1150x200-brynasbanner.jpg

Silly season 18/19

« · 1898888 · » Till forumet

Sv: Silly season 18/19
8482: Väldigt, väldigt stark backuppsättning. Det verkar iofs som fler klubbar bygger bakifrån om man tittar på några av toppklubbarna typ FBK, Frölunda pch HV (var trupper iofs inte är spikade än).
Får vi in Palushaj och ytterligare en klassforward (Thure?) så bör vi befinna oss bland topp 6 nästa säsong.
Kommentera

Boqvist har givetvis varit grym i landslaget och är jävligt hajpad men om han nu är så förbannat bra varför har han inte kunnat kliva in på seniornivå än? Vid samma år hade väl Lindholm t.ex redan gjort en 30+ säsong i SHL?

Jag har lite svårt att koppla hajpen med prestation... Men det kanske bara är jag.
Kommentera

7800: Nej, nej. Lindblom hade spelat 4 matcher i SHL vid samma ålder. Bara en match med speltid om jag minns rätt.
Kommentera

Skrubben:
Lindholm står det. Elias.
Kommentera

7800: Samtidigt behöver man se till förutsättningar som Boqvist tidigare haft. Nu är det givet att han kommer få spela bredvid en stabil back som hjälper och täcker upp för honom. Så jag tycker absolut att du borde känna hype inför vad komma skall!:)
Kommentera

Är det 2 forwards som ska in, även om Paille blir kvar? Eller räknar man in en ersättare till honom i de 2?
Kommentera

7800: Aha, sorry läste fel. Han spelade 12 matcher den säsongen enligt Eliteprospects. Inga poäng. Det var säsongen efter som han exploderade.
Kommentera

honken21: Som jag uppfattat det skall man ha 15 forwards och just nu med Paille är det 14 st, så om han icke spelar mer så skall väl två forwards in till och som BZ sade så är väl det främst Palushaj man i detta läge jobbar på och att en 15:e forward inte är lika bråttom just nu att få in först senare under sommaren!
Kommentera

8482: Rackarns va kul att Adam är klar. Tror det betyder mycket att han får sin roll från start på säsongen och får spela i offensiva lägen. Om man tror på att bra lag byggs bakifrån så luktar det guld. :)
Kommentera

Skrubben:
Men Lindholm blev ju draftad efter sin supersäsong och Boqvist draftas i sommar så då tänkte jag det var samma årgång men jag fattar väl antagligen inte draftåldern :)
Kommentera

7800: Eftersom Lindholm är född så sent på året (december) hoppar han över i nästa årgångs draft. Vet inte exakt var gränsen går dock.

Sen förstår man lite mer varför Boqvist kommer draftas tidigt när man ser sådana här otroliga saker:
Kommentera

Rodrigo: Gränsen går vid 15e september 2000.
Kommentera

8482: ”Bertilsson, Gunderson, Kilström, Lundgren, Andersén, Boqvist och Erson och Larsson som 7-8e backar, visst måste detta va bästa backbesättningen i SHL på förhand?”

Veta fan men jag är tveksam.
Gunde och Bertilsson är toppklass sedan är Kilström en ok SHL back och förmodligen också Lundgren (dålig koll där).
Andersén var en toppback senast han spelade i SHL även om han hade ännu större förväntningar på sig sista säsongen. Var står han nu efter ett par struliga säsonger?
Boqvist, Erson och Larsson har inte visat mycket i SHL ännu även om de alla har mycket talang....bäst i SHL, tveksamt.
Kommentera

8399:
Nejnejnej, Både Kilström och Lundgren är betydligt mer än ”ok” SHL-backar
Kommentera

8399:

Haha det var ett otroligt deprimerande inlägg.
Lukas Kilström är en back som håller mycket hög klass i SHL, Niclas Lundgren har landslagsmeriter och håller även han hög klass.

Henke Larsson håller inte i SHL just nu men vadå att Ersson inte visat mycket i SHL?
Jag tycker Ersson visade förra årets slutspel och detta året att han i nuläget är en 3+ back i SHL och dessutom utvecklingsbar.

Oj vad kräsna folk är....
Kommentera

8399: Växjö ser ju ut få riktigt bra backar så kanske inte bäst, men ser riktigt bra ut och det kan mycket väl bli bästa backuppsättningen.

Kilström-Lundgren tycker jag känns som ett backpar som plockar ner motståndarnas toppkedjor, gillar Kilströms rejäla spel. In vid tekning i egen zon osv.

