Brynäs IF

724531 inlägg · 7958 ämnen

Sponsring/Marknadsföring

« · 437585 Till forumet


Sponsring/Marknadsföring
Ok, inte för att slå in (ännu fler) öppna dörrar, men jag var utan anledning inne på Leksands hemsida, och där går det inte att ta miste på vilka möjligheter det finns att sponsra klubben/stötta arenabygget. Ett föredöme skulle jag vilja säga.

Tänk om Brynäs gjorde ens 50% av det som Leksand synliggör. *suck*
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
96 Artisten: Tror att du får ändra lite på laguppställningen på marknad först!

Tycker att det kommer för oroväckande rykten från oberoende personer vad som inte händer på Marknad!
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
65selander: Äh, du ska se att de tagit intryck av Metall-affären och gjort ett stort inköp av rabbitar med Brynäsloggan på...
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
Om inte Syntronic redan är en av de större sponsorerna
till Brynäs så bör alla krafter, snarast möjligt, sättas
in för att de skall bli det.

Ett citat från artikeln i länktipset:
"Syntronic är landets mest lönsamma och snabbväxande företag."

Se länktipset.
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
Enaranger:

De är redan sponsor om än inte den största.
Sedan är det företagets behov som styr och inte Brynäs behov... tyvärr.

Tänk dig:

Brynäs är landets mest lönsamma och snabbväxande företag :-)
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
rackham:

OK, iallafall några slantar som inte "glömts/slarvats" bort.

De företag som borde kunna vara potentiella sponsorer
för Brynäs är väl de som har sin kundkrets till stor del
bland den ishockeyintresserade allmänheten, som t.ex:
* bensinbolag (JET, uno-x m.m.)
* försäkringsbolag (SPP)
* Sibylla (har många reklamskyltar på fotbollslandskaper
och skulle faktiskt se ganska snyggt ut på den svarta dräkten)
* Försäljare av datortillbehör (dustin.se, komplett.se, Elkedjan,
OnOff, NetOnNet m.m. Det borde ju vara guld värt för sådana
företag att få sin internetadress exponerade under en elitseriesäsong.)
* Dator-/Hemelektroniktillverkare (HP, Dell, Canon, Samsung,
NEC, LG m.m.)
* Elbolag (Fortum, Vattenfall m.m.)
* Mobiltelefonbolag.

Det är ju bara att kolla reklamskyltar under t.ex. en fotbollslandskamp
och skriva upp namnen på företagen och börja ringa runt.
De bör ju också läsa de större dagstidningarna och kontakta varje
företag som har en större annonskampanj.
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
Enaranger:
Skulle jag vara som dig skulle jag erbjuda dina tjänster till Kent-Åke Eriksson, det verkar ju behöva förstärkas på marknadssidan...

Vodafone har ju tex varit väldigt aggressiva (Ferrari, Man U), men där kanske det krockar med Ligans 3 sponsring...?
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
rackham:

Jag har ju i och för sig funderat på att sammanställa en
lista på företag, med Internetadress och allt, som man
tycker skulle kunna ha ett intresse av att sponsra ett
elitserielag (då förstås helst Brynäs) och skicka in
den till Brynäs.

Har du några fler bra förslag, förutom Vodafone,
så "fire away" eller hur nu amerikanarna säger.
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
Enaranger: Håller med rackham. Kopiera inlägget och skicka till Eriksson. Sponsorsstrategin framgent måste vara att gå på nationella sponsorer hårdare och inte ödsla tid på att cykla runt i industrimrådena, knacka på hos Nisses Cykelverkstad UPA och försöka kränga ett stöttepelare-paket mot att Kupan sjunger karaoke på firmafesten.
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
Enaranger: Andra förslag till sponsorer: Forex, Nordea, Samsung (hade Du med den?), Skoda, Biltema, Claes Olsson, Folksam, Fortum, Kinnevik (ny huvudsponsor?), Skanska, finns hur många som helst.
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
Enaranger:
Bra idé, Enaranger!

Det tycker jag att du skall göra!

Har du funderat vad de olika företagen är ute efter när de sponsrar ett lag som Brynäs?
Det vore intressant om du kategoriserade de olika sponsorerna efter behov eller liknande.
Gör du det har du nog jobb på Brynäs marknadsavdelning :-)
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
Jompe: Clas Olsson??? Vad säger man då i Leksand tror du?
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
sylf:
Vem bryr sig vad Leksand säger, sylf?

Det intressanta är vad "Clas Olsson" säger :-)
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
Jompe: Ytterligare förslag: Pensionsförsäkringsbolag tex AMF, gör en massa tv reklam bla passar perfekt ihop med Brynäs åldersstrategi på spelare!
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
lindberg:
Kombinerat med Bolibompa då, eller :-)
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
rackham: barnens hus, lego el byggare bob kanske?
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
lindberg:
Ja, det vore trevligare att vara hockeyns svar på Ajax med deras ungdomsakademi än att förknippas med AMF och deras kunder...
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
rackham: ähhh, både och, ger mer pengar... ;)
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
Enaranger: Ambitiös genomgång. Men har inte Brynäs järnkoll på allt detta redan är det skandal.
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
Lilljanne: Brukar Brynäs ha koll på läget tycker du??
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
70 Rodrigues: Låt mej få behålla mina drömmar.
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
Lilljanne m fl:
Liksom du är jag intresserad av hur det fungerar med marknadsarbetet och framtidsvisionerna för Brynäs, så när klubbdirektören Kent-Åke var på BSKVs möte med Brynäs IF igår så passade jag på att fråga:

"Det sägs att företagarna i Gävle inte vill ställa upp för Brynäs, men nu läser jag att det på kort tid verkar ha kommit in bra med pengar genom de nya sponsorpaketen. Upplever du det som att det har svängt - börjar företagen bli intresserade av att synas med Brynäs IF?"

