Brynäs IF

728849 inlägg · 7961 ämnen

Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]

« · 1029249 · » Till forumet

Sv: Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]
RavenLord: lagtips för ett säkert slutspel..
Jacob Markström, Anders Lindbäck
Nicholas Angell, Tommi Santala, Juuso Hietanen, Markus Kankaanperä, Niclas Andersén, Peter Nolander
Andreas Jungbeck, Jörgen Sundqvist, Jonathan Carlsson
Pavel Brendl, Tomas Surovy, Carl Söderberg, Daniel Widing, Mikael Lind, Björn Danielsson, Andreas Dackell, Mads Hansen, Alexander Sundström, Johan Alcén, Mikael Backlund, Daniel Hermansson, Emil Sandin
Kommentera

Huss:

Var är hjärtat i den truppen...?
Vem är härföraren?

Markström?

För våra tre andretränare kommer att behöva en riktig gris på isen om vi inte skall spela KS igen.

Sedan funderar jag hur bra det är att gå ut med att vi inte har några pengar (så tolkar många Bäckströms uttalande) innan ens säsongen är över...?

Czarnecki, Larsson, Jonsson.

Enkla lösningar och budget.
Bra signal...

Jag ser en fördel.
Larsson hamnar mer rätt.

Change!
Kommentera

Huss:

Och så väntar jag på analysen av de sportsliga resultaten 07-08.

Intressant...
Kommentera

rackham: Ville Nieminen, en gris och pådrivare!
Kommentera

sylf:

Hutten - Pastorn
Månsson - Nieminen/Beaudoin
Sjödda - Lars Jonsson
Kommentera

Gusten: Jag skulle inte klaga om man snodde Väänänen från skansen...

Nieminen och Widing skulle bilda ett intressant ytterforwardspar...
Kommentera

Dessa bör få kontraktsförslag:
Daniel Sperrle
Kommentar: Känns som en hyfsad andremålis.

Nick Angell : En publikfriare. Riktigt bra offensivt,underbara passningar, bra skott
Peter Nolander : Ingen som syns så mkt, jobbar i det tysta, gör det bra.

Sebben Karlsson: Framtidsspelare, kan gott och väl spela 4:e femma

Mikael Lind: Behöver nog inte sägas så mkt .
Ove Molin: MR.Brynäs, förlorar vi Ove, förlorar vi en del av Brynäs.
Mathias Månsson: Månsson är en spelare av landslagsklass.
Kommentera

lillovechkin: Kan nästan säga att jag inte håller med på någon punkt :)
Kommentera

Gusten: När det gäller Angell så är jag kluven men annars håller jag med dig.
Kommentera

GävleLasse: Det Brynäs måste fråga sig själva inför nästa säsogn:

Vad gick fel förra säsongen? Vilka spelartyper saknar vi? Vilken typ av hockey kan/ska vi spela nästa säsong? Vilka spelare har presterat för dåligt med tanke på hur mycket de kostar?

En snabb analys av läget säger att: vi släppte in för mycket mål och alltså var för dåliga defensivt. Vi borde alltså satsa på en defensivt inriktad hockey där vi inte släpper in så många mål. Vi behöver fler defensivt skickliga backar. Fler forwards som har det defensiva spelet som främsta egenskap.

Vilka spelare som tjänar mest (antagande från mig!): Alla finnarna, Brendl, Dacke, Angell, Sjödda, Lind och Molin.

Dom som defintivt bör försvinna är följande: Sjödda och Molin (klart?), Hauhtonen, Dacke och Kankanperkele. Dessa har inte presterat tillräckligt bra med tanke på vad de tjänar. Vissa är under kontrakt, men dessa kanske kan brytas, vissa kanske kan säljas eller bytas bort. Dacke är iofs hyfsad i boxplay, men det motiverar inte att ha så hög lön för en spelare som enbart är bra i den spelformen.

Sen kan man fråga sig hur man ska göra med Angell, Hiettanen och Lind. Alla de spelarna har de största förtjänsterna i det offensiva spelet. Ska en bottenförening lägga ut stora summor på den typen av spelare eller ska man lägga krutet på riktigt bra defensiva spelare, som tex Väänenen.

