1150x200-brynasbanner.jpg

Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]

« · 1049717 · » Till forumet

Sv: Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]
BIF slutar aldrig göra en besviken då det gäller att knyta till sig återvändare från NHL.
Fy fan va Honken sjönk nu,men pengar har alltid lockat horor oavsett yrke men man kan ju visa lite respekt och tjäna dem utomlands iaf.

Hoppas Markström dominerar då Frölunda besöker LA och hela hallen skanderar Markström ! Markström ! VEM FAN ÄR HONKEN ! ! !

Det tragiska är att Markström efter sin NHL karriär lär hamna i något av alla övriga Elitserielagen och inte i BIF
Kommentera

Izah:

Ja, min värld är läkare inget man blir sådär över en natt.
Särskilt inte som hockeyspelare. I andra idrotter är det däremot vanligare, och där finns också andra möjligheter/intresse/värderingar att kombinera studier och elitidrott på eftergymnasial nivå.

Dagens elitspelare har väl ungefär lika mycket gymnasiekompetens som ett genomsnitt (av ungdomar) i samma ålder. De flesta har gått hockeygymnasier som junior. Då har jag Brynäs i tankarna.
Hur det ser ut i andra klubbar vet jag inte, men det bör inte vara någon större skillnad.
Eftergymnasiala studier är däremot ovanligt. Bästa exemplet i Brynäs är Janne Larsson som pluggade till ingenjör och sedan jobbade på Hägglunds (?) under Modotiden.

Med ett-två träningspass om dagen, resor kors och tvärs, 55 matcher + träningsmatcher och ev slutspel + landslagsspel under vår och höstterminen är det inte helt enkelt att kombinera med eftergymnasiala studier... och så får man ju en lön som kan leva gott på...
Kommentera

Visst fan svider det att se Honken i frölundas färger, men som andra skribenter varit inne på så tror jag att vi har ett hyfsat stabilt målvaktspar och pengarna bör därför läggas i andra korgar.

Angående att Markström inte visat es-kvalité så tycker jag det är skitsnack, han var omutbar i avslutningen av KS och det är innebär mer press än om Brynäs skulle lygga pyrt till i november, som någon var inne på.

Själv kommer jag fira med en kall när Sandin lurar upp Honken till korvkön.
Kommentera

rackham: Du har helt rätt. De flesta fd hockeyspelare jobbar inom helt annat än ishockeyn. Ofta ekonomi av någon anledning, men varför det är så kan jag inte svara på. Förmodligen var det vad de läste på gymansiet, samtidigt som de gick hockeygym. Det är i alla fall få som har jobb som kräver högskolestudier.

Izah: Jobb som läkare, sjuksköterskor och undersköterskor kräver en fortsatt utbildning. Vilken elitspelare i ishockey har tid med det i dagens tempo?
Kommentera

RavenLord: Tyvärr bara att inse att alla hockeyspelare horar runt nu mer, så är de tyvärr.
Kommentera

RavenLord: Måste spelare vara horor för att spela i ett annat lag? Honken kanske vill vinna guld istället för att lira kvalserien å som det ser ut nu kommer vårt kära Brynäs att lira där ännu en gång.... Honken Bör HYLLAS för sina tidigare insatser i Brynäsdressen när han kommer "Hem" inte hånas. Skärp er nu för fan!
Kommentera

Poffa: Undersköterska kräver knappast någon utbildning, bara att kliva in från gatan.

Och om man vill jobba inom ekonomi så kräver det eftergymnasial utbildning om man inte vill sitta som någon löneassistent, men de vill väl ingen.

De var bara en reflektion.
Kommentera

Izah:

Vi kan väl konstatera att många hockeyspelare inte satsar speciellt hårt på sina studier i unga år...

Brynäs kanske skall starta upp ett vårdföretag där spelarna kan erbjudas anställning efter karriären. Brynäs Care.
Kommentera

Izah: Bara lite info så pluggade tjejen 1,5 år för att bli uska. Då kallad vuxenutbildning...så nej du kan inte gå direkt in från gatan...:/
Kommentera

power81: Tycker absolut inte han ska komma till LA och hyllas, inte hånas heller för den delen.

Jag personligen kan i alla fall inte hylla en motståndare,en spelare i ett annat lag än Brynäs....då får dem lägga skridskorna på hyllan först.
Kommentera

Davey_22:

Det startades vad som nu kan bli en tradition när Ronny Sundin hyllades för 700 matcher förra säsongen.
Underbart!

Måste vara den absoluta motsatsen till Tallefjantarnas uppträdande... = )
Kommentera

rackham: Jag fördömer det inte, but I dont like it...
Kommentera

Davey_22:

Nä, och vi vill väl inte att Honken skall drabbas av Sören Cratz öde... = )
Kommentera

rackham: hehe..nä, låt oss bespara han det =)
Kommentera

Izah: Du har nu bevisat din totala okunskap i den här frågan.

