Brynäs IF

727642 inlägg · 7961 ämnen

Sloven ersätter Holmqvist i Brynäs?

« · 723279 · » Till forumet

Sv: Sloven ersätter Holmqvist i Brynäs?
70 Rodrigues: Å fan, var det därför "Björne" förlängde med 4 år..... ;-)
Kommentera

Huge: Eller hur!!!
Kommentera

70 Rodrigues: Då är vi överens angående Almtorp/Widing. Bra.

Kristan är självklart inte en målvakt av Honkens kaliber, men jag ser det inte som självklart att vi "måste" ersätta honom med en likvärdig keeper. Varför inte skapa en konkurrenssituation mellan Sperrle och Kristan. Sperrle har definitivt potential och nu ser det ut som om han äntligen får chansen att fightas på allvar om förstaspaden - kan bli något det!
Kommentera

70 Rodrigues: "men du kanske inte kan MYCKET hockey, därav tystnaden??"

Tala är silver.
Tiga är guld.
Kommentera

JanT: Ett långsiktigt byggande vore att värva 27-åringar som är max 170 cm låna o 80 kg, dom går sällan till NHL, och ge dom ett 5-6 års kontrakt, d e långsiktigt byggande det :-)
Kommentera

GävleLasse: Hur skall man då bygga ett lag enligt dig? NHL verkar ju i år hugga på spelare i alla möjliga åldersklasser. Emwall/Johansson ser ju ut att ryka all världens väg - huggsexan är långt ifrån över, var så säker.

Hur man än vrider och vänder på det hela är följande kristallklart; bra hockeyspelare hamnar förr eller senare i NHL.

Cash is king.
Kommentera

JanT: Att Almtorp och Widing har stuckit är det väl ingen som gråter över, jag ser det som en utomordentlig chans att värva BÄTTRE spelare och förhoppningsvis få den spetskompetens som så väl behövs. Att "Honken" stack anser jag är ett jättetapp och han måste ersättas med en toppmålvakt och den toppmålvakten heter inte Kristan eller vad säger du??
Kommentera

70 Rodrigues: När det börjar pratas i termer som "lagbygget raseras", "truppen försvagas rejält"så får man lätt känslan av att Almtorp/Widing ses som kännbara förluster av många härinne. Själv ser jag dessa både spelare som tämligen lätta att ersätta.

Frågan är om Almtorps ersättare inte redan är värvad i form av Sebastian Karlsson? Det är vad jag tror. (Almtorp har nog varit på glid ett bra tag, så även Widing) Som ersättare till Widing ser jag gärna Jens Karlsson.

Tycker även det är tråkigt att den gamla vanligan visan spelas upp som en raspig stenkaka så fort ett oetablerat namn dyker upp; "Vi åker ner i Allsvenskan, vi åker ner i Allsvenskan, tralalala, tralalala och Boorken är en skithög!" (välj lämplig melodi själv)
Kommentera

JanT: "Kristan? - låt killen spela 10 matcher innan bilan faller...."

Skall varje värvning som Brynäs gör behöva följas med ett sådant resonemang? Istället för, Schysst, den här killen kommer verkligen att tillföra något, höja Brynäs.
Kommentera

GävleLasse: Tanken är god med att knyta till sig unga och lovande men att Almtorp skulle få NHL-kontrakt var nog inte ens spelbart på oddset.

Blir några spännande dagar till nu innan allt faller på plats och sedan så till kommer det några dagar till innan man vet med alla bestämdhet om Bäckis blir kvar.

Ang Slovenen så får ni väl skrämma bort honom från Gävle på onsdag ;-)

Kommentera

JanT: "Det jag inte begriper i den här diskussionen är hur Almtorp och Widing helt plötsligt upphöjts till hockeyspelare av guds nåde....."

Kärnan i MITT resonemang är:

Skall Brynäs fortsätta att ge talanger chansen för att sedan mista dem efter en eller två säsonger. Jag tycker det verkar ett föga bra sätt att bygga ett lag på. För lyckas man inte behålla spelarna som man satsat på så kan det ju aldrig bli ett långsiktigt lagbygge... eller?
Kommentera

JanT: "Det jag inte begriper i den här diskussionen är hur Almtorp och Widing helt plötsligt upphöjts till hockeyspelare av guds nåde....."

