1150x200-brynasbanner.jpg

SEMIFINAL

« · 1819769 · » Till forumet

Sv: SEMIFINAL
Auchinleck: Sant...
Kommentera

bradberry:
En gris gör ingen svinstia, Brad! 😃
Kommentera

bradberry:
Tyvärr saknar vi massagespelare som fullföljer tacklingar på deras backar och viktiga spelare i varje byte.
Frölunda Mauler ner Brynäs i bäst av sju matcher och vi har inget motvapen att sätta in?
Det är samma typ av diskussion vi har varje gång Sverige möter Canada i JVM ang deras intensitet och fysiska spel.
Spela eller kötta? Kötta eller spela? Kötta och spela?
En sak är säker. Att screena Lundqvist & Co så att de tappar fart och kraft behöver alla spelare vara involverade i över hela planen. Annars får de åka runt och massera våra spelare...
Kommentera

Chris11: Då kanske du var onykter eller nått...😜

Nädå... Men jag kan ärligt säga att jag aldrig sett Granis så "grisig" som han var just i match 4... Konstigt hur olika vi kan uppfatta saker o ting...
Kommentera

Honken: JG var absolut utanför målområdet.
Kommentera

mattiask: Vadå klart de måste få röra varann? Domarna måste ju vara konsekventa. Hjalmarsson åker ju in i Felix som är utanför målområdet. Westerholm backar in i JG som är utanför målområdet.

Skillnaden i utfall är enorm. JG faller och Westerholm får en tvåa. Felix står upp och Frölunda gör mål.
Kommentera

7225: om westerholm åker ska även deras målvakt åka för diving.
Kommentera

bradberry: jag var på plats både igår och i lördags. En sjujävla resa hem till Norrland har precis påbörjats...

Men tycker inte man märker av Granström så mycket.. Han ser inte lika het ut som han gjort tidigare år
Kommentera

7225: Nej, vänta nu, står verkligen JG utanför målområdet, så uppfattade inte jag det.
Kommentera

bradberry: Obegripligt hur nån som har lite hockeyöga kan vara missnöjd med Granis, håller helt med dig här. Det Granis dessutom gör bra, till skillnad från ex Alcén, är att han inte tar några onödiga utvisningar trots att han oftast ligger på gränsen till det tillåtna. Ex Alcéns tvåa senast är ju fullständigt obegriplig och onödig i en så pass viktig match.
Kommentera

mattiask: Menar du att du tycker att Westerholmarna utvisning var korrekt? Han backar långsamt in i målisen som är utanför målområdet och får en tvåa.
Jag tycker inte att Hjalmarsson ska utvisas där men tar domarna ut Westerholm så måste de ju även ta ut Hjalmarsson.
Kommentera

bifhjärta: Tyvärr kommer inte utvisningarn med på SHLs highlightvideos så ofta, annars hade det varit superkul att göra!
Kommentera

Chris11: Tråkigt att du som aktiv brynässupporter missade match fyra då. För den kan du inte ha sett och komma med ett påstående likt detta... Eller så går det inte fram i TV-rutan... det kan vara en förklaring... Granström gör så mycket sånt som kanske inte alltid är där spelet är... Jag vidhåller det jag skrev här tidigare. Har match 4 varit en grundseriematch har Jonathan fått 10-15 tvåminutare. Han var i sitt esse den matchen och i och med att han inte blev utvisad gjorde han en massa nytta....
Kommentera

Peja: Det är dags att ändra det nu. I fortsättningen vill jag se mer tacklingar och hårdare spel. Det ska göra ont att komma till Gävle. Jag tror dessutom att publiken vaknar av ett par rejäla proppar.
Kommentera

7225: Om du menar den situationen igår angående när Hjalmarsson kör på Sandström så tycker jag inte den ska rendera i någonting.
Felix kommer lite ur position (för långt ut) samtidigt som Hjalle är på väg in framför mål.
Klart att de måste få röra varandra lite. Just i detta fall tycker jag inte någon av spelarna uppsöker den andra utan rent av en "krock".
Däremot Westerholms igår, sådana utvisningar får vi bara inte dra på oss. Då kommer Frölunda få chansen många gånger om :)
Kommentera

