Brynäs IF

724868 inlägg · 7958 ämnen

Ramsor

« · 316542 · » Till forumet


Ramsor
Jag håller med Roger, Rodrigues m fl att det är skrämmande enformiga ramsor i Brynäs-klacken - man blir ju generad när vi för femtielfte gången skriker "HEJA HEJA HEJA BRYNÄS - BRYNÄS IF ÄR DE BÄSTA!" Sen kommer förstås "ANDRA SIDAN ÄR NI KLARA?" en sju-åtta gånger och sedan kanske "VI ÄR BRYNÄS-FANS ALLIHOPA" om vi är lite wild and
crazy.

Ingen skugga över Wikström, han gör det bra - han får fart på
ramsorna när det behövs utan att dränka klacken med besinningslösa
trumsolon.

Men ska det vara så svårt att göra lite nya ramsor? Ta en känd låt - sen är det bara att gasa på. Kommer inte på någon passande hårdrocklåt direkt, så här har jag snickrat ihop några lite mer romantiska skapelser istället:

=================================
[Melodi: Dover-Calais]

Vi skrek till varann, när Brynäs krigade och vann
och vilket mål han gjorde Ove Molin...

=================================
[melodi: H.O.C.K.E.Y.]

B.R.Y.N.Ä.S - BRYNÄS!
BRYNÄS! BRYNÄS-BRYNÄS-BRYNÄS!
BRYNÄS! nu är det hockeyfeber
BRYNÄS! Skjut och få pucken i mål
osv...

=================================
[Melodi: Michelangelo]

Micke Lind vid blå,
BLÅ-BLÅ-BLÅ-BLÅ

alla jublar då,
DÅ-DÅ-DÅ-DÅ

när han skjuter in
alla målen som
blir historia sen...
=================================

Sådärja, nu väntar jag på att alla grötrimspoeter ska plocka fram sina mästerverk.
Kommentera

Sv: Ramsor
westerlind: Anders ordnade faktist en "ramstävling" i våras, med tre hockeytröjor som pris för de bästa. Ramsorna (ett 15 tal) fick även klackledaren se så något borde ju finnas att plocka där. Jag försökte också engagera mig lite i det där för för ett par år sedan, men det fanns/finns inget intresse för nya ramsor/sånger helt enkelt. Synd tycker jag!!!
Kommentera

Sv: Ramsor
westerlind: Kanske din goda vän Tina Leionborg kunde bidra med ett par alster?
Kommentera

Sv: Ramsor
westerlind: Din gamla ståplatsromantiker där ;-)
Kommentera

Sv: Ramsor
Anneli: Jaså, finns det en klackledare? Jag såg ingen igår - däremot har jag sett Hong Kong vara det på bortamatcherna och sedan spontana insatser av 70 Rodrigues och 65 Sovlander.
Kommentera

Sv: Ramsor
Anneli: Hahaha, bra idé - jag ska fråga nästa gång jag träffar henne.
Kommentera

Sv: Ramsor
westerlind: Så vitt jag vet så finns det en. Det har i alla fall funnits. Men det skulle inte vara helt fel om Hong Kong bosatte sig i Gävle och tog över den sysslan på heltid. Kan inte Brynäs som har så god ekonomi anställa honom? :-)
Kommentera

Sv: Ramsor
Anneli: Underbar idé - när startar vi insamlingen?
HONG KONG FOR PRESIDENT!
Kommentera

Sv: Ramsor
westerlind: När motståndarklacken tystnar, efter några Brynäsmål, kanske denna kan passa:

Melodi: "Jag hade en gång en båt"

Dom hade en gång en klack
en klack som var stor och grann
Men Brynäs dom malde påååå
och klacken försvann...

Var e den nuuuuu
Ja var e den nuuuuuu
Vi bara u-undrar
Var e den nu....
Kommentera

Sv: Ramsor
Huge: Titta - jag anade nog att det bodde en garderobspoet i dig också. Bara vi inte sänker servern med alla ivriga diktare nu...
Kommentera

Sv: Ramsor
westerlind: Apropå poet: Man har lektion i tyska.

