Brynäs IF

724869 inlägg · 7958 ämnen

Södertälje SK-Brynäs IF

« · 297015 · » Till forumet


Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Ford Prefect och Huge:

Tack för matchrapporterna.
Nu kan man sussa gott.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Huge: Härligt att höra!!!
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Vad nöjd man är...missade allt, både på nätet och radion..måste se till att jag inte jobbar kvällar när det är match. Men efter att läst det som skrivits om matchen så kommer man somna gott i kväll. Fortsätter dom i den här stilen så får det bli vatten och bröd resten av säsongen. 5 mål+3 poäng=80 kr till Brynäskontot.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Matchrapport på SSK:s hemsida. Mycket bra skriven, nyanserad och objektiv, och ganska rolig. Se länk.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Ford Prefect:

Jag hittade det här på SSK's forum också......


"Går väl tyvärr inte att bortse ifrån att Brynäs förstafemma kommer att dominera många matcher i vinter.Både tyngd och speed. Laget spelade lite som man förväntade sig att våra egna skulle spela."
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Wesley: Ändå finns det mer att ta av vad gäller förstafemman.
Det är f.ö bara att konstatera att vi faktiskt har 3 bra femmor, ngt som inte alla verkar ha snappat riktigt ännu.
Träffade Angers farsa i pausen och vi var rörande överens om detta :-)
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Huge:

Jag tycker det är ganska bra att första femman inte har dominerat målmässigt ännu, utan att 2:a och 3:e har fått producera och därmed fått självförtroende. Jag glömmer inte 98/99 när MBL dominerade totalt, men när det låste sig för dom så gjorde övriga femmor på sin höjd en eller 2 baljor, det räckte inte så långt så då torskade vi matcherna.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Wesley: Räckte inte så långt?
Nåja, vi vann ju bara guld det året... ;-)

Jag förstår vad du menar.
Nu vilade ju Molin idag och JJ gick in med den äran.
Angenämt huvudbry för GP, minst sagt.

Annars är livet bra (o)lustigt ibland för en del.
AA var ju given i fjol, men får för tillfället stå vid sidan av och titta på.
Där har vi ytterligare ett sparkapital...
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Huge: Jag är lite nyfiken på JJ, vad är han för typ av spelare, typ vad är han bäst på? Är han snabb på rören eller sävlig osv.? Är han klen eller inte?
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Huge: Just nu så njuter man av våra lågbudgetvärvningar...
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Wesley: Nyss hemkommen från scaniarinken håller med förgående referat av matchen till 100% måste bara göra ett tillägg nämligen #7 Sjödin var mycket bra och spelade väldigt mycket.

Ett stort + till J.J fortsätt så!

Lind otroligt nyttig Malmström även han mycket bra. Har inte sett sån glöd i BIF som det var mellan minut 3 och 13 i 2a på många år. Dom var först på varenda puck. 3e femman är härliga att se 23 vilken kämpe likaså 28 men det bästa av allt 20 verkar bättre än på länge.

Mycket superlativ men vafan man måste passa på att vara lycklig medan man kan
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Wesley: Lite av Janne Larsson i stilen, fast ännu inte riktigt i samma klass. Men det kommer, var så säker, det tar nog lite tid. Allt går ju lite fortare i ES jämfört med AS.
Ser mkt bra ut tycker jag, verkar ha bra målsinne och är iaf bättre på rören än Janne.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Hong Kong: Exakt. Det verkar som om Cassel och Lind har tagit med sig lite av Timrås framfusighet från ifjol. Mkt nyttigt...

Lunkan: Bra att du plussade för Kyrö. Glömde bort honom i hastigheten.
Får väl skylla på euforin efter matchen.. :-))
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Lunkan: Kul att höra att det verkar vara harmoni i laget.
Själv får jag vänta på att få se laget när dom splera borta mot Luleå.
Tyvärr har det inte gått så bra i dom matcherna för BIF.
Men vi får hoppas att det vänder nu.

Det verkar som att 3:e femman skulle vara ruskigt bra om dom fick in puckarna lite oftare. Det förvånar mej att BD helt har tappat målsinnet sedan tiden i AIK.

Malmström har jag alltid gillat, han är teknisk och och speedig när han har sina bästa stunder.

Korhonen har jag sett i många matcher när han spleade i Kärpat, såjag var inte ett dug orolig för att han inte skulle vara bra.

Hur är det igentligen med "Kupan" det är många bud om han.
Vissa dissar honom totalt och några höjer honom till skyarna mer än vad knark skulle göra hehehe!
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Huge:

Fan va kul om vi kan räkna med 3 stabila centrar under sässongen, det har varit brist på det sedan Sandlin kickades, då var det nästan för många bra centrar i laget.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Wesley: Precis.
Med JJ har vi ju faktiskt 4 bra centrar, även om han idag spelade fw.
Som sagt, det ser bra ut.

