1150x200-brynasbanner.jpg

Silly season

« · 705408 · » Till forumet

Sv: Silly season
GävleLasse: Ja, Sundlöv säger ju varken bu eller bä. Bara att Backlund är en bra målvakt, och det var ju ingen nyhet direkt.... :-)

Som sagt: den som lever får se, men Backlund vore väl inte helt fel om han nu själv är beredd att agera lite av en backup till Honken, vilket han väl måste anses bli om han skriver på.
Kommentera

Pelle Borås: Ännu ett rykte man kan stryka. Vi får se om det var bra eller dåligt att han gick till DIF istället för till Brynäs.
Kommentera

GävleLasse: Vis av skadan så verkar det som att Djurgården öppnat plånboken och verkligen satsat på att få truppen klar i tid denna gång.
Skellefteå hade säkert också lagt ett bra bud, då dom nu fått lite mer pengar att handla för.
Och om nu Sjödda beslutar sig för att fortsätta, så undrar jag om vi inte börjar se lite mätta ut på backsidan?
Kommentera

Huge: Jag vet inte om jag vill känna mig "mätt" direkt. Backsidan är fortfarande väldigt tunn och den skulle behöva stärkas upp med minst en tung back. Det är många backar i Brynäs trupp idag men tyvärr så saknar samtliga tyngd som kan röja framför egen kasse.

Jag tror inte att Sjödda kommer att fortsätta, fråga mig inte varför men det är en känsla jag har.
Kommentera

Brynäs har ju ingen andra målvakt nu när Koronen drar hem till finland. kommer Lundström va andre målvakt?? eller söker Brynäs efter en ny? ja skulle kunna tänka mig Rögles målvakt Nieminen eller va han heter han e ju hyfsat bra som andre målvakt.
Kommentera

21olsson: Som typ hela silly season har handlat om hittills så letar Brynäs efter en ny andremålvakt... Lundström är aktuell för Sundsvall.
Kommentera

GävleLasse: "Jag tror inte att Sjödda kommer att fortsätta, fråga mig inte varför men det är en känsla jag har."

Då har vi samma känsla!
Kommentera

GävleLasse: Ju längre tid Sjöddas beslut tar desto mer osäkert blir det ju helt klart,men Sundlöv sade ju i lokalblaskan att man hade tio backar i truppen nu,vet inte om man kan tolka det som att dem räknar med Sjödda iaf.Nionde o tionde backen torde då vara Ström(tryout) och Sjödin då,eller har jag missat nån??

#1 Niklas Andersson
#2 Jörgen Sundqvist
#3 Daniel Casselståhl
#4 Rodrigo Lavins
Daniel Johansson
#6 Antti Hulkkonen -

#7 Peter Nolander
#8 Linus Morin

Kommentera

Bissett19: Ja det beror ju som sagt var på hur man räknar. Räknar man med Ström och Sjödda så blir summan 10. Personligen så tror jag att både Niklas Andersson och Linus Morin kommer att lånas ut. Som jag skrev tidigare så tror jag inte att Sjödda fortsätter ett år till utan kommer att ägna sig åt att dra sitt strå till stacken i arbetet att bygga upp den nya sportorganisationen. Ström kommer med all säkerhet att finnas i truppen fram till att Lavins ansluter, sen är det osäkert. Men beroende hur man ser på saken så har Brynäs antingen en väldigt tunn backbesättning, eller så han man många backar att tillgå...
Kommentera

GävleLasse: Det var mest Sundlövs uttalande man ryckte till på: "Vi har tio backar och 14 forwards om jag räknar med Gynge. Sedan kan man ju alltid hyra ut spelare om fler skulle tillkomma, men vi har som sagt redan så det räcker och blir över."
Kommentera

Bissett19: Ja den matematiken kan man undra över...
Kommentera

GävleLasse: Håller med om att backsidan är tunn. Jag fattar inte hur dom inte kan inse att det behöva några tunga backar. Det saknades ju sådana i slutspelet och nu är situationen inte direkt bättre. Örat och Kuppa har stuckit, som väl var de enda utpräglade defensiva backarna i truppen. Angell är ju bra på pappret, men frågan är hur smart det är att värva en tokoffensiv back när det egentligen är flera defensiva som behövs. Kudroc gick till Ilves igår, han hade varit utmärkt.
Kommentera

Ska bli intressant att se om nu Angell väljer Brynäs,tydligen har han fått ett kanonkontrakt Brynäsmått mätt.

