1150x200-brynasbanner.jpg

Säsongen 06/07

« · 692488 · » Till forumet

Sv: Säsongen 06/07
Varför är det enbart allsvenska spelare som känner Boork,de flesta tilltänkta spelare eller värvade,står det i deras presentation"känner Boork".Hoppas några klassspelare gör det också,så kanske framtiden ter sig,ej så mörk.
Kommentera

51 Roger: Tyvärr så har väl inte Boork lärt känna några större namn. Vad som är alarmerande är att det verkar vara ett viktigt kriterium att man måste känna Boork för att få spela i Brynäs. Det begränsar ju en del om man säger...
Kommentera

GävleLasse:
Jag diggar killen. Han är en jävel på skridskorna och han var den enda som stod upp och tog en fight mot VF.

Men jag hoppas verkligen att han kan bli mer "stadig" han ser ibland ut som en förväxt Spets, direkt det dyker upp en målschans så ser det ut som han spänner sig och får panik, han har vid flertalet tillfällen precis som Spets totalt missat pucken.
Kommentera

GävleLasse:En tanke,kan ingen annan än de som känner honom, rikta in sig i leden
Kommentera

Gusten: Ja, Widing blir förhoppningsvis en tillgång nästa säsong. Kanske en spelare man borde använda i powerplay lite oftare. Powerplay har blivit lidande av Linds och Dackells brist på fart. Väl inne i zonen är de ganska farliga men de har fortfarande fruktansvärt svårt att komma in och etablera ett powerplay. Många gånger har man sett ett "bedrövligt" powerplay i en minut sedan byter man in Bäckiskedjan som haft lättare att komma in i zonen.

Kanske en framtida kedja med Bäckström, Widing och Salmonsson?
Kommentera

GävleLasse: Så länge det är D.J och Cassel på backen så kommer vi inte få ett fungerande PP ;)
Kommentera

GävleLasse: "Är detta en talang från våra egna led som inte får chansen riktigt på grund av att man hela tiden satsar på gamla spelare som inte håller måttet över en hel säsong?"

Överdrivet snack, som vanligt.
Danne har sett över hela säsongen kanske varit vår bäste och mest stabile back. Att dra fram enstaka misstag, som ALLA spelare gör under matcherna, och ta det som intäkt för att man har varit under isen en hel säsong, tycker jag är ett ohederligt sätt att förstärka sina argument på.
Både föreningen och Boorken vill ju uttryckligen behålla Danne, så jag avstår från att kommentera saken, mer än att jag tror att de som ansvarar för laget vet vad dom sysslar med. Iaf i en jämförelse med många härinne, som tydligen har gått en massa tränarkurser och coachat lag själva.

"Visst har DJ förbättrat sitt spel avsevärt den här säsongen jämfört med förra, men det är ju en viss skillnad på motståndet den här säsongen."

Danne var i stort sett småskadad hela förra säsongen och tappade självförtroendet helt. Hela laget underpresterade av kända anledningar.
I kombination med tufft motstånd pga lockouten, så kunde man knappast begära så mkt mer av honom än det han presterade.
Visst har han haft ett annat motstånd denna säsong, men du måste ju isf jämföra hans insatser denna säsong med vad han kunnat gjort ifjol, ifall han fått vara hel och laget i övrigt uppträtt på samma sätt som i år.
Och den jämförelsen blir ju hypotetisk, men jag är iaf övertygad om att hade stått sig väl i konkurrensen.
Och att han även nästa år kommer att göra sammalunda.
Kommentera

Gusten: Nej dessvärre inte. Där har du två bromsklossar för det långsiktiga lagbygget...tyvärr!
Kommentera

Huge: Man blir nästan rädd över hur godtrogen du är...
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Lasse:Widing-Bäckis-Salmonsson?Mmmm....Smakar mumma!
Kommentera

GävleLasse: "Tyvärr så har väl inte Boork lärt känna några större namn. Vad som är alarmerande är att det verkar vara ett viktigt kriterium att man måste känna Boork för att få spela i Brynäs. Det begränsar ju en del om man säger..."