Ngn undrade om Kupan är fågel eller fisk.
Det är lugnt, han är precis vad vi behöver. Det tar nog lite tid för honom också att komma in i ES-spelet på riktigt.
Tycker f.ö att Björcken också såg bra ut. Sänkningen av en gammal lagkamrat i sista gillades inte av hemmaklacken iaf... :-)
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Huge: Det jag såg i lördags så tycker jag Kupan är lite Djooskopia...inte för snabb på skriskorna men kommer upp ibland och slår några smörpass. Björck verkar vara lite mer åt polishållet som inte är rädd för att ta eller ge några smällar.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Hong Kong: Var det verkligen 6Lundström jag såg matchen med idag, eller var det du som hade lånat hans outfit? :-)
Han sa nämligen exakt samma sak om Kupan innan matchen när vi snackade om dennes kvaliteter.
Spooky, minst sagt.... ;-)

Även om jag inte såg några smörpass idag, så stämmer det mkt bra angående åkstilen. Han är dock betydligt raskare än Djoosen, tycker jag.
För att inte tala om närkampsspelet.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Huge: Lovar att jag är oskyldig..har alibi hela kvällen. Nu blir det sängen och drömmar om tre nya poäng på torsdag.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Underbar arbetsseger igar kvall! Visste inte riktigt vad man skulle vaga hoppas pa. Jag trodde det skulle bli malsnalt, so much for that, men att vi hade en chans att vinna med uddamalet. Kanonstarkt jobbat. De ar underbar lasning att se att laget ar riktigt taggat--nar hande det senast, egentligen? Minns anda tillbaka till Melins sista sasong att laget ofta sag oinspirerat ut. Den tandning man har nu ar sa otroligt skon att se.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Wesley: Jag har ju mina teorier och åsikter om BD, men för att vara mer seriös så tror jag att det beror mycket på att tredjekedjan inte kommer ur sarghörnen. Brynäs tredjekedja just nu är kanske den bästa 0-0-kedja jag någonsin sett. Nylander är världens bästa sargråtta, men precis som de tidiga sjöfararna håller han sig längs kusten och ger sig inte ut på öppet hav. ;) De gör ett oerhört arbete, dödar tid, biter sig fast i offensiv zon, tröttar ut motståndarna, men skapar inga målchanser av rang.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Ford Prefect: Dom spelar precis som en checkline ska spela med andra ord, blir det mål för dom, så får vi se det som en bonus och vara glada.

Det känns också skönt att det går att lyfta upp killarna från 4:e till någon annan femma utan att det blir märkbart sämre.
Som någon sa tidigare är det synd bara att AA inte har fått till det (blommat ut).
Det verkar som att han skulle behöva snacka men någon bra sportpsykolog kanske?
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Wesley: Nu när J. Johansson visat vad han går för kan det ju vara läge att skapa en fjärdeline igen.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Ford Prefect: Japp det är dags, men jag är också lite nyfiken på hur det skulle vara att behålla JJ i 2:e och sätta ihop Molin, N. Danielsson, de kan få alternera med Lind och Kyrö mellan sig? Sedan när Petre kommer tillbaks så tar han fw plats tillsammans med P Rönnström.

Vad säger du om det?
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Wesley: Snabb, relativt teknisk och tuff. Kan emellanåt spela över lite och ta lite onödiga utvisningar. Definitivt en nyttig spelare även i ES. Det såg vi ju i gårdagens match mot ssk.

Go Rögle
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
fritte rbk: För den som inte förstod mitt inlägg nedan , så kan jag säga att jag menade jacob johansson, men ......
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Wesley: Visst vore det kul att se P3 som powerforward. Problemet med att behålla JJ i andrakedjan är ju att det i så fall inte finns någon fjärdecenter. Nåja, det är ett angenämt huvudbry hur som helst.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
fritte rbk: Det var fina ord att höra. Det verkar faktiskt som om dom har scoutat nyförvärven mycket bättre i år.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Ford Prefect:

Jag tror faktiskt att JJ skulle palla att ta några enstaka byten som 4:e ceneter om det skulle behövas, då skulle han få chansen att komma in i ES tempot ännu snabbare :-)
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Ford Prefect: Petre som power forward ar nagot jag tjatat om lange. Har sett honom i den rollen vid nagot tillfalle och det ser faktiskt inte alls illa ut. Han gar rakt pa mal och kan halla en position framfor mal.