Kent-Åke gick igång på alla cylindrar, det verkade som ett ämne som låg honom varmt om hjärtat. Han konstaterade först att:

1) Naturligtvis har NHL-proffsen gjort Elitserien attraktivare, det skrivs mer och det pratas mer hockey än på länge. Det lockar förstås företagen, de vill vara med när publiken strömmar till.

2) Styrelsen har jämfört sig med andra klubbar och insett att vi ligger långt efter i marknadsarbetet jämfört med storklubbarna. Brynäs IF ska därför tillsätta fler personer på marknadssidan och på ett mycket mer professionellt sätt börja bearbeta och vårda tänkbara sponsorer.

3) Och "Ja, det känns som att företagen har en mycket positivare attityd och nu alltmer vill ställa upp för Brynäs"

Det här låter som musik i mina öron och det härliga var att det lät som att det var allvarligt menat och redan håller på att genomföras.

----------
Jag reserverar mig för att jag inte minns allt rätt och därför kanske har lagt ord i munnen på Kent-Åke som jag själv gärna vill höra, men jag tror att det här var ungefär vad han berättade. Hong Kong och BSKV-arna hörde också frågestunden, så de kan rätta till ev missförstånd.
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
westerlind: Det här är en bättre nyhet än Timonen, Phillips och Arnason. Tillsammans. Det skulle betyda att vår formkurva pekar uppåt, inte bara i november 2004, utan långsiktigt. Nu gäller det att ställa om siktet. The sky is the limit.

Förresten, hur många sponsorpaket har supporterklubbarna tecknat sej för? 500 spänn per skalle måste vara rimligt. Det betyder 50 brynäsare=1 sponsorpaket. Vem tar tag i det? Jompe? NuMo?
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
Lilljanne: NuMo?

Det var onekligen en intressant idé. Får du NuMo att ansvara för sponsorpaketen så lovar jag att köpa ett helt själv. Haha, det skulle ju vara som att värva modohuliganernas Wernblom.
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
westerlind: Det är lugnt. Jag tar hand om det.
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
westerlind: Jag tror du fick med det mesta Kent-Åke sa. Sen sa han en hel del om ombyggnaden av Gavlerinken. Men det minns jag inte så mycket av, tror jag mest satt och skämdes då...=)

Visst är det underbart att vara Brynäsare idag. Kanonvärvningar, fast än så länge bara på pappret. Vi får se hur pass bra dom är efter några matcher i hetluften. Idag har man verkligen svävat omkring som på moln, eller kännt sig som ett litet barn på julafton.

MEN, säger det igen MEN!! Vi kanske ska sansa oss lite. Det är faktiskt inte bara vi som har värvat bra spelare eller har möjlighet att göra det. Förmodligen kommer det att välla in NHL-spelare till elitserien, kommer dom inte i det här värvarfönstret så kommer dom vid nästa. Tyvär så får man inga poäng i elitserien genom kanonvärvningar eller överlyckliga supportrar. Vi ligger fortfarande nästsist.
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
Pratade idag med Per på marknadsidan och han tyckte det var bra tryck på sponsorsidan, många vill vara med nu när det vänder.....??

Det är lätt att rusa iväg men kan vi peta oss förbi SSK, Luleå och Mora och klara den sista slutspelsplatsen är jag nöjd. Bara inte den ev nya tränarn blir något kalle anka val, typ Flygis eller ...??
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
NuMo: Hurra, jag kommer visst bli ägare till ett sponsorpaket.
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
westerlind: Jag kommmer att sy ihop ett sponsorpaket. Det bästa är om alla Brynäsare skickar mig fem öl var och sen värvar de en ny medlem var som i sin tur också skickar fem öl var till mig. Med tiden kommer alla att klattra upp och ha som en egen liten pyramid där alla skickar fem öl till den som är uppe i toppen, av det går tio % till supporterklubben.
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
Ett alternativt sponsorpaket är den sk 1500 klubben, 4 sittplats till valfri match och namnet i reklambladet, säljer tydligen som smör i solsken...En bra lösning för oss som åker någon gång om året till Gävle.
Drog in nån miljon förra året.
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
Hong Kong: Ok, skönt att höra att jag mindes rätt.

Apropå Gavlerinken så berättade väl Kent-Åke att den byggs efter förebild av LLA och Kinnarps Arena. Den stora anledningen att man tackade nej till event-arenan var att Brynäs IF insåg att man bara skulle bli hyresgäster som skulle få slåss med konsertarrangörer och andra om hur den skulle byggas och skötas.

Gavlerinken köper man nu lös, och kan på så sätt helt själv styra hur ombyggnaden ska bli och senare bestämma över driften. I köpet ingår också ett mycket kostbart gym som kommunen kan tänka sig att sälja.

Inga direkta nyheter som framkom i den frågan.
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
westerlind: Om mer pengar dykt in på Mickes Konto............

hem.passagen.se/camandnor/brynas.htm
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
..........Det skulle stå,och mer pengar har dykt in på Mickes konto.........
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
Bissett19: Och än har inte Brynäs Stockholms deg rullat in.......
Kommentera

Sv: Sponsring/Marknadsföring
det verkar som att det kommer in hyffsat med pengar i klubben nu sen så kommer det mer folk på matcherna nu. tror att det kommer gå bra nu både spelarmässigt och ekonomi mässigt..
Kommentera


« · 437585