Brynäs IF

727827 inlägg · 7961 ämnen

SILLY SEASON 13/14

« · 1554874 · » Till forumet

Sv: SILLY SEASON 13/14
Anders Berg: Göteborg=håla => Skellefteå=liten håla.
Kommentera

Jajjen:

Jag vet inte vilken budget Saik har..... men visst är det imponerande på vilket sätt man varit i serietoppen några år, det är ju dock ingen garanti att det fortsätter så i framtiden.

Det är ju inte så enkelt att den som har störst kassakista vinner år efter år som tur är....... det kan ju inte bara va Brynäsare som tycker att förra årets upplösning av slutspelet var uppfriskande..... ett lag som många trodde skulle få väldigt svårt tar hem guldet. 

Några här på HS var väldigt tydliga med att man tyckte backtruppen var tunn på försäsongen..... men jag tycker att det är en delikat och svår balansgång mellan att värva ihop laget eller som Brynäs i första hand satsa på sina juniorer.

Svaret får man fram på vårkanten.

Kommentera

Tväst: Pengar är ingen garanti för framgång. Det är en förutsättning. Ingen slump att det är "de fyra stora" som dominerar när det gäller serieseger eller SM-guld. Mycket få undantag de senaste 10 åren. Därför gör Brynäs helt rätt när man håller hårt i plånboken. Det är långsiktigt. Att köpa in Spangs är kortsiktigt och sånt som HV och FBK har råd med.
Kommentera

Jajjen:

Intressant är ju tanken om Sundlöv & co. resonerar som det ibland framförs här på HS.... "den här säsongen får gå som det går.... spara pengarna till nästa säsong".

I sina bästa stunder kan ju även årets upplaga spela riktigt bra.... efter andra halvan av förra veckans match i Göteborg så trodde i.v.f. jag att man skulle bjuda på en bättre match hemma mot Frölunda..... så bjöd Honken på 1-3 målet och så vart den kvällen förstörd.

Kommentera

Tväst: Jag är övertygad om att dom gör allt för att lyckas redan i år. Skillnaden mot tidigare är att man vägrar spräcka innevarande års budget. Man har blivit affärsmässiga. Äntligen. Det svåra är att hålla inkomsterna uppe långsiktigt. Det är där bl.a. vi supportrar kommer in med våra små bidrag.
Kommentera

Här kommer årets första nästa säsong lag av Pettisbif:

Joacim Eriksson
(Robin Rahm)

Simon Bertilsson Ryan Gunderson

Andreas Thuresson Sebastian Enterfeldt Johan Harju

Jusso Hietanen Jörgen Sundqvist

Elias Lindholm Dennis Rasmussen Anton Rödin

Christian Djoos Jonas Ahnelöv

Juhamatti Aaltonen Steve Dixon Robin Figren

Dennis Persson Fredik Carlsson 

Jesper Ollas Ludvig Rensfeldt Simon Önerud

BYGG NYTT BYGG RÄTT!

Kommentera

Tväst: Ska dom tänka så efter att dom skrutit om ett nytt sm guld och en bra ekonomi är ju som att pissa oss fans i ansiktet!

Redigerad kommentar

Kommentera

Pettisbif: Mmm bra hej!
Kommentera

foppa78:

Allt har ju sitt pris, dom kan ju inte lägga ut miljoner på nåt som dom egentligen inte tror på bara för att vi supporters skall va nöjda.... väl?

Dyra desperata panikåtgärder får man väl vänta med tills det är att undvika kvalserien som gäller..... då får man kanske godkänna några chansningar.

Kommentera

Pettisbif: snacka om drömtrupp. Men finns dock saker som aldrig kommet hända.. Tex Dixon, rensfeldt, Eriksson, ahnelöv, frigren och ett gäng till som har kontrakt över nästa säsong. Frigren avskyr ju Brynäs förresten så han kan du ge upp... Förövrigt håller jag med om rödin och Rasmussen.. Men det största problemet här är ju att sundlöv tycket att truppen som är nu är jättebra och att bara skador gör att vi förlorar. Nästa år kommer truppen ha ändrats minimalt och helvetet fortsätter tills widing, nordqvists och rahms kontrakt går ut.
Kommentera

sylf: " Skillnaden återigen mellan BIF och SAIK är att de senare etablerat sig som ett riktigt topplag, och är ständigt under utveckling och strävar efter att bli bättre. Något jag trodde i min enfald att även Brynäs skulle göra. Man hade en jättechans i våras, en straffspark utan målvakt, men missade kortsidan!"