I ovrigt vill jag inte ha alltfor mycket alternerande i uppstallningarna. GP verkar ha fatt ihop kedjorna/femmorna riktigt bra och det ar viktigt att de blir annu battre pa att hitta sine egna och kedjekamraternas positioner. Det var kul att JJ fick chansen att kliva in istallet for den migrane Molin, men pa sikt tror jag att Molin-Lind-Malmstrom ar det basta kombinationen. JJ som fjardecenter skulle fungera bra, men sa skulle Petre.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Ford Prefect: Håller med om Nylander; bara tre matcher, men hittills i alla fall; Han kommer ut med pucken ur varenda duell, ensam mot tre Difare i lördags, men snodde pucken, flera gånger igår också. Verkar vara oerhört stark runt sargen och nyttig! han kanske kommit över att han är Nyllets lillebror, och spelar efter sin förmåga nu? Gör sin roll som sargråtta bättre än många andra
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Wesley: Apropå Kupan; sämre match igår tyckte jag jämfört med Dig, lite på efterkälken i egen zon ibland, men hakade sig ikapp lite halvsnyggt ändå. Fortfarande en PROFIL.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
..jämfört med Dif menade jag, inte Dig (även om du kanske gjorde en bra match också, vad vet jag:-)
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Reflektioner: Jag har sett både DIF och SSK matchen. (Så att det diskuterades ang. N Danielssons ev. spel igår, han gjorde några byten i alla fall)

Denna säsong skiljer sig oerhört mycket mot förra i många avseenden. Hittils kanska man ska tillägga. Allt agerande är rappare, snabbare, mycket mer aggresivt i alla led, samt klara linjer i spelet. Sista utposten är klart säkrare även om jag efterlyser lite mera distinkt jobb runt kassen där han kan vara lite tveksam i vissa lägen, höll på att ställa till det igår...

Sen vill jag framhålla många spelare men framför allt tycker jag att Molin såg väldigt vass ut i Lördags, Lind suverän, Nylander-kedjan grymt aggresiv, målen kommer snart att börja trilla in. Soling=kamin, Miettinen och Anger kan bättre. Beträffande backarna har jag svårt att se något direkt mönster förutom att dom jobbar mycket bra och får undan pucken från farliga lägen. Smäller på och agerar allmänt lugnt, sällan hönsgård.

Sen med tanke på att vi sett kapaciteten hos JJ tror jag vi kan se mer av en rätt stark 4:e line framöver som flera diskuterat här på forumet.

Sammantaget, Det ser kul ut!!!
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Tja!

Jävligt skönt med seger!!!
Vill som vanligt efter tre friska poäng tacka Gunnar,Micke & hela laget TACK!!!


M.V.H Larry!


Brynäs IF ÄR DOM BÄSTA!!!
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Jompe: Jag vill fortfarande se N. Danielsson med Lind och Molin. Med tanke på hur bra både Malmström och JJ har börjat så skulle de kunna bilda ytterligare en bra kedja med Rönnqvist. Rönnqvist som för övrigt var riktigt bra de få byten han gjorde mot djurgården.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Ford Prefect: Men ar det inte synd att sara pa MLM-linen som verkar funka sa bra? JJ ar pa G och det ska man sjalvklart uppmuntra och dra nytta av. Skulle inte en fjardekedja med N. Danielsson, JJ och Ronnkan fungera? Invandningen ar forstas att Lille-Danielssson och Ronnkan utvecklas bast om de far spela med de riktigt stora gubbarna, men om man kor en kedja med ND, JJ och PR och later de fa dra sin del av ansvaret framat och bakat sa kan val det vara ett bra alternativ?

Jag hoppas man kommer till spel imorgon med en uppstallning dar man gar runt pa mycket folk (det lar komma att behovas), dar juniorerna far vara med sa lange som overhuvud taget mojligt--lat dem fa komma in och ta rejalt med ansvar!) och dar JJ far en bra plats som han fortjanar. Juniorerna maste fa istid och ansvar, annars kan vi se oss om efter dem nasta sasong. Laget blir inte samre eller svagare av att de ges istid. Jag kan forsta om GP i forsta hand litar pa de etablerade spelarna nar matcherna borja tatna, men har vi med lille-D och Ronnkan i A-truppen sa har vi. De platsar bra.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Jompe: Visst ska Nicklas Danielsson och Patrik Rönnqvist ha speltid.
Men frågan är:
är de bättre än de etablerade spelarna?
Om man är tillräckligt bra ska man givetivs ha speltid, är man inte de bänken tyvärr!

Men lugn grabbar!!!

Både Nicklas och Patrik kommer att få speltid,vi kommer för eller senare åka på lite skador på våra forwards.Då ska man självklart ge killarna chansen.
Är grabbarna tillräckligt bra ska de INTE petas när etablerade forwards är friska.


M.V.H Larry!


Brynäs IF ÄR DOM BÄSTA!!!
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
På tal om något annat....
Gamle Chrille tjurar till på domaren....