Men skulle man signa honom så är jag rätt säker på att han kommer att bli en riktig publikfavorit i Tablettasken,det man har sett av honom så är det ju en back som mer än gärna följer med upp i anfallen som en fjärde forward.Vet inte riktigt vad han med skägget i båset tycker om det,men han lär ju ha följt honom en längre tid så han kanske har sett kvaliteer i defensiven oxå,eller så kommer man använda Nic som forward.Vad gäller det fysiska spelet så behöver man ju inte oroa sej,det är ju bara fråga Kenny Jönsson:-)

Det man bör oroa sej för är ju att Brynäs backuppsättning inte innehåller någon riktig defensiv back som kan rensa framför egna kassen,utan som det ser ut nu har vi många "spelande" backar.

Vad sägs om följande backpar?:

Sjödin-Nolander

Hulkkonen-Angell

Lavins-D.J

Sunken-Cassel

Kommentera

Bissett19: Du utgår alltså från att Sjödda skriver på för ett år till. Jag är sleptisk faktiskt..
Kommentera

GävleLasse: Äh, visst kan han skriva på, jag är antisleptisk.
Kommentera

Bissett19:

1:a Sjödda/NY-Hulkkonen
2:a Sunken-Lavins
3:e Angell/Annan NY-Nolander
4:e N.Andersson/Johansson-L.Morin/Cassel
Kommentera

GävleLasse: Nej,jag utgår inte från nåt,inte ens att Nic Angell skriver på....

Men det kan ju vara så att Sjödda redan lämnat sitt beslut till Sundlöv att han lägger rören på hyllan,därav den intensiva jakten på Angell,men det är ju rena spekulationer från min sida,men det är ju Silly season:-)

Men det ultimata vore ju om Sjödda kunde mobilisera kraft en säsong till o att Boforsbacken skriver på....drömma får man ju.

Kommentera

p j davydjoos: Ska vi ha fler backar än forwards eller??.....:-)
Kommentera

www.elithockey.net/silly.php

Enligt sidan är Sebastian Karlsson klar för BIF. är detta bekräftat eller bara taget ur luften?
Kommentera

mattiaskarlgren: Han finns även med på eliteprospects, och då kan ni nog räkna med att han är klar. (se länk)
Kommentera

RQT:mattiaskarlgren:  Old news ;-)

Enligt Pucken på Arbetarbladet så är nu Frölundas sebastian Karlsson klar för Brynäs!!Saxat från Arbetarbladet/GD:

"Frölundas unge center sebastian Karlsson, 19, är klar för Brynäs.
Frölundacentern har en längre tid varit rykternas man, men nu är övergången klar, kontraktet är underskrivet och Brynäs får därmed ytterligare en ung talang i spelartruppen".

Hur många jäkla kinderägg ska vi ha i truppen??

Bissett19 @ Gnällbältet 2006-04-07 01:19

Kommentera

65selander: Sedär ja, jag är efter som vanligt! :P
Kommentera

Kan väl inte vara Brynäs, eller? (Se länk)
Kommentera

Falken: Det står att det är Frölunda..
Kommentera

mattiaskarlgren: Ja, men sedan står det även:

"Frölunda är dock inte ensamt i jakten på Luleås assisterande lagkapten. Men Karl berättar att det i nuläget står mellan två lag.
De andra har han valt bort;
- Linköping och Färjestad ha visat intresse men de har jag räknat bort. Det finns ytterligare en klubb, en mindre Elitserieklubb, kvar. De är förvisso intressanta men i dags läget inte lika mycket som Frölunda, säger han."
Kommentera

Falken: Tror att den föreningen är Skellefteå AIK, men det är bara vad jag tror själv...
Kommentera

Nu står Johan Backlund med som rykte till oss på Aftonbladet. Undrar om det finns något i det ryktet.
Kommentera