Och Andersen-Boqvist tror jag skulle passa utmärkt, nu kan man inte begära att Boqvist ska in och dominera direkt och kommer säkert göra en del misstag, men kommer han in i det och spelar sitt spel så kommer vi får njuta på läktaren=)

Sen får man tänka på att tex Bäckis vid samma ålder gjorde 19 matcher och 0 poäng för att sen börja dominera året efter. Så tror Boqvist kommer va bra och skulle han va kvar ett år till sen så skulle han dominera.
Andersen ska vara en klippa, dom förväntningarna ska han ha.

Sen säger jag inte att det är klart det blir guld, men 1-2 vassa forwards så känns vi som ett lag som går direkt till slutspel. Försiktig optimist är jag.
Kommentera

8399: Visst finns det frågetecken. I ett worst case-scenario kommer de tre frågetecken du nämner floppa, Bertil går sönder på försäsongen, och kvar står vi med Gunde, Kilström, Andersén och Lundgren.

Men detta resonemang kan man dra om varenda SHL-lag. Och vilket lag skulle i så fall ändå ha en stabil stomme med de 4 backar jag nyss nämnde?
Kommentera

8399: av våra 8backar har 7st landslagsmeriter, 2har spelat os i år och två är tidigare vm-backar....nuff said.
Kommentera

8356: håller med dig fullständigt!
Kommentera

brynäs08: alla verkar se det som givet att Boqvist ska spela med Andersen. Jag tror det är större chans att han spelar i tredje backpar med någon av Kihlström eller Lundgren och att Andersen får en mer offensiv roll i andra backpar.
Kommentera

Skrubben: Ser Växjö som undantaget. Om deras spelare går sönder köper de in meriterade ersättare.
Kommentera

8356: Det handlar väl inte om att folk är kräsna utan kanske bara ser nyktert på saker och ting.
Kilström väs bra i slutspelet men sett över hela säsongen höll han inte mycket hög klass och att Lundgren har landslagsmeriter säger inte mycket, de har de flesta...
Vad har Erson visat menar du?
Kommentera

8399: vi har 4backar som tagit sm guld, 2st vm spelare och 2st os spelare, en topprankad junior inför draften. Vem borde se nyktert på det? Vilka lag har en bättre backsida på pappret i shl?
Kommentera

8399: Tycker inte heller att vi ska överskatta vår backbesättning i konkurrensen. Även om den ser hyfsat bra ut och det refereras till landslagsmeriter har ju några av dessa spelare gjort bara ett fåtal landskamper.
Kommentera

8399:

Jag kan se nyktert på Brynäs backuppsättning och komma fram till följande:

Simon Bertilsson 5+
OS-back som kanske är vår viktigaste spelare enligt mig. Fantastisk defensivt och bra framåt.

Ryan Gunderson 4+
Gör sällan en dålig match, han håller inte samma klass som förra sejouren men likväl en av SHL’s absolut bästa backar.

Niclas Andersen 4+
En spelare som varit återkommande i Tre Kronor de senaste 5-6 åren. Har utvecklat sitt offensiva spel men också han en av SHL’s bättre defensiva backar.

Lukas Kilström 4+
Lukas gör sällan en dålig match och är en mycket stabil tvåvägsback. Stor och stark.

Marcus Ersson 3+
Hade gått in på topp 6 bland de flesta lagen i SHL enligt mig. Spelar efter sin förmåga, gör sällan misstag och kommer att utvecklas ännu mer. Stort hjärta!

Niclas Lundgren 3+
Vunnit SM-Guld, spelat i landslaget och är i en bra ålder. En spelare som givet platsar i alla topp 6 lags backuppsättningar. Hos oss rankar jag han 6:a eller 7:a och bara det säger väl en del om hans kvalité.

Adam Boqvist 2+
Oprövad men har egentligen aldrig fått chansen på riktigt i SHL. Har liknande siffror med Rasmus Dahlin på juniornivå. Ligans största talang?

Henke Larsson 1+
Visade att han inte håller SHL-klass sin första säsong. Var grym i Ha, finns möjligheter att han blommar ut men tror det blir svårt hos oss.

Oförklarligt att man kan se tveksamheter till denna uppställning.

