Brynäs IF

728149 inlägg · 7962 ämnen

Slutspel 2010

« · 1259134 · » Till forumet

Sv: Slutspel 2010
Gurra88: Hoppas inte Sundlöv klantar till det med Larsson och Rensfeldt.. kontraktering är ett krav! Sen får de gärna lånas ut ett tag
Kommentera

Gurra88: Skadar inte om guldet hamnar utanför Karlstad eller Jönköping för en gångs skull förstås..
Kommentera

Gurra88: Blir inga a-kontrakt till Larsson och Rensfeldt. Vi har ett väldigt ovanligt problem i Brynäs. För många bra juniorer, det går inte att ta vara på allihopa. Helt omöjligt och förbannat trist. Får seom det ändå löser sig på något vis med Brynäs, agenten säger ju att de i första hand ska försöka.
Kommentera

MarcusElving:

Skulle tro att dom passar in i Leksand kommande föryngringsprocess som kommer kommande säsong.

Kommentera

mattias - 74: Hemsk tanke, det får inte hända. Vart som helst utom Leksand tack ;)
Kommentera

MarcusElving: Sundlöv fortsätter att agera sanslöst märkligt. Juniorernas talang är tydligen inte det viktigaste, utan åldern. Med samma logik hade Brynäs satsat på Jacob Blomqvist istället för Bäckström som förmodligen hade följt med Pär Djoos till Mora.

Även oerhört konstigt att enbart kolla på födelseår i den bemärkelsen att t.ex Järnkrok och Rohdin bara är några månader äldre än Rensfeldt, trots att de är födda olika år. De kan ju väljas samma draftår.

De här killarna kommer troligtvis att draftas i någon av de två första rundorna och då ska man SJÄLVKLART inte fortsätta spela J20-hockey vilket Brynäs verkar tro att de kan övertala de att göra. Synd att Brynäs verkar slarva bort två av sina tre bästa juniorforwards.
Kommentera

Peja: Nåja, det har vi inte sett ännu. Men om Sundlöv skulle lyfta upp dessa två så finns inget utrymme för någon forward av klass om Dixon sticker.
Dessutom skulle truppen bli så stor att budgeten är i fara.
Nu verkar det tyvärr vara en sunkig agent i botten som försöker trissa grabbarnas marknadsvärde till skyarna (och därmed sin provision) och kanske forcera fram killarnas utveckling. I potten ligger högre ranking därmed mycket pengar till agenten. Så snabbt till NHL som möjligt för då tickar pengarna in.
Kommentera

Huss: Draftade spelare vill inte spela i J20... Och oavsett vad deras agent säger, kommer de att bli draftade. J20-serien är ingen serie där en spelare ska åka omkring och dominera flera säsonger i rad, det är en mellanlandning. En bra säsong där och man ska vidare. Så enkelt är det. Brynäs borde givetvis signa både två, och låna ut till allsvensk förening om de inte lyckas ta en plats.

Budgeten i fara? Nej, juniorerna spelar för brödsmulor.
Kommentera

Peja: Är inte helt säker på om dom kommer att spela J20. Sundlöv påpekar att man har en plan för dem som dom vet om, så jag tror det är agenten som är ute och trissar.
Kommentera

Zzz: Agenten behöver inte trissa Larsson och Rensfeldt. De gör de bra själva genom bra spel i J18-VM och den kommande NHL-draften...
Kommentera

Peja: Menade mest att han försöker få Brynäs att agera. Frågan är hur smart man är som junior om man lämnar Brynäs nu när man mer än något annat lag satsar på just juniorer.

Tomma hot tror jag och lämnar dom så är det synd men inte hela världen. Vad händer om Sundlöv ger efter för dom, snart står två nya på kö och hotar att lämna om dom inte får kontrakt. Dom vet att dom ingår i Brynäs framtidsplaner, räcker inte det får dom söka sig vidare till en klubb som kan erbjuda något bättre. Vad nu det kan vara för en junior..
Kommentera

Peja: Det jag blir mest "arg" över är detta med hans turordning.. Det har väl ingen som helst betydelse hur gammal du är i sådana här fall?
Dom bästa ska få chansen i a-laget så enkelt är det.

Inte tänker någon annan klubb så utan dom bästa ska få chansen oavsett ålder.
Sen kanske dom två är sämre än tex Wännström, Rohdin osv och då har han rätt i en sak (att inte i dagsläget ge dom a-lagskontrakt) men detta med ålder hatar jag att höra.
Kommentera

mattiaskarlgren: Ålder är knappast det enda urvalskriteriet de har, vilket också framgår av artikeln i GD.
Kommentera

Zzz: "Frågan är hur smart man är som junior om man lämnar Brynäs nu när man mer än något annat lag satsar på just juniorer."

