1150x200-brynasbanner.jpg

SLUTSPEL 2013!

« · 1567276 · » Till forumet

Sv: SLUTSPEL 2013!

70 Rodrigues: Även om jag är postitivt inställd har jag svårt att se hur vi ska kunna ta mer än en match mot SAIK. Det enda som skulle kunna ge oss en rejäl skjuts i rätt riktning är att vi stjäl första kvarten uppe i tolvfingerland. Fan vet om ens det hjälper...

AIK har ju lyckats slå ut seriesegraren två år i rad men jämför man Brynäs med AIK ser man ju omgående två stora skillnader. De hade ett riktigt bra försvarsspel och i mål Viktor Fasth.

Så med Honken/Rahm tillsammans med vårt försvarsspel har jag grymt svårt att se hur vi tar oss förbi kvarten.

Och då är jag nästan alltid positivt ja-sägare :-)

Kommentera

Zzz: Inte vad jag vet.
Kommentera

Zappaholic: Jag tror att vi kan nypa en match. Det är knepigt det här med slutspel. Det kanske sker ett mirakel där vi spelar på topp samtidigt som Skellefteå har en svacka, för dom måste ju också få en svacka någon gång kan man tycka :-) Det gäller ju att våra sk bärande spelare kammar till sig o gör det dom får deg för.
Kommentera

70 Rodrigues: OK, någon som vet vad han har för skada?

Redigerad kommentar

Kommentera

Zappaholic: Jag tror inte alls att vi måste stjäla första kvarten. Däremot måste vi vinna våra hemmamatcher och stjäla en bortamatch. Chansen att stjäla en bortamatch och även nyttan av att stjäla den ökar ju senare vi kommer in i matchserien. Stjäl vi match ett så har SAIK gott om tid på sig att reparera men stjäl vi istället match sju....Kontentan av mitt resonemang är att vi absolut inte ska ge upp om SAIK vinner första matchen.
Kommentera

Zappaholic: Skulle vi stjäla 1:a så kan allt hända. Då kommer hjärnspökena hos Skellefteå och tankar från förra säsongen, det är jag övertygad om. Men som sagt, det gäller att alla spelar på toppen av sin förmåga.
Kommentera

70 Rodrigues: vinst i förta är ett krav annars tror jag på lekstuga av Skellefteå
Kommentera

Jag trodde förköpet till hemmamatcherna började idag kl 11?!

Jag kunde köpa biljetter för 100 kr/st redan för en timme sedan.

Kommentera

AIK har inte haft så många "stjärnor" (rosén och Gynge gjorde det dock bra ifjol) utan många gnuggare. Gnuggare brukar vara väldigt bra i slutspel just med täta matcher, samt så måste ju självklart Fasth ha stort creed. Men vi i Brynäs har också många "gnuggare" Enterfeldt, Granström, Ollas, Johansson, Wännström, Widing och Lavander. Vissa av dessa spekare har haft svårt att hitta en roll i Elitserien (Granström och johansson främst) men dessa kommer passa perfekt i ett slutspel!

Vi har chans emot SAIK, men då måste vi göra en bra första match, gör SAIK mycket mål i första matchen kommer vi få sjuka hjärnspöken medans dom kommer köra på. Kan vi hålla nere siffrorna i första matchen tror jag vi har stor chans på avancemang. Självklart vill jag att vi vinner första, men viktigaste är somsagt att släppa in lite mål och visa att vi är svårköpta (y).

Sen en fråga, kan inte tänka på annat än SAIK-BIF om det är ju många dagar kvar!! hur fan gör ni för att stilla denna abstinens?! SLUTSPEL! 
Kommentera

HappyX3: Kan man bara hålla sig kalla och inte börja tokchecka igen med en vidöppen mittzon som följd har man förstås en chans. Och att man inte lägger en massa puckar på mål "bara-för-att", det ger bara spelvändninngar och då har saik det som i en liten ask. Det idealiska vore 45-15 i skott men typ 1-2 eller 0-1 i mål. Kanske går få in lite frustration på köpet...
Kommentera

SH: Bra tänkt och ett högst sannolikt scenario.
Eller så överraskar TJ alla med det vapen som väl egentligen är det bästa mot lag som SAIK: tokcheckning.... :-)
Kommentera

Hur vill ni att backparen ska se ut när kvarten drar igång?
Kommentera

70 Rodrigues: Gunde-Jacobsson, Sundqvist-Nörstebö, Persson-Djoos

Kommentera

HappyX3:

Här på HS märks tydligt att hockeyabstinensen kan va svår att hantera ;-)

Inför slutspelsstarten känns det som vi har allt att vinna, SAIK stora favoriter och hoppas verkligen dom känner sig som sådana. Flera detaljer måste naturligtvis falla på plats och några av våra spelare måste varva upp ett snäpp eller två....