Tycker det är väldigt töntigt att man ska försöka vara ”negativ” till ens favoritlag. Lite som att gnälla över ens flickvän framför andra när man vet om att det är en toppentjej.
Kommentera

8356: Jag ser ingenting negativt med Brynäs backupoställning överhuvudtaget utan jag tycker att den är bättre än på år och dar.
Din ranking ser bra ut, möjligtvis att Kilström snarare är en trea (men en bra slutspelsspelare) men som sagt det ser jävligt bra ut.
Kommentera

:
Jag måste säga att vi härinne, många gånger, underskattar hur bra Kilström egentligen är. För mig är han en av SHL:s 10-12 bästa backar. Såg nån längre ner som skrev att han inte bevisade något förra säsongen. Själv tyckte jag att han, sammantaget hela säsongen, va en av de allra mest stabila och bästa spelarna hos oss, även när vinden blåste som mest. Har har alltid vart gudabenådad i egen zon, i att boxa ut, vinna kamper längs sargerna till exempel. Det jag tyckte han visade förra året var att han även har utveckat en offensiv sida med en bra passningsspel och en betydligt bättre skridskoåkning, något som dessutom gör han ännu bättre i egen zon.
Kommentera

8356: I princip alla tycker det ser bra ut på backsidan, dom hockeyfolk jag känner och på nätet osv, jag vet inte när man ska vara nöjd om man inte är det med dessa backar?
Om man inte jämför med Sveriges vm-backar eller nå?

Men helt ok att tycka annat för min del, jag har så klart ingen facit men visst tusan ser det bra ut med backarna.

Mylling, Jag är inte säker på att Andersen spelar med Boqvist, bara att det känns bra med dom ihop, men det kan mycket väl bli som du säger med.
Kommentera

8482: sen jävlar i min låda om Boqvist skulle slå igenom redan i år....låt mig drömma
Kommentera

8399: Adam kommer inte bara slå sarg ut eller dumpa pucken ner i hörnet iallafall, så mer underhållande blir det=)
Kommentera

8356: Känns som vi förstärkt de bakre delen på bekostnad av de främre men det är möjligen mer en känsla än en sanning. Framförallt om man tittar på forwardsuppsättningen finalåret 16/17 så känns det, även med Palushaj in, mycket mindre spetsigt nu. Man får nog (tyvärr) hoppas att Paille inte kan bli kvar, vi har nog med den typen av spelare, och för det löneutrymmet kan vi få något spetsigt.

Danielsson och (förhoppningsvis) Palushaj behöver dra ett tungt lass. Jensen behöver hitta tillbaka (ta bort honom från PP!) och Kellman behöver vara så bra som vi hoppas. Jesper Boqvist behöver slå igenom på allvar (och det bör han väl kunna göra nu?). Då ser det kanske tillräckligt vasst ut framåt också.

Detta är dock inget negativt inlägg, jag har efterlyst en investering bakåt och framförallt på målvaktssidan länge. :-)
Kommentera

honken21:

Ja men så är det. Vi har en backsida som är topp 2 i SHL, målvaktssida som är kanske topp 6 och forwardssida som tyvärr placerar sig på 8-12:e plats.
Får vi ihop alla bitar bör vi därför ha chanser att kunna sluta topp 6 och sedan förhoppningsvis få vara med om ett långt slutspel.
Kommentera

Palushaj kör på bra under försäsongen 💪
Kommentera

8356: Ser fram emot experternas ranking. Backarna kommer nog rankas någonstans i mitten som vanligt.
Kommentera

honken21: Fast man får ju se hur det spelar ut sig. Palushaj och en till värvning för första eller andra kedjan kan ju helt plötsligt skapa en av seriens starkaste offensiv. Förväntar mig att Westfält tar ytterligare kliv nästa säsong och förhoppningsvis ersätta Pailles plats i tredjekedjan. Sen som du säger behöver ett antal faktorer klaffa, får de dem bästa förutsättningar de kan få genom två nyförvärv till kan det dock räcka för att Jensen hittar tillbaka, J Boqvist slår igenom på allvar, osv.
Kommentera

Känns som att vem som helst får kalla sig expert och får göra rankinglistor som ska tas på allvar. Nä, skribenter som Ros, Nyström, Wennerholm mfl ger jag inte mycket för.

Kan vara kul att läsa ibland, men inget jag tar så seriöst. Så de kan tippa på bäst de vill.
Kommentera

8482:

Kan vi spela Adam som forward?

En tredjekedja med Jesper - Blomqvist - Adam?
Kommentera

Johannes Hedberg: vadan detta fokus på Adam Adam Adam Adam....???
Är han bra nog så tar han en plats som back. Annars får han träna mer...
Kommentera

6984: Jag förstår heller inte hypen kring honom men hoppas han får en bra utveckling, fokus på forwards nu för där ser det inte alls bra ut för tillfället.
Kommentera

Forsberg 1978: Nej jag trodde att folk hade lärt sig efter ”gräddfilen” man gav Sandström.
Ingen är viktigare än LAGET, talang eller inte.
Kommentera

6984: Sånt jättefokus på Adam är det väl inte, men han skrev ju på igår så vore väl tråkigt om det inte skrivs nånting?