Inkazar: Tänk på att Luleå hade många spelare som spelade tufft och snackade skit. Det är mycket lättare för motståndarna att "skita i" Granström och det han sysslar med när man inte konsekvent utsätts för det från motståndarlaget. Om Frölunda bara hade haft enstaka spelare som spelade fysiskt hade ju inte deras fysiska spel varit något problem för Brynäs heller. Sen är det såklart som du säger också, att Bulans spelsätt i grund och botten inte uppmuntrar fullföljande av tacklingar. Det tror jag att vi kommer att få se mer av under Melin.
Kommentera

Chris11: Jag tycker att Granström varit bra.
Kommentera

Chris11: en liten förklaring:

Bulans "inga offensiva tacklingar" princip.
Kommentera

Chris11: Svårt att jämföra. Granström får ta en så oerhört stor del av "grisbördan" i dagens Brynäs, precis som Bertilsson får ta en oerhört stor del av det fysiska backspelet.
Kommentera

Någon mer än jag som är besviken på Granström? Trodde han skulle gå fram och leda laget i slutspelet men känns som att han bara är en i mängden.
Förra säsongen när han spelade i Luleå så var det han som skapade rubriker. Han kastade grus i spelargången, sköt puckar på motståndarna på uppvärmningen och gjorde mål nästan varje match. Han var en gris.
Vad har hänt i brynäs? Varför har han tonat ner sitt spel?
Kommentera

smallround:
Arne Hegerfors??? Vad gör du här??
Kommentera

7720:
Det där är natt och dag i min värld.
Kommentera

7225: kostar det 30 spänn att se klippet.... DYRT!!!
Kommentera

7225: P-Å Skröder blev avstängd för denna tackling mot Oskar Lindblom 2015...dessutom hårdare regler nu.
Kommentera

7720: 30 SEK reklam innan klippet, va fan . SHL 👎
Kommentera

7720: Det är stor skillnad mellan situationerna. Man må vara förbannad/besviken på domarnas insats men man måste vara objektiv.
Kommentera

Vad är det som gör att denna tackling ger avstängning men inte Stålbergs???
Kommentera

7225: Bubblare: utvisningen igår för sex man på isen
Kommentera

5915: Westerholm backar in i målvakten utanför målområdet 2 min. Frölundaspelare kör på Sandström utanför målområdet, ingen åtgärd (dessutom mål Frölunda de Sandström tappade position av kollisionen). Sen finns en Zanettiutvisning i match 4 som inte ens repriserna hittade.
Kommentera

Anders Berg: Chans till guldet är en sak. Jag skulle inte ha svårt att erkänna att vi blivit besegrade av ett bättre lag om saker och ting hade gått rätt till. Men sett till alla fördelar som man gett Frölunda under 5 matcher så blir det svårt.
För mig har svensk ishockey dött en smula.
Man börjar nästan tro att detr Cmore som styr saker och ting och har beställt en finalserie mellan HV o h Frölunda.
Detta baserar jag på hur Cmore studion lyfter fram saker och ting.
Kommentera

Zappaholic: Antalet indicier är mer än tillräckliga för mig....
Kommentera

Anders Berg: Om och om...

Jag vill bara att domarna ska vara väldigt konsekventa så att lagen får tävla på lika villkor. Frölunda som är ett tufft lag, de ligger ofta precis på gränsen för vad som är ok men de kliver också över den gränsen alldeles för ofta. Bara Rögle hade fler utvisningsminuter i grundserien. Nu plötsligt, efter fem matcher, har de lirat tjugo minuter mer än oss i PP.

