Brynäs IF

727619 inlägg · 7962 ämnen

Säsongen 2013-2014. Hur går det?

« · 1586264 Till forumet

Sv: Säsongen 2013-2014. Hur går det?

Brynäslegenden: Vilken sektion har Brynäs i Scandinavium?

Tacksam för svar!

Kommentera

Gått väldigt snabbt. Bara 9 dagar kvar nu. :)
Kommentera

70 Rodrigues:
Självklart!
Kommentera

tjugo8: Vi ses :-)
Kommentera

Boka in, Östergötland är nära, alla t Cloetta!

Lördag 28/9 åker vi till Linköping för match mot lhc.

Matchen börjar 16:00

Innan match blir det även tid för en stunds samling tillsammans med
Brynäs Support Östergötland och Brynäs Support Gävle
på restaurang ”New York legends” i centrala Linköping.

Avgång från Cityterminalen i Sthlm 11:00

Möjlighet finns att stiga på längs vägen
Sthlm-Södertälje(11:25)-Nyköping(12:10)-Norrköping(12:30)-Linköping
Kommentera

1. Skellefteå 

2. Luleå

3. Linköping

4. Hv71

5. Brynäs

6. Färjestad 

7. Växjö

8. Frölunda

9. Modo

10. Örebro

11. Leksand

12. AIK

Är väl lite optimistisk kanske när jag har brynäs på femte plats, men jag tycker verkligen inte att lag som fbk, frölunda och modo ser speciellt bättre ut än brynäs.

Våran defensiv ser riktigt bra ut med topspelare som gunde, bertil och kilström. Alla dem tre är toppbackar i SHL och bertilsson är en landslagsspelare om han får vara frisk. Forwardssidan är enlgit mig väldigt bred, kanske saknas någon spelare som kommer ösa in poäng men brynäs har många bra forwards vilket innebbär att poäng kommer spridas ut på nästa alla spelare. Men med tanke på lauritzens skadeproblem så hoppas jag att sundlöv plockar in en spelare till innan premiärstart. Målvaktssidan är det stora frågetecknet såklart men det måste inte innebära att det kommer bli dåligt. Robin kan verkligen överraska och bli en nya svedberg det vet vi aldrig, senaste matchen mot bern var han riktigt bra. Honken håller fortfarande hög klass och sen har vi johansson i j20 också. 

Sen är brynäs väldigt underskattade inför denna säsong vilket vi även var 2012 då vi tog guldet. Jag TROR att brynäs verkligen kan överraska denna säsong.

Kommentera

Säsongen 2013-2014. Hur går det?

Heja Brynäs!

Har följt debatten under ett tag men aldrig skrivt själv. Är inte helt säker på att jag lägger in detta på rätt sätt men gör ett försök.

Känns som att 5 lag sticker ut lite mer än de andra.

1) Skellefteå

2) Luleå

3) HV71

4) Linköping

5) Färjestad

Tror dessa kommer hamna topp 5. Mellan överiga 7 lag ser det väldigt jämnt ut. Tror/hoppas dock att Örebro och AIK kommer vara lite svagare än övriga. Ska jag tippa lägger jag lagen i följande ordning:

6)Frölunda

7)Brynäs

8)Växjö

9)MoDo

10) Leksand

Väldigt svårt att rangordna dessa lag och jag kan tänka mig att det inte kommer skilja många poäng mellan 6:an och 10:an.

11) AIK

12) Örebro

Brynäs då?

Jag är liksom många andra lite orolig då laget känns mer än lovligt svårbedömt. Om jag ändå försöker vara försiktigt positiv känns det som försvart kommer vara betydligt starkare än ifjol. 

Ryan,Simon B och Lukas känns som riktigt bra backar med SHL mått mätt.Med Dennis,Jörgen,Robin som hyggligt stabila komplement. Christian hoppas jag ska kunna bli ännu bättre i år och kan vara en plusvariant.

Simon L gjorde enligt mig ett bra slutspel 2012 ( som de flesta) men osäker på om fjolåret visade hans egentliga kapacitet eller om det var en tillfällig dipp (som hela laget)

Målvakterna är som alltid nyckelspelare.

Honken är helt ok när han är frisk men han håller inte för 55 omgångar.

Robin är alltså nyckeln. Han måste upp till åtminstone 91% och kunna avlasta Honken med ca 50 % av matcherna. Jag tyckte mig se att de fanns lite kvalitet i Robin i början av förra säsongen men ju längre det gick så blev han mer och mer osäker. Men det gällde ju hela laget.Om Robin kan höja sig till den nivån (91%) tror jag att även Honken kommer att orka bättre och kanske höja sig till över 92% Får vi till detta kommer vi förhoppningsvis att inte släppa till mer än 130 mål bakåt ( 2,36 i snitt)

Om vi ska hamna 6:a 7:al bör vi alltså göra runt 140 mån framåt ( fattar att det är väldigt teoretiskt men ändå...)

Hur gör vi det?

Jag är helt med på att vi inte har så många 20 målskandidater i årets lag men jag tycker ändå att följade kalkyl är ganska realistisk.

10 mål ( + 10 för några och något midre för andra)

Johan Harju

Sebastian Enterfeldt

Andreas Thuresson

Daniel Brodin

Greg Scott

Bill Sweatt

Sebastian Lauritzen

8 mål (+ -)

Anton Rödin

Jesper Ollas

Ryan Gundersen

5 mål

Emil Molin

Jonas Nordqvist

Lukas Kilström

Christian Djoos

Petteri Nokelainen

3 mål

Simon Bertilsson

Jonathan Granström

Alexander Lindgren

2 mål

Dennis Persson

Robin Jacobsson

Jörgen Sundqvist

Simon Löf

Om jag räknar rätt 136 mål. Får hoppas att några överträffar sig lite.

Fattar att detta är väldigt teoretiskt och att skador mm kan ändra bilden helt men min poäng är att siffrorna per spelare inte är helt orimliga.

Om defensiven blir bättre kommer vi kunna producera om LAGET jobbar ihop.

Som sagt någonstans mellan 6-10 plats tror jag det räcker till. Sedan behöver det inte alls vara fel att med de nya slutspelsreglerna spela "kvartsfinalkval". Tror till och med att det kan vara rätt bra att vara inne i det innan kvartsfinalerna börjar. Men som jag ser det är det nog maxutdelning med en semifinalplats i år. 

Blev ett långt första inlägg men då vet ni alla fall vad jag står och vad jag hoppas på. 

/Stygge Stigge
Kommentera

« · 1586264