Brynäs IF

446470 inlägg · 7961 ämnen

SILLY 14/15

« · 1619211 · » Till forumet

Sv: SILLY 14/15

Carl Lejonkräk:Granström är inte värd att behålla får den lönen han har haft. Varför ska vi skriva ett långtidskontrakt med en spelare som inte har presterat med det som han ska göra? Mycket av hans spel har försvunnit.. värvar hellre en tuff spelare som faktiskt tänder till lite varje match. 

Kommentera

Den här poängsprutan har precis ratat Leksand, det var tydligen Salos drömvärvning. Sägs nu vara klar för Örebro.
Kommentera

Linus Wickman: Jag tycker Grana är bra jag, speciellt i slutspel.
Kommentera

70 Rodrigues: Vad är omräkningskoefficienten för en poängspruta i österrikiska ligan jmf   SHL?

Redigerad kommentar

Kommentera

70 Rodrigues:

Money Talks. Dessutom lär han nog ha roligare i en stad som Örebro än att hänga på Torget i Leksand på sin fritid ;)

Kommentera

KulaShaker: Några 84 poäng på 54 matcher lär det ju inte bli, men jag tror nog att han kan göra ganska bra med poäng även i SHL. Hänger ju mycker på vilka han får lira med m.m.
Kommentera

70 Rodrigues: Jäklar... Hade varit bra för Brynäs. Thuresson inledde säsongen som vår bästa målskytt men vi behöver någon som kan prestera över en hel säsong. Den här killen verkar ju helt sjukt bra, eller spelar han med knattar? Nära otroliga mängder poäng.
Kommentera

Brynäsgubbe: Nu när Rögle missade SHL tåget vill jag att Sundlöv omedelbums signar upp unge Daniel Zaar. Vilken utveckling den killen har haft senaste två åren!
Kommentera

Enaranger: Du har rätt. I takt med att storstäder och tillväxtdistrikt kliver upp i SHL blir det allt svårare för fattiga norrlandskommuner (Gävle räknas dit) att hävda sej. Malmö, Örebro, Västerås men också andra, mindre städer söderut har helt andra förutsättningar än Gävle, Luleå, Övik och Skellefteå. Att Skellefteå lyckats etablera sej som topplag imponerar men får en också att undra var pengarna kommer ifrån. Kommunen, staten, EU?
Kommentera

Jajjen: Fast det stämmer väl inte helt va? Sveriges tillväxtmotor nr 1 är Stockholm och där är det halvt omöjligt att bedriva hockeyverksamhet (eller fotboll i vissa delar för den delen). Glesbygdskommunerna ser ju sina lokala lag som skyltfönster och reklamplank för regionen och det har ett värde i sig. Låt vara att det har en stänk av romarnas bröd & skådespel för att hålla den lokala pöbeln glada och nöjda men hur många gånger skulle Skellefteås namn exponeras om inte hockeylaget fanns?
Kommentera

Huss: Stockholm är helt unikt för Sverige. Inte bara i det avseendet.

Om 10% av det lokala näringslivet i Västerås satsar lika mycket som 10% av det lokala näringslivet i Gävle på sitt lokala hockeylag, då har Västerås ett bättre hockeylag. Samma gäller om Djurgårdens sponsorer plötsligt skulle bestämma sej för att satsa helhjärtat på hockeyn, då kan HV och FBK stå och titta på när DIF sopar hem Le Mat.

I Gävle har jag känslan att Brynäs redan maxat möjligheterna att krama ur mer.

Kommentera

Jajjen: Fast Stockholm skiter ju i le mat. Gävle, Skellefteå etc gör det inte. Skulle vara intressant att jämföra klubbarnas omsättning och lönebudget, har du någon bra länk där man kan se?
Kommentera

Jajjen: Men Stockholm är inte bättre i det avseendet. De stora företagen (möjliga sponsorerna) har fullt upp med sina CSR program och har hamnat i mellanmjölkens förlovade land, de sponsrar ev. sporten som sådan (på SHL nivå) och sällan ett enstaka lag längre. DIF kommer aldrig få de pengarna som t.ex. lokala mellanstora företag i Jönköping eller Malmö kan pumpa in.
Dessutom är omkostnaderna mycket högre i Stockholm med planhyror, löner etc. (Rangers-syndromet kallas det visst). Dessutom finns det så många andra alternativ om ett företag vill synas i Stockholm. Det är tennisturneringar, teater, eventsponsring och alla andra aktiviteter som företag engagerar sig i gällande good citizenship.

