1150x200-brynasbanner.jpg

Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]

« · 1048566 · » Till forumet

Sv: Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]
70 Rodrigues:

Så du menar att det vore bättre att inte anlita Proffice?
Kommentera

rackham: Med tanke på att "Hansa" kommer att få jobbet så hade det varit bättre att lägga dom pengarna på något annat, känns lite soim att slänga pengarna i sjön. Namn med bättre CV har redan refuserats.
Kommentera

rackham: "Ingen aning, men om du nämner Ausonius, Svartenbrandt och tidigare val av klubbdirektör + ekonomiansvarig i samma inlägg så känns det som att din förtroenderibba är låg..."

Japp!!
Kommentera

GävleLasse: Thoresen är absolut ingen förstecenter. Däremot så ser jag honom gärna i Brynäs som andrecenter eller som ytterforward där han också kan spela. Men som förstecenter? nej tack.
Kommentera

sylf:

Och då tror du således att Brynäs i sitt uppdrag till Proffice lagt in önskemål om:

(x) svågerpolitik
(x) inkompetens i största allmänhet
(x) skräpmeriter

Eller?
Kommentera

rackham: "Och då tror du således att Brynäs i sitt uppdrag till Proffice lagt in önskemål om:

(x) svågerpolitik
(x) inkompetens i största allmänhet
(x) skräpmeriter

Eller?"

Det är ju så dom brukar jobba :-)
Kommentera

rackham: Haha, nja kanske inte exakt så, men att förtroenderibban ligger på gräsrotsnivå är helt korrekt.
Kommentera

70 Rodrigues:

Ok, då är det säkert ett svårt uppdrag för Proffice...
Kommentera

sylf:

Ok.
Vad tror du Brynäs gett för uppdrag till Proffice?
Kommentera

rackham: Säg inte det :-)
Kommentera

70 Rodrigues:

Jasså, brukar Proffice åta sig såna uppdrag?
Kommentera

rackham: Säg det, beror väl kanske på vad uppdragsgivaren vill ha, och Proffice är nog så proffsiga så att dom självklart uppfyller sitt uppdrag oavsett :-)
Kommentera

rackham: Jag tror att dom gett Proffice uppgiften att ta fram en så bra KD som möjligt, sen har dom en handfull kvar inkl HGK, och vips är valet lätt.
Kommentera

70 Rodrigues:

Knappast, va... de vill också vara kvar i branschen... = )
Kommentera

sylf:

Ja, är det det...?

Jag vet inte vilka som sökt. Jag vet inte vilka de väljer bland på slutet.

Lätt val?
Svårt val?

Vem vet?
Kommentera

rackham: Jag kan bara tycka att om man nu från Brynäs sida är nöjd med Karlsson och tycker att han är utmärkt som klubbdirre: Varför då dra igång en utrdagen process och samtidigt anlita ett kostsamt (?) bemanningsföretag?

Att man utlyser tjänsten- Självklart!

Att man tittar seriöst på andra kandidater- Självklart!

Detta hade dock kunnat skötas av Brynäs själva. Har en liten känsla av att Karlsson varit påtänkt hela tiden men att man utlyst tjänsten för att tysta debatten och ifrågasättandet...
Kommentera

bradberry:

Ja, det kanske hade varit en enkel väg. Men enkla vägen är inte alltid den bästa. Och den enkla vägen har fått mycket kritik i Brynäs "moderna historia"...

Ser detta rekryteringsförfarande som det bästa möjliga alternativet.

Sedan vet man inte vilka som sökt och deras kvaliteter. Och inte vilken kravprofil styrelsen och Proffice jobbat med.