Skillnaderna är inte alls så stora, ge oss lika lång tid som SAIK bara, annars blir ju jämförelsen orättvis.
Du kan inte räkna med, som Tväst är inne på, att alla yngre spelare ska utvecklas linjärt spikrakt uppåt säsong efter säsong. Såvitt jag vet skedde det inte heller med flera av SAIK:s junisar som nu har blivit ordentligt etablerade.
Skillnaden är väl att SAIK lyckades behålla sina guldklimpar tillräckligt länge, själva fick vi behålla ex Silfverberg i storts sett 1 säsong, sen var han redo för NHL. Vi ska kanske vara tacksamma att ex Järnkrok inte försvunnit lika snabbt, så prio ett inför nästa säsong blir att ersätta honom med nåt likvärdigt. Och då måste det till nåt utifrån, kan inte se att vi har nåt i det egna leden som kan ersätta.
Ditt snack om att vi inte skulle sträva efter att bli bättre är ju rent nys.
Hur fan ska ex våra junisar kunna bli bättre om vi återigen börjar köpa utifrån så fort det tar emot och bara för att vi råkar dippa säsongen efter guldet?
Nä, här gäller det att hålla sig till den långsiktiga planen, som SAIK har gjort och som dom nu skördar frukterna av.

Kommentera

Huge:"Skillnaderna är inte alls så stora, ge oss lika lång tid som SAIK bara, annars blir ju jämförelsen orättvis."

Du menar 16 säsonger i AS?

Kommentera

Skillanden mellan SAIK och BIF är att vi ifjol byggde vårat lag kring spelare som ännu inte åkt iväg från Sverige, typ Svedberg, Silfverberg, Järnkrok, Ekholm (i viss mån), Andersén, Larsson. BIF vinner SM-Guld och dessa spelare lämnar (utan Järnkrok) vilket gör att vi får ett stor lucka att ersätta. SAIK bygger sitt lag kring spelare som redan varit iväg och inte tagit plats typ, Lindström, Holloway, Möller eller spelare som inte har haft någon chans på NHL, Ericsson, Eriksson, Klingberg,  osv. Spelare som inte kommer åka över pölen efter en bra säsong.. 

SAIK har fått behålla dessa spelare som dom varit nöjda med och skeppat bort dom de inte varit nöjda, deras talanger har också tagit nästa steg i utvecklingen och blivit viktiga spelare i 3-4 linan (vissa även i 1a).  Brynäs tappar sina 5 bärande spelare till denna säsong och klarar av att ersätta två typ (Enterfeldt och Harju), SAIK tappar ingen (väl?) Hadelöv är duktig visst, men jocke är första. 

Vi har spelare med specifika roller i ett lag som gjorde sig bra ifjol, i år har vi inga ledande spelare och då fyller inte våra rollspelare samma funktion. Sen att spelare Som Widing och Lauritzen som ska vara landslagsmässiga vikit ner sig nått otroligt och LJ och Bertilsson inte är spelmässiga kan vi ej skylla på Sundlöv, helt olika lag och förutsättningar kontra BIF SAIK.. Men vi har nu ett lag att bygga ifrån, typ Enterfeldt, harju, Ollas, Lindholm och kan vi fylla på med 2-3 liknande spelare nästa säs + att våra unga spelare kan få en större roll i 4 linan är jag inte orolig!

Kommentera

Problemet med nästa säs är att spelarna Nordquist, Lauritzen och Widing har kontrakt och kommer således INTE ersättas.. 