Själv tycker jag det är extra skoj med en sån talang som vart här sen han va 14 år, tycker han är en supertrevlig grabb som redan när han va 15 va en av ledarna på Brynäs sommarhockey, man såg hur populär han va bland dom som deltog.
Så fort det va ledig tid på isen så va han först där och sist av, vi sa redan då att vilket driv han har att bli bättre. (Det va ca 15st från J20 som hjälpte till plus Adam)

Sen har man sett han i J18 J20 där han vart fullständigt dominant många matcher, man har vart där mest för att se Adam faktiskt.

Han är den största talangen i Brynäs på länge och ligger ju före en sån som Nils Lundqvist i Luleå tex, rankas som en av dom största talangerna i Sverige och även i världen inför draften!

Sen om det blir kanon direkt i höst återstår ju att se, men visst tusan vore det väl tråkigt att inte ha nå fokus på Adam?
För min del är det mycket av glädjen att se en sån talang förhoppningsvis blomma ut i Brynäs, det är sånt man ser fram emot.
Kommentera

6984: Boqvist är ändå objektivt sett (scouting-rapporter) den mest lovande spelaren som Brynäs fått fram sedan Bäckström. Mycket mer lovande än t.ex Sandström. Tycker det är fullt naturligt att det finns en hype kring honom. Sedan har nog Brynäs också lärt sig den generella läxan post-Sandström.
Kommentera

6984: "Nej jag trodde att folk hade lärt sig efter ”gräddfilen” man gav Sandström.
Ingen är viktigare än LAGET, talang eller inte."

Fast Sandström skulle ju vara förstemålis för att han hade talang medan Adam nu går in som en av åtta backar, en viss skillnad.
Kommentera

Peja: Tycker ändå det är en enorm skillnad när man jämför utespelare och målvakter. En talang som är en utespelare (typ Boqvist) har man råd med att han kommer floppa. Detsamma gäller inte för en motsvarande målvaktstalang. Skulle han floppa kommer man stå kvar med en målis som det blir katastrof om han skadar sig. Med utespelare har man en helt annan täckning.

För övrigt skulle det inte förvåna mig om Sandström får sitt stora genombrott och gör en säsong likt Linus Söderström. Felix har redan visat att han har en mycket hög högstanivå. För honom handlar det nu om att hitta jämnheten. Det hade kunnat hända redan den gångna säsongen, men den förstördes helt av skador.
Kommentera

Skrubben: Klart det är svårt att jämföra målvakter med utespelare. Tycker också det är svårare att bedöma målvakter, det är en egen vetenskap så att säga. Hoppas stenhårt på Felix men tror ärligt talat han skulle behöva få en nystart i Allsvenskan för att kunna bli en riktigt bra SHL-målvakt, men kan ha fel. Min poäng är att Boqvist kommer gå topp 10-20 i draften, om vi hade haft en målvakt som draftas så högt hade det per automatik varit en större talang än Felix.
Kommentera

8482: Jag är mer hypad på nästa säsong redan nu är jag var inför förra, trots finalen som varit och allt.
Kommentera

Sanny: Adam ska få chansen, visst, men han ska också ta chansen. Om han visar sig vara en av de sex bästa backarna ska han såklart spela på sex backar. Men om han inte är det, hur länge ska han ”få chansen” och spela ändå - före någon som är bättre?

Chansen får han ju per automatik nu när han fått kontrakt. Nu är det upp till honom, ingen annan.
Kommentera

Brynäsgubbe: håller med. Vi har ett riktigt spännande lag med starka målvakter och backar
Kommentera

Man måste förstå att hos en sådan back som Boqvist är misstagen mer synliga. Ett problem här är att Boqvist kan göra 100 bra uppspel för att sedan göra en indianare och plötsligt är han en ”säkerhetsrisk”. Samtidigt tar en annan typ av back alltid den enklaste vägen ut ur egen zon och skapar knappt något framåt vilket är en större säkerhetsrisk i längden. Boqvist kommer, och ska få, göra en del väldigt synliga misstag utan att det ska bänkas eller kritiseras allt för mycket.

Givetvis blir det ju inte bra om det händer hela tiden och såklart ska någon annan prioriteras före då men jag hoppas att han får rätt fria tyglar i sitt kreativa spel.

Och hans storlek tror jag inte blir några problem, Gunderson klarar sig rätt bra och spelar tom PK. Viktigast att han hänger med i spelet och inte känner för stor press pga alla förväntningar.
Kommentera

« · 1898888 · »