Nä, Bäckis verkar vara en riktig medelmåtta.
Och Danile Alfresson, som har Boorken att tacka för sin karriär, känns ju också som en medioker spelare som bara har kommit fram för att han känner Boorken.
Du har inte tänkt på att "problemet" kan vara att många av de s.k stjärnor och etablerade spelare som du och andra kvistar vill ha hit, kanske vet att Boork ställer höga krav. Det gäller mao att vara mkt noga innan man tar hit ngn riktigt bra och etablerad spelare som man vet har de rätta kvalifikationerna på alla plan.
Dom växer inte på träd. är svårhittade och dessutom mkt dyra i inköp.
Och skall förhoppningsvis även vilja spela i laget.
Ekonomin får ju i detta fall styra mkt, och man får sas rätta mun efter matsäcken många gånger.
Det här är ju dessutom bara en (1) faktor som påverkar agerandet när det gäller värvningar osv.
Kommentera

GävleLasse: "Man blir nästan rädd över hur godtrogen du är..."

Hellre godtrogen än otrogen....
Kommentera

Huge:

Backar:
2) Niklas Andersson
3) Daniel Johansson
22) Jörgen Sundqvist
28) Daniel Casselståhl
29) Rodrigo Lavins
(ny?) Jag utgår från att Sjödda förlänger med ett år till.
(ny) Rykten från AS Ejdepalm, Fredrik Ericsson.
(ny)

Som det ser ut nu så har vi alltså EN plats kvar till att få in tyngd, stabilitet, bra speluppläggare och förbättrade skott i powerplay.. Det måste till en riktigt världsback för detta...Nåt som inte kommer att upplevas i Brynäs nästa säsong.
Kommentera

Huge: Men i ch med att du bara bemötte delar av mitt inlägg så utgår jag från att du håller med mig i resten... ;)
Kommentera

Enligt expressen så är Hammarbys JVM-målvakt Daniel Larsson aktuell, så även Christopher Heino-Lindberg nämns.
Se länk
Kommentera

Gusten: Positivt, unga lovande killar, helt rätt!!
Kommentera

GävleLasse: "Men i ch med att du bara bemötte delar av mitt inlägg så utgår jag från att du håller med mig i resten... ;)"

Ja, i stort så är det väl så.
Men jag försöker ju även att utveckla mina tankar i det som jag citerat, till att även gälla hela inlägget i stort.
Även om det kanske ibland inte uppfatts som så.... ;-)
Kommentera

Huge: Hela min tes är att jag tycker att spelare som DJ, Casselståhl inte är bra nog till att vara den rutinerade delen av Brynäs backbesättning. Det håller inte om man vill satsa på ett långsiktigt lagbygge.
Kommentera

GävleLasse: "Backar:
2) Niklas Andersson
3) Daniel Johansson
22) Jörgen Sundqvist
28) Daniel Casselståhl
29) Rodrigo Lavins
(ny?) Jag utgår från att Sjödda förlänger med ett år till.
(ny) Rykten från AS Ejdepalm, Fredrik Ericsson.
(ny)

Som det ser ut nu så har vi alltså EN plats kvar till att få in tyngd, stabilitet, bra speluppläggare och förbättrade skott i powerplay.. Det måste till en riktigt världsback för detta...Nåt som inte kommer att upplevas i Brynäs nästa säsong"

Svårt att säga hur man resonerar. Niklas Andersson är ju ex ett lite osäkert kort och där vet man inte hur Boorken resonerar.
Kan ju tänkas att han kommer att lånas ut eller så fortsätter man att ge honom mer förtroende. Tycker att han måste bli lite mer resolut i sitt agerande, som bitvis är lite lamt. Är ju trots allt bara 20 år, så man kanske inte ska förhasta sig i detta fall.
Sen vet jag inte om det verkligen behövs en "världsback" för att det ska se bra ut på backsidan. Nåt åt BomBom-hållet tror jag duger mkt bra.
Varför inte BomBom själva, ifall dom nu ramlar ur?
Kommentera

Huge: Ericsson från Bofors????
Kommentera

Huge: "Varför inte BomBom själva, ifall dom nu ramlar ur?"
Du har ju precis suttit och klagat på SSK's värvningar och vad deras stjärnor uträttat den här säsongen. Nej ingen bom bom i Brynäs.

