Brynäs IF

728149 inlägg · 7962 ämnen

SK, Skansen, Löfbergs och Gevalia

« · 81020 Till forumet

SK, Skansen, Löfbergs och Gevalia
Det är intressant att se uppdelningen av åsikter kring SK:s arbete.
"Det ordnar sig-gruppen" vet att allt kommer att bli bra. SK arbetar systematiskt med att formera laget. Brynäs får ett starkt lag hösten 2002.
De som är lite mer depressivt lagda, "Varför händer det ingenting-gruppen", sliter sitt hår i förtvivlan när den ena godbiten efter den andra försvinner till andra klubbar.

Oavsett vilken grupp man tillhör så funderar man lite över varför Skansen och Löfbergs är konsekventa i sitt lagbygge, medan man får känslan av att SK:s arbete mer går ut på att hitta ad hoc-värvningar ("blir säkert bra-värvningar").

Hur Skansen vill spela vet de flesta vi det här laget
Hur Löfbergs spelar har vi sett 01/02 (och typ de senaste 30 åren).
Hur spelar Gevalia-laget!
Någon som kan berätta vad Gevalia-laget står för?
Kommentera

Sv: SK, Skansen, Löfbergs och Gevalia
gordo: Dutt - Dutt, dvs pucken ska passas in i mål? ;)
Skämt åsido. spelmässigt ska väl Brynäs, och har väl Brynäs, alltid handlat om skridskoåkning och fart. Det är den där farten som har saknats lite på sistone dock.
Kommentera

Ford Prefect:
Tänker du på Djoos när du menar fart ;D
Jag håller med dig fullständigt, men ska vi bibehålla den farten behöver vi väl några nya snabbskrinnare typ Molin. Larsson o Co blir ju knappast snabbare! Vad sägs om en snabb back som kan följa med upp i anfallen?
Dessutom tycker jag att vi saknar en riktigt stor tuff back typ Melker och Tulola!
Kommentera

Maltsev: Tycker att du har rätt. Brynäs saknar är en offensiv back med fart och fläkt. En sån skulle behöva värvas. Vårt powerplay måste oxå bli bättre. Så backen får gärna ha ett bra skott.
Kommentera

miksu:
Har någon något förslag på en snabb skottskicklig back?
Kommentera

Ford Prefect:
Dutt, dutt...
Ja, det är väl det som är problemet.
Men det blir inte tydligare av att bara säga fart och fläkt, det försöker alla andra lag också...
Det är liksom hur det skall gå till som är poängen/problemet!?

Jag menar Sjödin i 91/92 års form (Guldpucken?).
Tuff, hårdskjutande, offensiv...
Vem lockar fram det igen och i vilken omgivning skall han spela?
Osv...
Kommentera

gordo: Sjödin gjorde väl ändå sin klart bästa säsong sen han kom tillbaka?
Men jag har sagt det förut och jag säger det igen. Sjödin och Olsson ska väl fan inte spela ihop. De är för bra var för sig, och ärligt talat verkade de ha problem att underordna sig varandra. Låt de Sjödin, Djoos och om nu Olsson blir kvar ta hand om varsitt backpar, så de yngre lär sig något på köpet också. För Petré/Johansson har väl inte varit så lyckat heller... Men de har potential båda två och man får säkert ut mer av dem om de får tryggheten i att spela med en mer rutinerad kollega.
Kommentera

miksu: Helt klart dagens sanning. leta ny snabb back med läckert skott! Det skulle ju dessutom vara bra om killen är ung. Men hela laget behöver en ansiktslyftning efter förra säsongen. Varför inte leta bland spelare som spelat i brynäs som nu är i NHL men ännu inte har lyckats!? t ex Andreas Dackell och Honken. Men alla lagen är inne i en generations ändring, vi borde göra det samma. Ett tips vore väll att behålla Mike Harder!!
Kommentera

Ford Prefect: Helt rätt, blanda ungt och gammalt, färskt och rutinerat så kanske det smittar av sig. Allt är nog bättre än tidigare.
Kommentera

Maltsev: Richard Lintner vore toppen.
Kommentera

I Markko Tuulolas finska klubb HPK, finns ju en som kan vara intressant. Teemu Aalto, rightskytt och nyttig i powerplay. Har dock ingen aning om han är kontrakterad eller inte...
Kommentera

miksu:
Varför inte skola om Luovi till back!
Han hoppade ju under förra säsongen in några matcher.
Där har vi en snabb back med offensiva kvalitéer. Backa upp honom med en stor och stark back och jag tror att det skulle fungera!
Tänk er Tuulola-Luovi som backpar!
Kommentera