Brendl tycker jag man ska behålla, han kan på egenhand vinna matcher och skaffa viktiga poäng. Desamma kanske kan sägas om Lind, men man kan inte räknba med att nån som är 35+ ska vara lika bra år egfter år!
Kommentera

lillovechkin: Håller inte med om någon av dem du nämnt! Möjligtvis Lind, men han känns osäker med sina skadeproblem!
Kommentera

sylf:

Ok, hur skall våra tränare inspirera honom...?
Kommentera

Ove Myling:

Analys, min käre Myling, det är inte Brynäs starka sida...

En upphetsande tränartrio skall nu attrahera intressanta spelare till ett lag som med NÖD och näppe klarade av att hålla AS ifrån sig.

GULDLÄGE!

Men för all del, fortsätt med de enkla lösningarna...

Två frågor.
I vad ligger Hietanens storhet offensivt?
Kompenserar det hans rädsla vid sargerna?
Kommentera

rackham: Upp till dom hur dom inspirerar honom, det är väl därför dom har lön?
Kommentera

Ove Myling: Nja, jag tror mycket av den dåliga defensiven kan läggas över på målvakterna. Det var återkommande energitapp efter billiga baklängesmål i fel läge av matcherna som fällde oss den här säsongen. Visst lämnade defensiven en hel del att önska men i grunden var det målvaktsspelet som är roten till allt ont. Osäkert spel från målvakterna smittar av sig på backarna. Har man sen forwards som ligger för högt i banan så blir det pannkaka.

Jag hoppas att man satsar på en solklar förstalina som verkligen kan producera sedan har man ett antal etablerade forwards att bygga ett stabilt spel med. En kedja med exempelvis Dackell | Hansen | Danielsson skulle verkligen kunna funka som tredjelina i nästa års upplaga av Brynäs.

Men skaffar man endast EN center så måste han vara av världsklass, en center som verkligen kan leverera och ingen seg hockeyvariant av en atlantångare.

Brynäs kommer att kunna omfördela en hel del pengar iom att Hutten, Sjödda, Molin oc´h några till försvinner. Detta i kombination med att både Korhonen och Sperrle försvinner mot två mycket billigare alternativ så lär det finnas en hel del resurser att bygga ett slagkraftigt lag. Vi har ju även ett gäng intressanta spelare på gång i Persson och Sandin som kan bilda fjärdeformation tillsammans med Hermansson Alcén och Sundström.

Men skall man få folk till arenan så måste man få in affischnamn. Speciellt nu när ikonen Molin slutar.
Kommentera

sylf:

Jasså, kan de det?

Jag känner inte Czarnecki, men låt mig säga så här, med tanke på de övriga två i trion behöver han vara en överjävel på inspiration.

Tänk om Brynäs kunde börja med att beskriva vad som skall hända med laget istället för att bluppa fram två nya osexiga tränarnamn...

Bakvänt!
Kommentera

GävleLasse:

Ja, det är trångt i tredje och fjärde...
Kommentera

rackham: Så in i helvete trångt...
Kommentera

rackham: "Två frågor.
I vad ligger Hietanens storhet offensivt?
Kompenserar det hans rädsla vid sargerna?"

HAn skarapade väl ihop skapligt med poäng. Han var 4:e bästa back i elitserien poängmässigt på 26 poäng, slagen av hv:s Åkerman och Puistola och Linköpings Fernholm.

Men det kanske inte räcker för att imponera på dig?
Kommentera

Ove Myling: Hietanen får med beröm godkänt av mig. Sett till hans ålder och den nya miljön han spelat i så har han gjort det bra.

Får vi behålla honom några år så blir han en storback.
Kommentera

Ove Myling:

Nä, han är skitbra.
Fler som han så spelar vi om SM nästa år...
Kommentera

GävleLasse: Det Brynäs oxå saknar är riktiga "energi-spelare" typ Ledin och Jämtin.

JAg skulle kunna tänka mig Kåberg eller Blomdahl. Färjestad renoverar ju och kanske kan släppa honom och I Linköping har väl inte Blomdahl fått så mycket speltid i grundserien.

Två ytterliggare jag skulle vilja se i Brynäs är Moras HAgos och Skogs, två spelare som alltid ger järnet och bevisligen håller viss klass i elitserien.

Jag tror det är den här typen av spelare som publiken vill se. Såna som ger järnet i varje match och inte viker ned sig vid minsta motgång.

"En kedja med exempelvis Dackell | Hansen | Danielsson skulle verkligen kunna funka som tredjelina i nästa års upplaga av Brynäs."