Vi behöver ett par defensivt duktiga backar som kan täppa till bakåt. Detta behov minskar ju inte sett till de målvaktsrykten som dykt upp.
Kommentera

Db_04: Ja, Ericson vet jag inte så mkt om, men iom att man varit intresserade vid upprepade tillfällen, så tyder det väl på att han kan vara aktuell.
Kan nog mkt väl vara en fullt värdig ersättare till Kupan iaf...
Kommentera

Huge: "Kan nog mkt väl vara en fullt värdig ersättare till Kupan iaf..."

En ersättare till kupan, tja köp en vägkon å ställ in... rörligheten kommer ju inte att minska i alla fall.

Värdig ersättare?... skrattretande.
Kommentera

GävleLasse: Jo, men kritiken mot SSK gällde ju främst deras målskytte.
Plus deras generella förmåga att få till ett LAG av alla individuellt på papperet skickliga spelare.
Och där kan nog BomBom vara en tillgång.
Tror att han är lite för ensam i SSK och att han nog kräver lite mer stake i grabbarna och även lite mer struktur i spelet och spelideerna.
Då tror jag att Boorken är rätt man för honom.
Det som dock kan tala emot tror jag är hans tendenser till att se till pengarna i första hand. Mer än vad det kanske gör hos de flesta spelare.
Bara en känsla jag har dock...
Kommentera

Huge: Jag tror inte att det är målskyttet som har felat i första hand hos SSK. Det är ledningen som till stor del får ta på sig ansvaret. Att de spelade i seriens svåraste derbygrupp gör sitt till det med. Det är lätt att glömma bort när man letar "tendenser" i andra lag. Jag hade gärna sett att Justin Mapletoft skrivit på för Brynäs.

Lite konstigt att du endast tar SSK som exempel förresten. Du glömmer ju liksom bort Mora i ditt resonemang ;)
Kommentera

GävleLasse: ""Kan nog mkt väl vara en fullt värdig ersättare till Kupan iaf..."

En ersättare till kupan, tja köp en vägkon å ställ in... rörligheten kommer ju inte att minska i alla fall.

Värdig ersättare?... skrattretande."

Förutom att du och många andra som vanligt överdriver kraftigt när det gäller Kupan, så menar jag naturligtvis att han bara kommer att bli en ersättare på en vakant backplats. Jag har öht inte gjort några jämförelser mellan deras spelkvaliteter. Ericsson är sannolikt en mkt bättre back än Kupan, och då är väl bytet helt Ok, som jag ser det.
Kommentera

Huge: dom gånger ja sett bofors i år har han vart bra i alla fall
Kommentera

GävleLasse: "Lite konstigt att du endast tar SSK som exempel förresten. Du glömmer ju liksom bort Mora i ditt resonemang ;)"

Ja, Mora har ju gjort det mkt bra. Relativt små resurser och bra scouting.
Vilket visar på att det går att jobba även på detta sätt.
Lite som vi har jobbat , mao....
Kommentera

Huge: Skillanden mellan Mora och Brynäs är milsvid när det gäller scouting och ledarskap i föreningen. Bara scoutingen är ett bevis för att man har mer att önska hos Brynäs. Simon Skoog, Gellerstedt, Hermansson har ju inte varit en vitamininjektion i Brynäs direkt.
Kommentera

Db_04: Man får ta å kolla på honom under kvalserien...
Kommentera

GävleLasse: såg att Timrås Mats Hansson jagar ny klubb också ( enligt ganska osäkra källor kan han vara en man för mora)
Kommentera

Db_04: JO jag såg det. Inget för Brynäs dock, han väger lite för lätt tycker jag. 8o pannor talar ju inte för att han skall kunna hålla rent framför kassen direkt.
Kommentera

GävleLasse: "Skillanden mellan Mora och Brynäs är milsvid när det gäller scouting och ledarskap i föreningen. Bara scoutingen är ett bevis för att man har mer att önska hos Brynäs. Simon Skoog, Gellerstedt, Hermansson har ju inte varit en vitamininjektion i Brynäs direkt."