Saxat från Aftonbladet -

– På deras andra mål kör de ju över vår målvakt. Den här domaren har varit lika dålig de fyra-fem senaste matcherna vi haft honom, säger Christer Olsson.

Se länk.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Jompe:
Träffade av en händelse AA och N Danielsson agent i helgen, det verkar vara en otålig herre. Att AA spelar i Mora är därför inte oväntat, och jag blir inte speciellt förvånad om N Danielsson snart spelar i Allsvenskan också :-(
Dessa otåliga agenter...
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
gordo: Tycker det är lite märkligt att GP i en intervju säger att Nicklas Danielsson kommer att bli Brynäs utropstecken den här säsongen, och sen inte låter honom spela.
Som jag har sagt tidigare: Brynäs har fastnat i "se och lär"-tänkandet. Frölunda har lyckats spela in sina juniorer, MoDo lyckas år efter år och Djurgården har ett galler (Salmonsson) och om jag inte är ute och cyklar är Kollar (1 mål och 1 ass mot Leksand igår) också junior. Är Nicklas verkligen så mycket sämre än alla dessa?
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Ford Prefect: Det är tidigt att avgöra hur Niclas chanser blir tycker jag, planen verkade vara att han skulle spela igår, men Oves sjuka satte stopp för fjärdekedjan Han spelade mot Dif, och får nog fler chanser tror jag. Han är nog ordinarie innan säsongen är över, han borde inte bli sur över en match bara tycker jag.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Ford Prefect:

Du är ute och cyklar. Tomas Kollar är 21 år och därmed inte junis.

Jag tror och hoppas att vi kommer få se mycket mer av junisarna Danielsson och Rönnqvist + även Lundström. Men vi får nog ha lite tålamod. Serien har bara börjat. Mattias Karlsson däremot tror jag bara är med för att se och lära. Hoppas att jag har fel.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Makkan: Ingen som vet varför Rönnqvist inte var med igår?
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Stridh: Det är nog jag som har tålamod som en spelaragent bara. ;)
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Har också sett både DIF och SSK matcherna.
Det är framförallt en sak som skiljer sig från föregående säsong.
Själ och hjärta.

Se bara på grovjobbaren Peter Nylander, har han förlorat en enda närkamp i år ? Knappast

Efter matchen när Lind och Vello gjorde tv-pucks jubel, hände det förra året ? Knappast

När Brynäs tappade ledningen så återtog man den blixtsnabbt igen, hände det förra året ? Knappast

Frågan är bara hur de skall orka med tanke på den frenesi de spelar med ?
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Lunkan: ...varför Rönnqvist inte var med igår...

Feber enl. GP
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Jompe: Frågan är väl om man får ut max av Anger-Miettinen-Soling tillsammans. Så här långt har dom spelat bra men inte efter förväntningarna. Att Anger och Miettinen funkar bra ihop vet vi sen förra året. Varför inte peta in N. Danielsson där? Och sen fixa ihop tre bra kedjor: Molin-Lind-Malmström, Soling-JJ-Rönnqvist och B. Danielsson-Kyrö-Nyllet. Individuellt kanske förstakedjan blir något sämre men istället får man fyra elitseriemässiga kedjor. Chansen att någon av juniorerna (och JJ) slår igenom/utvecklas är större om dom får chansen tillsammans med våra "färdiga" spelare än om dom spelar tillsammans i en fjärdekedja med nån defensiv uppgift . Om Persson bedömer att spelarna i fjärdekedjan inte är tillräckligt bra ska dom heller inte lira mer än sporadiskt men efter gårdagen (JJ) och efter träningsmatcherna (Danielsson och Rönnqvist) så tycker jag att dom visat mer än att förtjäna tillfälliga inhopp. Att dom sen inte får spela sista 5-10 av en jämn match är en annan sak.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Lilljanne: Det här med juniorerna och speltiden är ju en komplicerad fråga. Naturligtvis ska dom spelas in, men jag tror inte att det är rätt läge just nu iaf. Vi har fått en bra start och harmonin flödar i laget. Onödigt att börja plottra i det läget. Första femman kan mer, som du säger, och det jag såg igår i början av 2:a måste ha varit bland det svettigaste tryck SSK haft mot sig i Scaniarinken. Soling var ju som ett ånglok.
Att AA fick gå till Mora var väl heller inte så förvånande. Lite svårt för honom att matcha Kupan och Björckens tyngd därbak. Han får växa till sig ett tag och komma tillbaka när han väger minst 95 pannor...
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF
Ford Prefect:
Gunnari tycker förmodligen att det är enklare att hantera juniorer med lite istid på bänken jämfört med att sätta tex B Danielsson och P Nylander (eller tänk hemska tanke, Molin eller Kyrö). B Danielsson har ju dessutom två år kvar på kontraktet efter denna säsong...
Kommentera

« · 297015 · »