Rensfeldt kontrakt med Malmö antar jag har ES-klausul? =)

Satsa på spelare från trakten + spelare från farmaklubbarna (Mora, Leksand & Timrå). ;) Sebbe Erixon i TIK är en jävlig intressant spelare när väl TIK åker ur! 
Kommentera

Huge: Jo, skillnaden är stor, enormt stor. Både på isen och i tabellen. Även organisationsmässigt verkar det vara stor skillnad då saiks SC har en röd tråd i det han gör, och har gjort under lång tid. Sundlöv har härjat runt i snart 10 år och ännu syns ingen röd tråd, om nu inte usla värvningar är den röda tråden. Brynäs strävar säkert efter att bli bättre, men tar krokiga vägar och ofta på kostigar.

Silfverberg är 23 år, tycker vi fick behålla honom länge. Saik tappade Rundblad, Erxon och Larsson t.ex betydligt tidigare än så.

Att köpa utifrån är den enda lösningen om det som kommer underifrån inte håller måttet, vilket de inte gör, och vilket alla utom Sundlöv visste.
Kommentera

Slajsarn: Ja, du svarar själv på frågan.
Varför skulle vi helt plötsligt göra samma resa som SAIK på en tredjedel av den tid det tagit för dom, för att det ska anses vara godkänt sas?
En del av deras juniorer grundlade väl dessutom till stor del sina möjligheter att bli etablerade ES-spelare redan i AS innan dom lyckades ta sig upp till ES. Våra junisar har därvidlag haft det tuffare, som jag ser det.
Sen är det en aning komiskt att DU av alla gnäller, som tidigare skrikit dig blå över att vi inte satsat på egna produkter....
Kommentera

HappyX3:håller med kampen om wikstrand och tom nilsson hade varit bra att vinna!
Kommentera

HappyX3: Håller med, en jävligt bra analys.
Kommentera

HappyX3: Nordan och Basse har haft en skadedrabbad säsong, är glad att dom har kontrakt över nästa säsong. Dom är viktiga kuggar i laget.
Widing hade jag däremot gärna sett nån annanstans nästa år.
Om jag får välja....
Kommentera

Huge: 38 resp 32 matcher är inte speciellt skadedrabbat. Lauritz har mäktat med 11 poäng och har -7. Antalet direkta framspelningar till mål i arslet står inte. Ett stort skämt att han får dra på sig tröjan.
Kommentera

Nordquist är absolut en duktig spelare som hamnat i en felande miljö med spelare som underpresterar (widde, Lauritz), sen har även han varit ur form vissa matcher vilket absolut verkar härröra till skada (krånglande ljumskar). antar spelade matcher avgör inte om dom varit skadad eller ej för dom kan ju ha spelat skadade,  samt att skadan kan ha gjort att deras max form ej uppnåtts på grund av bristade träningstillfällen osv. 

Lauritzen spelade i landslaget innan skadan och självklart är det svårt att nå upp till en sån hög nivå, när han är på topp är han riktigt bra och viktig för laget, men kan vi verkligen chansa med att han ska komma tillbax? Han har kontrakt så vi har inge val. Widde vet jag inte riktigt, agrissiviteten verkar inte finnas? Han skjuter mkt men måste träffa mål oftare så att hans kedjekamrater kan åka på mål och störa/ta reutrer, han missar för mkt och spelare inte lika "hett" som han gjorde under hans förra sejour i BIF. Kan man få honom att tända till igen är det en viktig spelare, men finns många intressanta spelare i AS/AHL som är på uppgång och spelar en modernare hockey som skulle göra sig bättre i BIF än Widde idag.  
 Svåra fall, är inte ett dugg avudnsjuk på Sundlöv och tror säkerligen att han gör vad han anser är bäst för BIF i framtiden.

Hellre bygga ett lag långsamt än att ge järnet som typ LIF, Malmö, Frölunda och få massa skulder. (Växjö kan väl omöjligt hålla i längden???). Sundlöv har en budget där BIF går med vinst vilket inte äventyrar lagets existens i framtiden, sundlöv ger marknadsmässiga löner och inte överpriser (vilket gör att vi tyvärr förlorar vissa dueller), men en förening som skötts på ett snyggt sätt och som skapar trygghet kommer locka till sig spelare (Gunderson, Enterfeldt, Harju) men idagens hockey verkar han göra rätt, dock lite oflyt med skador och formsvackor.  En bra ekonomi i längden ger ett bättre lag i längden, vi ligger ändå på slutspelsplats fortfarande vilket ändå är målet innan säsongen?

