1150x200-brynasbanner.jpg

SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar

« · 1830471 · » Till forumet

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Det kanske inte surprisar nån men jag tror det är stor risk att Brynäs blir en skuffelse i SHL 17/18. Känslan för mig är obehaglig men tydlig...
Kommentera

Sportbladet ger Brynäs 4 plus och en femteplats i SHL just nu. Malmö och Växjö i topp.
"Nyförvärven imponerar inte nämnvärt, men truppen är inte ett dugg sämre än föregångaren som var ett ynka mål från SM-guld. Kärnan, spetsen och hungern från silverlaget är kvar.
Jag tror också att Henrik Larsson från Karlskoga kan gå in och ersätta Jonathan Pudas rakt av, kanske även göra det bättre. I slutspelet fanns dock frågetecken på målvaktssidan – Rautio och Sandström blandade och gav – och just den lagdelen är fortsatt oroväckande. Brynäs hade behövt en stjärna i buren, en utpräglad förstemålvakt med hög lägstanivå."
Kommentera

Clarence: Har du någonsin trott nåt annat inför en säsong?
Kommentera

bifante: Verkar som skribenten i fråga helt bortser från att Lindblom har lämnat. Truppen är ju inte lika spetsig om han inte ersätts av en spetsspelare. Att Brynäs har för ojämna målvakter tycker väl alla som ser på saken nyktert.
Kommentera

Zappaholic: Möjligen inte. Men som jag tycker på goda grunder.
Kommentera

Clarence: Jag tittar igenom din historik och finner en hel del visdomsord. Så här skrev du när transferfönstret stängde i februari:

" T Rodrigues använder ett språkbruk man förvisso måste ta avstånd ifrån. Andemeningen i hans och J Karlssons inlägg är dock i huvudsak värda att ställa sig bakom. Det finns inga seriösa toppambitioner hos Brynäs ledning även fast de försöker påskina det verbalt. Då snålar man inte på det här viset, i synnerhet inte när det finns behov av nya spelare. Sen om inga pengar finns så ok, men prata då inte vitt och brett om att vara med i toppracet i vare sig serie eller slutspel. Med nuvarande slitna och åderlåtna trupp kommer vi inte att komma långt i mars."

Som sagt, fortsätt med dina visdomsord.
Kommentera

Clarence:
Kanske någon rad som förklarar hur du tänker...?
Kommentera

Vem tror ni den sista spelaren blir? Transatlant är ju låga odds på... Finns det något rykte?
Kommentera

Skrubben: GD gör en pudel deluxe!!
Kommentera

Intressanta AHL spelare:
www.youtube.com/watch?v=3jMYAPiWIXw
www.eliteprospects.com/player.php?player=46889

www.youtube.com/watch?v=Vy3zr-lb0xU
www.eliteprospects.com/player.php?player=15485

Sen tänker inte jag sluta drömma om den här liraren som ej har någon klubb klar än, Melin har dessutom haft honom i AIK.
www.youtube.com/watch?v=jfMP_zPr0eY&t=52s
www.eliteprospects.com/player.php?player=32422

Gynge har nu signat med ny Khl klubb.
Och Sweatt kostar mer än vad han smakar.

Men man hoppas ju ändå lite på www.eliteprospects.com/player.php?player=33265 vore fett,
Kommentera

Pettisbif: Nej. Melin hade inte Niklas Jensen i AIK. Däremot hade Eldebrink han, som var tränare i Gnaget då.
Kommentera

Inkazar: Han är ju dessutom bekräftad till Jokerit....
Kommentera

Auchinleck: Oavsett Clarence så tänker jag så här:
Målvaktssidan ser fortsatt instabil ut, precis som Xpressen och Pravda konstaterar. Vi får hoppas att Sandström tar ett par jättesprång i utvecklingen. Något han i princip måste, annars är det AHL (eller Allsvenskan) nästa.
Backsidan: Som förra året, Bertilssons sargade kropp oroar och Sunken ett stort frågetecken (även fast han skulle vara frisk..). Orkar Fälth en säsong till?
Om Carlsson och Kilas fortsätter i samma stil så ser det bra ut. Frågan om Boqvist eller Sandin kan ta klivet upp redan i år?
Forwardssidan: Asklöf/Ikonen ersatte Enter/Thorell redan förra året vilket var ett nettoplus. Ut försvinner tunga namn som Zaborsky, Lindblom, Johnson och W's.
In hittills är King Louie och Liljewall. De spelarna kanske inte rent statistiskt kan ersätta twinsens poängskörd (+70 poäng är inte fy skam) men tillför istället mer jävlaranamma förhoppningsvis.
Det går att argumentera för att vi hade överskott på bra forwards förra året så att tappa Johnson kräver ingen ersättare. Alltså behöver vi två klassforwards för att nå status quo mot förra året. Ja, jag räknar in att Ölund och Boqvist kommer ta steg framåt men det kommer å andra sidan vara svårare för spelare som Clark och Jensen då de kommer uppvaktas tajtare. Vi kommer också ha en smalare trupp när vi dessutom går in i CHL spel, vilket rimmar lite illa med BZ's mantra förra året om vikten av en bred trupp.
Förra året tippade jag semi och hoppades på final. Nu blir det nog kvart resp semi.
Kommentera

