Brynäs IF

727992 inlägg · 7962 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

« · 1890842 · » Till forumet

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Zappaholic: Kolan? Han är väl ruskigt överskattad?
Kommentera

kennys: Jag tycker att det finns en viss substans där i Wikegårds uttalande, faktiskt. Mår Brynäs som förening bra? Nej inte denna säsong har dom gjort det!

Har Brynäs ett modernt tänk i ledarskap och utveckling, ja det återstår ju att se men just nu tycker jag inte det personligen vad ni andra tycker har jag ingen vetskap om!

Kanske har vi något på gång till nästa säsong, det beror ju lite på vilka BZ värvar och sparkar, vilken tränartyp skall vi ha i klubben, vilka andra viktiga funktioner skall bemannas av rätt person!

Klubbar med stark ekonomi eller spela för en klubb med lite lägre lön och mer hjärta, vad blir avgörande i framtiden för en hockeyspelare?

Vad jag menar att vissa spelare som Brynäs är intresserad av kanske inte vill spela i en förening som har en komplicerad och rörig organisation?

Vi har haft rörigt förr i Brynäs i styrelsen och år av uteblivna toppresultat!
Kommentera

Brynäsgubbe: Wikegård säger ju vad vi många Brynäsare är oroliga för, otroligt viktigt få in en stark ledare/tränare som fixar allt som hör till nu.
Tex bra i media och som är modern i sitt tänk och utvecklar både spelarna och spelet till max!

Annars tycker jag team Wallson/Johansson ska in eller en sån som Tangnes.

Men nu får vi hoppas och tro att Bengtzen löser detta och har en bra plan för att ändra på sina misstag!
1 år med massa missar halvt ok, men nu jäklar höjs kraven!
Kommentera

Zappaholic: Visst är de det. Även om det var nära för ett par år sedan, Men då kom Bulan och räddade upp situationen i sista stund.

Ja målvakts- och backsidan känns stabila, förutsatt att det blir de spelare du nämner. Fast jag hoppas på Kinnvall. Jag blev väldigt imponerad av hans kyla med pucken, både defensivt och offensivt. Främst då vid blå i PP.

Fast jag saknar en första center samt ersättare för den spets vi förmodligen tappar. Säg att Danielsson "ersätter" Clark, då måste Palushaj ersättas (Om han inte förlänger och ersätter sig själv, så att säga) Då hamnar vi i ett liknande läge vi var den här säsongen. Med skillnaden att vi känns bättre defensivt och målvaktsmässigt.
Kommentera

Auchinleck: Visst var vi det. Men han drog ju ett exempel på hur snabbt det kan gå. Djufgården var i Final mot HV, två säsonger senare åkte de ur...
Kommentera

Johannes Hedberg: Du stirrar dig blind på kortsiktiga sportsliga resultat. Det är mycket i föreningen/klubben/företaget som inte står rätt till idag. Det kommer ge allvarliga sportsliga konsekvenser på längre sikt... Om man inte gör något åt det vill säga.

Åtgärd nummer ett är sjukdomsinsikt. Fortsätter ryggdunkeriet på Sätraåsen spelar vi i HA om tre år...
Kommentera

bradberry: med 14 lag i SHL kommer ni aldrig spela kval. De platserna är redan reserverade för nykomlingar+rögle+klubbar med ekonomiska problem
Kommentera

Powerfade:
Du kände inte av ironin alls...? 😃

Vi är inte långt ifrån där vi var för drygt 10 år sedan. Utan Mora och Karlskrona hade vi kunnat bli tvungen att bumpa KS-tråden i år.
10, 10, 5, 10 är en rad som gör att man borde fundera mer över sakernas tillstånd i föreningen långsiktigt.

Omtag. Reboot. Nystart.

Vad får vi istället? En trött chat...
Kommentera

Auchinleck: Ett stort steg i Brynäsmått mätt ;-)
Kommentera

Powerfade: Blir intressant att se vilka målsättningar laget har utåt nästa säsong. Det är inte realistiskt att bygga ett spelförande topplag om 75% av kedjespelarna är grovjobbare och det borde ju Brynäs också inse.
Kommentera

Peja: Mycket hänger u på vem som står i båset. Jag hoppas att man löser den biten innan man köper in för många spelare eller gör för många förändringar från årets trupp. Jag hoppas på Tangnes, men det känns som ett långskott. Men det är ju avgörande på hur truppen ska se ut. Blir det en fortsättning med Sjödda så får vi inrikta oss på att titta nedåt i tabellen skulle jag tro.
Kommentera