Att skillnaden skulle vara så milsvid tycker jag även det är en överdrift.
Sen jämför du deras mest lyckade värvningar med några av våra lite mindre lyckade.
Lite ojust jämförelse i mina ögon.
Dom har tydligen ett mkt bra kontaktnät, som det verkar och det är ju isf bara att gratulera. Speciellt ifjol så hade man nytta av detta nät, och en kanonvärvning ledde sas till att det kanske blev lättare att locka dit andra, som kanske kände eller på annat sätt hade kontakt med den som kom dit.
Men man ska komma ihåg att stommen av spelare i Mora består av stenhårt jobbande forwards som på papperet har varit relativt anonyma,och som man till stor del tagit från egna led eller närområdet.
Kommentera

Hoppas Honken har kurage nog att göra klart med Frölunda snabbt då han redan verkar vara där mentalt. Och inte dra det hela i långbänk och bestämma sig efter VM...

Salo lär inte fortsätta och alla dessa rykten om Honken uppstår icke utan en stor grad av sanning i botten.
Kommentera

Clubsport: Vet hur det är om spelare går o drar för länge med sina beslut... vi hade ju det problemet inför denna säsongen då Henke Lundqvist drog på sakerna.... därför fick vi Salo :)
Kommentera

Clubsport: Chansen att Honken skulle få förstaspaden i Tre Kronor är väldigt liten. Som det ser ut idag så ligger Liv mycket närmare den positionen. Även FBK's Hento ligger nog närmare nu när de med största sannolikhet kommer att avancera i slutspelet. På det så har ju Toronto problem och ett missat slutspel där skulle innebära att Tellan är aktuell.

Honken harheller inte imponerat under slutspelet så han lär nog få kolla på VM-hockey från TV soffan eller i bästa fall få se matcherna live från läktaren som tredje keeper i tre kronor.

Vad gäller Brynä så måste man visa handlingskraft och avkräva Honken på besked inom kort.

Vad gäller målvakt så tycker jag att man skall ta och kolla i Finland då de har en bra tradition där.

Ett intressant namn som dyker upp efter en snabb koll är Espo Blues' Matti Kaltiainen. Kanske lite av en chansning då han saknar rutin men hans räddningsprcent imponerar tycker jag.
Kommentera

Det är skönt att se att dom plockar bort Kuparinen, säkerthetsrisken är borta!

Sen tror jag att Honken spelar ett litet "fult" spel. Tror inte att han går till NHL. Det kommer bli Frölunda eller Brynäs och tyvärr så tror jag att han väljer Frölunda. Varför vet jag inte men det bara känns så. Varför inte plocka hem Joakim Lundström? Han kanske inte har visat så mycket hittills, men plocka hem killen och testa iaf, det skadar inte. Sen som alla andra säger, ett par klassbackar, dock svårt att hitta sådana lediga i dagens hockey.

Sen skulle jag vilja se en sådan kille som Andreas Thoft i Brynäs nästa säsong. Jag vet att han är anonym men jag har sett honom Live och han håller samma klass som Spets, fast Thoft är en utpräglad målskytt och kommer säkerligen göra 15+ mål kommande säsong. Ta in honom på provspel iaf.
Kommentera

Sjödin fortsätter!!!

www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,794384,00.html

Längst ner, eller är det bara skitsnack? tror jag inte :)
Kommentera

mattiaskarlgren: Sjödda har väl säkert bestämt sej redan,men i det här fallet tror jag att det är Wennerholm som sitter på o spekulerar,as usual!!
Kommentera

Bissett19: Kan vara så men varför skriver han så, som han gör om han ej vore klar? låter konstigt isåfall!
Kommentera

mattiaskarlgren: Mest skitsnack, i artikeln i samma tidning som handlar om Sjödda står det att han skall till Thailand och inte har bestämt sig.
Kommentera

mattiaskarlgren: Är Thoft din kusin eller nåt? Killen har gjort 10+3 på 22 matcher i norska div1!

Kan ju jämföras med Spets 29+25 på 42 matcher förra säsongen eller varför inte Mads Hansens siffror den här säsongen som är 20+44 på 41 matcher. Och detta i norska högstaligan.

