Brynäs IF

728232 inlägg · 7962 ämnen

Silly Season

« · 267604 · » Till forumet

Sv: Silly Season
Igor: Intressant det här att LHC inte verkar göra någon egen scouting utan ser bara vad andra lag har på gång och slänger in sina feta signingbonusar. Nog hade det vart skönt med LHC i allsvenskan.
Kommentera

Igor: Jo tyvärr är det ofta det som avgör. Skönt att det finns spelare som Sjödin, Lind, Casselståhl mfl. som följer sitt hjärta och inte pengarna.
Kommentera

KungMartin: Eller så var det ingen annan som bjöd ;-)
Kommentera

Ford Prefect: I en intervju i aftonbladet sa han att han hade pratat med Henrik Rehnberg ett par gånger men det var det enda.
Moralen kanske är just det den ska vara. Att alltid sätta laget först. Att aldrig göra något som kan skada klubben. Spelarna har förstått det, men frågan är om ledningen har gjort det?
Kommentera

Igor: Både Lind och Casselståhl hade fått mer pengar om de hade stannat i Timrå. Om Sjödda hade fler anbud vet jag inte, men jag antar det eftersom han är en riktigt bra spelare.
Kommentera

KungMartin: Sjödda borde definitivt haft anbud. Jag minns inte hur det var när han värvades, nån som minns?
Kommentera

Ang TIK's ekonomi så tror jag att den fick lite stryk eftersom dom hade slutspelsbonus som fick betalas ut. Fast har dom samma fingertopskänsla i år igen när det gäller värvningar så lär inte börsen behöva tömmas.
Kommentera

Ford Prefect: Jag hoppas att det finns ett litet utrymme för Brynäs i Mr Bissetts hjärta. Tror nog att han finns i alla "Brynäshjärtan" efter de tre historiska målen som fixade Brynäs senaste SM-Guld! Att det sedan gick snett med ledningen tror jag nog att Bissett kan vara så "stor" att glömma och inte koppla ihop med Brynäs.
Kommentera

KungMartin: Du har en poäng där. Men då tycker ju jag att vid en konfliktsituation måste spelarna sluta upp bakom varandra. I det läget är ledningen motståndaren. Arbetstagare kontra arbetsgivare. När enskilda arbetstagare börjar krypa för arbetsgivarna för att deras egna jobb är viktigare än lojaliteten till de andra, då får vi en situation som påminner om... Sverige? ;)
Kommentera

andersp: Det tror jag med. Men det är skillnad att känna lojalitet med klubben och spelarna, och att rekommendera någon att spela där. Om du får sparken från jobbet på ett, i dina ögon, felaktigt sätt, så spelar det ju ingen roll att du gillar jobbet och arbetskamraterna, du kommer ändå inte att rekommendera någon att söka jobbet. Eller?
Kommentera

Hmm Jämtin står inte längre som rykte på HV71 på HM. Antingen skriver han väl nytt kontrakt med AIK eller också kanske ett annat lite mer nordligt lag aktuellt...
Kommentera

Hockeyabstinens
Kommentera

boldten: Vänta på flera nyförvärv? Det får vi göra länge...
Kommentera

Finnish sportmagasinet Veikkaaja says that Brynäs is intrested in Saipa defender Antti Bruun.

Bruun is not a starplayer but he would be a good replacement to Pekkala.

In Veikkaaja`s interview Fredrik Norrena says something like this.

"Beeing a second goalie in Västrä Frölunda and playing 20 games in season is still better than beeing a first goalie in a team which is on holiday when the play-offs starts."
Kommentera

33Laitinen: That is bad news. A new Pekkala and no Norrena. I'm getting depressed.
Kommentera

Still... maybe it's good news after all. Brynäs is not on holiday when the playoffs starts, Brynäs is playing kvalserien ;-)
Kommentera

Undrar vad de värvnings-ansvariga kan hitta på framöver. Faktum är ju att Brynäs i och med Larssons och Djoos avsked tappar massvis med värdefull rutin. En viss föryngring i laget är helt klart på sin plats men dessa två måste helt enkelt ersättas med etablerade spelare som har nästan lika stor rutin som Janne och Pär.
Kommentera

Den här backen Anti Bruun som 33 Laitinen nämner kanske inte är så dum. Har gjort lite poäng (12 1+11) i bottenlaget Saipa i år men gjorde 22 p och var 5:a i Ilves poängliga förra året då Tommi Miettinen spelade där för övrigt. Inte så gammal heller, född -79. Verkar ju vara ett fynd jämfört med Pekkala som samtidigt går till just Saipa. Ett byte rakt av alltså.
Kommentera