Angående Andersén så tycker jag att det är tjänstefel att inte plocka in honom nu när han vill hem.
Visst, han drog till NHL och satte Brynäs lite i skiten. Men det var tre säsonger sen, inget att älta över och det är bara att blicka framåt. Han fick världens chans att spela NHL. Klart han tar den annars hade han varit dum.
Kommentera

Powerfade: Jo, det kommer påverka mycket, men har svårt att se hur någon ska göra ett spelförande lag av massa grovjobbare framåt. Finns alldeles för få spelskickliga forwards som kan lugna ner spelet och fördela pucken. Därför som jag tror Linus Videll skulle kunna vara en bra värvning, han är smart och spelskicklig.
Kommentera

Peja: Det handlar mer om vilka kontrakt som skall brytas/spelare lånas ut och vilka spelartyper som skall sökas för att kompletteras till en helhet som passar den spelstil tränaren vill ha
Kommentera

Tycker Wikegård är fel ute. Förra säsongen var i final som avgjordes i sudden. Det finns kvalitet i laget. Misstaget förra säsongen var att vi inte värvade kvalitet, BZ har sagt att vi inte ska göra samma misstag igen utan gå för kvalitet vilket kommer stärka laget avsevärt.

Vi har redan värvat Lundgren och Danielsson, två vassa värvningar. Målvaktssidan kommer förstärkas och vara bättre kommande säsong. Vi har dessutom en drös unga talanger som kommer utvecklas ytterligare.

Eftersom vi kommer leta efter klass till de första två kedjorna är jag rätt säker på att både offensiven och defensiven kommer att stärkas upp.

Mitt enda huvudbry är vem som ska träna laget, och jag har en känsla att det kan bli Sjödin som styr skeppet även kommande säsong. Jag hoppas dock på någon bättre, för truppen kommer kommande säsong vara vassare, betydligt vassare.
Kommentera

Brynäsgubbe: Jag är uppriktigt sagt skitorolig för det Wikegård säger.

Jag är också orolig för en hel del andra grejer som jag nog tror är en del av det Wiken vill säga också men inte rätt ut.

Brynäs som förening mår inte bra. Sedan uttåget har det varit locket på, man håller sig undan allt vad journalister heter. Lokaljournalisterna runt Brynäs stängs ute, man sparkar sin ”in house reporter”, osv. Kommunikationen med medlemmar och fans är obefintliga och detta i en tid när väldigt många är oroliga.

Jag ställer just nu mitt hopp till Campese, nya dirren, att han ser problemen som finns.

Det svänger fort i hockey. Och för mig är det uppenbart att tappet av Stark bara för några månader sedan har varit extremt hårt för Brynäs.

Det här är större än bara illa nästa säsong. Det jag och troligtvis Wiken pratar om gäller långsiktigt och framöver.
Kommentera

Kent747Socker: Sjödin kan bli SC...han ville ju det för några år sen men då blev det ett jävla hallå...jag är övertygad om att Brynäs behöver en ny modern coach och jag hoppas BZ sett det!!!
Kommentera

Kent747Socker: Håller med. Rätt säker på att BZ lärt sig läxan och kommer ställa ett lag på isen som passar bättre för spelidén nästa säsong. Det viktigaste nu är att hitta en coach som passar i systemet.

Tycker fortfarande snacket om en "sjuk förening" är väldigt överdrivet. Man ser några få lösryckta nyheter och svaga rykten och tolkar in worst case scenario hela tiden.

Men jag antar att det lätt blir så efter en sån här säsong i kombination med usel kommunikation från klubbens sida. Hoppas på stora förbättringar på den biten snarast.
Kommentera

Leonardo: En juppi i senaste kostymen då eller 😂..Nä skämt å sido jag håller med dig
Kommentera

Inkazar: Håller med dig jag blev än mer orolig efter att tittat på det klippet med Wikegård! FAN det är ute lätt att vara Brynäsare!
Kommentera

Inkazar: Fast det är väl skillnad på att sparka och inte förlänga ett kontrakt som gått ut? Tycker det dem gått ut med nu att de söker(länken) låter bra, sen så vet man ju inte om det verkligen blir så.
Kommentera

pjåtor: He, he nä men vi behöver ha en coach som ser vad Brynäs behöver och som får spelarmaterialet att få ut maximalt av dess kapacitet...sen behövs en coach för backar, en för forwards, videocoach, mental coach..

.måste ha allt idag om du skall iaf skapa förutsättningarna för framgång och mycket fysisk träning för att orka och hålla en hel säsong, ha sparkapital i i ett brett material när slutspelet kommer, kunna ha medel för att spetsvärva i januari/februari....det är komplext ett lagbygge....sen vet inte jag vem som blir en bra coach...svårt att veta innan...
Kommentera

Inkazar: Att Manson fick gå är förhoppningsvis för att dom ska höja sig med kommunikationen och såna saker, höja kvaliteten.