Om Widing är säsongens stora frågetecken så tycker jag även att Martin Johansson är dåligt utnyttjad.... med sin snabbhet borde han kunna ta sig runt de flesta backarna lite oftare.... lite märkligt.

Kommentera

Tväst: Brynäs har sällan flyt i anfallsspelet. Johansson är ett vapen när han kommer med fart, men anfallsspelet har "hackat" mycket den här säsongen.

Widing känns lite som Ovechkin i NHL, dvs i grund och botten ett offensivt vapen, men med ett begränsat register vilket har gjort honom sönderscoutad & sönderläst av motståndarna. Sedan har inte Widing fått till det överhuvudtaget i powerplay den här säsongen. Vanligtvis gör han en ganska stor andel av sina mål i PP.
Kommentera

Peja:
"Widing känns lite som Ovechkin i NHL, dvs i grund och botten ett offensivt vapen, men med ett begränsat register vilket har gjort honom sönderscoutad & sönderläst av motståndarna"

Jag såg Widing slå en passning en match.
Kommentera

Hoppas att Brynäs kollar lite på hur Timrå spelat mot Skellefteå
den här säsongen. För de har ju 2-2 i trepoängare + en straffvinst.
De har bara släppt in 11 mål på 5 matcher mot Skellefteå.
Så någonting rätt måste de ju ha gjort.
Kommentera

Zappaholic: Nörstebö eller Bergqvist är frågan. Tycker att Nörstebö väger lite lätt när det blir fysiskt, där tycker jag Bergqvist är klockren, han viker inte ner sig för någon. Vi behöver all tuffhet o kilon vi kan få mot Skellefteå. Vi får se hur det blir :-)
Kommentera

Peja: Johansson kanske kan få fler lägen att uttnyttja farten nu med ett annat försvarsspel...?
Kommentera

SH: Han borde få större isytor att åka på om Brynäs backar hem och satsar på kontringar.
Kommentera

SH: Synd med Johansson att han inte har större näsa för mål. Farten har han onekligen.
Kommentera

70 Rodrigues: Håller med. Nörstebö i all ära, men han räcker ännu inte riktigt till mot stora, tunga och snabba Saik-forwards. Får stå på tillväxt och ev hoppa in som avlastare emellanåt. Tror inte heller på Bergqvist, återstår Löf och Styrman.
Båda har mer rutin och tuffhet, den senare känner väl dessutom till sina gamla lagkamrater och hur dom agerar på isen.
Med det nya striktare försvarsspelet blir han en tillgång, jämfört med när han kom och tvingades agera ihop med andra vilsna spelare.
Kommentera

Gurra88: Det är väl som med Widing... lite för tekniskt begränsad för att komma till lägen med hjälp av farten och slår ofta lite för dåliga passningar. Men han var bra i slutspelet...
Kommentera

SH: Helt rätt. Hoppas också att han kan komma upp i nivå. Funderat många gånger på hur han skulle funka i en bättre omgivning av spelare? Tekniken lär ju inte bli bättre dock:)

Det är märkligt med Widing, tror han har ett prestationsbaserat kontrakt vilket gör att det låser sig för honom. Känns som hans avvägning när han bör ta skott eller inte är jättebra;)

Kommentera

Gurra88: Brynäs kommer förmodligen helt skadefria till kvarten. Jag skriver skadefria eftersom att Jonssons och Bertilssons ersättare  (Styrman och Jacobsson) är spelklara. Det ska bli otroligt spännande att se vad ett "skadefritt" Brynäs kan uträtta.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Varför skriver du till mig? Du är ju så jävla kränkt?
Kommentera

Carl Lejonkräk: Det är nog inte ditt fel att Slajsarn är borta. Hans intresse hade ju devalverats kopiöst de senaste åren så kontot självdog väl...

Få inte upp förhoppningarna nu, Calle, tror vi tar med oss det spel vi hade in i slutspelet. Det gör Skellefteå också, och därmed har vi väldigt små möjligheter att rubba seriesegraren. 

Jag har gärna väldigt fel.

Redigerad kommentar

Kommentera

Zappaholic: Styrman och Löf/Berglind kanske kan få ett lyft av den nya taktiken. Sen får vi hoppas att Spelare som Granström, Sundqvist, Jacobsson, Lavander, Enterfeldt, Persson, Thuresson, Wännström, Ollas, Johansson och Widing kan växa i slutspelet för detta bör passa dem.

Vi är väl kanske nere på 10% vinstchans i Skellefteå och 30 i Gävle så chanserna till semifinal är inte så stora men de finns och det är ju det som räknas.

Kommentera

Carl Lejonkräk: Absolut. Så länge chansen finns ska vi hoppas. All press är på SAIK. ALLA tror detta blir en cakewalk för dem. Det kan slå tillbaka mot dem. Hur hanterar de pressen att vara extrema favoriter. Större under har skett.
Kommentera

foppa78: Bara bra, vi förtjänar inte spela slutspel, vi är sämsta laget, SAIK kommer köra över oss totalt. Ingen tror vi har skuggan av en chans.