2064: Vi får inte glömma att vi håller på att bygga ekonomi för framtiden, i år överträffade vi förväntningarna, vi kan inte gå bananas och värva ett gäng toppspelare som vissa verkar tro(läs på "Brynäs oavsett" på fb, herregud....) bara för det. Kommer vi till semi igen så fortsätter bygget av kapitalet och varumärket, det viktiga är att fortätta med kontinutet och etablera sig som topplag så kommer framgångarna lite oftare:)
Kommentera

Honken: Absolut, men då måste vi vara tydliga att målsättning är den finansiella grunden, inte sportsliga framgångar. Lite raljant kanske och javisst det är en fråga om balans men titta på FBK. De skaffade sig ett ekonomiskt försprång med timingen för arenan och har fortsatt att förvalta kassan men sportsligt har de befunnit sig i en nedåtgående spiral under en längre tid. Nu tycks de satsa igen och vi får se hur långt det räcker och vilken premie de måste betala för att locka spelare till ett lag som inte varit inblandad i toppstriden under flera år.
För Brynäs del tycker jag det är vettigt att smida medans järnet är varmt. Med det sagt menar jag inte att ekonomin skall riskeras men skuggorna från 2013 har lagt sig över årets trupp.
Kommentera

Honken: Har resultatet kommit från årets säsong?
Kommentera

2064:
"men då måste vi vara tydliga att målsättningen är den finansiella grunden, inte sportsliga framgångar"

Som du själv säger tycker jag det är en aning raljant.
Inte skall väl BZ straffas för att han trodde på sitt lag, t.o.m. med den befintliga budgeten?
Såklart krävs det en hel del tur att ta sig fram till matchboll i finalen... på samma sätt som det är lite otur att det fattas en fullträff till guld!

Jag kan köpa att målsättningar, ambitionsnivåer från klubbledning låter liite bättre än vad man egentligen förväntar sig... inom rimlighetens ramar förstås...

... att höra sportchefen säga i september "nä, i år har vi ingen chans, för lite pengar vettu"
Får hoppas vi slipper höra det! ;-)
Kommentera

Forsberg 1978: Brukar komma en vecka innan årsmötet. Om knappt två veckor borde det vara publicerat.
Kommentera

2064:
Kloka tankar.
Jag tippar 6-7a och ut i kvarten. Det har varit ett hållbart tips under många säsonger.
Kommentera

När vi tippar ska vi nog inte bara ta hänsyn till vår egen Silly och om laget är bättre eller sämre. Kolla även konkurrenterna. De som har värvat bra har också tappat en hel del (som vi i fjol). Frölunda och Skellefteå har rätt svaga backuppsättningar i mitt tycke. Tycker vi är bäst i serien på backsidan med marginal. Malmö hajpas för Miele osv men har också tappat. Växjö ser väl mest jämna ut över alla lagdelar men knappast omänskliga.
Kommentera

HV är mätta. I övrigt skrämmer inte alls lag som Färjestad, Linköping osv.

Tycker inte vi står oss starkare än förra säsongen på pappret, kanske snäppet svagare, men tror ändå vi utmanar i toppen igen.
Kommentera

honken21: Brynäs har två landslagsmässiga backar; Gunde och Bertil. Och då är den sistnämnde väldigt skadebenägen. Typ Färjestad har två landslagsfinnar och utmärkta svenska spelare som Wikstrand, Grundel etc. Tycker många Brynäsfans är väldigt subjektiva i analysen av laget.... Zanetti mfl är inte bättre än topplagens utfyllnadsbackar. Deras fans skulle antagligen säga att bara Gunde och Bertil platsar i deras backuppsättningar, vilket förstås är subjektivt åt andra hållet.
Kommentera

Peja:
Väldigt tydlig Brynäsvind efter monstersvackan. Vi får hoppas vinden blåser lika kraftigt i slutet på serien och i slutspelet 17-18.
Kommentera

Peja: Hur mycket jag än försöker ta av mig brynäsglasögonen så kan jag inte se något annat lag med lika stark backfyra som vi har. Gunde, Bertil, Carlsson och Kilström är bäst i serien. Sedan har du rätt i att det bakom dom inte ser lika vasst ut. Sunken och Zanetti borde egentligen sparkas. Men om dom får lite speltid som sjätte/femteback under perioder med mycket skador är ändå ingen katastrof. Larsson var Allsvenskans bästa back den gångna säsongen så där är jag positiv. Fälth är en OK back i SHL. Och Ersson imponerade i slutspelet. Det är ingen garanti för att han blir bra över 52 omg nästa säsong, men potentialen finns där.
Kommentera