Sen är väl känslan att inte Janne och Sjödda ska vara dom som leder utvecklingen av spelare, utvecklingen av spelet och utvecklingen av allt som hör till 2018-19.
Jag tror inte talanger och spelare som vill framåt står på kö och vill just till Brynäs just nu.
Men det där måste dom ju ha koll på så jag ser fram emot veckorna som kommer, hoppas jag=)
Kommentera

Kent747Socker: Då får vi hoppas våra yngre spelare utvecklas till nästa säsong då. Vart väl lite si och så med det till den här säsongen om man tänker på utvecklingen hos Carlsson, Öhlund, Felix, Boqvist, Ersson m.fl. Jämför med utvecklingen hos bröderna Davidsson, Jonsson-Fjällby i Dif och de unga spelarna i Saik. Där snackar vi utveckling som lyfter laget.

Det känns som om du är lite orealistiskt positiv inför nästa säsong om man ser till läget just nu. Vi har en sportchef som har en katastrofsäsong i bagaget, en tränare som inte verkar ha så mycket egna ideer på hur vi ska utveckla spelet (tur att Bulans pärmar låg kvar på Brynäskansliet..), vi har en förening som just nu är sämst i SHL på att kommunicera med media/fans, dessutom har vi typ 3 fjärdefemmor på kontrakt. Vi har en riktigt lång väg att vandra innan det ser ljust ut. Fatta det.
Kommentera

Daniel Lövve Lö: jag ser alltid fram emot vad som kommer med Brynäs ;-) men jag blir ändå orolig.

Största problemet för mig är att man verkar låsa journalisterna ute. Dom med granskande frågor. Detta tyder på en sjukdom i föreningen, att något inte står rätt till.

Det finns möjligheter att det kan bli ändring på en dyster framtidssyn ganska snart med campese på ingång och jag väljer att tro på det bästa i det fallet :-)
Kommentera

Inkazar: känslan är att Campese tillsammans med Bengtzen kommer att höja vår förening på sikt. Campese känns verkligen rätt, stefan med. Visst han säger rakt ut vad han tycker och det kan bli fel när han säger det i media osv. Men Stefan kan bygga lag. Vi ska inte glömma att han tog upp KHK i SHL och att han tog oss till final förra säsongen. BZ vill ha ett modernt spelsätt, som vi hade under bulan. Känslan är att Bengtzen jobbar bäst under motgång. Vänta och se! Han kommer att bygga ett slagkraftigt lag den här säsongen. Det är jag helt övertygad om. Han vill förbättra alla positioner som han själv sa.
Kommentera

Inkazar: tror campese kommer öppna upp föreningen mer mot media. Sedan har han ju sagt att han vill ha huvudfokus på sporten som är det viktigaste. Detta kommer bli riktigt bra! :) är positiv till nästa säsong
Kommentera

Varför gick Rödin till en sämre liga istället för att återvända till sitt kära STORT HJÄRTA brynäs?
Kommentera

wikegård är imponerad över hur SAIK screenar i anfallszonen. Kan nån förklara skillnaden mellan att screena och en interference.
Kommentera

Inkazar: Lite orolig är jag med=)

Campese tror jag kommer bli kanon, han verkar va riktigt driven och kommer rätta till en hel del,
Men han måste ju komma in i det nån månad men visst kommer han se en hel del som kan bli bättre redan nu innan han börjat fullt ut=)

Sen hoppas jag typ Sandström på GD gör en videointervju på 30-40 minuter med Bengtzen nästa vecka, det tycker jag är bättre än en chat!
Kommentera

Not much,,,
Kommentera

Pigalle: Va fan har det inlägget med Brynäs att göra?
Kommentera

Judas11: Det ar väl fler sagt här att det beror på skatten, det han tjäna i NHL räknas in om han flytta hem nu eller nå sånt. Rödin själv och Bengtzen förklara väl det med.
Så vi får vänta på Rödin, vet inte hur länge dock=)
Kommentera

Mata inte trollet Hörrni.
Kommentera

Chris11: Kul att du är positiv. Någonstans är jag beredd att hålla med. Det är ju oerhört ologiskt att Bengtzén ska gå från att vara en sportchef som vill bygga ett brett lag med fyra kedjor som kan producera (förra säsongen) till att hux flux börja tro att laget ska bestå av två eller tre kedjor med enbart breddspelare.
Kommentera

