Brynäs IF

727633 inlägg · 7961 ämnen

Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18

« · 2025588 · » Till forumet

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
nyb: Brynäs måste hitta guldkorn i HA för att få mer kvalitet per krona. Eller man kan ju göra som du säger men då blir laget ungefär som vi har nu. Massa överbetalda 30-plussare i fjärdekedjan.
Låst ämne

Skrubben: Jag tycker inte Brynäs har kompetensen för att hitta guldkornen i HA som vissa andra klubbar gör.
Låst ämne

Chanzone: Jag tycker Blomman självklart kan få förlängt. Bra för fjärdekedjan... Å en bra investering om man lyckas få honom till halverad lön. Annars, inte intressant...
Låst ämne

Sama: Frågan är ju om inte elitkarriären är över där tyvärr. Låter ju inte alls bra med hans axelproblem.
Låst ämne

nyb: Varför är det nog med spelare från HA? Scoutar man rätt finns det många spelare där som är bättre än det vi har i truppen idag. Kolla bara på Ingman som redan nu är en topp 4-back i laget.

Lindelöf floppade, men den sätter jag på Dackell och Inges konto. Helt obegripligt hur dom kunde blunda för att hans skridskoåkning inte skulle hålla. Zetterberg var också en konstig värvning eftersom man använde honom i helt fel roll. Han kommer inte producera om man inte sätter honom i rätt roll i PP.
Låst ämne

Axle San: Att ligga på nästan 6000 pers varje match i snitt är ju riktigt bra med tanke på hur mycket berg och dalbana vi har åkt under säsongen
Låst ämne

nyb: Rent generellt - ja. Men om Brynäs skulle kunna få in typ Jonathan Dahlén så skulle han ju gå in i toppkedjorna.
Låst ämne

Axle San: Väldigt positivt ju. Sen kanske man kan diskutera hur pass "dopade" dom siffrorna är. Skulle vara intressant att höra hur mycket intäkterna har ökat.
Låst ämne

Skrubben: Jag tycker det är nog med att köpa HA-spelare. Så länge ingen i vår nuvarande trupp som har kontrakt över 20/21 lämnar så tycker jag vi kan fokusera på att få in spetsspelare i 1a och 2a kedjan. Smidigare att plocka hem Westfält som har låg lön och egen produkt.
Låst ämne

Rumpelstiltskin: Jag får det till fyra femmor samt en 13:e forward och en 7:e back.
Låst ämne

Chanzone: Asklöf har också (tyvärr) kontrakt över nästa säsong...
Låst ämne

xxx BIF xxx: fem femmor? Är boorken tillbaka?
Låst ämne

Chanzone: Vi ligger 710 åskådare över förra säsongens snitt, 5941 i snitt just nu.
Låst ämne

Chanzone: Japp, ska Brynäs nå semifinal nästa säsong (som är enligt treårsplanen) så är det ett måste. Kilström ville jag släppa även innan skadan. Nu är det inget snack längre. Förstår inte hur vissa personer tror att Brynäs ska kunna bli ett bättre lag om man år ut och år in förlänger med alla veteraner. Dom här spelarna blir bara sämre och sämre för varje år som går. Nån gång måste bandet klippas.
Låst ämne

Sama: Blomman ska ju självklart inte få ett nytt kontrakt. Man måste sluta upp med exakt såna dumma förlängningar om man ska plocka placeringar framöver.
Låst ämne

nyb: Jag tror inte att Zetterberg kommer att lira i Brynäs igen.
Låst ämne

Peja: Fjärde checking line och center i PP2. Är ingenting annat än breddspelare nu men väljer Blomqvist alla dagar i veckan före en okänd gnuggare som lägger 5 poäng per säsong
Låst ämne

Sama: Hur bör Brynäs använda Blomqvist? Han har ju haft alla möjliga roller de senaste två åren, med ungefär samma utfall.

Gillar Kilas men en spelare i 30-årsåldern med den skadehistoriken?
Låst ämne

nyb: Descheneau måste bara bjudas ut till andra klubbar, kanske han har status kvar i DEL? Han är en skön snubbe men han håller ju inte..
Låst ämne

nyb: Lukas Kilström och Jacob Blomqvist kräver jag får ett kontrakt. Använd dom på rätt sätt så är dom riktiga vassa på det dom är bra på!
Låst ämne

nyb: Westfält är för dålig för SHL. 6 poäng i Västervik är skrattretande dåligt. Hade han inte haft kontrakt för nästa säsong hade han inte varit på kartan att ha i truppen till nästa säsong. Bara låna ut honom nästa säsong igen.