Jag finner det anmärkningsvärt.
Kommentera

bifhjärta: Håller med. Vore kul att se de värsta domaringripandena under semifinalen. Mina topp tre:

1. Domare visar ut tre brynässpelare samtidigt i slutet av match 1.
2. Domare visar ut en brynässpelare för att han greppar pucken med handen med 3 minuter kvar av match 4. Vid ställningen 3-3!
3. Domare står två meter i från när Bertilsson blir tacklad i huvudet. Ingen åtgärd.
Kommentera

Om inte om fanns...
Om vi hade haft en matchvinnare i kassen... om Zaborsky inte skadat sig... likaså Enterfeldt... Om Bertilsson varit hel... om Gunderson varit som i fornstora dar.... Då hade vi haft chans på GULDET!
Kommentera

KalleTeodor: Tack. Min uppfattning är dock att domarna faktiskt blåste av direkt och (här blir det mer spekulation) även diskuterade sinsemellan om nåt regelvidrigt förekommit i samband med smällen. Jag håller det iaf för väldigt osannolikt att domarna INTE skulle ha konfererat. Min poäng är dock den som Huss är inne på: om granskarna nu bedömer det här som en ren olyckshändelse så faller deras trovärdighet platt till marken, då man tidigare varit väldigt noggranna med att påpeka hur stort ansvar den tacklande har i såna här lägen.
Jag har sett fall där den tacklande ser ut att ha haft betydligt mindre tid på sig att försöka undvika en krock, men ändå blivit avstängda.
Därför framstår det som obegripligt och ologiskt om man väljer att inte ens titta på den här situtationen. Som Huss helt riktigt påpekar: isf är det fritt fram att försöka tackla mot huvudet och komma undan med det, bara man lyckas att få det hela att se oavsiktligt ut. Typ....
Kommentera

Vi är alltså ett oschysst lag om man ska gå efter hur många utvsmin som dömts till respektive lag i denna semi !?? Man kan inte annat än skratta åt skiten 😂👿
Kommentera

Jan Grismöbel: Jan Grismöbel: Inget är omöjligt förstås och innan semifinalserien så var min uppfattning att vi har störst chans att vinna match 1 eller sista i Scandinavium. Första har vi redan vunnit ... Skälet till ökad chans att vinna sista beror på att det helt enkelt är en avgörande match och att det påverkar spelare olika. Det lag som är bäst på krama ur det sista vinner.
Men vi ska till att börja med vinna hemma och det kan bli nog så svårt men jag tror på en sjunde och avgörande.

För att bytta puck (eller vad det heter) så tycker jag att Lucas Carlsson klev upp bra i matchen igår. Vågade hålla i pucken och tog smällarna. Jag tycker även att Zanetti klarade sig bra i det fysiska spelet. Det blir viktigt att några andra backar höjer sig ett par nivåer nu!
Kommentera

KalleTeodor: Här är armbågen.
Uppladdat:

0x600-img_4905.png

Kommentera

KalleTeodor: Omöjlig ??? Nej . Dom ska visa varför Brynäs har 13 guld och aldrig varit ur högsta ligan .
Kommentera

Huge: Balanserat och bra inlägg Huge. Visst är det tufft som domare när det går så snabbt och jag såg t ex inte armbågen förrän jag tittade på "Roadlakers" klipp.
Men ändå så står ju domaren så nära och man ser ju tydligt hur Bertilsson får en rejäl smäll på hakan. Man skulle kunna tänka sig att domaren i detta läge direkt blåser av om inte annat för huvudskada och tar en diskussion med övriga domare (=tittar på Jumbotronen...).
Känslan är att vi har en hyfsad chans att även utan Simon ta nästa match hemma. Att vinna den 7:e i Scandinavium blir däremot en riktigt tuff uppgift på gränsen till omöjlig.
Kommentera

Huge: principen, Huge, principen! Om inte Ståhlberg stängs av så är det öppen jakt som gäller så länge det ser omedvetet ut.
Kommentera

