Brynäs IF

724809 inlägg · 7958 ämnen

Strejkbrytare - utan moral

« · 415739 · » Till forumet


Sv: Strejkbrytare - utan moral
aphac: Den intressanta frågan är VARFÖR det är så här. Sundlöv har gjort klart att han gärna skulle vilja knyta en riktigt bra back till truppen. I andra hockeystäder--som intressant nog är betydligt mindre än Gävle--har hockeyklubbarna inte haft problem med att få sponsorerna att gaffla över de extra pengar som behövs för att värva spelare eller täcka deras försäkringar. Så icke i Gävle. Och eftersom Sundlöv inte kan trolla fram pengar med knäna blir resultatet--ingenting.

Skäll inte på Brynäs. Skäll på sponsorerna.

Pratet om att inga tidigare Brynäs-spelare inte vill tillbaka till Brynäs ger jag uppriktigt sagt inte mycket för. Vi har fått tillbaka Dackell och Honken. Modo får tillbaka en hel drös med spelare, men exakt hur mycket pengar som byter händer och vem som betalar för vad vet vi inte. Vad som tycxks vara klart är att sponsorerna inte tvekat att skjuta till det som behövs.

Alltså--skyll inte på Brynäs. Skyll på sonsorerna som inte ger Brynäs de förutsättningar som de flesta andra klubbar har.
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
Jompe: Helt rätt! Däremot är det nog inte bara sponsorer som ska känna skuld. Hela Gävle måste ta sej en funderare om man vill ha ett hockeylag i högsta serien. Tar Gefle steget upp i Allsvenskan är Brynäs dröm om en elitseriemässig ekonomi borta med vinden.
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
Vad händer om dom röda tröjorna med tummen vinner SM-guld. Vad kommer det då att stå i historieböckerna?

SM-Guld 04-05 Icebreakers, Colorado, Vancouver????
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
Hong Kong: Jag tror det kommer att stå "The Lockouts".
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
Klockan 2,30 (20,30) eastern time kommer NHL att ha en presskonferans ang lockouten.Den kan följas live på nhlcbanews.com.
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
LockOut fan va trist *suck* svårt att ta den här säsongen seriöst av någon anledning,vill bara få den här avspelad och hoppas BIF lirar Elitserien då det kör igång igen seriöst
Såååå vill man ju se NHL Hockey på C+ för det är där alla de bästa ska lira....för tro inte att det kommer bli den typ av spel här dvs smälla på och gå rätt på mål bara för att NHL proffs kommer hit.
2 anledningar till det är
1 Det är nästan bara svenskar som kommer och va de går för såg vi i World Cup
2 Domarna i elitserien är odugliga och tillåter inte kroppskontakt
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
Lilljanne m fl:
Tyvärr är det ju så att Brynäs ALDRIG kan beklaga sig över dåligt stöd från publik och sponsorer eller att det är svårt att konkurrera om sk heta spelare.
Det är bara att vända på steken:

Vad skall Brynäs (läs styrelse, anställda inkl spelare) göra för att bli ATTRAKTIVA?
Ett företag som inte attraherar någon (läs få) med sina produkter har svårt att överleva.
Vad gör Brynäs speciellt?
En gång i tiden var det enkelt (läs Stigge, Thure Wickberg, Lundström m fl + 12 SM-guld...).

Vad är det som skall göra att Brynäs står ut i mängden i modern tid?
Någon form av karisma som kan få upp värdet på det omåttligt devalverade varumärket!
På hockeyspråk (läs på isen) stavas det h-j-ä-r-t-a och h-j-ä-r-n-a och gärna i omvänd ordning så vi slipper den erbarmliga flänghockeyn.

Hur många i dagens trupp kan mäta sig med profiler från fornstora dar när det gäller karisma?

Jag tror det framgår vart jag vill komma (läs SM-guld)?
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
rackham: Exakt.Frågan är ju inte bara varför sponsorerna inte står i kö.Det handlar lika mycket om vad man har att erbjuda.Spelar man som man gjort de senaste åren så får man inte mer.Med hjärta ooch hjärna kommer man långt,då visar man åtminstonde att man vill nåt.Sen gör det ju inte saken bättre av att personal drar med pengar,Berg kör ner det mesta i skiten osv osv.
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
rackham: 12 SM-guld under fyra årtionden borde väl ha räckt för att sponsorerna skulle ha strömmat till när det begav sej. Om det bara handlar om att ha "en attraktiv produkt". Hockeylag sponsrar men inte för att få avkastning. Det gör du för att du gillar hockey eller har ett favoritlag eller bara är hembygdspatriot. Gäller de allra flesta klubbsponsorer. Kravet på motprestation står inte i någon som helst proportion till bidraget du ger. Ett lysande exempel på det är frölunda som under 30-40 år aldrig levererade men trots det hade större intäkter än andra lag. Linköping likadant: deras sponsorer betalade långt innan "produkten var attraktiv". Allt handlar om betalningsviljan i bygden där ditt lag finns. En betalningsvilja som fortfarande tycks vara på lägsta möjliga elitserienivå uppe i Gästrikland.
Jag tror inte Brynäs KAN bli en "attraktiv produkt" om ingen vill betala. Pengar först sen producerar vi.
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
sylf:
Exactemente, för att göra det enkelt och tydligt kan man ställa sig själv frågan vad som skiljer Brynäs idag mot Brynäs under (den förra) storhetstiden.
Brynäs anno 60-70 tal erbjöd något som var spännande och udda.
Brynäs idag är mer som det mesta i samhället... utslätat och politiskt korrekt.

