Brynäs IF

731202 inlägg · 7961 ämnen

SILLY 14/15

« · 1618018 · » Till forumet

Sv: SILLY 14/15
Riktigt, riktigt sorgligt att Gunde lämnar. Svårt att hitta hockeyspelare som honom, på och vid sidan av banan. Kommer aldrig glömma hans insatser i vår fina tröja och 2-0 målet mot SAIK där han vääääääntar med skottet kommer man alltid att minnas. Hoppas det går bra för Ryan i Jokerit och att han håller sig skadefri i fortsättningen.

Tack för allt The man with The golden gun!
Kommentera

Pettisbif: Wallin? Försöker du ta livet av mig? Herregud...
Kommentera

Andersén hem?

Idrottens affärer som alltid bra...

Kommentera

Pettisbif: Snälla kan inte du motivera varför du vill ha Fröken Wallin i Brynäs?
Kommentera

MR Bif: Pettisbif lägger bara upp laguppställningar, inga kommentarer ingår.
Kommentera

bifhjärta: Dra upp volymen!
Kommentera

Laget just nu(om rykten stämmer)

Starkbaum-(JJ)

Bertilsson- Djoos

Andersen- Kilström

Sundqvist-Eklund

Rödin-NY-NY

Ollas-Nordan- Sweatt

Westerholm-Westerholm-Blomqvist

Lindgren- Enterfeldt- Brodin

Redigerad kommentar

Kommentera

Linus Wickman: Även Oscar Eklund är ett hett rykte.
Kommentera

Peja:Stämmer, glömde bort honom. Hann redigera.. 
Kommentera

Brodecki ett mål igår i vinstmatchen mot Läxsand med 3-2!
Kommentera

Inget rykte längre.
Kommentera

Brynäsgubbe:Tycker tre år är lite väl, Men förstår att Sundlöv vill bygga långsiktigt. 

Han kommer passa bra med Westerholmarna. 

Kommentera

Som sagt, ser gärna den här killen i Brynäs. Stor, tuff och vet var målet står :-)
Kommentera

Ser att Fantenberg är kusin med allas vår Daniel (Glimmenvall) Johansson. Kalla kårar utmed ryggraden!

Kommentera

Bästa starten på silly season någonsin ;-)
Kommentera

70 Rodrigues: helt klart en intressent och offensiv start på sillyn. Genomtänkt.

kul att sundlöv äntligen läser det vi skriver ;)

Kommentera

brynäs08: Verkar vara på väg bort från Luleå, något för Sundlöv att tänka på.
Kommentera

70 Rodrigues: skall väl vara klar för linköping har jag hört
Kommentera

smallround: Ok!!!
Kommentera

smallround:Både Rautio och Olausson till Linköping? Bra nyförvärv för Linköping isf.
Kommentera

Linus Wickman: det jag har hört på h läktaren i delfinen... Jo fast tycker Rautio inte är en bra målvakt! Han kräver ett sjukt stabilt försvar framför sig... han är bara en puckmotare
Kommentera

smallround: Ja, Luleå spelar ju ett väldigt bra försvarsspel. Det känns som att alla målvakter blir "bra" där. Man får fin statistik när många av skotten är enkla pga effektivt försvarsspel.
Kommentera

Peja:Ja det är ju bara att se vad som hände då deras bästa backar gick sönder... både Owuya och Rautio agerade såll. Då gillar jag starky bättre.Släpper billiga ibland men kan stå på huvudet ensam
Kommentera

smallround: Owuya och Rautio har väl aldrig varit jämna någon annanstans heller. Endast Luleå sålänge deras försvarsspel fungerade. Samtidigt är det troligtvis att medvetet val som de har gjort att lägga större pengar på andra positioner än mv-positionen. Precis som Brynäs brukar lägga väldigt mycket av sina penar på forwards. Sundlöv gillar att ha billiga målvakter och backar, och dyra forwards. Till slut fick han dock inget annat val än att ta in en "riktig" målvakt istället för Rahm.
Kommentera

Peja: Ja man kan tycka att han som gammal målvakt skulle börja med att bygga bakifrån .... men  men Förhoppningsvis blir det ändring på det till nästa år! Hoppas också att Melin kommer tillbaka + en backcoach som är duktig. Melin + Hävelid har ju fått det att stämma nu på slutet i LHC.