Enda chansen att verkligen få tillgång till riktigt stora sponsorer det är att leta sponsorerer bland rika mecenater/riskkapitalister med stort hjärta för hockeyn och klubben. Eller så får man leta i Saudi Arabien eller Kina (skicka lite Youtube klipp på tigern, de gillar sånt). 

Men visst, Gävle är väl en av Sveriges absolut sämsta regioner gällande företagande och tillväxt och entreprenörsandan är väl inte imponerande direkt...
Så ja, Brynäs för lita på många bäckar små och inte till stora regionala sponsorer.
Det är iofs bra i dåliga tider men det finns väldigt liten uppsida i bra tider. Det är t.ex. därför det är sååå viktigt att publiken dyker upp på matcherna då det är en av hörnstenarna för intäkterna.

Kommentera

Haha, pinsam Lindström är. Själv åker han omkring och är jävligt ful...spearing bland annat. Sen får han en liten cross i ryggen och leker döende svanen. Jävla sopa
Kommentera

Zappaholic: Jävla pajas, hoppas någon tacklar han tillbaka till stenåldern.
Kommentera

Lindström: Är han inte redan där?
Kommentera

Peja: Sist jag såg en samlad redovisning över omsättning, lönebudget och eget kapital så var lag från storstäder i södra Sverige (Göteborg, Linköping och Jönköping) tillsammans med undantaget Karlstad klart tätast.
Kommentera

Huss: Sprider sej hockeyintresset i södra Sverige kommer det att bli på bekostnad av avfolkningsbygderna i Norrland. Statsbidragen kommer inte att orka kompensera för företag, befolkning och skatteunderlag som försvinner.
Kommentera

Jajjen: En osannolikt lyckad tajming i arenafrågan var det som byggde grunden för FBK och HVs starka egna kapital. VF har alltid haft en stor publikbas, överlägset bäst i Elitserien, där de kunnat ta in mycket pengar. Men även de har problem nu. Det egna kapitalet har i princip sinat. Från ca 35-40 mio för ett par tre år sedan till ca 10 mio inför den här säsongen. Även FBK och HV har sett sina kassor krympa.
Kommentera

Jajjen: Jo, tittar man på de rent ekonomiska faktorerna håller jag med dig. Man bygger luftslott på en sinande skatteintäktskälla.
Men samtidigt kan man vända på det. Det snackas hela tiden om plantskolor hit och dit men plantskolan numero uno är Stockholm. Två TV puckllag som ofta vinner och som producerar massor av talanger. Men vad händer sen? Jo, de flyttar ut i landet för förutsättningarna för att spela U16/J18/J20 i Stockholm är usla.
Prolympia i Gävle är en dröm om du kommer från Täby HC, Järfälla, Göta, SDE, Huddinge eller någon av de andra Stockholmsplantskolorna.

Kommentera

Huss: Knappt.
En av SHL fegaste spelare som förtjänar en stoppsmäll.
Kommentera

Märkligt att inga andra SHL-lag än har kastat sig över de 3 försvarsgiganterna som inte platsade inom Brynäs organisation...?????
Kommentera

tjugo8: Vänta bara, Salo uttalade sig om att de var i förhandlingar med två SHL spelare....
Kommentera

tjugo8:
"Märkligt att inga andra SHL-lag än har kastat sig över de 3 försvarsgiganterna som inte platsade inom Brynäs organisation...?????"

Och vad vet du om det? De kanske har 11 kontraktsförslag var att ta ställning till.
Kommentera

tjugo8: Ja, väldigt märkligt hörrudu.
Jag menar, säsongen 14/15 startar som bekant på söndag och ännu inga nya klubbadresser för Löf, Jacobsson och DP.
Som bekant våra försvarsgiganter vi trots allt talar om.
Märkligt......
Kommentera

tjugo8:Det kan vara så att man mörkar för att inte trissa upp priserna eller så avaktar man så att inte NHL rycker dem.
Kommentera

Värvningar jag gärna ser:

* Niclas Andersén
 En av våra bästa spelare när vi tog guld 2012.
Har utvecklats ännu mer i KHL och är en av seriens bästa värvningar om han vänder hem.