6984: Dessvärre ser det svårt ut . Men vi håller alla tummar för att Vårat Älskade Brynäs kan göra shl media och frölunda riktigt besvikna genom att vinna 2 till . Skulle det ske . Blir det precis samma i en final . .
Kommentera

KalleTeodor: Även om smällen nu ÄR en olycka och inte nåt avsiktligt så har DN tidigare motiverat sina avstängningar i såna här fall med att den tacklande har mkt stort ansvar då denne haft tid på sig att läsa av situationen och därmed borde ha gjort allt för att undvika en krock mot huvudet, då Bertilsson är helt oskyddad men Stålberg har full koll på läget sas.
Den som i det läget påstår att Stålberg gör allt för att undvika en smäll mot huvudet eller iaf försöker ändra åkriktning för att minimera risken för att träffa huvudet, måste vara totalt synskadad.
Att domarna inte reagerar kan man däremot förstå, allt går ju väldigt fort. Jag menar, det är ju svårt för oss övriga bedömare att i efterhand bedöma om det är medvetet gjort eller inte, hur svårt ska det då inte ha varit för domarna på isen att bedöma saken korrekt?
Nä, det är väl isf de som har till uppgift att granska såna här misstänkta fall som ska kritiseras, om man nu väljer att inte ens titta på den här situationen.
Oavsett så blir det ju ändå bara tröst för ett tigerhjärta om Stålberg blir avstängd, vi har förlorat vår viktigaste spelare och han kommer tyvärr inte tillbaka bara för att Stålberg får några matchers avstängning.
Surt som fan, men jag tycker ändå att vi gör det bra igår. Det är en öppen match en bit in i sista, sen rinner det iväg. Ny match imorron och det är alltid svårast att slå in matchbollen i såna här lägen när man har chansen att avgöra.
Tror på en 7:e match i Göteborg, vad annars kan man göra som supporter?
Lägga sig ner och dö? Aldrig i livet, varför skulle man göra det om spelarna inte tänker i samma banor?
Kommentera

6984: Precis det blir oerhört svårt utan Berra, rätta mig om jag har fel men visst var han borta under brontosvackan i vinntras också?
Kommentera

Jan Grismöbel: Det är bara att konstatera att SHL vill ha en "drömfinal" och drar sig inte för att göra ett justitiemord i sex-sju akter för att få som de vill.

Jag hoppas verkligen att våra krigare behåller sitt lugn. Att sänka sig till deras nivå är det värsta man kan göra. Vi har i alla fall krigat oss till en extra hemmamatch.

För Frölundas del så hoppas jag att de är nöjda med sin insats och känner stolthet över hur allt gått till så här långt.

Det är absolut inte över än men jag har svårt att se hur man skall kunna vinna en matchserie med allt detta emot oss.
Kommentera

KalleTeodor: uppdraget genomfört till 100 % sänk Berra med Soldatens goda vilja . Har sett situationen den är horribelt solklar .å zebran blundar .shl dödar hockeyn när detta får fortsätta .
Kommentera

KalleTeodor: Armbåge i huvudet, blindside, domaren som står 3 m bort och tittar på. Helt makalöst!
Kommentera

Man blir mörkrädd när man läser kommentarerna på twitter. Det finns på allvar en hel del folk som tycker att tacklingen inte är oschysst.

Krock är skitsnack. Klart Stålberg ser Berra och tar tillfället i akt, det är inte en slump att "krocken" plockar bort slutspelets bästa back. Syns ju att han gör en liten rörelse i sista sekund för att trycka till Bertilsson.
Kommentera

Fiskrens average goon tar ut vår viktigaste spelare för resten av serien.
Låt oss ge fine Stålberg ett varmt välkomnande till Gavlerinken.

SERNEKE
17
Kommentera

7225: Ja det ser ju riktigt illa ut på alla sätt.

Det vore väl en tröst i mörkret om Stålberg blir avstängd men tyvärr så är Bertilsson vår allra viktigaste spelare och det blir extremt tufft att ta detta nu.
Kommentera

« · 1819769 · »