Jag vet inte vad du tror, men oavsett hur många gånger du nämner Thoft så är det ingen här som på fullt allvar tror att Brynäs skulle värva en spelare från norska div1 som till råge inte ens har spelat i högre sammanhang än i div3 i Sverige...
Kommentera

Det skulle sitta fint att köpa in Niklas bäckström från Finland,han är en riktigt bra målvakt....
Det skulle också vara kul med två super Bäckis i laget....
Skämt å sido!:D
Kommentera

lillovechkin: Han kan du drömma om.... Lär troligen få ett NHL kontrakt sägs de....annars stannar han garanterat i finska toppklubben Kärpet
Kommentera

Säsongen är över och det slutade med ett fiasko.Spelarna visade att dom inte kan spela under press,har inte kunnande eller vilja att rubba lag på övre halvan när det gäller.Alldeles för många åker och gömmer sig under matcherna.Lind,Molin och flera i det äldre gardet sviker när dom som mest behövs.Utan de yngre killarna hade vi spelat kval i år igen.Bäckis,Widing,Månsson osv har lyft laget,absolut inte de äldre killarna(Sjödin undantagen) Det som är läskigt är att vi nästa år får dras med samma forwardsuppsättning,nästan.Så den drömmare som skrev matchrapporten igår lär få drömma vidare om 25 poäng och 50 mål till.Vem fan ska göra dom? Spets? En Jonny Strid kopia som gör av med 7 skenor per match,utan att uträtta ett dugg.Vi får verkligen hoppas att Almtorp och grabbarna växer på sig ännu mer över sommaren,annars tror jag klubben har skitit i fel brevlåda igen.
Honken? tja,kan lika gärna ha som vara utan.har visat att han inte heller kan spela när det gäller,inte i det här slutspelet och inte förra året i KS då han stod och kastade in puckar i egen kasse.Låt honom åka ner och skala räkor och köp in Bajen målvakten istället,gärna tillsammans med Heino i FBK.
Kommentera

Clubsport: "Salo lär inte fortsätta och alla dessa rykten om Honken uppstår icke utan en stor grad av sanning i botten."

Säkert..... :-/
Vid samma tidpunkt ifjol så var väl Honken mer eller mindre klar för Frölunda, om jag inte missminner mig.
Och så skrev han på för Brynäs.
Så mkt för botten i de ryktena.
Det hinner nog dessutom gå många månvarv hos indianerna innan det blir klart ifall Salo blir kvar eller inte....
Kommentera

Huge:" Så mkt för botten i de ryktena."

Du har ingen aning om vad du snackar om
Kommentera

sylf: "Säsongen är över och det slutade med ett fiasko.Spelarna visade att dom inte kan spela under press,har inte kunnande eller vilja att rubba lag på övre halvan när det gäller."

Ja, dom kan verkligen inte spela under press. Hotet från KS-spöket, som vi haft hängande över oss i stort sett hela säsongen, räknar du inte den pressen?
Självklart inte, för då hade du ju varit tvungen att erkänna att dom gjort en prestation med tanke på turbulens och annat elände.
Vi kunde denna gång inte rubba ett (1) lag på övre halvan, och det var heller inte vilket lag som helst.
Din dysterkvistanalys är så långt från verkligheten man öht kan komma.
Resten av inlägget går i samma anda, även om du har lite rätt i att nykomlingarna har lyft laget.
Men i vanlig ordning så bortser du från att det äldre gardet hela tiden har gjort ett hästjobb även dom, med att stötta de yngre och komplettera dessa så att det blivit en hygglig mix.
Kommentera

sylf: "Du har ingen aning om vad du snackar om"

Jaså?
Och vilken är då din version av vad som hände i våras med ryktena kring Honken, och hur det i slutändan såg ut?
Kommentera

sylf:
Jag förstår du tycker säsongen vart ett fiasko , vi hamnade ju varken i KS eller vart kvar som det flesta dysterkvistar förutspådde ... så det är ju klart ett fiasko när era domedags profetior inte slog in ju
Kommentera

« · 692488 · »