Blomqvist ska självklart inte förlängas med. Han är slut på SHL-nivå. Ölund hade jag gärna sett som fjärdecenter. Om han hellre spelar i AHL hade jag värvat en toppcenter i HA som fjärdecenter. Typ som Djurgården gjorde med Kalle Östman från Västerås.
Låst ämne

xxx BIF xxx
Mitt BIF 20/21

Rödin-Scott-Ny
Danielsson-Ny-Ny
Molin-Sallinen-Descheneau
Zetterberg-Westfält-Mannberg
13e Alcèn, ev. junis (Birgersson)

Sigalet-Ny
Ingman-Bertilsson
Andersèn-Lindelöf
M Ersson

S Ersson (ev. Ny)/Lindbäck

Kommentar:Beredd att ge Westfält en sista chans. Spelar inte i ett vidare bra HA-lag och tror han skulle kunna ta Blommans plats i 4e. Molin ska man absolut behålla i en 3e kedja. Plockar vi hem två/en utav L Carlsson, Djoos och Bertil har vi en backsida för top6.
Förutsatt att man prickar rätt med nyförvärven på forwardssidan har vi goda chanser att nå det uttalade målet för nästa säsong.
Låst ämne

xxx BIF xxx: molin hoppas jag dem förlänger med har varit bra
Låst ämne

mk:
Djoos, Lucas C och Bertil.
Ja det vore något intressant att komp. sigalet med.

Kihlström har tillfört mycket, ffa aggressivitet i egen zon, men iom denna huvudskada är jag tveksam på honom.
Erasson bör inte förlängas alls.
Tar mycket hellre ett oprövat kort som legat i topp från HA som kanske kan blomma ut till spets om Carlsson, Bertil, sigalet, djoos iaf fyller spetsplatserna. Andersen och ingmann som back 5 och 6 är inte fy det heller. Då kan vi chansa på relativt billiga potentialspelare.

Forwardsidan behöver spets också. Jag ser ingen förlängning jag tror på i långa loppet.

Rödin scott ny
Ny Ny Ny
Danielsson sallinen jeadon
Mannberg asklöv Zetterberg
Alcen solem westerfält

Får vi ha målvaktsersson kvar?
Eriksson eller ny är frågan?
Låst ämne

Skrubben: Inte fan ska vi göra oss av med Alcén
Låst ämne

Skrubben: Min förhoppning är att nästa säsongs upplaga kommer innehålla färre veteraner och att de som blir kvar kommer ta ett större ansvar. Pratade med en väldigt rutinerad Brynästränare för 10-15 år sedan och han menade att veteranerna "tar ut varandra" om de är för många i ett lag. Dagens Brynäs har 8 spelare på 30+ och ytterligare 3 på 29 år. Det är alldeles för många veteraner.

Beträffande Danielsson, så gillar jag verkligen denne och har alltid sett fram emot att se honom avrunda i Brynäs, men lönen är... ja, hög. Självklart är han en bra spelare men han är inte längre en spetsspelare i SHL.
Låst ämne

Skrubben:
Håller med, Danielsson har haft tufft vissa perioder, framförallt i början av båda säsongerna, men samtidigt har han lirat bra och tillfört något också.
Nicky Kellman Boqvist var ju jättebra då de kom igång på riktigt.
Tycker han får mycket skit men varit i topp av poänggörarna. Dyr, ja kanske, men tillfört har han gjort och han har varit behövd i det stora hela.
Jag tror det bor en informell ledare i honom också utifrån det intervjuer mm.
Låst ämne

Peja: Danielsson ligger på samma lönenivå som Andersén ungefär. Men håller han sig skadefri kommer han göra 30+ poäng denna säsong. Och hade Brynäs gått in i säsongen med en bra coach och laget hade spelat bättre, så hade han nog kunnat göra 40+ poäng. Vi ser ju hur mycket bättre han blivit när laget nu spelar bättre och att han själv slipper byta kedja varje match. Givetvis för dyrt kontrakt ändå, men inte total katastrof som i mitt tycke Anderséns kontrakt är.
Låst ämne

Skrubben: Alcén är ju bara härlig att ha i laget och en kille som alltid är redo att kastas in i hetluften, en tuggande reserv och en publikfavorit. Hans lön lär inte direkt vara en belastning för föreningen.
Låst ämne

Skrubben: Danielssons kontrakt framstår inte heller som en särskilt lyckad investering.

mk: Absolut, och att Djoos skulle komma hem är ju inte särskilt troligt :-) Men det finns en handfull allsvenska backar som jag hade valt före Norin.
Låst ämne

Peja: Är inte Norin en väldig förtroende spelare. Dvs om han ges förtroende så blir han bättre över tid?
För han var ju väldigt bra innan skadan förra året.
På samma sätt han ju utvecklats nu under Molin.

Sen detta med ålder som någon nämnde.
A Bergström va ju 29 när han slog igenom. Så detta ser jag inte som ett problem.

Djoos, Lucas C och Bertil spelar nog inte gratis heller..
Kan bli dyrt det här om man ska ha in Lindbäck och några framåt med😄
Låst ämne

Peja: Andersén tjänar mellan 200-250 k/månad. Skulle vilja påstå att det är hela SHL:s sämsta kontrakt, tyvärr. Snart 2 år sen Bengtzén sparkades men resterna av hans arv finns kvar en säsong till. Och när vi äntligen är av med det så måste vi dras med resterna av Dackells arv en ytterligare säsong... (Alcén)
Låst ämne

Peja: Helt enig. Att ersätta Bertilsson och Gunderson innan säsongen med Sigalet och ett gäng allsvenska spelare, ja det känns som det var väldigt naivt.
Låst ämne

Silfverkroken: Norin, Lundgren och Kilas bör inte erbjudas nytt. Kan tänka mig att ha kvar Ersson som billig 8e back om den nya coachen gillar honom. Söderström vet vi lämnar. Oklart hur man tänker med Lindelöf. Sammantaget hoppas jag på en rejäl uppfräschning av backsidan till nästa säsong. Djoos, Lucas C och Bertilsson är välkomna.