JAg håller med, men...alla dessa tre, i synnerhet Dackell, har nog skapligt feta löner. Ska man slösa resurserna att ha dom i tredjekedjan? Utslaget på speltid blir ju lönerna än högre sas. Om man har dom i tankarna för en 3:e lina, är det bättre att försöka bryta kontrakten, det blir billigare i längden!

Och med pengarna som frigörs kan vi kanske få in spelare som är bra "på riktigt"
Kommentera

rackham: Vi har väl åtminstonde två till som honom Nolander (iofs utan kontrakt nu) och Sunken. Halvtekniska, lättstressade backar som väger runt 60 kilo och inte kan sätta emot alls i närkamper.
Kommentera

Ove Myling: Skogs är väl klar för Timrå?

Finns många intressanta spelare, men jag håller med dig. Det behövs en riktig hårding i laget.
Kommentera

rackham: Han värvades väl som en offensiv back, den uppgiften har han ju klarat mycket bra. Visst är han risig i defensiven, men det e ju andra backar som haft det defensiva som "specialitet" och dom har ju sugit hårt.

I det inlägg jag skrev från början ifrågasätter jag ju oxå om vi verkligen ska behålla Hiettanen eftersom bottengänget Brynäs behöver backar som har det defensiva spelet som specialitet. Och då kanske det inte är så smart att lägga ut massa cash på en offensiv back som Hiettanen.

Men du kanske missade det som jag skrev, liksom du missade att Hiettanen gjorde en mycket bra säsong, poängmässigt?
Kommentera

HF:

Ja, de är jävligt lätta att köra över i egen zon.
Undrar varför vi har haft svårt med defensiven?

På näthinnan finns fortfarande Nolanders insats när Calle Söderberg skar in framför honom och fick gata framför Markström under matchen hemma mot Malmö...
Kommentera

Ove Myling:

Vinner vi SM-guld med backar som dansar balett i egen zon?

I år har vi haft fyra dansörer: nr 8, 10, 11, 22

Man riktigt ser slutspelshockeyn framför sig...
Kommentera

Macahan:

Widing är väl en hårding. räcker väl med honom ?
Kommentera

Ove Myling: Men i fallet Dackell så har han ju kontrakt nästa säsong, samma sak gäller Danielsson så det är ett "tapp" vi får ta. Huvudsaken är att de gör sig nyttiga och bevisar detta genom att samtliga hamnar på ett rejält plus i statsen...

En sak är vi äverens om. Vi måste få¨in spelare som spelar det här milleniets typ av hockey. styrka, fart och massor av energi. Tillsammans med Widing skulle tex Hagos och Blomdahl bilda en intressant andrakedja.

1:a kedjan "Mjölkkon som levererar målen i matcherna. En riktig matchvinnarformation att använda i PP Byggs runt Brendl.

2:a kedjan En formation som står för fart kraft och energi. Byggs runt Widing

3:e kedjan en rutinerad formation som är inne för att spela bort motståndarnas leadinglines. Exempelvis Dackell Hansen och Danielsson

4:e kedjan, en framtidssatsning med unga talanger. Byggs runt Alcén och Sundström.

Sen har vi spelare som Hermansson som gott och väl kan ta en plats istället för t ex Dackell eller Danielsson.
Kommentera

rackham:

Glömde du inte den störste dansösen av dem alla?#3 som trots allt gjorde 34 matcher.......;
Kommentera

GävleLasse:

Problemet med Widing, och för den delen Månsson (samt tidigare Salmonsson) är att det inte uppstår spel runt dem. De är starka med pucken och att puckföra, inte att samspela.

Det är inte lätt att bygga spelet runt någon av dem, men däremot kan de komplettera en lina i rollen som avslutare där man inte blandar in dem i det övriga spelet... typ sist på pucken.
Kommentera

rackham: Mycket hänger ju på centern i den formationen. Har man en center som kan leverera en passning så kan det funka bra. Sedan har man ju allitid möjligheten att man helt sonika söker backskott och skickar in "vargarna" på returer...
Kommentera

Bissett19:

Ja, jag såg honom på läktaren på Leksandsmatchen och blev alldeles svettig...
Kommentera

rackham: Som jag skrev i första inlägg, så menade ju jag att man INTE skulle satsa på dessa spelare. Jag ser mycket hellre att Brynäs satsar på backar som har defensiven som sin specialitet, inga ballerinor.

Med dessa fyra kan vi nog räkna med kvalserien igen.