Skrubben: Fast när man ser vilka forwards som BZ har sett till att Brynäs har under kontrakt nu, är det å andra sidan ologiskt att se hur laget ska kunna formera 4 producerande kedjor.
Kommentera

Peja: Inte om han bryter vissa kontrakt.
Kommentera

Kent747Socker: Lundberg och Danielsson i all ära. Men de är ju knappast en förstärkning. För att de ska kunna ses som det så måste ju det befintliga lagets spetsspelare stanna.
Vad är oddset på att Clark, Palushaj, Bertilsson stannar? Sedan har vi Några fler osäkra kort, vilka blir kvar, vilka ersätts?. Sunken och Fälth för att nämna två. Byter man tex ut Larsson mot Lundberg och Fälth mot Anderssén. DÅ har man förstärkt...
Men det är omöjligt att kalla dem "Förstärkningar" när de ersätter två av lagets största stjärnor.
Kommentera

Skrubben: Problemet är att Bz byggde laget för Bulanhockey och ställde Bulans raka motsats i båset... Sedan blev det nån slags Bulan light i form av Sjödda som körde nån slags "Hur-var-det-Bulan-gjorde-nu-igen-coaching".
Alarmerande dåligt av en SC att bygga ett lag utan att ta hänsyn till den tänkta tränarens filosofi...
Alternativt så hade Bz en enorm övertro på Ölund och de andra unga spelarna.
Kommentera

Powerfade: Men nu har du ju helt fel. FILOSOFIN hos Melin var i alla fall utåt sett precis likadan som den Bulan hade. Man skulle spela på exakt samma sätt som säsongen innan. Problemet var att Melins tränarstil inte gick hem hos spelarna. Klantigt av Bengtzén att inte ta hänsyn till det, men det var defintivt inte så att han byggde en trupp som inte var anpassad till det tilltänkta spelsättet.
Kommentera

Skrubben: Så Melin lurade alla inklusive sig själv med att han var en intensiv och pådrivande tränare?
Kommentera

Skrubben: Tycker ändå det är motsägelsefullt att BZ skulle bygga en trupp för 4 producerande linor, men att det nu bara går under förutsättning att man bryter kontrakt som han själv har kritat med spelare. Det är ju BZ och ingen annan som har signat upp alla dessa grovjobbare, därför är det stora antalet grovjobbare en direkt konsekvens av hans agerande. Så han skulle snarare frångå sina egna riktlinjer om han sparkar spelare. Och vilka skulle det egentligen vara, förutom Liljewall och möjligtvis Paille? Men Paille bör väl rimligtvis vara långtidssjukskriven om han fortfarande har problem med sviter efter hjärnskakningen.
Kommentera

Powerfade: Det stora problemet för Melin är kanske att vi har ett lag helt utan Brynäsanda.
Finns inga spelare som kan (har pondus nog att) jaga på övriga när det inte jobbas 100%.
Kommentera

Skrubben: Det kanske behövs fler än en coach, en som tränar laget och en som är strateg när det inte rullar på i matcherna, typ ta laget tillbaka i underläge etc...jag vet inte det där var ju ett problem med Bulan också, hade svårt att ändra matchbilden om det inte gick som det skulle...

som i NFL där har man ju coacher för en jävla massa roller i laget.....Melin coacha väl inte så intensivt 1999 heller när laget var ett självspelande piano?
Kommentera

KulaShaker: Nej har man en kapten som står och babblar om oviktiga matcher innan slutspelet efter en 8-3 torsk så har man problem.
Kommentera

Skrubben: Känns som ett svepskäl när spelarna skyllde på att man inte kunde hantera Melins tränarstil. Huvudorsaken tror jag mer berodde på att man fick problem när Melin försökte utveckla och förfina Bulans idéer, det krävde nog mer tid för att sitta ordentligt. Sen vågade inte BZ chansa på att låta Melin fortsätta.
Lite väl naivt om man, som många verkar göra, tror att allt berodde på Melin och att spelarna hade noll ansvar.
Kommentera

Powerfade: Har du problem med läsförståelsen? Hela diskussionen handlade om spelfilosofin. Inte om Melin är en pådrivare eller inte.
Kommentera

Peja: Du kan ha en poäng där. Däremot vet vi inte om Bengtzén hela tiden haft i bakhuvudet att han tänker bryta med vissa spelare och därmed börjat bygga laget 18/19 med den utgångspunkten.
Kommentera

Huge: Riktigt synd att inte Melin fick vara kvar, han är en kompetent tränare som säkerligen fått ordning på laget tillslut.
Kommentera

« · 1890842 · »