De som har kontrakt är Andersén, Ingman, Sigalet och Lindelöf.
Låst ämne

mattiask: Något som är värt att nämna gällande Norin är att han är 28 år. Hade han varit yngre hade man kunnat argumentera för en förlägning genom att han har utvecklingspotential men vid 28 års ålder känns det inte som att det finns så mycket mer att hämta. Tror och hoppas att han inte får nytt kontrakt även om har spelat upp sig en aning på slutet.
Låst ämne

Sama: Lundgren kommer defintivt inte att få nytt. Med Norin så hoppas jag innerligt att ledningen letar efter en klart bättre back som dessutom är stark med puck. Tittar man på dagens lag som ligger i framkant så har de iaf sju av åtta backar som är starka (bra) med puck. För det är den vägen hockeyn är på väg att ta.
Men Norin ligger nog i gränslandet hos ledningen som faktiskt ser honom varje dag. Men mycket avgör nog hur han spelar nu resterande del av säsongen.
Man man aldrig räkna bort förtroende, speltid osv osv. Han kanske utvecklas i ett jättetempo sista delen av säsongen. Då lär ju både ledning och fans tänka om.
Men i dagens läge så bör han ej få nytt.
Låst ämne

Huge: Ni alla kanske har rätt, Norin är bättre med klubban och är nog det självklara valet. Men räknar inte med att dom både får förlängt kontrakt, då bådas kontrakt löper ut efter säsongen.
Låst ämne

Sama: Ingen större gåta om man vet att det krävs kvickare, puckskickligare och rörligare backar som Norin och inte Lundgren, om man vill spela ett tightare försvarsspel där det gäller att inte spela sig fast så ofta i egen zon, nåt som varit vårt stora problem, framförallt innan tränarbytet.
Då går ju Norin före Lundgren alla dar till veckan. Den senare får nog tränarnas förtroende mer när ex matchbilden/motståndet kanske kräver en fysiskt starkare back.
Låst ämne

Johannes Hedberg: Slipar han bort dem enkla misstagen i def zon såsom att missa pucken och att gå bort sig för enkelt när en forward kommer med fart mot honom har han potential att bli en bra SHL-back.
Låst ämne

mattiask: Jag ser hellre Norin faktiskt och det är just för att han kan hantera pucken och försöker vara kreativ.
Lundgrens spelartyp är utdöende och han har inte lyft som jag länge trott heller...
Låst ämne

Sama: Överlag för SHL är Norin en helt duglig back - men inte mer. En spelare som dock inte borde platsa i Brynäs OM vi hade haft en bra backsida.
Men anledningen jag tror att han går före Lundgren är att Norins positiva del är att han trots allt är bra med puck. Lundgren skiter ju ner sig så fort han får pucken.
Därav utan att ha någon statistik på det så är Norin mer säker och trygg med puck.
Låst ämne

Sama: även fast jag håller med dig och egentligen alltid varit av åsikten att Norin är en bra allsvensk back, men inge riktigt SHL-nivå...

Så måste jag säga att Norin varit mycket bättre sen Molin tog över. Norin är betydligt sämre än Lundgren i det fysiska spelet och i defensiven, men vill man med Molin spela en mer offensiv hockey (vilket vi såg mot Rögle och FBK) så är Norin betydligt bättre med puck än Lundgren.

Och kollar man på backarna i Brynäs så har Norin näst bäst +/- på +3 (Söderström har bäst på +4), dessutom är Norin med sina 9 poäng näst bäst efter samma Söderström i backarnas poängliga.

Klart jag hellre sett Gunderson eller Nick Ebert, men Norin har ryckt upp sig på slutet och det finns siffror som understryker att han klarat sig rätt bra i år.
Låst ämne

Carlo: Lite det som är problemet, Brynäs har lite för lätta spelare. Forslund, Norin, Lindelöf m.m.

Sen är det en grej som jag har stört mig på sjukt mycket på senaste. Varför får Norin spela ordinarie hela jävla tiden när Lundgren få sitta på läktaren, Lundgren är en klass bättre än Norin och tillför mer rutin. En gåta för mig...
Låst ämne

Dallemas: Kom hem Jesper!
Låst ämne

Mrassarson: Verkar som att Devils har ett uppehåll på en vecka och att de därmed vill låta Boqvist, och några till, få lite speltid i AHL
Låst ämne

Boqvist nedskickad till AHL.
Låst ämne

Axle San: Har hans xG gått ner? Låg ju på över 1.0 förväntade mål/60min för några matcher sen.
Låst ämne

nyb: I konkurrens med Linus Ö då kanske...😃
Låst ämne

mk: siktar mot krysset han ;)
Låst ämne

« · 2025588 · »