Men det verka ju bli klart vem som får jobbet inom kort...
Kommentera

rackham: Dollares, rackham, dollares.... ;-)
Kommentera

70 Rodrigues: "I rest my case!!!"

Varför då?
Har Vesce eller Torske signat på för nån annan klubb?
Eller är det slut på dina videovärvningar?
Kommentera

bradberry:

Enkla lösningar kostar i slutänden oftast mer dollares, brad, mer dollares... = )
Kommentera

Huge: Vadan detta snack om videovärvningar, vad har du nu fått för dig??
Kommentera

70 Rodrigues:

Det är ett mer rumsrent epitet än statsrunkare... = )
Kommentera

70 Rodrigues: Det är inte jag utan DU som föreslagit bl.a Vesce.
En i mängden av alla videotomtar som cirkulerar under Silly Season.
Att du dessutom kritiserar Sundlöv för usel scouting och videovärvningar gör ju inte saken bättre direkt... :-)
Kommentera

Huge: haha. Jag har sett Ryan Vesce i ett antal matcher då han lirade i Rögle.
En mycket duktig spelare, som jag dock inte tror på som förstecenter. Det krävs en del av en förstecenter (titta mårtensson, davidsson mm..)

Ryan Vesce har inte det som krävs.. Iaf inte då han var i Rögle och nu är det ju 3-4 år sedan, men han gjorde ju inte mer poäng i Finska ligan än i Allsvenskan så låt mig tvivla på honom som en förstecenter..
Kommentera

Huge: När har jag någonsin skrivit att Sundlöv håller på med videovärvningar, ge mig ett exempel??
Kommentera

70 Rodrigues: Du har rent allmänt kritiserat Sundlöv för dålig scouting och för att värva hemifrån kontoret isft att ex själv åka över och titta på spelare i ex USA eller Kanada.
Att värva från kontoret är detsamma som att till största del gå på andrahandsuppgifter, typ videokoll.
Det är därför jag tycker det är lite komiskt när du själv videoscoutar Väskor och Torskar hit och dit....
Kommentera

70 Rodrigues: Och jag saknar fortfarande förslag på nån vettig förstecenter.
Thoresen är ju utesluten, enligt dig.
Har du nån bättre och helst billigare på lager?

Men du: stänga av videon först.... :-)
Kommentera

Thoresen ser jag som en kanonbra förstecenter.. Han är spelskicklig och även en bra målgörare. Vissa efterlyser ju tuffhet också, han är väldigt oöm och ganska fysisk också. Karln har faktiskt varit med i ett par fighter i NHL/AHL.

så give us Thoresen Sundlöv!
Kommentera

Huge: Så kan man ju tolka det. Tydligen så har du fortfarande inte förstått innebörden av mitt inlägg ang Thoresen, både jag och Lasse har försökt att förklara men du förstår fortfarande inte eller så vill du inte förstå? Sundlövs jobb går ut på att få ihop ett så stark och slagkraftigt lag som möjligt, där tycker jag att han brister big time. Jag sköter mitt jobb och jag räknar med att folk kritiserar mig om jag inte skulle göra det, men enligt dig så är det fel att överhuvudtaget kritisera Sundlöv eller något som har med Brynäs IF att göra. När jag har skrivit ner vissa namn på potentiella centrar så är det spelare jag har sett, tillskillnad från dig som hyllar allt som nämns i samma mening som Brynäs oavsett om du har sett spelaren i fråga eller ej. En 1:e center som Davidsson tex lär vi aldrig få se i Brynäs, tar man Thoresen så är det mycket pengar vi pratar om, då anser jag att Vesce är ett billigare och i stort sett lika bra alternativ, òch då finns det förhoppningsvis kvar pengar till ytterligare någon värvning. Har du överhuvudtaget sett Vesce spela? Han var bra i Rögle och AS ännu bättre i AHL och gjorde en kanonsäsong i finska HIFK, han är en grym skridskoåkare, tuff trots sin storlek, grymma händer och är alltid med hemåt och gör även det jobbet mycket bra. Så att kalla Vesce för videotomte visar bara din brist på hockeykunnande, alltså noll koll, det var väl så du skrev :-)
Kommentera

70 Rodrigues: Varför stod inte ES-klubbarna i kö när Vesce lämnade Rögle?
Är han ens ledig?
Nu kommer du att säga: jo, men han har utvecklats nåt enormt dom senaste säsongerna.