Det man kanske ska fundera över är om man ska behålla Angell eller Hiettanen? De håller ju en viss klass offensivt. Men då måste det uppvägas av en riktigt bra defensiv back, dvs inte Sunken eller Nolander!

Å ska man behålla en tar jag Hiettanen. Det är inte lyckat att ha Angell på artistkontrakt, han är för mycket efter när han väl kommer.
Kommentera

GävleLasse:

Ja, precis. Det är svårt att bygga spelet kring Widing.
Däremot har han visat att han vill och det förmodligen mest av alla.
Det behöver man bygga på...

Sjödin kan inte ta nån större semester nu när han skall fungera som scoutingansvarig. Det finns hur mycket som helst att göra...

Ett par ryska björnar med ett snabbt och enkelt förstapass, tack...
Kommentera

mattias - 74: Hård i magen på sin höjd :))
Näe, en riktig gris vore inte så dumt.
Kommentera

Ove Myling:

Nä, man får kompromissa.
Precis som du beskriver har Hietanen offensiva kvaliteter.
Men han behöver en rysk björn bredvid sig som han kan avlasta det defensiva spelet på.
Att spela en till dansör i samma backpar leder bara till KS...

Ansvaret vilar tungt på Sjödin...
Kommentera

rackham:

Sjödda lär väl ta en lång semester nu,han börjar ju sin tjänst som scout inom Brynäs IF 1/8-08
Kommentera

Bissett19: Ja hans insatser lär inte bära frukt förrän silly season 09/10...
Kommentera

Bissett19:

Ja, det tar väl en säsong innan han är någorlunda varm i kläderna.

Återstår då att Mormor skall sälja Brynäs till världens hockeyspelare...
Kommentera

GävleLasse: JAg håller med dig om hur uppbyggnaden kan se ut inför nästa år!

Men jag tror det finns vägar att bli av med Björne och Dacke? Säg tididgt till Björne att man funderar på att låna ut honom till allsvenskan eller ge honom lite speltid. Om han har någonsomhelst gmnista kommer han ju då att söka efter ny klubb trots att han har kontrakt. Jag tycker Brynäs kan släppa honom grattis isf. Det uppväger att vi slipper betala lön till en kille i första kedjan.

Till Dacke är det bara å säga att man planerar att ha honom i fjärde kedjan och ge honom begränsat med speltid. Säger man det redan nu, så tror jag han har svårt att motivera sig för en försäsong (något som han tidigare haft svårt för) och helt enkelt lägger av!

Att spela en hel kedja med juniorer tror inte jag så mycket på. Bättre om typ Alcén och Sandin lirar med HAnsen och Sundström har två andra brdvid sig!
Kommentera

rackham: JAg skulle kunna tänka mig att släppa Widing!
Om man kan byta honom mot någon bra spelare, eller ett par! Färjestad var väl intresserade av honom?

Kan Brynäs typ få Kåber och Frögren i utbyte tycker jag att det e ok. Eller ett rakt byte mot Micke Johansson.

Brynäs kommer inte att bli ett topplag nästa år, har man då råd att ha två utpräglade målskyttar i laget, Brendl och Widing. Jag är inte så säker på det!
Kommentera

Ove Myling: Ja kanske skall man försöka att städa ur lite mer än bara de vars kontrakt går ut. Ser man på truppen idag så är det obalans

Centrar:
Hansen
Sundström
ev Sandin

Vänsterforwards:
Brendl
Widing
Dackell
Hermansson

Vänsterforwards
Alcén
Danielsson
ev Sandin
Kommentera

Jag skulle vilja se karaktärsspelare. Som Jonasén, Hagos, Beaudoin, Nieminen. Den typen av spelare.

En spelskicklig back behövs också som ersättare till Sjödin. Skulle gärna se Jackman i Leksand, han kan sätta till i närkamperna också.
Kommentera

Peja: Jag tycker även att Jonas Andersson är ett intressant namn. Han är en energispelare som även kan producera.
Kommentera

Ove Myling:

Nä, det är läge att vara strategisk...
Kommentera

GävleLasse: Är det inte han som var en Widingkopia? Skygglappar och utan spelsinne?
Kommentera

GävleLasse: Ja, han är intressant. Jag blev sur när han inte fick vara kvar förra gången han var här...
Kommentera

Gusten: ja han är mer en "tuta och kör" spelare.

Jag satt och kollade lite på eliteprospects och fann Janne Pesonen... vill ha!!! :)
Kommentera

« · 1029249 · »