Skulle vi legat på KS-plats skulle jag självklart haft en annan uppfattning, men nu gör vi ju inte det eller hur?? 
Kommentera

sylf: Håller inte med. Hans spelartyp växer inte på trän.
Hel och frisk är han en solklar tillgång. Det är många som kan bättre än så här, mkt har berott på en allmänt strulig säsong så här långt, framförallt skadorna på DP, LJ och Bertilsson.
Strategiskt misstag att inte agera på direkten när DP och LJ försvann samtidigt.
En bra ersättare i det läget tror jag hade borgat för ett annat resultat än det vi sett hittills.
Kommentera

HappyX3: Vi har ju byggt långsamt, snigelfart. Nått toppen och ramlat ner som en pannkaka. Vi ligger på slutspelsplats, visst. Men om klubbens mål är att försvara guldet, tror jag dom siktade betydligt högre. När man sen ser hur det ser ut på isen blir man ju gråtfärdig.
Kommentera

Huge: Ja, ett jättemisstag där!
Kommentera

Huge:Skillnaden ligger inte i satsningen av egna produkter. Skillnaden ligger i kvalitén av de spetsspelare som man tagit in. Deras bärande spelare har legat i toppen av skytteligan varje säsong.

DÄR har du den stora skillnaden. Deras unga killar kan spelas in helt utan krav på att behöva producera.

Sundlöv snöar in på gamla meriter och värvar spelare som Nordan, Widing, Jonsson etc. Slutprodukten ser du i taabelln idag.

Kommentera

Slajsarn: Kan inte se att SAIK egentligen har haft så många fler spetsspelare än oss genom åren. Känns som att det varierat, ibland har dom ett par bättre, ibland vi själva.
Att deras stomspelare därmed skulle ha varit så otroooooligt skickliga att deras juniorer haft möjligheten att spela utan några som helst krav på sig, är ju bara befängt.
Dom har haft en längre tid på sig att utveckla och jobba med sitt upplägg, svårare är det inte.
Hur många guld har dom, förresten?

Redigerad kommentar

Kommentera

Steenm: "Börjar bli smått orolig för att herr Sundlöv är för belåten med sitt nuvarande material. Han vågar inte erkänna att lagbygget misslyckats, och forsätter att hävda att vi bara haft oflyt med skador etc."

Varför fabulerar du och hittar på saker och ting?
Sundlöv har inte alls påstått att vi BARA haft oflyt med skador etc.
Han säger också att det finns mer att plocka ut av laget, men det är väl för fasiken spelarna själva och tränarens uppgift att sköta den biten, eller...?
Och den som inte fattar att skadorna vi lyckats dra på oss den här säsongen har varit en mkt stor anledning till kräftgången och är nåt som inget lag skulle gå helskinnat ifrån, den tomten fattar inte mkt om hockey.

Kommentera

Huge: Man kan väl säga att Skellefteå får ut extremt mycket av sina nyförvärv vilket tyder på en väldigt bra scouting. Vesce flopp var ju en miss men sånna ser vi inte så mycket av i Skellefteå.

Brynäs däremot har ett helt koppel med spelare som inte producerar det dom har betalt för. Och så har det ju varit i Brynäs så länge jag kan minnas att vi har en väldigt hög felprocent. Det har faktiskt blivit bättre på senasre år, främst för att man slutat chansa på okända importer och satsat mer på svenska spelare.

Jag tror inte att t.ex. Lauritzen, Nordqvist och Widing hade kommit undan lika lätt med sitt udnerpresterande i så många andra klubbar. Det är ju direkt pinsamt att dom producerat så lite ihop. Samtliga har ju betalt för att ligga topp fem i Brynäs poängliga.