För att bli USK:a krävs minst det treåriga gymnasieprogramet omvårdnad. Alternativ Komvux-utbildning mot undersköterska eller högskoleutbildning mot USK:a.

För sjuksköterska krävs ytterligare tre år på högskola.

För att jobba inom ekonomi på t ex försäkringsbolag eller liknande finns det inga krav på vidareutbildning.
Kommentera

Att Brynäs inte skulle behöva Holmqvist den här säsongen är bara löjligt.
Med Holmqvist i laget skulle vi i alla fall få en lagdel som blir bäst
i elitserien den här säsongen, och tro mig det lär behövas.

Att släppa Holmqvist till arrogansens högborg Frölunda,
utan kamp, vore ett rejält tjänstefel av Sundlöv.

Holmqvist är för närvarande en bättre målvakt än Markström.
Målet måste vara att ha så bra lag som möjligt, inte att spela
in juniorer som ändå försvinner efter en till två säsonger.
Holmqvist är ju inte någon gammal föredetting.

Vad alla tycks glömma bort är ju det att Markström inte kommer
att vara tillgänglig för Brynäs i 5-8 matcher den här säsongen.

2009 JVM för U20 i Kanada, 26 december 2008-5 januari 2009, Ottawa

2008-12-11 tor 19.00 Brynäs IF - MoDo Hockey
2008-12-13 lör 18.30 Brynäs IF - Djurgårdens IF
2008-12-26 fre 16.00 Linköpings HC - Brynäs IF
2008-12-28 sön 16.00 Brynäs IF - HV 71
2008-12-30 tis 19.00 Brynäs IF - Rögle BK
2009-01-03 lör 16.00 Södertälje SK - Brynäs IF
2009-01-05 mån 19.00 Färjestads BK - Brynäs IF
2009-01-08 tor 19.00 Brynäs IF - Luleå HF

Man får verkligen hoppas att de inte har träningsläger i Kanada
före turneringen som krockar med matcherna mot Modo och DIF.
Matchen mot Luleå blir väl ett gränsfall.
Kommentera

Enaranger: Jag håller med dig om att Honken skulle smakat mumma att ha i kassen ihop med Markan den här säsongen, men om man kollar på det övriga spelarmaterialet så är det nog så att utespelarna måste prioriteras.

Och vad är det som säger att Honken inte sticker tillbaks till NHL efter en lyckad sejour i ES ? Då får vi behålla han längre än t ex Markan ändå..

Det är surt, men jag tror det är den ekonomiska verklighet vi lever i just nu.
Kommentera

Davey_22: INTE* behålla han längre än Markan ska det förstås vara.
Kommentera

Davey_22:

I dagens ishockey kan man inte planera längre fram
än den kommande säsongen. Det är sportchefens jobb
att inför varje säsong ställa bästa möjliga lag på benen.

Så länge det inte finns ett avtal med NHL där alla kontrakterade
spelare ger en rejäl betalning (5-6 mkr) så finns ingen annan
strategi att följa.
Kommentera

Enaranger: Min frågeställning var endast en jämförelse med det du sa om att Markström sticker om 1-2 säsonger.

Brynäs verkar ju göra bedömingen att det inte är på målvaktsfronten vi främst behöver förstärkning, och jag håller med.
Kommentera

Zzz:
"Eller hur ni snackade när Brendl valde Brynäs och blev en stor skit och en dålig hockeyspelare över en natt."

Nu är jag fullständigt övertygad om att du blandar ihop mig med någon, alternativt är väldigt ung och oerfaren på detta community.
Kommentera

Villan i Valbo hyr han "honken" ut den eller gjort sig av med den eller står den öde ?
Kommentera

RavenLord: Vas, Johnsson,Svanberg,Granis och mormor hyr den för 120000 i månaden.
Kommentera

sylf:

Har Sundlöv spanat in denna lirare månne ?

hockeysverige.se/news_show_tjeckisk_poangkung_pa_marknaden.html?id=755429

Har ju bevisat att han kan producera poäng i alla fall..

I "Honkens" fall så är det väl bara att önska honom lycka till om det blir klart med Frölunda.
Kommentera

Huge: Eller så är det så enkelt att han inte gillar vad som försiggår i Brynäs. Detta kombinerat med högre lön och spel i ett lag som går för vinst gör inte valet allt för svårt. Honken är en vinnare, såna passar inte i dagns Brynäs...
Kommentera

Poffa: Förklara då hur min syster utan gymnasiekompetens kan harva runt som uska.