Vilka har upphöjt Almtorp och Widing???
Kommentera

Huge: Det jag inte begriper i den här diskussionen är hur Almtorp och Widing helt plötsligt upphöjts till hockeyspelare av guds nåde.....

När säsongen var över ville ju de flesta kvistarna skicka Almtorp all världens väg - nu är han i Edmonton - varför blir vissa aldrig nöjda?

Widing? - "Bra skridskoåkare, men har dåliga handleder - vad såg Syndlöv i honom?"

Kristan? - låt killen spela 10 matcher innan bilan faller....

I vanlig ordning är vi dock redan nu nere i Allsvenskan efter nyheten att en oetablerad målvakt eventuellt skall värvas. Hej och hå, the neverending story goes on......
Kommentera

70 Rodrigues: Dom = de som jobbar runt ett ES-lag.
I vårt fall Boorken, Alcén, Sundlöv.
Typ....
Har en vag känsla av att dom kan gebitet lite bättre än många härinne.
Undertecknad inkluderad.
Kommentera

Huge: Det skulle vara väldigt intressant och höra dina åsikter ang Lasses inlägg gällande målvaktsfrågan, för du var ju inte sen med att basunera ut att vi hade ES bästa målvaktspar förra säsongen, inga reaktioner på denna säsongs målvakter, men du kanske inte kan MYCKET hockey, därav tystnaden??
Kommentera

Huge: Och vilka är dom då, gäller det endast dom som har positiv syn på Brynäs och lagbygget?
Kommentera

70 Rodrigues: "Alla som kan lite om hockey ser ju vart det kommer att barka hän med detta lag."

Är det inte bättre att isf lyssna på dom som kan MYCKET om hockey?
Kommentera

sylf:
Helt rätt.!

Vi får förlita oss på att sponsorerna kräver mer framöver
om denna satsning ej slår väl ut.
De om några borde ju kräva lite resultat från Brynäs IF.
Vi som är dysterkvistar är måhända födda på 60 talet och
har tagit med oss den tjurskallighet samt jävlar anamma
som fanns i laget då.:-)

Idag har Lule Hockey stulit detta kynne från oss,
vilket visar sig år efter år.
Ett lag som ingen tror på, men vilka tjurskallar:-)
Dräkterna påminner en del om våra, skall vi byta förening?:-)
Kommentera

dysterkvist: "Timrå. Modo, Mora samt Djurgården bytte ut större delen
av truppen inför föregående säsong."

Mora gjorde dessutom ett helt ok slutspel,till skillnad mot Brynäs,som föll pladask mot ett VF som knappt behövde duscha efter matcherna.

Att Brynäs behöver spetskompetens i sitt lag är helt klart,då menar jag givetvis inte världens sämste hockeyspelare Spets.Ett par riktiga "namn" skulle kännas bra,annars blir det till att fortsätta med cipramilen ett år till,vilket är det mest troliga.
Kommentera

GävleLasse:
Ja, inte imponerades jag av Brynäs kvartsfinalplats.
Timrå. Modo, Mora samt Djurgården bytte ut större delen
av truppen inför föregående säsong.
Var väl närmast ett måste för Brynäs att ta sig till slutspel
, skandal vore annars!

Almtorp utveckling? Vad får man tillbaka på en sådan investering?
Bra fråga Lasse. Känns dumt att svara på egentligen.
Vad får FBK ut av att Andreas Johansson och Esa Pirnes som nyförvärv kommande säsong.?
Inget, antar jag:-)
Kommentera

70 Rodrigues:
Har ej sett någon spets sedan guldet -99.
Förväntar mig inte att dagens satsning
skall ändra detta på något sätt.