Ja, man har "satsat" på de, men oftast i fjärdekedjan. Och det verkar ju inte gälla alla juniorer. Bara de som är "rätt ålder".

Larsson och Rensfeldt är två extrema talanger, spelar ingen roll var de hamnar, de kommer att bli stora klasspelare ändå.
Kommentera

Peja: Dessutom är Larsson en annorlunda spelartyp än de andra, han bör det värnas om.
Kommentera

Peja: Problemet i det här fallet är väl
1. Vem skall bänkas om Larsson/Rensfelt lyfts upp?
Även fast de inte begåvas med a-lagskontrakt så innebär det knappast att a-lagsspel är uteslutet under säsongen. Visar de framfötterna kommer de få spela.
2. Agent som tänker på sitt eget bästa i först hand.
Cederström har rykte om sig att inte vara helt smidig, t.o.m. en smula oseriös, utom när det gäller pengar förstås.
Kommentera

sylf: Fast vilken spelartyp är han? Han har senaste året utvecklats från en ganska långsam men smart tvåvägscenter till en grym offensiv ytterforward med mkt bättre skridskoåkning än tidigare. Där har Brynäs verkligen utvecklat honom.
Kommentera

Huss: Jag tycker han har mycket mer power än sina jämnåriga typ , Wännström, Rhodin, Silfverberg etc. Han och Järnkrok är de som sticker ut ur mängden, de andra är såna som snirklar runt i sarghörnen.
Kommentera

sylf: Larsson är ju dessutom oerhört bra defensivt och i boxplay. Jag förstår inte varför många här inne alltid tycker att juniorerna bara konkurrerar med varandra när de är helt olika spelartyper.
Kommentera

Peja: De flesta är lika, men jag tycker Larsson och Calle skiljer sig från de andra och det är kanon.
Kommentera

Peja: Sen konkkurerar ju junisarna även med såna världsspelare som Hansen och Lauritz också. Skrämmande!
Hade vi inte haft 8-10 skador i vintras så hade inte Calle fått chansen heller, Cz är en träskalle vad gäller att tänka om och prova nya saker.
Kommentera

sylf: Nej, de flesta är inte lika, men om de får order att spela i en fjärdekedja och "gå in och köra, visa energi" så framställs de som lika.
Kommentera

Peja: Sant, det kanske är därför man aldrig vet om det är den ena eller den andra som är inne och gnuggar........

När Brynäs nu gör den här satsningen man ser att dom gör, även om ingen i klubben öppnar käften om det, så vill jag se ett 110% igt utnyttjande av dessa killar mixade med nåra mer erfarna. Typ DIF! Men jag är ändå lite skeptisk, jag tror Hardy t.e.x har en betydligt bättre fingertoppskänsla hur det går till och dessutom är det fan så mycket lättare att få spelare att ge järnet i anfallszon än att härja runt i egen zon.
Kommentera

Peja: "Larsson och Rensfeldt är två extrema talanger, spelar ingen roll var de hamnar, de kommer att bli stora klasspelare ändå."

Inte ens säkert att de någonsin kommer att platsa i Elitserien.
Kommentera

Fatta vilket coolt lag till nästa säsong:

Markström(Modig)

Jonsson-Andersén
Clarke-Sundqvist
Berglind-Ekholm
Löf-Bertilsson

Somevouri-Järnkrok-Granström
Kahnberg-Nordquist-Sjögren
Silfverberg-Larsson-Rödin
Rensfeldt-Wännström-Lauritzen
Kommentera

arnio: Inte säkert att du någonsin har sett de spela heller? =)
Kommentera

arnio: Platsar Hansen så platsar dom också!
Kommentera

Peja: Ingen lätt nöt att knäcka med Rensfeldt/Larsson. Grabbarna är 18 år vardera och säger sig vilja spela i ES redan nästa säsong....

Jag räknar till 4 backar och 4 forwards som är födda på 90-talet....

Jag är tveksam till att vi kan spela i ES med ett halvt juniorlag.

Vem ska dom peta?

Jag förespråkar att dom får visa framfötterna i sommar och därefter lånas ut till lämpligt allsvenskt lag. Faller allt på plats så blir det möjligen entré a´la Järnkrok.

För visst är det så att dessa gossar näppeligen platsar i många andra ES-lag än Brynäs IF.