Det skall gudarna veta att det ej krävs någon utbildning överhuvudtaget att jobba på försäkringsbolag eller inom ekonnomi.

Det är ju bevisat på mitt jobb när ekonomer kommer gråtande vid minsta motgång eller att krav på att läsa lagtext!!
Kommentera

power81: Eee jo det kan du, min syster är ett levande bevis!
Samt min kompis mor, jag har flera om du behöver.....
Kommentera

Poffa: Elitspelare i hockey... Pja, jag vet inte hur det funkar i andra klubbar, men i Brynäs är det bara att välja och vraka bland klubbens tjänster som gammal spelare ;)
Kommentera

Huge: Nej, inte Nielsen! Han är en vidrig filmare.
Kommentera

Zzz: "Huge: Sant iof som du skriver, men nu står vi med två oprövade Målvakter. Luleå satsaade som bekant på två unga målvakter, där Modig redan debuterat i Landslaget och se hur det gick.."

Nja, så där jätteoprövade vet jag inte om dom är. Iaf inte Markström, det är väl isf Lindbäck som är ett oprövat kort.
Ditt exempel med Modig och Luleå stämmer rätt så bra men du har ju å andra sidan exempel på motsatsen: Daniel Larsson i Djurgården, bl.a.
Personligen är jag inte ett dugg orolig vad gäller Markström.
Det ska väl isf vara att han åker på nån skada, men den risken gäller ju isf alla målvakter, oavsett klass.
Han har en osedvanligt bra löpskalle och verkar inte fundera så mkt efter en dålig insats. Oerhört viktiga egenskaper för alla, men speciellt för en målvakt.
Jag menar: kan du ha större tryck på dig än vad han hade i våras när hela klubbens existens i stort sett vilade på hans axlar?
Och han klarade eldprovet med MVG++ :-)
Kommentera

Huge: "Jag menar: kan du ha större tryck på dig än vad han hade i våras när hela klubbens existens i stort sett vilade på hans axlar?
Och han klarade eldprovet med MVG++    :-)"

Ja tänk vad han levererde... dessvärre så är organisationen densamma och samma "elddop" står för dörren.

Tänk att en klasisk hockeyföreing lade sin "existens" på en 18-årings axlar.

DET säger lite om hur klubben fungerar...
Kommentera

GävleLasse: "Eller så är det så enkelt att han inte gillar vad som försiggår i Brynäs."

Tror jag inte en sekund på.
Hockeyspelare överlag funderar nog egentligen inte så mkt över saker som inte har med laget och det rent sportsliga att göra.
Dom koncentrerar sig till absolut största del på LAGET, hur laget funkar, hur laget ska bli bättre.
Honken har ett stort Brynäshjärta och vet att alla som jobbar inom organisationen gör sitt absolut yttersta för att det ska funka och att resultatet ska bli så bra som möjligt.
Att man missat i vissa delar tror jag inte har nån större betydelse för hans val av klubb i det här fallet.
Det är nog snarare dom andra sakerna du nämner som spelat in: lönen och chansen att vinna nåt igen. Det var ju ett tag sen han ensam sänkte Sedinarna och Modo.
Skulle tro att Sundlöv gett ett bud som han ansett vara rimligt med tanke på vad vi måste ha kvar för att hitta en bra center och ytterligare en forward.
Och att Honken då valt Frölundas mer lukrativa erbjudande i vetskapen att Brynäs ändå inte sitter på pottan vad gäller målvaktsfrågan.
Hade vi däremot stått utan ex Markström och i skriande behov av en förstemålvakt är det inte helt uteslutet att Honken valt Brynäs, trots bättre ekonomiskt erbjudande från Frölunda.
Detta är min högst personliga uppfattning.
Kommentera

GävleLasse: "Tänk att en klasisk hockeyföreing lade sin "existens" på en 18-årings axlar.

DET säger lite om hur klubben fungerar..."

Vad har det med själva sakfrågan att göra?
Vi talar om Markströms kvaliteter och huruvida dessa räcker i ES.
Och om det är vettigt att signa Honken till ett högt pris när vi redan har det bra förspänt på målvaktssidan samtidigt som det fattas en center och en forward.

Klubben fungerade väl isf mkt bra i just det här läget, när Östblom hade koll på läget och lät Markström ta över när Sperrle och Korhonen darrade.

Ska man kritisera klubben för nåt så är det väl isf att man signade Sperrle/Korhonen och trodde att dessa två var en bra lösning.
Kommentera

GävleLasse: "Tänk att en klasisk hockeyföreing lade sin "existens" på en 18-årings axlar."