Clarence:
GENERATIONSVÄXLING, Clarence.
Pust...
Det kommer att bli en jobbig process för Brynäs att ersätta Janne, Djoos, Sjödin, Kyrö och Molin eftersom de förvaltar det positiva arvet från den gamla Klapp-klapp tiden.
Nu gäller det att vara stensäker över hur det skall spelas och vilka som skall förvalta arvet men i en modernare kostym!
Tycker att Sjödda ger uttryck för att att han förstått lite av vad det handlar om. Nu får vi se om han/de kan löpa linan ut och vara konsekventa i lagbygget också...
Kommentera

Igor: Sluta! Anti Bruun.. Tsssss....
Kommentera

Klara för DIF: Bergkvist, Strömberg, Petterson, Odoya & Kollar
Klara för LHC: Tarvainen, Peltola, Välivaara & Karlsson
Kommentera

Igor: Är det Stefan Petterson du räknar upp, eller vem? Det är en back Brynäs skulle ha. Inte nån Anti Bruun...
Kommentera

Clarence: Defender är back på engelska.
Kommentera

Från LHC:
Två av nyförvärven kommer från det finska mästarlaget Tappara. Det handlar om forwarden Jussi Tarvainen och backen Jyrki Välivaara. Även en tredje finländare har värvats, forwarden Mikko Peltola från Rapperswil i Schweiz. Det fjärde förvärvet har hämtats från tyska Hannover och det är backen Jakob Karlsson."

Snacka om att dom har en tryckpress i källaren där man trucker pengar, vad kostar dessa herrar? innan dessa kom hade man en lönebudget på över 30 mille! money talks.....
Kommentera

kacken:
Nopp, LÖNEbudgeten var inte på över 30 mille..

Vet inte vad de kostar, men iaf inte särskilt mycket i utbildningsbidrag..
Inför denna säsong lär man även vara mån om att inte ha onödiga kostnader som lön till kickade tränare eller spelare, så budgeten behöver inte skjuta i höjden pga dessa förvärv.
Kommentera

Anti Bruun!!! Inte ska vi väl ha nån rasist i laget, vårt rykte är väl redan naggat i kanten :)
Kommentera

Gust: Det där kan väl inte du själv ha hittat på, erkänn att det var "Snuten" som viskade i ditt öra
Kommentera

65 Selander: Han hänger över axeln på mig hela tiden, nu säger han att Anti Bruun är bara ett av Michael Jacksons alla alias.
Kommentera

Gust: Så länge Bruun kan spela hockey så är det ingen ko på isen.
Kommentera

Igor: Du svarar inte på min fråga. Du nämner en Petterson. Jag vill veta hans förnamn, om det går för sig...
Kommentera

kacken: men man kan inte köpa spel och lagkänsla för pengarna, det blir ett intressant uppdrag för Melin, men han kanske är rätt man för jobbet?!
Kommentera

Clarence: det är stefan från lhc, honom skulle man gärna sett i brynäs..
Kommentera

lindberg: Ska Melin kanske slå till direkt i ännu en ny klubb?Det hände ju -99. Även om LHC har långt att vandra för att bli Sveriges bästa lag så finns i alla fall intentionerna i den klubben.
Kommentera

lindberg:
Vad tycker du om DIF:s satsning?
Kolla länktips..
Kommentera

lindberg: Stefan Pettersson, det var det jag fruktade. Brynäs står inte på tå direkt i värvnings-karusellen. Frågan är vilken kaliber man har tänkt sig på sina backar? Då lägger vi Pettersson till handlingarna då och tar fram ett annat namn av kvalité: Marko Tuulola. Frågan är när han blir klar för en annan klubb än Brynäs. I morrn? Nästa vecka?
Kommentera

Bagarsmurfen: de har ju en klar linje i vilka spelare de vill ha och vilket spel de ska spela, även om jag har svårt att se berka i torpedrollen.
Kommentera

Stefan Pettersson är väldigt duktig på att hålla farten uppe på skridskorna.
Han skjuter även som en häst sparkar (för att citera Ankan eller Arne (eller Arne Anka ;)), men har tyvärr haft svårt att träffa målet i år - det pissiga självfötroendet som fanns i LHC stämde uppenbarligen även för honom.
Killen kan gå långt - bara han lär sig att titta upp från pucken ibland också...=)
Kommentera

lindberg:
Ja, LHC har ju säkert inte klart för sig vad man vill ha...=/
Kommentera