Slutilgen blir man lite fundersam över agentens utspel - vi pratar om 2 18-åringar som inte spelat en enda ES-match.

"Larsson och Rensfeldt är två extrema talanger, spelar ingen roll var de hamnar, de kommer att bli stora klasspelare ändå."

Jag tror nog du ska vara lite försiktigare i dina uttalanden, det finns många som gått tidigt i draften och därefter floppat fullständigt.
Kommentera

Mats Larsson, DIF-ordförande står för årets kalkon.

Vilken jävla idiot rent ut sagt!
Kommentera

JanT: Jag hade inte heller haft något emot ditt upplägg för Larsson och Rensfeldt. Dvs A-lagskontrakt där de får chansen att ta en plats under försäsongen, och utlåning till allsvenskan om de inte lyckas. Dessvärre vill ju inte Sundlöv ge killarna den möjligheten. J20-serien utvecklar inte längre de här spelarna. Och nej, jag är inte försiktig med mina uttalanden, då vore det ingen mening att tycka någonting överhuvudtaget.
Kommentera

Peja: Återigen har jag lite svårt att få ihop din logik;

När vi nu satsar på 2 unga målvakter är det fel, vi har redan 4 backar och 4 forwards i truppen födda på 90-talet. Till detta skall troligen Rhodin läggas till.

Rensfeldt och Larsson har färdiga utvecklingsplaner att gå efter, men det passar tydligen inte herrarna.

För ett år sedan skreks det efter Thegel/Leidermark/Rödin. Facit blev Rödin efter tillvänjning i Mora.

Tror du att Rensfeldt/Larsson går in direkt i laget? Det gör inte jag.

Inser du inte att vi inte får plats med alla lovande juniorer samtidigt i A-laget. De måste slussas sin efter individuella utvecklingsplaner.

Vägrar Rensfeldt & Larsson att acceptera detta faktum får de väl byta klubb!
Kommentera

JanT: "När vi nu satsar på 2 unga målvakter är det fel, vi har redan 4 backar och 4 forwards i truppen födda på 90-talet. Till detta skall troligen Rhodin läggas till."

Jaha, så enligt din logik är alla unga spelare likadana?

Jag har i sig ingenting emot att ha två unga målvakter, men det betyder ju inte att jag tycker att Brynäs ska ha vilka unga målvakter som helst. Markström-Lindbäck var ju ett något bättre målvaktspar än Modig-Svedberg.

Angående Rödin. Man kan vinkla hans säsong på flera sätt. Man skulle även kunna vinkla det som att han var en av Brynäs bästa spelare när han fick chansen på allvar, och att han var en av få Brynässpelare som hängde med i Djurgårdens tempo.

Vid den här tidpunkten förra året slösade Sundlöv med föreningens pengar genom att förlänga med Hermansson... Ett horribelt beslut som kostade en hel del sålda säsongskort. Resultatet blev det som många inklusive jag sa, att han blev utkonkurrerad av juniorer.

Individuella utvecklingsplaner, ja... Men tror du inte att de här spelarna har sprungit ifrån de planerna? Tror du det står i planen att de ska vara U18-VMs bästa spelare?

For your information, de andra som ligger i toppen av den poängligan har A-lagskontrakt med klubbar i SM-Liiga och KHL, och en har redan gjort 40 poäng på 43 SM-Liigamatcher. Inte illa pinkat.

Och ja, jag tror att åtminstone Larsson skulle platsa i Brynäs. Men precis som i fallet Järnkrok lär det väl ta minst en halv säsong innan han överhuvudtaget får chansen att visa det, om han nu stannar. Och Järnkrok hade knappast fått chansen om det inte vore för massa skador. Då hade han fortfarande varit i J20-laget och t.ex. du hade sagt att han inte platsar i A-laget.
Kommentera

JanT: Brynäs är en talangmaskin just nu.. Man önskar att man hade ett Team Gävle där man kunde behålla sina talanger och ge dem en bra utveckling.

Som det känns just nu så har vi en del spelare som står i vägen för dessa talanger. Spelare som är på väg nedåt i karriären.

Kommentera

Peja:

Jag är positiv till unga spelare i laget och är full av tillförsikt inför nästa säong, tycker inte att du verkar vara det trots att laget är nedlusat av unga spelare.

Hur vill du egentligen ha det?

Skall vi satsa på unga spelare eller inte?

Satsar man på unga spelare får det konsekvenser på lagbygget som helhet.