Ja, vem skulle dom lägga det på då? Sperrle/Korhonen?? Då hade vi spelat AS hockey till hösten. Doffen gjorde det enda rätta som spelade in Markström.
Kommentera

Spelare som gått från Brynäs till NHL och aldrig återvände som t.e.x Mikael Samuelsson gick tillbaka till Södertälje, Fredrik Modin Timrå, Niclas Wallin Luleå, Tommy Westlund Leksand! Rätt underligt! Jag tror personligen att detta handlar ingenting om Lönerna!
Kommentera

Honken hit eller dit... Vi har ett lag som säkert skulle kunna vinna AS, men garanterat kommer att få spela Kval för att hålla sig kvar i ES. Detta är vad vi står inför. Spelare av elitseriestandard spelar inte i BIF under vapenhot ens...

UNGERN?????????? Som att vi inte var tillräckligt utskrattade?????
Detta kommer att bli värsta kalkonsäsongen på 8 år!!!!!!
Kommentera

Huge: Håller med dig där om Markström och skador.. Vad gör vi om han blir skadad? Lindbäck i all ära men håller han Elitserieklass?

Däremot tycker jag det var bra att dom inte lägger ut pengar på Honken utan försöker hitta en förstecenter av rang samt en riktigt bra forward till. Dock ska sägas att om det blir en medelmåtta till center så hade man nog hellre lagt pengarna på Honken..

Det som är så roligt här inne i forumet är att om det nu kommer att komma en rätt så bra värvning (leker nu att det varit tony mårtensson) så hade flera stycken börjat snacka om sm-final, slutspel osv.
MEN snälla rara titta vad vi har i övrigt! Det kvittar om vi får in en riktigt bra center, med det laget vi har så är kvalserien ett faktum redan nu. Brynäs har alldeles för dåligt spelarmaterial. Tyvärr.
Kommentera

AVGÅ: Optimismen glöder.
Jag tror på Vas. Sundlöv och grabbarna kan hockey, tro mig
Kommentera

mattiaskarlgren: Det är väl betydligt större chans att Lindbäck blir skadad än att Markan blir det... Och vad vi gör om någon (eller båda) blir skadade? Sätter in in J.Eriksson, såklart!
Kommentera

lillovechkin: Mm, Sundlöv har ju onekligen gjort underverk under sin tid som sportchef i föreningen... :)

OBS: Ironi.
Kommentera

henkz_BIF: Ligger nått i det du säger...
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Peja: Mormor och Borg är motpoler men samtidigt jämnlika. MFF har kosing men likt förbannat ett underpresterat lag. BIF är ett fattigt lag men enl Huge ett underpresteratlag... Var länge sedan man hade sådan panik före säsongengen...
Kommentera

Poffa:
"För att jobba inom ekonomi på t ex försäkringsbolag eller liknande finns det inga krav på vidareutbildning."

Have a banana!!!

Hur många viktiga rekryteringar har du gjort under ditt liv där behovet var en ekonom?
Kommentera

tjugo8: Om du tänker till lite och ser på saker som skadereglerare, försäkringsrådgivare osv så finns det inget krav på utbildning. Tro mig.

Izah: Om din syster, utan gymnasiekompetens eller komvux-kompetens, fått jobb som USK:a så har den som anställde henne gjort ett grovt fel.
Kommentera

Izah:
"Det skall gudarna veta att det ej krävs någon utbildning överhuvudtaget att jobba på försäkringsbolag eller inom ekonnomi."

Have a banana!!!

Hur många viktiga rekryteringar har du gjort under ditt liv där behovet var en ekonom?
Kommentera

Lindström:Samma med Tony Mårtensson hade 2 kanon säsonger i brynäs, spela 2 år i nhl/ahl sen tillbaka till sverige och Linköping! Man blir ju lite fundersam!
Kommentera

henkz_BIF: Jonas Jonsson likaså!!
Kommentera

henkz_BIF: Den enda på senare tid som jag kan komma på som har gått från NHL och direkt tillbaka till Brynäs är väl Dackell!!!!
Kommentera

Sundlöv har ju bra koll, NOT!!!!

" – Framför allt finns det många AHL-spelare på marknaden. Men vi vill inte chansa, det kan vara så pass stor omställning att komma från Nordamerika till Sverige att det inte alls är säkert att en spelare, trots att han gjort 80 poäng i AHL, skulle göra bra i från sig i elitserien.

Jason Krog i Frölunda är ett bra exempel på det, i alla fall enligt Sundlöv.

– Han öste in poäng i AHL, men lyckades däremot inte alls särskilt bra i elitserien.

Krog gjorde 7 matcher i Frölunda och ES, på dom matcherna gjorde han 4 mål och 1 ass. Sundlöv är en tomte med noll koll!!!
Kommentera

70 Rodrigues: God Jul!
Kommentera

« · 1049717 · »