Falken: Jag tror mer på Djurgården, Mora eller Timrå!
Kommentera

Ännu en spelare på väg till Brynäs ? Hoppas dom dimensionerar omklädningsrummet så att alla nyförvärv får plats.
Kommentera

rafalski: Det ryktades om Tolsa redan förra året...
Kommentera

Jag skulle inte tacka nej till Tolsa. Så han får gärna komma.
Kommentera

Kan inte låta bli att vara orolig över nästa säsong. Som det ser ut nu så kommer slutspelsplatsen stå mellan Brynäs och Malmö. Mitt resonemang bygger på nuvarande klara övergångar. VF, FBK, LHC och HV kommer dominera i år igen men om Modo och Luleå får de rätta utländska klasspelarna så kommer de närma sig. Timrå har också värvat smart, redan 3 spelare som är betydligt bättre än vad Sundlöv lyckats inhämta.
Plats 1-7 klara alltså. Tror inte SAIK kommer lyckas undvika kvalserien och de gör nog sällskap av Mora (att nå framgång med ett gäng legoknektar ytterligare ett år är mkt tveksamt). DIF trodde jag efter serien helt klart var ett lag för kvalserien, men de har värvat smart och plockat mer lovande spelare än Brynäs (tänker på Larsson, Persson och Danielsson). De skulle faktiskt kunna hamna bättre än Brynäs (hemska tanke). Percys plånbok lär öppnas igen, om dock inte lika spekulärt denna gång. Men med tanke på att de ligger en slutspelsplats i potten så kommer han säkert ta i för att vara på den säkra sidan. Calle Söderberg skall också bli oerhört intressant att följa, säkert topp 10 i skytteligan.
Ser tufft ut alltså. Vi skulle behöva en "Tolsa" + en klassback för att klara samma position som i fjol.
Kommentera

Huss: Tänkte höra med dig vad du menar med "legoknektar" är det utländska spelare eller nyförvärv? Om jag inte ser helt fel så har Brynäs lika många spelare som INTE är inhemska som Mora har. Tycker sådant snack är rent skitsnack, nuförtiden är det inget lag som bara bygger lag av inhemska spelare. Tror att Mora och Brynäs kommer vararätt jämna även nästa säsong, Mora verkar ha kvar rätt bra med spelare från denhär säsongen. Och bordedärför ha lika bra lag. Brynäs har väl mest en blandning av halvt avdankade gubbar och unga junisar, det kan nog gå hur som helst för båda lagen,
Kommentera

RQT: Utländska spelare från andra ligor som kommer till Mora gör ju enbart det därför att det är deras högsta bud. Du tror väl inget annat?
Däremot spelare från allsvenskan kan komma till Brynäs (eller någon annan es-klubb) därför att sträva efter att komma uppåt i karriären.
Det är en viss skillnad, sedan kan "Legoknektarna" självklart vara fullblodsproffs som tar uppgiften på största allvar, vilket tycks ha varit fallet i Mora de senaste säsongerna, men det är ändå en viss gambling ifrån Moras sida. Det kan sluta i ett "tjeck-Leksand" där ingen verkar bry sej.

Om Brynäs består av avdankade gubbar och unga junisar? Jo, kanske, men vem bryr sej sålänge det finns gubbar som Sjödin och junisar som Bäckström :)
Kommentera

RQT: Om du läser på din historia så torde du veta att legoknektar var motsvarande utländska proffs. Mora har ingen motsvarighet i svensk elitserie då man till stor del byggt laget kring utländska klasspelare. De har också gjort det mkt bra, då det gäller att få ihop ett lag av dem.
Men min poäng är att det knappast håller i längden. Därför får Mora det svårt i år.
Kommentera

Huss: Så länge man behåller kärntruppen (ca 10 spelare), vilket inte Leksand gjorde, så tror jag inte det är några större problem. Men behåller ju även stora delar av denna säsongens lag. Och man borde därmed ha ett lika bra lag, ellerhur? Och änsålänge har inte Mora flest "legoknektar" inför nästa säsong. Men risken är väl stor att det kommer bli så. Framtiden(Simons) får bestämma! :P
Kommentera