Eleven: "Go-e-the var en stor poet."
Läraren: "Oe i tyskan uttalas som "ö". Ta om.
Eleven: "Goethe var en stor pöt"

Kanske lite Goethe-klass på mitt rim iaf, när man tänker efter....
Kommentera

Sv: Ramsor
Huge: Nåd....ing fler historier va?
Kommentera

Sv: Ramsor
IK Huge på båten: Din bomhusbroder Sven-Erik Selander kommer nu att släppa din båtlåt som B-sida till sin remixade version av "Brynäs lag är numro ett" – den han i originalversion släppte med Gävlepojkarna 1967 – ett år efter brottarhiten "Brynäs hej".

Nu är det upp till de kritiska läsarna att avgöra vad av ovanstående som är sant och vad som är ren lögn.
Kommentera

Sv: Ramsor
Huge: Den ramsan var ju klockren. Har tränat in den nu, med grannarna dunkandes takten i väggen.

Ge mig en reserverad parkbänk i Gävle så tar jag mitt pick och pack direkt.

Vad jobbigt det känns just nu, inte en match förän på torsdag. Funderar på om det är bra eller dåligt för laget. Behöver dom vila eller vore det bra för dom att fortsätta i vinnartrenden??
Kommentera

Sv: Ramsor
20 Lindgren: "Rodigues tror att Bruenaes foerlorar mot Muenchen Barons."
Huge: "Folk som inte kan träffa ¨ på tangentbordet skriver ue istället för ü. Ta om."
20 Lindgren: "Rodigüs tror att Brünäs förlorar mot München Barons."


Hela Sverige: Den där var kass, Lindgren...
Kommentera

Sv: Ramsor
20 Lindgren: Måste berätta vad som hände i lördagskväll. Som inte har så mycket med hockey att göra, men ändå lite. Som jag skrev tidigare, det är ju en halv livstid till nästa match så lite annat kan ju hinnas med i "pausen".

Som en del redan vet så jobbar jag som dickjockey på helgerna. Och i lördags så spelade jag på hemmaplan i Trelleborg. Och som säkert ingen har missat och hela fotbolls svergie jublar åt, så gick TFF upp i allsvenskan i lördags. Givetvis så var hela stan i ett stort segerinferno. "Här ska det festas och jubla". Kansliet fixade fram TFF:s matchtröjor till all personal på Magasinet, som nattklubben heter. All personal gick omkring stolta i den blåa tröjan.

MEN inte kvällens Discjockey, för han hade givetvis sin Brynäströja, 21 Molin, på sig.

Kan direkt säga att det var en del stora och förvånande ögon. Men många tummen upp.

Ehh....och med detta vill jag säga....??

Man ska inte kliva upp ur sängen för tidigt när man är ledig!!
Kommentera

Sv: Ramsor
Cig-Olov Westerlind: Och varför inte utveckla de som redan finns? "Jobba, jobba, jå-åba!" borde lätt kunna utropas "Kämpa, jobba, arbeta!".

Och var gärna ännu mer kreativ och rimma när du skriker:
Gör som jag
för vårat Brynäslag
Stå upp
för våran Brynästrupp

Det är ju en rimsaga, herr Larsson. Nu går jag in i en annan kuppe och försöker sovva litet.
Kommentera

Sv: Ramsor
Hong Kong: "Men många tummen upp (åt min Molin-tröja i 3lleborg)."

Du har det alltså rätt bra där. Det enda man får höra när man välklädd går till match i Gävle är typ:
- Heja Leksand!
- Heja Djurår'n!
- Heja Lule'!
- Brynäs suger!

Folk vet inte att uppskatta kultur och starkt varumärke på sin hemort.
Kommentera

Sv: Ramsor
20 Lindgren: Fick faktiskt höra ett heja Leksand. Det var från måltjuven Mats Liljenberg. Men har ju också varit blåvit hela sitt liv. TFF, Munchen 1860, IFK Gbg, HBK, MFF och så TFF igen.
Kommentera

Sv: Ramsor
Hong Kong m fl: Insåg idag på morgonen att jag inte varit påloggad större delen av söndagen. Kanske hade jag missat en viktig diskussion om kedjeformationer? Måhända hade westerlind m fl diskuterat behovet av att låta ödmjukheten styra? Eller hade de kloka herrarna kanske diskuterat strategi inför torsdag?