Det har också Thoresen gjort och där får vi en spelare som vi definitivt känner till och vet vad han går för. Bärande spelare i norska landslaget, bra målskytt och hårt jobbande åt båda håll.
Inget att tveka på om han får för sig att joina Hansen i Brynäsdressen.

Även jag är helt inne på din linje att inte lägga alla återstående pengar på enbart en center, men jag anser att Thoresen är ett klart bättre alternativ än t.ex Vesce, baserat på att hen helt enkelt är en bättre center.
Kommentera

70 Rodrigues: "Tydligen så har du fortfarande inte förstått innebörden av mitt inlägg ang Thoresen,"

Jo, jag har absolut förstått.
Nu när du har förklarat att han är en bra hockeyspelare.
Men när du började med att klassa Thoresen som en "norsk halvfigur" så var det en aning svårt att i det läget förstå vad du menade: hans hockeykvaliteter eller att du bara var ute efter att provocera?

Och låt mig klargöra en sak: jag jämför bara Thoresen och Vesces resp kvaliteter som spelare.
Och att Vesce mkt väl hade kunnat vara ett alternativ ifall han varit ledig, och om Thoresen haft kontrakt.
Kommentera

Huge: "hans hockeykvaliteter eller att du bara var ute efter att provocera?"

Vad tror du :-)
Kommentera

Huge: Vesce ville hem helt enkelt. Thoresen likt Vesce har utvecklats, är det så konstigt? Jag är rädd för att pengarna kommer att ryka all världens väg om vi kontrakterar Thoresen och då blir det samma visa från Sundlöv om det behöver värvas innan den 31:a jan, vi har inga pengar, typ. Du tycker att Thoresen är bättre, jag håller inte med, tycker att dom är rätt så jämbördiga, Vesce är dock billigare skulle jag tro.
Kommentera

70 Rodrigues:

Vesce och Thoresen är säkert ganska jämbördiga, men kan Vesce leverera i elitserien? Thoresen har gjort det förr det vet vi. Eftersom Thoresen är känd i elitserien sedan tidigare tror jag även att motståndarna kommer ha större respekt för honom än för ex Vesce som ingen känner till.

Svårt val det där.. men min röst faller på Thoresen.
Kommentera

70 Rodrigues: Då kan man ju undra varför Vesce ville hem?
När han återvände blev det Finland och en hockey som liknar den han är van vid hemifrån.
Känns som att han kanske inte har det som krävs vad gäller taktiskt kunnande, för att hålla i ES.
Som är allmänt känd för att hålla hög klass på den punkten.
Bara en reflexion och inget tvärsäkert konstaterande...
Kommentera

Huge: " Då kan man ju undra varför Vesce ville hem?"

Varför vill Thoresen hem, pallar han trycket när det blir för jobbigt, bara en tanke och inget tvärsäkert konstaterande?
Kommentera

MarcusElving: "Eftersom Thoresen är känd i elitserien sedan tidigare tror jag även att motståndarna kommer ha större respekt för honom än för ex Vesce som ingen känner till."

Frågan är om det är en fördel eller en nackdel??
Kommentera

70 Rodrigues: jag tror det är en fördel på det sättet att motståndarbackar blir nervösa och stressade till fler misstag när de vet vad han är kapabel till. Motståndarna kanske markerar honom extra hårt vilket öppnar upp för andra spelare och skapar ytor. Tekning ansikte mot ansikte med Thoresen som många känner igen, eller mot Vesce som är ett helt okänd ansikte, antagligen blir motståndartekaren mer stressad av att teka mot Thoresen.

Det är iallfall så jag ser på saken.
Kommentera

MarcusElving: Eller så har man läst sönder Thoresen och kan tjuva lite, vilket man inte kan göra med en helt okänd.

Två sidor av myntet.
Kommentera

70 Rodrigues:

Jag tycker nog ES klubbarna är korkade om de vill betala 5 miljoner för Thoresen, så mycket är han inte värd. Dock är han bra men 5 mille? NJAE!!
Kommentera

mattias - 74:

Vad kostade den överjäste Belfour Läxand förra säsongen?
Kommentera

Personligen tycker jag att båda dessa namn skulle vara kittlande, men är inte Thoresens stjärnstatus lite överdriven ? Såå jäkla dominerande har han väl aldrig varit..