RQT: Håller delvis med, man gör det betydligt bättre än Leksand men problemet med Mora nuddar du själv vid. I din jämförelse med Brynäs så kan sägas att Brynäs kärntrupp består av spelare som Dackell, Sjödin, Lind, Molin och Danielsson. I normala fall kryddat med utlänningar som spetsar truppen (Tuulola, Miettinen osv) men under Boorks ledning heter de Spets, Hansen och kan tar ingen ledande position i laget.
Moras motsvarande håller inte samma klass (om Bogg, Simons, Jansson osv nu räknas till kärntruppen) utan man förlitar sig på Simons d.ä. uppenbara talang att hitta utländska guldkorn som Lupachuk, Kerman, Eric Johansson, Tribuntovs m.fl.
Kommentera

Huss: Håller med, men tror inte att klasspelarna behöver vara från kärntruppen. Det är nog viktigare att kärntruppen består utav ledaregenskaper, på och vid sidan av isen. Så är fallet i Mora. Men det är lite surt att man måste värva klasspelare, men det börjar ljusna på juniorsidan tycker jag se. Hult har man plockat upp, riktigt lovande. Sen hoppas jag man plockar upp Lasse Johansson som 2:a målis till nästa.
Kommentera

Kollar lirarna som i skrivande stund är klara för nästa säsong. Mitt sinne VARNAR rejält. Ser tunnt ut i alla lagdelar skulle jag vilja påstå! Boork ta fram lite av ditt "magiska" nu under försäsongen, please!
Kommentera

Stecklarn: Kanske har varit uppe redan men läser att Wahlberg och Gellerstedt skall förstärka Tierp Hockey. Får väl anses som bra nyförvärv för division 1 gänget...
Kommentera

P: Ingen av dom är klara för Tierp i alla fall. Enligt Gellerstedts agent handlar det om Bofors, Almtuna eller Nordamerika(!) - skulle ju förvåna om han gick till Tierp med dessa anbud, menar han är ju inte gammal heller. Men med Wahlberg vet man väl aldrig...

RQT, med handen på hjärtat så är väl en sån som Hult ingen "Jättelovande" spelare precis. En sån som Gynge känns extremt mycket hetare i så fall.
Kommentera

Peja: Får väl se. Hur många "jättetalanger" har inte gått och blivit ingenting, och vice versa? Någon jättetalang kanske Hult inte är, men han har helt klart potential att bli riktigt bra.
Kommentera

Peja: Tror det passar Wahlbergs psyke rätt bra annars. Få fet lön från Brynäs och vara "Bäst i stan" i lilla Tierp...
Kommentera

Peja: Ska bli intressant o se vem som "plockar" upp Soling nu när han förmodligen lämnar LHC,se länk!

Kommentera

Bissett19: Han kommer inte vara jätte välkommen tillbaka från min sida iaf. Ja om nu han skulle komma tillbaka
Kommentera

DMartinssonBSKV: lita på mig, han kommer inte att komma tillbaka. Ingen spelare som Boork föredrar
Kommentera

P: Lönen från Brynäs är väl om han INTE går till annan klubb, då tar den klubben över kontraktet... Fast, visst kan nog Brynäs tänka sig en utlåning mot en mindre ersättning, som kanske minskar Wahlberg-utgifterna lite...

Han är ju enligt uppgifterna fri att gå till annan klubb, så det kanske är inskrivet i kontraktet att det bryts ifall han väljer ny klubb, nån som hört hur det ligger till med detta?
Han kan ju iaf inte spela i någon annan klubb med dubbla löner...
Kommentera

RQT: Självklart blir inte alla "jättetalanger" etablerade på högsta nivå, men chansen att de blir det är ju bra mycket större än att någon som bara är en "talang" blir det...

Skulle inte förvåna om Soling hamnade i utlandet, typ Italien. Eller SSK/Bo Fors.
Kommentera

Snackade med en kille (kompis) som är väldigt insatt i Frölunda. Det har ryktats mycket om Tolsa och Sebastian Karlsson. Enligt min källa (kompisen) så är Tolsa på väg till Schweiz och Karlsson stannar i Frölunda, dock så kan ju givetvis allt ändras. Men vi kan bara hoppas!
Kommentera

« · 705408 · »