Och så hittar man detta... :-)) Här har poesin flödat, minsann.
Kommentera

Sv: Ramsor
Jompe: När det är stiltje i hockeyn någon dag så kommer poesin fram :)
Kommentera

Sv: Ramsor
Den enda klubb som har en egen ramsa är väl Notts Count FC. Det spelar väl för fan ingen roll om klubbarna lånar från varandra???
Kommentera

Sv: Ramsor
70 Rodrigues: Äh tycker vi hyr in barngruppen Minisolstrålarna eller vad dom nu heter. eler så tar vi upp ett gäng marskatter som kan yla på läktaren.
Kommentera

Sv: Ramsor
Prosten: Ok, jag lovar. Inga mer historier eller grötrim på ett tag.... :-)

Hong Kong: Låter fint att du fått med dig hela huset, fast Skåneland har väl egentligen alltid varit ett starkt Brynäsfäste, har jag för mig...
Vilan fram till torsdag tror jag bara gör gott. Det fina i kråksången är annars att Djurgården får slita ont i morgon mot FBK. Därefter kommer vi och städar upp resterna på torsdag.... :-)
Kommentera

Sv: Ramsor
Huge: Melodi Sommartider

Kuparinen Hej-Hej Kuparinen,
öga för öga, tand för tand
Woåa oå oå.
Mikko Kuparinen,
mosa Leksa-aa-and

Hm, inte helt bra, nån med talange kanske kan förbättra?
Kommentera

Sv: Ramsor
Stridh: Den här är ju bara klockren.
Kommentera

Sv: Ramsor
Jompe:

Kuparinen, känner det är nånting på gång (Kuparinen)
Kuparinen, Leksandsflaggan är på halv stång (Kuparinen)
Hör ett brak från en mas som faller, plötsligt stannar dom opp...

Kuparinen hej hej Kuparinen,
skuldra mot skuldra, knoge mot tand,
Whoå -oå-oå,
Mikko Kuparinen
mosa Leksaa-aa-and

osv
Kommentera

Sv: Ramsor
Stridh: Lysande. Hela klacken sjunger, bengaliska eldar, full tifo. Leksingarna går ut i bussen och åker hem.
Kommentera

Sv: Ramsor
12 Jonny Stridh: Sorry att jag lyckades stava dig fel i det kompletta.

Melodin till nedanstående tungvrickningsövning är Evert Taubes “Balladen om tillbehör” — eller som jag bättre känner den; Hans Folke Alfredsons och Tage Danielssons “Balladen om tillbehör” från Svea Hund på Göta Lejon 1976. Texten är min — inspirerad av doktor Dan-Olle Westergrens nidvisa om Café Opera. Denna visa är skriven i tid för möte med diftongerna (förresten — är det Mif eller Dif som är diftongerna?...).

“Vart ishockeypubliken har gått nu någonstans
Det vet ju ingen ty det enda vi hör är er svans”
“Man undrar ju om hockeyn för er spelar någon roll
Det enda som ni bryr er om är sparka på en boll”
“Hur man kan kallas “Linkan” när Bremberg är ens namn
Det spelar kanske mindre roll i Kuparinens famn”

En ful dag kanske jag kommer på en längre fjärderad så att “melodin kan går vidare” och inte bara tjata rad 1, rad 2, rad 1, rad 2, rad 1, rad 2… densomleverfar.se eller i Stockholm; densomleverfarhora.

För ett år sedan var det mer till att spela andra sidan av revyljudupptagningen — den med
“Vi som satts att leva i besvikelsens epok
vad gör vi nu — vad ska vi tala på för språk?
Ett sätt är att även om det blåser litet kallt
tro på det vi trodde på trots allt”
Skönt att man, eller Brynäs, har åtta vinster på 14 matcher så att depressionen inte behöver komma till fjolårets nivå.
Kommentera

Sv: Ramsor
O -A Casselståhl, säg O-A Micke Lind

O-A Jesper Björck, säg O-A Korhonen


Kuparinen Hej Hej Kuparinen
(Trumsolo av den värvade HV-mannen)
Kuparinen, känner det är nånting på gång, Kuparinen,
Kuparinen, Djurgårdsflaggan är på halv stång, Kuparinen,
Linkan Bremberg går genom sargen, sakta tittar han upp...


Kuparinen hej-hej Kuparinen,
skuldra mot skuldra, bröst emot bröst
Whoa-a-a,
Wikegård tar flaskan till sin trö-ö-ö-ö-st

Kuparinen hej-hej Kuparinen,
öga för öga, tand för tand
Whoa-a-a,
Mikko Kuparinen, ta min hand!!
Kommentera

Sv: Ramsor
Stridh: Stridh hur mår du?