SnowKing: Inte på det klara vad du menar. BZ satte ihop det bästa laget vi haft på väldigt länge och det tog oss en hårsmån från guldet
Det var givetvis även en ekonomisk chansning (vinna, nåja, eller försvinna). Kan bara konstatera att vi får ett svagare lag kommande säsong, trots bättre ekonomiska förutsättningar. Detta måste givetvis ställas i förhållande till övriga SHL lag men om BZ går ut med att målsättningen är guld så blir trovärdigheten lägre.
Kommentera

Peja: Gunderson-Bertilsson inte bara toppbackar utan också bäst av seriens toppar. Bakom dem ser jag inte heller något lag som har vår bredd. Bäst spets och bäst bredd. Självklart med mina ögon, men vilken annans ska jag se med...
Kommentera

Auchinleck: "Kanske någon rad som förklarar hur du tänker...?"
Du får nöja dig med två då:
Jag tycker spelartruppen helt enkelt ser aningen försvagad ut.
Jag tror inte spelare som Jensen, Clark och Paille blir lika bra i vinter.
Kommentera

Clarence: Fortsätter du gissa får du förmodligen rätt nån gång.
Kommentera

2064: Med tanke på att kvalitén på serien blir sämre varje år när toppskiktet av spelarna försvinner är hemligheten kontinuitet. Att behålla stommen av ett bra lag är bättre än att värva spelare som KAN vara bra. När spelare som Jocke Lindström och Henke Lundkvists brorsa bara blir bättre och bättre för varje år inser man läget.
Kommentera

5915: Jovisst, men kontinuitet kan inte bara vara att behålla 3/4e line gubbarna och släppa poängmakarna eller att droppa Zaborsky och värva Louie som KAN vara bra.
Ja, jag överdriver och visst är det viktigt att vi har Blomman, Alcen, Paille, Clark m.fl. men utveckling är aldrig statisk.
Kommentera

2064: Henke Lundkvists brorsa bevisar motsatsen. År efter år efter år efter år...
Kommentera

Nån som har gd+ och kan meddela vilka 3 namn som Bz avfärdat?
Kommentera

7057: Artikeln var öppen från början, men jag kommer bara ihåg Rödin och Conacher.
Kommentera

Clarence:
Så kan det vara. Jag tror att fler spelare kan få problem att upprepa sin prestation 17/18. Dels baserat på att det var stolpe in för laget, dels ökade krav kollektivt och individuellt, dels att några lag underpresterade.
Men det är ju det som är grejen. Man vet inte.
Kommentera

5915: Nåja, han har också haft sina dippar i karriären men har är mer som ett årgångsvin, blivit bättre med åren. Men när årgångsvin passerar zenit går det fort nerför. Hans motsvarighet i SAIK fick väl inte nytt kontrakt härförleden....
Kommentera

2064: Poängmässigt tappade Lundqvist rejält 16/17 i jämförelse med säsongen innan, tycker inte han gjorde någon särskild skillnad mot Brynäs heller för den delen. Bra spelare men överskattad.
Kommentera

Skrubben: Om man jämför med 3:e och 4:e backarna i Färjestad, så håller jag nog Grundel och Wikstrand ganska mycket högre än Carlsson och Kilström. Då i synnerhet i spelet med pucken. Gunde och Bertil är antagligen bättre än deras landslagsfinnar, men samtidigt vet vi också att Bertil är skadebenägen.
Sedan bör man kanske betona att många klubbar inte har spikat sina backuppsättningar. Det som jag reagerade på var egentligen Honkens "Tycker vi är bäst i serien på backsidan med marginal" som enligt min mening är att kraftigt överskatta Brynäs backuppsättning.
Kommentera

2064:
Ledaregenskaper räcker långt.
Kommentera

Peja: Om nu Grundel och Wikstrand är deras 3- och 4:e-backar. I så fall är deras toppduo Melart och Virtanen, och man vore riktigt dum om man skulle byta ut Gunde och Bertil mot dom två. Även om Virtanen gjort en del poäng i Finland så är givetvis Gunde ett bättre kort på förhand (speciellt då backar från finska ligan brukar ha det betydligt svårare när dom kommer till SHL). Och Melart är ganska långt ifrån en toppback i SHL i mitt tycke.
Kommentera

Skrubben: Gunderson har väl tappat ganska mycket? Dom två senaste säsongerna har ju inte varit hans poängbästa om man säger så. Eller är ni förblindade av hans forntida storhet?.
Kommentera

modomille: Poängmässigt ja. Håller med om det. Men titta på hans förstapass och hur han spelar sig ur situationer. Toppback i SHL.
Kommentera

modomille: Gunderson är bättre än någonsin på allting förutom att få igenom skott i PP.
Kommentera

Skrubben: Kan förstå dina argument, men skulle likväl kunna förstå en person som sa tvärtom, dvs att Färjestads backuppsättning är bättre. Därför menar jag att det inte är objektivt att hävda att Brynäs har bäst backuppsättning med marginal...
Kommentera

Peja: Ja, man kan väl vrida och vända på allt egentligen. Skulle vara kul att höra vad typ Sanny Lindström tycker.
Kommentera

« · 1830471 · »