Ford Prefect:
Är helt övertygad om att man, precis som du säger, skall placera ut de "göttaste" killarna i varsina backpar för att sen komplettera med spelare som får den/de bästa backarna som finns i truppen att lysa (som tex Djoos-Löfström-upplägget)!
Mix Megapol (P3-Johansson) är den värsta sammansättningen av ett backpar sen, ja... vet inte (men Custemo var säkert inblandad!).
Hävdar fortfarande att P3 är Brynäs Holmström. använd honom som flåbuse i hörnen och tung stridsvagn framför mål.
På backen blir det bara fel...
Kommentera

gordo: Instämmer helt, och skrattar ganska gott emellanåt. Jag hade gärna sett Petré med Djoos och Larsson-kedjan den gångna säsongen. Spela som Löftström och Wallin gjorde då det begav sig, ta fart från egen zon och köra ner bakom motståndarnas mål för att jobba längssargerna medan Bissett stod med bössan laddad och var beredd att jobba hem.
P3 är Brynäs Holmström helt klart. Tyvärr för ofta skadad, och det är nog självförvållat. Hjärtat och modet är det inget fel på, men han kanske måste välja sina strider lite bättre. Man kan inte kasta sig med huvudet före in i närkamperna för då gör det ont för eller senare.
Kommentera

gordo: Första året med Custemo och (den unge) Niclas Wallin var ett klassiskt radarpar (OBS den Wallin som som flängde omkring på isen, och slog passningar i knähöjd OM han råkade träffa pucken med bladet) Inte att förväxla med Storbacken Wallin med driv i skäret och brytsäkert spel som sen gick till NHL. Minns när Wallin bänkades som överårig i J20, och 16-årige Knutte Muhre'n, tre äpplen hög, fick göra dubbla byten... Tror kedjan Lindström, Huss, Rudslätt fick lite oförtjänt dåligt rykte.
Kommentera

Lyck:
Tycker att Lindström-Huss-Rudslätt låter som en kedja Löfbergs skulle älska. Hårt arbete och ingen lek...
Kan tänka mig att de skulle ha kunna gjort mer nytta i Brynäs också med istid a la Löfbergs (trumma runt på fyra kedjor)!
Påminner också om "muckarpluton" i Brynäs: Rudslätt-Lindström-Hermansson...
Kommentera

Maltsev: Jag tror inte på Luovi som back. Har däremot Frögren i Färjestad som en av mina favoriter. Han har tyvärr inte fått så mycket speltid i FBK pga den hårda konkurrensen. Men jag tycker det är ett framtidsämne..
Kommentera

gordo: Inte bara istid behövdes, också ett backpar av klass.
Kommentera

Lyck:
Ett sånt där riktigt grisigt backpar som får motståndarforwards att tycka att det är så varmt, tryggt och ombonat i båset...
Kommentera

Ford Prefect: Hade gärna också sett Petré-Djoos föregående säsong, synd bara att bägge missade nästan hela säsongen. Förr-förra säsongen däremot spelade Petré-Djoos ihop flera matcher, tyckte det fungerade bra.

Håller annars med att det är bättre att sprida dom "bästa" backarna sas. Men Crippa-Sjödda var väl ändå en ganska ovanlig kombination? Jag kanske drömde förra säsongen men nog vill jag minnas att Sjödda mest kamperade ihop med Pekkala. Ett backpar som jag var mycket nöjd med.

Varför inte
Rehnberg-Djoos
Pekkala-Sjödda
Crippa-P3

AA och Johansson som extrabackar....
Kommentera

micke: Mjo, men Pekkala var ju skadad en del också och då spelade man Sjödin/Olsson. AA spelade väl också tillsammans med Sjödin några matcher, vilket jag däremot tycker var rätt coachat. När jag tänker efter så hade man nog inga backpar, utan Sjödin var på isen hela tiden och de andra turades om. :)
Kommentera

Ford Prefect: Har teorin att Brynäs senaste 10 åren bara haft "utrymme" för en riktigt dominant back; Djoos 90-91, Sjödda 92, ersattes sen av Olsson 93, när Olsson gick sönder klev Micke Lindman fram (slutet 93, början 94), sen tog Crippa över igen till 95, sen ingen, sen Djoos -97, -98, -99, Tuulola -00, sen dess Sjödin. Det har varit lite "jag är ute när gumman min är inne" över hela linjen, när en back klivit fram och fått/tagit det stora ansvaret, har de andra klivit tillbaka. Olsson har helt klart tagit ett steg tillbaks senaste två säsongerna (underordnat sig kanske man kan säga). Tor kanske har förklaringen till detta psykologiska fenomen? (En konstant dock, undantaget som bekräftar regeln: Melker var alltid Melker....)
Kommentera

(...utom i Allsvenskan -96, då han plötsligt började ösa in mål....)
Kommentera

Lyck: Det ligger nog nånting i det där, det har jag aldrig tänkt på. Det kanske är någon form av kontrastverkan, den bästa är lika bra som den sämsta är dålig så summan blir konstant. Köp tillbaka Custemo! :))
Kommentera

« · 81020