Men det var väldigt kul, tryck ut på papper så stämmer vi upp i kväll ;-)
Kommentera

Sv: Ramsor
20 Lindgren: "Förslagslåda ordnad tack vare allmänhetens, dvs Selanders, vädjande."

Härligt. Bra att du ger exempel på hur man kan bygga upp en ramsa också - personer från Norrlands fjällvärld har det inte alltid lätt att rimma, tänka och hålla i banjon samtidigt.

Naturligtvis ska BT också kunna göra små ändringar - en ramsa som har någon liten miss kan bli en läktarvältare med hjälp av erfarna gaphalsar och garderobslyriker.
Kommentera

Sv: Ramsor
65Selander: Jag hoppas verkligen att klacken skärper till sig idag, så att det inte blir som mot HV 71 senast då det tjatades 3 ramsor under hela matchen. Ikväll så ska vi slå Djurgårdens klack på deras egen hemmais...
Kommentera

Sv: Ramsor
Stridh: Mästare.

Här kommer en ny Power-attack-ramsa från mig:

====================================
[Melodi: Här kommer Pippi Långstrump]

Här kommer Brynäs IF
Tjolahopp, tjolahej, tjolahoppsansa
Här kommer Brynäs IF
Ett fruktat hockeylag

Det är inte illa
att ha Angers Tintin-frilla
Kappsäck full med pengar
är ju också bra att ha
====================================
Kommentera

Sv: Ramsor
70 Rodrigues: Vad du än gör dra inte upp "Full fart framåt" ;-)

Förrestren så skall jag sitta på långsidan i kväll eftersom jag har slips!
Kommentera

Sv: Ramsor
65Selander: Med den där attityden kan du ju sitta kvar på Röda Kvarn när vi andra går in på Hovet!!!
Kommentera

Sv: Ramsor
westerlind: Klockrent!!!!!!

Opp och ner, ner och opp Brynäs ler i tabellens topp.
Kommentera

Sv: Ramsor
westerlind: Jag hoppas du skämtar gällande Pippi melodin? Om folk sågar oss redan nu, var tror du dom kommer att göra efter den ramsan :-))
Kommentera

Sv: Ramsor
65Selander: Det ska vara korta ramsor med power!!
Kommentera

Sv: Ramsor
70 Rodrigues:

Äh, kolla in Hammarby-klacken: Rätt som det är mitt i deras oerhörda tryck så kommer det någon helt sanslös ramsa, typ:

ROPEN SKALLA - DAGHEM ÅT ALLA!

Det är sånt som gör att jag älskar att höra Bajen-klacken.
Kommentera

Sv: Ramsor
westerlind: Vi kanske ska hyra in Mora Träsk som konsulter :-))
Kommentera

Sv: Ramsor
70 Rodrigues: Ladda inte för mycket före matchen - kom ihåg att urnan väntar på dig och Selander.
Kommentera

Sv: Ramsor
westerlind: Daniel Johansson Daniel Johanssson en liten broder hade Johansson, han var center han han var center han o då gjorde han så här, spela fram, skott på mål, utan chans för han i mål...

Melodi: Farbror Abraham!!!
Kommentera

Sv: Ramsor
64Waern: Har min dotter med mig, så det blir relativt lungt!!!
Kommentera

Sv: Ramsor
70 Rodrigues: Jag har min ena dotter med mig också.
Kommentera

Sv: Ramsor
64Waern: Leksingen :-))
Kommentera

Sv: Ramsor
70 Rodrigues: Hahaha, du kan ju - en given mästare i tramstävlingen.
Kommentera

Sv: Ramsor
70 Rodrigues: Nej du hon har förbrukat sina chanser, hon stod ju i hv-klacken i lördags.
Kommentera

Sv: Ramsor
64Waern: Det är bra, hårda nypor fungerar alltid :-))
Kommentera

Sv: Ramsor
westerlind: Kör igång MOSA MASEN den funkar alltid för oavsett match ska ju masen mosas!!

Glöm inte klassiker som -
Svarta gula röda laget tappar aldrig aldrig taget jippi jaj jaj jippi jippi jaj

Vi är Brynäs IF och vi ska dricka bira när vi vunnit SM-guld så ska vi ut och fira tja la la la la la la tja .....

Sist men inte minst Oh Ah Melkersson Oh Ah Melkersson !! den är effektfull mot DIF sen Melker olyckligt råkade slå av M.Js handled 99.

Fan att man inte kan gå ikväll hoppas på 1-4
Kommentera

« · 316542 · »