Kommentera

Zzz: Lauritzen och Nordan har, som jag redan påpekat, varit hårt skadedrabbade och kan betydligt bättre.
Även Hansen har haft oflyt, den där okbensskadan tror jag fortfarande spökar i form av följdproblem med ex bihålor.
Såna här saker påverkar betydligt mer än vad man tror, eftersom ersättarna av naturliga skäl inte håller samma klass.
Många har säkert spelat småskadade och vill inte gärna kasta in handduken i första taget, det är så dom flesta (om inte alla) spelare funkar.
Den enda jag ifrågasätter av de du räknar upp är Widing.
Där har det inte hänt speciellt mkt, sett till vad man hade förväntat sig.
Och vad jag vet så kan han heller inte skylla på några skador som påverkat nämnvärt, om han ens varit skadad öht den här säsongen.
Kommentera

Huge: Det där med HÅRT skadedrabbade är rent nonsens, både #16 och #39 har spelat närmare 40 matcher. Att Hansen skulle ha problem med okbenet verkar också konstigt. Det är väl typ 2 år sen det hände.
Kommentera

Huge: Det är väl kanske därför också som SAIK lyckats så bra, man har spelare som Oscar Lindberg, Melker Karlsson, Martin Lundberg m.fl. som är bra men inte samma klass som Järnkrok o Silfver. Alltså får man behålla dem längre, men de är unga och hungriga. Kompletterat med en grym backbesättning och klassspelare som Holloway och Lindström så får de tid och utrymme att utvecklas. De bärande spelarna hos oss är inte Nordan, Lauritz o Widde som jag tror Sundlöv hoppades på, ironiskt nog är det nyförvärven som hållt laget uppe över strecket. Sen då givetvis att vår backsida tillhör Elitseriens mest skadekänsliga och rätt ihålig faktiskt.
Kommentera

sylf: Läs vad jag skriver: 16 och 39 har sannolikt spelat småskadade i många av matcherna. Och när man sen vilat ett tag har man halvchansat på att det ska hålla men tvingats till vila pga för tidig comeback (i ivern att vilja komma tillbaka så fort som möjligt).
Hansen har som bekant ofta problem med just bihålorna och det är väl inte helt osannolikt att okbensskadan isf spökar i form av följdproblem.
Eller så har han helt enkelt problem med just den biten, är väl isf inte första gången en spelares bihålor sätter käppar i hjulet.
Många träningar i kalla träningshallar där den kalla luften sliter hårt på andningsorgan och andningsvägar, drabbar vissa hårdare än andra. 
Kommentera

Enligt ett medlemsmail så har laget i alla fall hittat olika orsaker man nu lägger extra energi på, för att få till en förändring...

Angående spelet och de sämre resultaten på sistone...

Kommentera

Silfver: Bra analys. Det går inte att både äta kakan och ha den kvar.
Antingen satsar vi på att låta våra yngre förmågor få chansen eller så börjar vi skaffa legoknektar utifrån. Det är bara att välja vilken väg vi ska ta.
Att börja grina första säsongen efter guldet och tro att alla talanger ska blomma ut i jämn takt och helst samtidigt, är en utopi.
Nu valde vi att gå en medelväg: låta några talanger få förtroende och komplettera med spelare som Enterfeldt, Harju och Thuresson.
3 bra spelare som hittills presterat som förväntat.
Övriga stomspelare (Hansen, Nordan, Basse) har som sagt haft det jobbigt, mest pga skador. Det har blivit obalans i laget pga allt plottrande som krävs för att ersätta, lägg till backskadorna och man kan inte begära att vi ska uppträda jämnt och säkert i varje match.
Och till alla som nu säger att "ja, men man har ju sagt att man ska försvara guldet????????", säger jag bara: Och?
Vad skulle man annars ha sagt? Det hör till spelets regler att tränare och spelare tror på sig själva.
Och tydligen att vissa supportrar ska ta exakt allting bokstavligt eller feltolka det som sägs.
Kommentera

Huge: De har ett guld. Men sett till den resa de gjort sedan de tog sig tillbaka till finrummet så finns det inget annat att göra än att lyfta på hatten.
Konstig med så inskränkta inlägg från din sida med tanke på att du ser dig själv som en väldigt nyanserad sktibent.