Det har aldrig funkat att äta upp kakan och samtidigt ha den kvar.
Kommentera

JanT: HÄRLIGT MED ALLA UNGDOMAR!!!!
Kommentera

Peja:

"Individuella utvecklingsplaner, ja... Men tror du inte att de här spelarna har sprungit ifrån de planerna? Tror du det står i planen att de ska vara U18-VMs bästa spelare"

Ok, då skall Rensfeldt och Larsson in i A-truppen enligt dig.

Det innebär att gällande A-lagskontrakt skall avslutas.

Vem skall sparkas?
Kommentera

arnio: Håller med dig! Men de skall slussas in med eftertanke, inte baserat på om man vinner poängligan i J18-VM....
Kommentera

JanT: Du förstår ju fortfarande inte. Jag har sett spelarna som diskuteras många gånger. Tycker att vissa är värda att satsas på, men andra inte. Det är ju inte samma spelare vi snackar om. Bäckström var grym, men det betydde ju inte att alla andra 87:or också var det. Och jag tycker definitivt inte att Brynäs gör rätt som satsar på det här målvaktsparet.
Kommentera

JanT: Ingen behöver sparkas. Ge Rensfeldt och Larsson samma villkor som de andra att spela sig in i truppen. De kostar ändå peanuts.
Kommentera

Peja:

Hur många juniorer vill du ha i laget?

Tror definitivt Rensfeldt/Larsson kommer att få chansen i A-laget till hösten.

Men jag anser att man inte skall hasta iväg med de båda ungtupparna när vi har hela hönsgården full av dem...

Har du några kommentarer till Modigs statistik?
Kommentera

JanT: Jag sätter ingen gräns på antal juniorer, det handlar inte om ålder, utan om kompetens. Vi får väl se hur många det blir nästa säsong [tänk på att 90:erna inte längre kommer att vara juniorer när du räknar].

Modig är en fladdrig målvakt som Luleå inte valde att satsa vidare på. Ingen förtroendeingivande målvakt. Det är min bild av honom.
Kommentera

bradberry: Haha, Mats Larsson. Vilken superidiot!

Snart börjar de väl med att speakern kör följande fras när ett tveksamt domslut tas i Hovet/Globen

"Jag vill meddela publiken att det nu är fritt fram att kasta så mycket skräp som möjligt ner på isen, sikta helst på domarna med skräp av hårt material."
Kommentera

Peja: Det är så sant. Sedan kan man alltid låna ut dem och plocka hem dem när de känns färdigbakade..
Kommentera

GävleLasse: Visst skulle vi behöva ett Team Gävle.

Man kan inte utveckla allt för många juniorer i A-laget på en gång.

Vad gäller spelare på väg nedåt så kommer man aldrig ifrån detta faktum, jag anser att man alltid måste ha en mix av spelare i laget.
Kommentera

JanT: Visst behövs rutin i laget. Men samtidigt så har vi spelare som stått och trampat på samma ställe och som har sjunkit markant i kvalité. Skall man ha en dyr satsning på juniorer så måste man även våga satsa på dem.

Har man spelare i J18 som väntas gå tidigt i draften så har man ju även en del pengar att vänta OM/När de försvinner till NHL.. Vad får vi för Hansen?

Kommentera

Peja: Modig kan fladdra hur han vill, han räddar puckarna! Det ger målvaktsstatistiken klara besked om.

Visst, årgång 90 kommer att vara förstaårsseniorer. Men gör det laget åldersstiget? Eller vad menar du?

Du kommer inte ifrån det faktum att du vill göra ett av ES yngsta lag ännu yngre (och därmed bräckligare enligt mig) samtidigt som du kritiserar lagbygget.

Den ekvationen får i alla fall inte jag ihop.....

För att förtydliga mig; Vi kan inte köra 2 hela femmor med juniorer (som jag anser du förespråkar), det måste finnas en balans i lagbygget mellan rutin, spets och "ungdomlig entusiasm".

Juniorerna skall slussas in med förnuft, precis som vi gör för tillfället!

Redigerad kommentar

Kommentera

GävleLasse: Jag tycker att vi satsar på unga spelare.

Det måste finnas balans i laget!
Kommentera

JanT:Givetvis så måste det finnas balans.
Kommentera

JanT: "Visst, årgång 90 kommer att vara förstaårsseniorer. Men gör det laget åldersstiget? Eller vad menar du?"

Nej, jag menar bara att du måste ta med det i dina beräkningar när du säger att Brynäs kommer att ha X antal juniorer i truppen nästa säsong.
Kommentera

Är det klart att Dixon lämnar?
Om så ej är fallet så ska väl Sundlöv hitte en ersättare till honom om han drar, eller?
Kommentera

« · 1259134 · »