Rahm borde aldrig ha värvats, sjukt konstig chansning från ledningens sida

Kommentera

smallround: Det var i första hand Gunnar Persson som förespråkade en värvning av Rahm. Jag tror att Sundlövs billiga målvakter i grund och botten beror på en övertro till Pekka Alcéns förmåga att utveckla målvakter. Det tog till exempel väldigt lång tid innan man slutligen insåg att Honken är på väg ner och inte längre håller som förstakeeper, och Rahm fick också väldigt många chanser sett till vad han (inte) presterade.

Det känns bra med Starkbaum och Jonas Johansson nästa säsong (antar att det blir de två). Starkbaum är bevisligen bra i den så kallade 'serielunken' men tyvärr lika bevisligen inte bra i slutspelssammanhang. Han har gjort mediokra slutspel två säsonger i rad och det är ett bekymmer om man har ambitioner att komma längre än kvartsfinalspel. Det skulle inte förvåna mig om Starken gör ett bra seriespel, men ändå blir utkonkurrerad av Johansson som briljerar i slutspelet.

Redigerad kommentar

Kommentera

Peja: Kan hålla med om att starky inte är en slutspelsmålvakt, han blev ju utkonkurrerad i Modo.... Men inte mig emot att JJ står på huvudet och tar oss till final nästa år :)

Nej dags att sova ! Trevligt att tjöta med dig Peja!

På återrseende

Kommentera

jag förstår inte? 93,6.% och 2,17??

det är väl knappast starkbaums fel att vi inte gjorde mer än ett mål per match mot fbk??

han gjorde en godkänd insats och har bevisat att han är en klassmålvakt.

Kommentera

brynäs08:Säger bara att jösses vilket liv det hade vart om det var Honken som bjöd bort en match.
Kommentera

Lindström: Som någon redan nämnt, nu finns alla förutsättningar för att göra något bra till nästa år, på pappret iaf. 

Satsa pengarna på rätt kort nu och låt bli att krydda kontrakten för "fel sorts spelare". Då tror jag vi kommer stå med en stark trupp nästa år faktiskt.

www.eliteprospects.com/team.php?team=2

Kommentera

brynäs08: Håller helt med. Räddningsprocenten är skitbra. Hade vi gjort fler mål framåt, vilket vi borde klarat av, hade vi gått vidare.

Känns riktigt jävla bra att starta säsongen med en klassmålis. Tittar man på räddningsprocenten över målvakter som spelat minst 20 matcher denna säsong, så toppar väl Starky den listan?

Kommentera

Peja:

Mediokert slutspel ???

Det här blir kul att höra dig utveckla...?!

93,6 o näst bäst i slutspelet....med en hönsgård framför sig

Vad har du för krav?

Du har väl inte sista matchen i för färskt minne? Visst en tavla o möjligen en halvtavla...men om du ska bedöma hela slutspelet...

Kommentera

brynäs08: ja Starky var grym i slutspelet trots 1,5 tavla, inget snack om saken. Han var också helt ok i slutspelet för Modo förra säsongen. Han släppte in en del mål då men inga grodor och uteförsvarer var virrigt. Sen kom Ullmark och spikade igen och Starkbaum fick oförtjänt bära hundhuvudet.
Kommentera

Aftonbladet har snackat med Honken. Han blir inte erbjuden förlängt med Brynäs, som istället har erbjudit honom ett jobb inom oranisationen. Honken vill dock fortsätta spela så vi kommer säkert att få se honom i en annan klubb framöver.

Kommentera

Peja:Tacka gud för det!Då blir det JJ eller en ny andramålvakt. Frågan är om ens någon annan SHL-klubb vill ha honom? i så fall blir det nog något lag i botten..
Kommentera

Linus Wickman:

Hörrö!! Visa lite respekt! Honken är en målvakt som vunnit 2 sm-guld med klubben och har hjärta för Brynäs. Behandla honom med den respekt han förtjänar.

Honken, TACK FÖR ALLT!!!

Kommentera

brynäs08: Instämmer han är en legend men ska naturligtvis inte spela mer i brynäs a-lag!
Kommentera

brynäs08:Har stor respekt för Honken, han har varit en bra målvakt. Men Honken han utnyttjat detta alldeles för länge nu. Han har inte varit bra på flera år och ändå har han fått stanna, bara för sin legend status i klubben. Därför är jag väldigt glad att man äntligen valde att inte förnya. 

Men han ska hyllas och tackas av, för det förtjänar han!