Detta bevisar dock motsatsen...
Kommentera

Huge: Helvete vilken massa dynga du hittar på! Se verkligheten istället.
Kommentera

Slajsarn: Ja, ditt yrande om att SAIK:s juniorer kunnat utvecklas utan några krav på produktion därför att övriga spelare håller typ världsklass, låter ju jävligt nyanserat.
Var det inskränkt du sa?
Kommentera

sylf: Precis. I verkligheten påverkas ett lag väldigt mkt av skador, sjukdomar, formsvackor osv.
Förstår att det går över ditt och andra svartvittänkande onyanserade läktarcoachers förstånd.
Inte mkt jag kan göra åt.
Kommentera

Tommy: Var hittar man som medlem det där mailet du talar om?
Vore intressant att få läsa vad man kommit fram till.
Kommentera

Huge: Att Lauritzen skulle missa hela sommaruppbyggnaden visst ju Sundlöv redan när han förlängde med honom. Att Nordqvist hade problem med ljumskarna visste han också. Nordqvist var ju inte speciellt bra under förre året heller även om han levde upp i slutspelet. Widing var ju faktiskt inte speciellt bra förre året heller även om han har varit om möjligt ännu sämre i år. Lägg därtill att Lasse Jonsson förväntades ta en stor roll så inser man snabbt att det fanns en hel del chansningar i truppen på bärande spelare.

Hansen tycker jag för oförtjänt mycket skit. Han har inte varit lika bra i år som förra året. Men jag gillar honom i en roll som fjärdecenter och i boxplay.

Kommentera

Huge: i min mailbox

Det står lite om situationen, men är lika mycket ett reklammail för restaurangen och kommande hemmamatcher

Kommentera

Huge:

"Den här veckan spelar Brynäs de tre sista matcherna innan det är dags för Elitseriens tredje uppehåll för säsongen. Brynäs har haft det tungt de senaste matcherna med två förluster, hemmaförlust mot Frölunda i torsdags och bortaförlust mot Linköping i lördags. Trots lördagens förlust så tyckte tränare Tommy Jonsson ändå att matchen var ett steg i rätt riktning jämfört med torsdagens match.

Brynäs arbetar nu intensivt för att ta sig ur den negativa trenden. Laget jobbar stenhårt för att de ska prestera bättre. De har gått igenom situationen, och hittat olika saker som de nu lägger extra energi på, för att få till en förändring. Ledningen runt laget och spelarna sliter dagligen för att få till en vändning. Tillsammans med våra medlemmar, publiken och våra supportrar på ståplats så kan vi ta oss igenom det här. Tillsammans är vi starka!

Närmast väntar två viktiga matcher på hemmaplan. På tisdag är det match mot AIK, och på torsdag kommer Färjestad på besök till Läkerol Arena. Laget behöver allt stöd de kan få i dessa matcher. Den sjätte utespelaren betyder allt, och vi Brynäsare behöver stå enade. Det är i motgång vi ska stå upp för varandra, och gemensamt ta oss igenom detta. Så kom till Läkerol Arena den här veckan, visa var du har ditt hjärta, och ge ditt stöd till laget."

Kommentera

Zzz: Bra skrivet
Kommentera

sylf:

Wikstrand har förlängt med Mora så han kan ni glömma ;)

Kommentera

mattias - 74: Stort för Mora.
Kommentera

Peja: Klart man gärna hade sett honom i Brynäs men ibland känns det skönt med spelare som handlar efter hjärtat och inte plånboken.

Kommentera

mattias - 74: Elitserieklausul?
Kommentera

foppa78: nej
Kommentera

Zzz: Wikstrand är definitivt någonting för Sundlöv att hålla ögonen på för Elitserien är nästa naturliga steg i hans utveckling. Kanske säsongen 14/15 kan bli i brynäströja för Wikstrand (om inte Brynäs åkt ur då förstås)?
Kommentera

ojsan, trodde Vikstrand skulle gå till Frölunda.. 
Kul! men konstigt att han inte valt ES-Klausul?
Well, hoppas han utvecklas bra i Mora och är sugen på BIF säsogen efter =) 
Kommentera

« · 1554874 · »