Ny arena= förstärkning av rang.
I Brynäs fall blev det nada. Vem blev överraskad?
Kommentera

70 Rodrigues: Det är väll framtiden han pratar om?
Iår ska vi vara glada över slutspel... men om några år har vi ett bra lag.! om vi hade fått haft kvar widing och almtorp så skulle vi nog kunnat räknat längre i ett ev slutspel... :)
Kommentera

Zzz: Det är verkligen intressant att du tycker årets trupp ser bättre ut än vad vi hade förra året.

Vi hade enligt många elitseriens bästa målvaktspar i Korhonen och Honken. Vad har vi idag?

Om du sedan tycker att laget ser bättre ut utan Wahlberg, Miettinen och Viitakoski så har du med dessa ord i princip idiotförklarat Sundlöv. För hur kan han signa och ge mediokra spelare som denna trio en så hög lön?

Du hyllar Brynäs "satsning" som rätt och riktig. Du gör satsningen likvärdig med Luleås och Modos. Där är du helt åt helv. fel ute. Visst båda lagen har några unga talanger som de satsar på. Men samtidigt så har de till skillnad från Brynäs en hel del spelare som levererar. Deras toppar producerar medans Brynäs ger guldkantade kontrakt till killar som Lind, Molin, Dackell osv. De spelarna får mer än välgodkänt om de är stabila defensivt och i princip spelar 0-0. Målskyttet hoppas man skall komma med spelare som Månsson, Malmström, Bäckström och en drös ungtuppar som inget hellre vill än att få ett "drömkontrakt" från NHL a lá Almtorp...

Planen var kanonbra... fram till avtalet med NHL skrevs på...

Vad kostar en kille som Almtorp att utveckla under ett år? Vad får man tillbaka på en sån investering? Nu menar jag inte endast den ekonomiska biten.
Kommentera

Zzz: Så du tycker att Brynäs har den spets som behövs???
Kommentera

70 Rodrigues:
Nej jag gillade honom den första tiden innan han blev skadad. Men när han under rehabiliteringen var på Goya tor-lör så fick man en annan bild av honom som aningen oseriös. Sen var han ju inte direkt lysande när han kom tillbaka och det gjorde inte saken bättre. Sen har vi ju smitningen men det är ju en annan sak...

Modo gjorde det mycket starkt förra året och lär inte bli sämre i år då laget består av unga spelare under utveckling. Luleå var nära topp fyra förra året och det är väl där vi vill ligga??

Jag var också less på Brynäs uteblivna strategi många år, men nu när man äntligen har en plan att jobba efter så tycker jag det ser bättre ut. Jag tror på det här och det är väll skillnaden mellan dig och mig..
Kommentera

Zzz: Du nämner Luleå som ett lag med en stomme av unga hungriga spelare, visst, men dom har också en spets som Brynäs inte kommer i närheten av och som förra säsongen bestod av namn som Bartecko, Orszagh, Machulda, Renberg och på backsidan av Obsut och Skrbek.

Jag ser inget fel i att värva ungt men det måste kompletteras med lite äldre och mer namnkunniga spelare, då blir det bäst. Men det har Brynäs inte gjort. Så med truppen som den ser ut i dag utan BRA ersättare för Widing, Almtorp och "Honken" så blir det inget slutspel säsongen 06/07.
Kommentera

Brynäs har inte varit riktigt bra sen 1999 och man vill att dom ska högre i tabellen. så nu e de på tiden att dom ska bli bra!
Kommentera

Det tror jag också. hoppas bara att Ove molin å Micke lind blir pigga dom e ju ny opererade a iaf Micke
Kommentera

Zzz: Ja, jag gillar Soling och hans spelstil och han gjorde bra med poäng i Brynäs innan han blev skadad, vilket har gjort att han har stannat av i sin utveckling. Men du hatade väl när Soling producerade i Brynäs??

"Se på Modo och Luleå hur dom bygger sina lag. Stommen består av unga hungriga spelare. Det är ju den vägen som Brynäs valt, ha lite tålamod"

Vad har dessa klubbar lyckats med då??

I hur många år tycker du att man ska ha tålamod!!
Kommentera

70 Rodrigues: Sundlöv och Boork kommer att dra föreningen i fördärvet är jag rädd. Alla som kan lite om hockey ser ju vart det kommer att barka hän med detta lag.

mmm.. och det säger han som har Soling som favoritspelare....