* Anton Lander
Var en av seriens bästa spelare när han lämnade Sverige och Timrå för nordamerika. Har fastnat i Edmontons organisation där det finns väldigt många toppval i drafter som gått före. Varit kapten i AHL och producerat bra med poäng och var även kapten i Oklahoma City Barons (Edmontons AHL lag) föregående säsong. Borde finnas möjligheter för honom i andra NHL organisationer men vill han till Sverige hoppas jag Brynäs är alternativet! (Nära hem till Sundsvall). Där får vi en landslagscenter, ledarare och poänggörare. Bra sidekick till Rödin?

* Nicklas Hardt
Gjorde det bra i Malmö och ryktades till Brynäs innan han lämnade för Finland. Gjordet bra där borta och utvecklat sitt spel, är en hårt jobbande ytterforward som även gör poäng. Hardt - Enterfeldt - Blomqivst låter farligt!

* En Center/forward a'la Scott som antingen kan spela med Lander och Rödin eller centra vesterholmarnas kedja!

Kommentera

Vad tror ni det här rör sig om?
Kommentera

Brynäsgubbe: Murray till DIF kanske? Han väger en del... :-)
Kommentera

Huss: Det måste ju röra sig om Teemu Selänne till Leksand...
Kommentera

Stende89:

Spelade inte Anton Lander ofta som center i Timrå? 
Kommentera

Brynäsgubbe: Fernholm till DIF tippar jag på.
Kommentera

Brynäsgubbe: Kronwall till brynäs kanske? :)

Redigerad kommentar

Kommentera

70 Rodrigues:Ja det är väl det som är mest troligt. Har väldigt svårt att se att Kronwall skulle välja Brynäs nu när DIF är tillbaka.

Nu går jag och längtar på att Andersen kritar på för Brynäs...

Kommentera

Stende89: Lander vore ju rena drömmen, men varför skulle han komma hem till sverige? Killen är ju en stjärna i ahl och gör mängder med poäng plus att han är lagkapten. Förr eller senare så kommer han få chansen i NHL, kanske inte i just Oliers men det måste finnas andra lag som är intresserade. Så Lander förblir nog en dröm.

Kommentera

Lander har 25 matcher i Edmonton den här säsongen och är -9 i +/-. 1 assist har han skrapat ihop.
Kommentera

Kahn: Den statistiken kan du knappast dra några paralleller på. Lander har knappast en framstående roll i laget och knappast speciellt mycket förtroende att spela PP och liknande.
Kommentera

Tycker att vi bestämmer oss för den här killen, en perfekt ersättare för Scott ;-)
Kommentera

70 Rodrigues:Lång skadehistorik dock, sen vill han tillbaka till NHL. 
Kommentera

Linus Wickman: Den gångna säsongen har han varit hel och då har han också producerat. Känner mig desperat efter en riktig toppvärvning, så jag drömde mig bort lite :-)
Kommentera

Thuresson nätar i Schweiz-Sverige. Tror det var han iaf.
Kommentera

2-0 Thuresson ass Andersen.... Får jätte gärna stå så i brynäs matchrapporter till vintern : )
Kommentera

70 Rodrigues:Hehe förståligt, har flera namn jag drömmer om oxå :-)
Kommentera

Held: Dessutom verkar Anderse'n och Kilström spela i samma backpar, ett gott tecken kanske...
Kommentera

EskilstunaLasse: Lander spelar vänsterforward i 2:a kedjan. Med sig har han Sam Gagner, center 66 matcher 37 P -29. David Perron, högerforward 76 matcher 57 P -15.

Lander är ursäktad när han inte får spela center. Ser faktiskt gärna Lander som center i förstalinan i BIF.

Kommentera

Kahn: Bara två spelare i Edmonton har + i +/- statistiken (och de har spelat max 8 matcher). - 9 är nog ungefär genomsnitt i laget.
Kommentera

någon som har hört något nytt rykte? Tycker det har varit väldigt dött den senaste veckan förutom Andersen och Melin då.
Kommentera

70 Rodrigues:
Markusson istf Granis?

Redigerad kommentar

Kommentera

tjugo8: Hade ju varit nice med en ersättare som kunde göra litefler ppoäng än Granis. Men det är klart, han är ju Gävlekille, , så han kanske växer av att få komma hem :-)
Kommentera

70 Rodrigues:Han är ingen trashtalker dock, mer av kämpe och ledartyp.
Kommentera

« · 1619211 · »