Tycker jag låter helt strålande inför kvarten.
Kommentera

Undrar hur motiverad Widing kommer va när han vet att han står utan kontrakt efter säsongen?
Kommentera

Sheena Punkrocker: Om inte det är motivation nog så ska han nog sluta med hockeyn..
Kommentera

Sheena Punkrocker:

Så länge inte Widing gjort klart med en annan klubb så höjer
han ju sitt marknadsvärde till nästa säsong, ju bättre han spelar.
Så jag skulle nog säga att han är fullt tillräckligt motiverad.
Sen vill väl alltid spelare vinna när det är slutspel.

Kommentera

Sheena Punkrocker: Widing will vinna oavsett kontraktsläge. Han är en vinnartyp eller i alla fall en typ som hatar att förlora.

Widing spelar inte dåligt för att kontraktet sagts upp utan kontraktet har snarare sagts upp för att han spelat dåligt.

Kommentera

Carl Lejonkräk: jag håller inte med dig. Widing vinner sällan matcher. Han var riktigt lovande innan han stack till Davos, sen tycker jag formen åkt rakt ned.

tycker bara han gör mål nummer 3eller4 och verkar bara fungera bra i ett vinnande lag. Han saknar helt energin han hade förr.

Redigerad kommentar

Kommentera

Jag tycker inte heller att Widing är en matchvinnare särskilt ofta. Hur ofta den här säsongen, 1-2 matcher av 55? Han är ju dessutom verkligen ingen spelare som gör sina medspelare bättre ute på isen, och hans defensiva spel är rikitigt dåligt.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Alla hockeyspelare vill vinna. Widing är inte tillräckligt bra längre, tyvärr. Det har han visat länge nu. Man har önskat som fan att han ska hitta tillbaka till sin forna form (pre Schweiz), men det är bara en önskedröm. Lika bra att han försvinner. Lönen är på tok för hög sett till det han presterar på isen. Tycker dock att han verkar vara en riktigt bra kille...
Kommentera

Steenm: Spelar Widing som i slutspelet förra säsongen så är jag nöjd med hans avslutning Brynäs i alla fall :-)
Kommentera

70 Rodrigues:

Gunderson-Jacobsson Styrman-Sundqvist Persson-Norstebö som alternerar med Djoos

Kommentera

Horace76c:

Blir nöjd om:vi vinner alla matcher i tablettasken

Blir glad om:vi vinner i Skellefteå

Blir extatisk om:vi vinner i 4 raka (vi var nära ifjol, tyvärr Silfverbergs stolpe ut på straff i sudden)

Kommentera

Zettergren: Apropå Silfverberg...

Han avgjorde nattens match mot Rangers i och med sitt 3-2-mål med knappt fem minuter kvar av full tid. För övrigt hans fjärde mål denna säsong!

Silfverberg-Lundqvist 1-0 ;-)

Skoj för Robin Lehner med som fick förtroendet i Senators och tog väl tillvara på det.

Redigerad kommentar

Kommentera

Steenm:

Är det inte Silfverberg-Lundqvist 3-0?

Jakob gjorde ju två på Lunkan när de möttes i Ottawa.
Kommentera

kan vi inte prata lite slutspel? Fram med era drömfemmor vi hoppas ställs på isen på tisdag!
Kommentera

brynäs08:
Holmqvist(Rahm)
Gunderson-Jakobsson Harju-Järnkrok-Ollas

Sundqvist-Djoos Thuresson-Lindholm-Granström

Persson-Bergqvist Lindgren-Enterfeldt-Widing

Wännström-Hansen-Johansson
7:e back: Löf
Extra:Lauritzen
Kommentera

Nörstebö ska givetvis vara 7:e, inte Löf!
Kommentera

70 Rodrigues: Vi får hoppas på att Löf och speciellt Persson kommer snabbt in i matchtempo.
Kommentera

70 Rodrigues: 

ja varför inte, jag önskar laget såhär från start.

honken (rahm)

Gunde-jakobsson,       gundersson-Järnkrok-ollas

sunken-djoos.             Granström-enter-lindholm

persson-nösterbö.        Wennström-hansen-thuresson

Johansson-Nordqvist-widing

fjärde är jävligt svår, men jag vill prova Nordqvist i fjärde åtmindstånde 1-2 perioder och se vart det bär. Tror ändå att rutin kan bli viktigt när det är slutspel.

Kommentera

brynäs08: Det ska väl stå Harju på Gundersons plats i 1:a linan ;-) Nordans rutin har han inte visat ett skit av under grundspelet. Nu kommer det att gå ännu snabbare o Nordan kommer att få ännu större problem att hänga med.
Kommentera

70 Rodrigues: ja, harju skulle det stå såklart! det är sjukt svårt med laguppställningen, hoppas dock han splittrar kusinerna.

Kommentera

« · 1567276 · »