Se på Modo och Luleå hur dom bygger sina lag. Stommen består av unga hungriga spelare. Det är ju den vägen som Brynäs valt, ha lite tålamod!

Se på Södertälje och deras satsning, svag stomme och istället några dyra stjärnor.

Tycker det ser bättre ut i år i jämförelse med förra året. Det blir slutspel alla gånger!
Kommentera

GävleLasse: Saxat från din presentation:

"Nyinflyttad till Gävle från Eskilstuna, allt för att kunna följa Brynäs på nära håll..."

Stackars sate. Någon har lurat arslet av dig. ;)

Kommentera

Bissett19: Det är ju en merit om man söker arbete på ställen som t ex Leksand ;)
Kommentera

GävleLasse: "Om så är fallet så kommer både Boork och Sundlöv att gå till historien att vara de som föranledde att Brynäs åker ur högsta serien för första gången"

O det skulle inte jag vilja ha på mitt CV......:)
Kommentera

70 Rodrigues: Det som man blir mest fundersam över är det faktum att de inte lärt sig läxan utifrån det som hänt. Jag vill minnas att de beskrev Almtorp som "en spelare för framtiden". Hur pass långt fram ligger den framtiden. Om nu Almtorp är den talang de påstår att han är så lär han spela i Edmonton eller något farmarlag de närmaste åren. Inget som glädjer Brynäs det minsta.

Skall vi fortsätta att ta fram talanger för att sedan bli av med dem säsongen efter? Om så är fallet så kommer både Boork och Sundlöv att gå till historien att vara de som föranledde att Brynäs åker ur högsta serien för första gången.
Kommentera

GävleLasse: Sundlöv och Boork kommer att dra föreningen i fördärvet är jag rädd. Alla som kan lite om hockey ser ju vart det kommer att barka hän med detta lag.
Kommentera

Bissett19: Med de här ambitionerna som lagbygget visar talar ju bara om att chansen att Hille/Åbyggeby blir Svenska Mästare innan Brynäs ;)
Kommentera

micke: Det är ju helt klart en megachansning,men vafan Mormor har ju sett honom i 47 minuter mot finnarna,så man kan säga att han är välscoutad:)

Nä det blir nog en flopp tyvärr,vi får sätta tilltro till att Sperrle får den utvecklingen som många förutspår,bla Bengt-Åke tror han kan bli riktigt bra om han får förtroendet att stå mycket!!

Det blir väl att ha magont September-April i år igen,tur man har mycket magmedicin i barskåpet:)
Kommentera

Allvarligt talat, är det någon här som är förvånad?

Trodde verkligen någon att Bork/Sundlöv skulle värva en etablerad säker målvakt när det kryllar av världsstjärnor i div.1 eller blåbärsligor som den slovenska, ungerska osv?

Senaste bloggen på www.hockeycentralen.se/ är förresten läsvärd. 1999 värvade Skellefteå dåtidens slovenska målvaktsstjärna men han floppade rejält och fick kicken omgående. Dåvarande norra allsvenskan och superelit var alldeles för bra liga jämfört med den slovenska. Nu ska BIF göra samma sak, Kristan spelar förresten i samma klubb som SAIK´s floppsloven...
Kommentera

Clubsport: Är detta något vi får se mer av???

Se länk:
(5 mål i arslet på 25 skott)
Kommentera

Db_04: Kristans stats under VM:

KRISTAN Robert 6 Matcher, 88.72% GAA 3.81

Han stod alla matcher utom de första 13 minuterna mot Tjeckien....
Kommentera

Clubsport: frågan är om dom håller hög div 1 klass... div 1 är inte så dålig liga som man tror...inte topplagen iaf.....

Visst Acroni Jenesice eller hur de stavas kanske håller bra klass men dom övriga lagen tror ja inte gör de...

det är väll därför det finns nått som heter INTER-liga som dom bästa lagen i blåbärsnationerna får spela i
Kommentera

Enaranger: Har alltid varit ett krångel det med Slovenien och Slovakien.