Bagarsmurfen: det verkar man mer än väl ha! när det gäller brynäs däremot är jag lite mer fundersam..
Kommentera

Slovakien blev världsmästare 2002. Finns det inga spelare ur det laget att titta på för Brynäs?
Kommentera

Witehall har skrivit på ett 2 årskontrakt med Leksand
Kommentera

Gust: Ja,så är det,vissa lag ligger på och tar de namnkunniga killarna.Brynäs tar det som blir över.Kommer det inte upp nåra starka namn inom de närmsta veckorna så blir det till att gå och leta på soptippen.
Kommentera

Sylf: Soptippen = de av de andra klubbarna förkastade spelarna...
Kommentera

Clarence: Att såga en spelare som inte har spelat en enda minut i klubben är lite svårt. Sen är det ju inte säkert att han ska spela i Brynäs heller.
Kommentera

Clarence: Att såga en spelare som inte har tagit ett enda skär i klubben är lite svårt. Du kan ge spelaren en period i alla fall innan fot-knöls-sågen tas fram. Om han nu kommer till Brynäs vill säga.
Kommentera

Makkan: Vem i fridens dar tänker du på?
Kommentera

Visst får vi lös pengar när några av våra gamla stjärnor slutar! Helt klart! Men glöm inte att vi måste spara pengar då vi gick minus i budgeten.

MEN! Sen måste vi balansera snålandet med pengar mot att faktiskt värva bra spelare! Värva smart Brynäs. Att inte värva bra kuggar till vårat lag kan bli väldigt kostsamt i längden!

Ja som vi ser så är det inte ett lätt läge vi är i nu. Skulle inte vilja vara i Brynässtyrelses kläder nu, så jag har 100% förtroende att dom fixar det här på sikt!

Så det gnälls lite för mycket tycker jag, även lite från mig själv.
Kommentera

Clarence: Antti Bruun.
Kommentera

Money Money Money......Det vet vi ju alla att Brynäs kommer att ställa upp med ett budgetlag nästa säsong. Finns det inga pengar går det ju inte att värva storstjärnor på löpande band som vissa här vill. Det är enkel matematik. Jag vill heller inte att Brynäs ska slåss för en placering mellan 9-12. Men vad ska dom göra ? Dom kan ju inte gärna låna pengar för att värva spelare för. Vi får ge den nya sportkommiten och den nya (?) styrelsen lite tid innan vi kan bedömma deras kunnande. Det kommer nog bli några hårda år för oss Brynäsare. Men för att nå toppen måste vi passera botten.
Kommentera

Makkan: Skulle säga - " för att nå toppen måste vi UNDVIKA botten", det gör vi inte genom att harva i fjollträsket...

Men det mest positiva nu är ju Sjöddas uttalanden angående värvningar, att de måste ha sett spelaren innan de kan värvas... Alltså inte fler Pekkala "video-finnen" värvningar... Dom ska veta att spelaren är bra, att den spelaren uppfyller rätt roll i laget, att han helt enkelt gör laget bättre... Dyr eller billig, bara spelaren är rätt man för jobbet...

Sen är det ju sant, som Sjödin säger, det blir kanske inte de dyraste spelarna... Men värvar man klokt och fortsätter att värva rätt år efter år, så har vi snart ett topplag...

Men Djoos, Janne, Luovi, Pekkala och Ram har alla höga löner... Och bl.a. Eskos lön är ju också hög... Rehnbergs? De spelare vi har fått hittills har troligen lägre löner var och en, än de spelare som gått... Så vi har nog lite utrymme att få några kvalitativa spelare inom budgetens ramar...

Frågorna är:
Får vi rätt nyförvärv? Klarar vi oss kvar nästa år? Undviker vi kvalserien? Når vi slutspel? Får vi fler och större sponsorer?

Klarar vi oss kvar nästa år, helst kommer med i slutspelet, och vi får ett bättre varumärke, ett större förtroende sportsligt och organisatoriskt. Då har vi förhoppningsvis en framtid att bygga på, annars får vi det svårt att hävda oss i framtiden... Så mycket hänger på Sjöddas EK-gäng och den nya styrelsen och så klart, sponsorerna...

Så - vi måste UNDVIKA botten med alla medel... Inte KS igen, aldrig...
Kommentera

« · 267604 · »