inte att spelarna som tog guld -93 var scoutade och kontrakterade av ovan nämnda elitkommitté!
Sedan har han mage att gnälla på styrelsen för dåliga värvningar när det brände till -96 - han ju själv tagit över -92 (läs boken "Ett spel för livet" - ryggradslöst!
Det var inte bara enstaka fel han gjorde då, hela hans agerande var fel, ledde bara åt ett håll -nedåt mot det som hände -96! Även Tornberg misshandlade han psykiskt och skrämde bort!
Han är idag absolut inte en man för Brynäs i mina ögon!
Kommentera

« · 208796 · »