Kommentera

Linus Wickman: Jag skulle inte bli förvånad om Honken spelar utomlands nästa säsong.
Kommentera

tjugo8: Angående Starkbaums slutspel. Brynäs förlorade 4 av 5 slutspelsmatcher. Samtliga 4 förluster var med uddamålet. Starkbaum gjorde ganska svaga inripanden som ledde till åtminstone 1 baklängesmål i 3 av dessa matcher. När Färjestads målvakt gjorde ett misstag förlorade de. Det var ingen tillfällighet. Visst var inte Staken genomgående usel i kvartsfinalspelet, men han gjorde misstag i form av enkla returer som Färjestad utnyttjade och det var avgörande i så jämna matcher, tycker jag.
Kommentera

Peja: man kan ju välja vilket ögonblick man vill utse till det avgörande.
Kommentera

Peja:Ganska exakt vad vi tyckte i MoDo ifjol: Starky var (iaf bitvis)  riktigt bra i serien, men i slutspelet darrade han en hel del - Ullmark kom in, men för sent.

Trots att nu Huge anser det vara på tok för lite statistiskt mtrl med bara 2 års slutspel, tycker jag ändå det säger en del, att han inte direkt växer i slutspelet.

Kommentera

Peja:

Hur kommer du fram till att det var just Starskys misstag som blev avgörande?

Varför var inte Rödins missade skott eller Bertils missade markeringar avgörande för matchutgångerna?

Kommentera

Carl Lejonkräk: Ja, men om det är målsnåla matcher där det ena laget vinner med uddamålet så är det ett ganska enkelt val om bara den förlorande målvakten har gjort ett misstag som lett till baklängesmål.
Kommentera

tjugo8: Därför att det var Starkbaum som diskuterades (granskades) och han spelade överlägset mest av samtliga Brynässpelarna och är således viktigare än de andra spelarna. Men visst, Bertilssons dåliga spel var definitivt en av de avgörande faktorerna i kvartsfinal #1. Det förändrar dock inte det faktum att Starkbaum släppte en retur som han definitivt inte skulle ha släppt och det fick ödesdigra konsekvenser.

Redigerad kommentar

Kommentera

zigge:

Starsky var 93,6/2,17 hos oss i slutspelet o 87,1/4,07 hos Er !

Är säker på att de allra flesta Brynäsare är grymt nöjd m att Starsky var en av slutspelets allra bästa målvakter i år o att vi mer hade haft Era fjolårssiffror m firma Honk/Rahm eller annan målvakt...

Kommentera

tjugo8: Jag tror att Brynäs hade slagit ut Färjestad om man hade haft en Svedberg i guldform mellan stolparna, men det är givetvis bara min åsikt. Och nej, jag varken förväntar mig eller kräver inte att Brynäs ska ha en så bra matchvinnarmålvakt heller.

Redigerad kommentar

Kommentera

Peja:

Vilka mål förutom 1 el 2 i sista matchen tycker du Starsky ska ta på sig?

Det e klart att du kan hoppas på en målvakt m 100% räddningar...men om vi trots den där jävla hönsgården vi haft (exkl match 4) har en målvakt som ligger i topp bland räddningar...så vet jag att du är klokare än att du ser att det är där problemet/avgörandet ligger

O visst, en målvakt står på isen i 60 min, men hans delaktighet i spelet kan ju motsvara en backs speltid

Man gör det väldigt enkelt för sig att hävda att målvakten avgör...Den missande målskytten...Den taskiga markeringen...Den onödiga utvisningen...

Hur många utespelare når upp t fläckfritt i ca 95% av sina ingripanden?

Redigerad kommentar

Kommentera

tjugo8: Starkbaums räddningsprocent beror nog snarare på att Färjestad tog väldigt många avslut från dåliga vinklar, precis som Brynäs gjorde. När man klagar på Brynäs målproduktion är det enkelt att glömma bort att Färjestad inte heller gjorde särskilt många mål, men det behövdes inte gör att slå ut Brynäs. Visst finns det fler problem i laget, men nu var det ju  Starkbaums insats som diskuterades specifikt. Jag tror inte att han är nöjd med sitt slutspel, trots 'siffrorna', precis som jag inte tror att särskilt många utespelare är nöjda med sina insatser i slutspelet heller. Jag tror att väldigt många spelare inklusive Starkbaum känner att de kunde ha varit bättre i spelets 'detaljer'. I Starkbaums fall handlar det om onödiga returer, i andra spelares fall handlar det om andra detaljer i spelet.
Kommentera

SVT Sport rapporterar på sin hockeyblogg att Oscar Fantenberg, 22, ska vara klar för Göteborgsklubben

Bra eller dåligt för Bif?
Kommentera

« · 1618018 · »