Slovakien heter Slovenská Republika på Slovakiska.
Kommentera

Tubest:
Man kommer väldigt långt med att kolla vad målvakten har presterat tidigare och på vilken nivå han har spelat. Sloveniens liga håller låg allsvensk klass eller bra div.1 klass.

Det krävs lite mer av en målvakt på elitserienivå än att ha gjort en bra match i ett VM i ett lag som blev sist av samtliga lag.
Kommentera

De fanns någon på Kebs sida som gjorde
en jämförelse med Modos värvning av Krizan
i samband med Brynäs Kristan-värvning.

De jämförelserna låter sig överhuvudtaget inte att göras.

Krizan är från S l o v a k i e n och Kristan är från S l o v e n i e n.

Krizan hade meriter från den s l o v a k i s k a ligan
och Kristan från den s l o v e n s k a.

Det var t.o.m. någon på Kebs sida som skrev att Kristan
blivit vald till slovakiska ligans bästa spelare. Otroligt
bra prestation i så fall, eftersom han endast spelat
i den slovenska.

Slovakien är en etablerad ishockeynation.
Slovenien, ja handboll och Bojan Krizaj.
Det borde räcka för att inse att detta skulle vara den
största chansvärvningen, av en målvakt, i elitseriens historia.

En målvakt spelar 60 minuter per match.
Således en viktig position. Inget man chansar med.
Att då värva en spelare från den s l o v e n s k a ligan,
som sannolikt håller klart sämre klass än allsvenskan,
kan inte vara annat än som att satsa alla pengar på
Halte Harry i lopp tre.

Vad skall alla pengar användas till som spars in
på Holmqvist lön jämfört med Kristans? För inte
kan man väl vara så vansinnig att man ger Kristan
samma lön som Holmqvist. Ett rimligt antagande,
om man jämför klassen mellan målvakterna, vore
väl att Brynäs bör spara in ca 100 000 per månad.
Var skall de pengarna läggas?

Till alla som anser att även värvningar av etablerade spelare,
med bra meriter, är ett risktagande, så finns det en stor skillnad.
En etablerad spelare behöver bara komma upp i sin normala
kapacitet för att göra stor nytta. En oetablerad chansvärvning
måste överträffa sig själv.
Kommentera

Clubsport:

Och vad kallar du säkra kort...??  Du kan ju ta vilken sk. stjärna som helst och det är ju inte alls säkert att det blir bra för det.

Det är mycket som ska funka och bara för att man är sk stjärna så betyder inte det automatisk succe i varje lag.

Kommentera

GävleLasse: nää jag vet att han är artist! men de går väll att betala så han får stanna va? eller hur äre med det?
Kommentera

Tubest:
Det är dyrt att sparka en målis som inte håller måttet. Bättre att satsa på säkra kort.
Kommentera

Clubsport:

Varför är alla så negativa här inne.......ge lirarna en chans vet ja, går väl inte att måla fan på väggen innan de ens komit på is.

Kommentera

Snubben åkte ju ur A-VM med Slovenien så hur bra kan ha ha varit?
Det var inga storlag dom mötte i nedflyttningsgruppen...
Kommentera

GävleLasse: Såg inte att du skrev "innan" så därför ett litet missörstånd. Ja, visst hade Brynäs på pappret en starkare trupp inför förra säsong än inför den som kommer nu och den som tog oss till slutspelet. Det enda som såg sämre ut vid den tiden var backsidan medans målvakter samt forwards var i bättre skick.

Nej, men ska absolut inte ta något för givet. Det är i princip omöjligt att se alla spelare som Brynäs värvat innan dom spelat för laget och därför måste man ju ibland enbart basera sina kommentarer på statistiken. Men att ta allt för givet och säga "han är usel" eller "given målkung" innan man sett dom spela är däremot fel. Det finns ju en del alternativ där spelaren i fråga har varit kanon i statistiken men floppat totalt och tvärtom.

Jag baserar mina kommentarer om våra nya spelare på förhoppningar, statistik, andras kommentarer, det jag sett, rapporter och så vidare.
Kommentera

« · 723279 · »