Om uppgifterna angående hur mycke PT skulle kosta stämmer så tycker jag inte att det är värt att.

Vesce har ett fint facit, men är han redo för att leda ett av dem tippade bottenlagen i en serie han aldrig spelat i ?
Kommentera

Bissett19:

Vad har det med saken och göra ? Vadå överjäst? 5 mljoner för Thoresen åt helvete för mycket.

Belfour hade om jag inte är helt ute och cyklar 400 000 i månaden vilket blir 2,4 miljoner på 6 månader. Så Thoresens lön lär ligga på drygt vad ca 820 000 i månaden.
Kommentera

Poffa: det var väl 3-4 år sedan Thoresen spelade i elitserien, jag tror inte de har så bra koll på hur han spelar. De vet helt säkert vem han är, vilket inger respekt. Men jag tror inte de vet exakt hur han agerar på isen nu, han spelar säkerligen inte precis likadant som han gjorde för flera år sedan?
Kommentera

mattias - 74: Bara för att Aftonbladet har skrivit att han kräver så mycket pengar, behöver det inte vara så.. Brynäs kommer inte värva Thoresen för de pengarna, det kan du vara helt säker på. Hamnar han i Brynäs så kommer priset att vara mycket lägre än så, helt klart.

Så ta det lugnt bara, Brynäs kommer inte bränna 5 mille på Thoresen. Är det nu så att han kräver de pengarna så kommer Sundlöv värva en annan center.
Kommentera

mattias - 74:

" Vadå överjäst?"

Enligt säkra källor så krävdes ex antal Vaselinburkar för honom att få på sej Målvaktsmasken.......

Skämt o sidå,en sämre tränad målvakt har nog inte skådats sen Liljebjörns sista år i Engelska ligan;)

Tyvärr Mattias är det dem här summorna spelarna som kommer från NHL kan kräva.
Skulle nu BIF lyckas fånga upp onom får vi se om det blir en flipp eller flopp,men personligen tror jag att han hamnar i Timrå hos Challe o Nygårds,Sundlöv får nog leta vidare.
Kommentera

MarcusElving: Tror inte det spelar särskilt stor roll vad spelarna vet om varandra, bara för att du tex vet att den och den spelaren gillar att bryta in från kanterna så är det inte säkert att du hänger med.

Dessutom så är det en lång serie, spelarna bör lära sig hur motståndarna troligtvis agerar, och tränarna informerar nog en hel del också.
Kommentera

Davey_22: Precis, men är spelaren duktig och har "stjärnstatus" och motståndarna vet hur bra spelaren är, så finns en respekt som kan göra motståndaren nervös.
Kommentera

70 Rodrigues: "Varför vill Thoresen hem, pallar han trycket när det blir för jobbigt,"

Min poäng är att Vesce isf skulle återvända från ett spel som passar honom bättre (FM-liiga) till en Elitserie som han inte har nån erfarenhet av och vars spel kanske passar honom lite sämre.

Thoresen å andra sidan återvänder bara till ett spel han redan behärskar och har erfarenhet av.
Att han ev inte skulle ha pallat för trycket därborta tror jag inte mkt på. Snarare tvärtom. Det har nog mer handlat om att han haft för tuff konkurrens helt enkelt.
Kommentera

Bissett19:

Jag vet att de är dom här summorna spelare från NHL vill ha i Sverige men i Thoresens fall är det för mycket. Dessutom in i helvete för mycket.

Thoresen är bra som sagt men ingen frälsare. Nån som vet vade Knutsen tjänade i NHL kontra DIF ? Med tanke på nationaliteten!

Finns det nån spelare i ES som tjänar 820 000 i månaden?

Dock hoppas jag att ni hittar en bra spelare nu för jag vill inte möta er i mars igen.

Som jag ser det är det Rögle och Luleå som får det svårt att inte överleva kvalseriespel.
Kommentera

« · 1048566 · »