Stick ut hakan, för fan!
Det är min medicin...
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
På en chatt idag hos AB så säger Kenta J att om nåt proffs lirar på måndag är det "Z", men att dom för diskussion med Modin.Jag hoppas innerligt att det finns ett till lag,typ 22 mil söderut, som också snackar med honom.
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
Lilljanne:
Håller inte med dig, Lilljanne.
Kan aldrig tänka mig att det handlar om "betalningsvilja".

"Man" går och tittar på Brynäs för att se något extra.
"Man" sponsrar Brynäs därför att man vill vara med i ett sammanhang som betyder nåt gentemot kunder, leverantörer, anställda m.m. Framgångsrikt Brynäs talar om att "man" själv vill vara/är framgångsrik.
"Man" spelar i Brynäs för att vinna SM-guld och tjäna pengar.
"Man" är medlem i Brynäs för att vara del av något (status osv).

Grundläggande behov.
Maslow.

Enkelt att teoretisera om, svårt att genomföra.

Men jag har receptet:

Brynäs skall göra det som inte så många vågar i dagens samhälle (heller):

STICK UT HAKAN!

"Nu går vi ut och kör över dem jävlarna"

Typ. Enkelt.

Det är inte bara i Akademiens ordlista leverera kommer före lovande...
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
rackham: Det är väl det som är skillnaden mellan Gävle och dom andra elitseriestäderna. Där tycks man pröjsa även om favoritlaget är på dekis.
Man är helt enkelt bortskämda uppe i Gävle med att ha Sveriges läckraste hockeylag. Alltid. Som om det vore en naturlag. Det är dags att ta upp plånboken innan det är för sent. Eller föredrar alla att peka finger åt dom om/när dom åker ur och säja "vad var det jag sa". Hur ska Brynäs kunna leverera när inga pengar finns till vettiga spelarköp (gäller väl inte helt denna säsong iofs)? Är det såna krav gävleborna har då lär det sluta illa när resten av hockeysverige har fattat att "money talks".
Se´n tror jag inte att det hjälper hur mycket än klubben sticker ut hakan om man inte har råd att hålla sej med ett högklassigt elitserielag.
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
rackham: Håller med dig fullständigt, var är Brynäs Percy?
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
rackham och Lilljanne: Litet grann är väl detta som hunden som jagar sin egen svans. Lilljanne menar (OK, något förenklat) att betalningsvilja handlar om att ha en spännande produkt att erbjuda, alltås ett vinnande lag. Men att få ett vinnade lag kräver...vad är det nu igen...jo, just det, pengar. rackhams idé att sticka ut hakan och säga (som Lars-Göran Nilsson brukade säga) att "nu tar vi de jävlarna rätt upp och ner" har ju den fördelen att den är betydligt billigare att genomföra, men vad händer när man torskat mto ett NHL-späckat lag? Vad gör man sen?

Ni har båda rätt och det finns ingen motsats i det ni säger. Självklart ska man ha attityd och självklart måste ma se till plånboken. Och attityd fyller plånboken, i varje fall i stora delar av landet. I Gävle också.

Ekonomin, rackham, ekonomin! ;-)
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
Prosten: Lockouten klar!!!!!!!!!!!!!! Grattis Brynäs!!
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
Prosten: Han har landat...Vår nye klubbdirektör. Tror det kan bli drag under galocherna när han väl får upp farten.
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
Jompe: Det handlar om att synas i media, alla sponsor vill höras och synas. När sågs senast en representant för Brynäs i hockeydebatten? Det var väl Sjödda som skymtade förbi i rutan under vm när han hade tackat nej till landslaget...
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
sylf: Vill påminna om att den som hade sämst +- statistik efter fyra matcher i Worl Cup var Zeta med -8
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
Prosten: Det är sant. Sen ska vi inte heller bortse från det uppenbara--det handlar om att vinna också. Alla vill synas tillsammans med ett vinnande lag, ingen vill hänga med ett gäng losers. Låt oss inte glömma det.
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
Jompe:
Z & Modin i Timrå till veckan.
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
Per HApps: Och?
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
Prosten, rackham: Alla enkla lösningar handlar om att det är ett attitydproblem hos Brynäs. Hur är det möjligt att Brynäs haft ansvariga med en taskig attityd ända se´n 70-talet? Är det så enkelt, alltså? Då har ju vi, medlemmarna, ett jävligt stort ansvar. Men det betyder också att det går att åtgärda med ganska kort varsel, dvs med början vid nästa årsmöte. Ta fram papper och penna (Word funkar också) och skriv ned vilka konkreta åtgärder som behövs och som fattas idag, så kör vi.
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
Lilljanne: Jag tror att vi har haft en taskig attityd därför attvi har kunnat unna oss det. När vi var ett storlag hade vi de sponsors intäkter vi behövde utan att behöva lyfta ett finger. Sånt minns man. Problemet är bara att sånt minns sponsorerna också. De blev trötta på vad de uppfattade som arrogans hos Brynäsledningen.

Vi behöver get back to basics. Gävle behöver get back to basics.
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
Aftonbladet: "Nej, Brynäs. Det här håller inte. En lockout är det sämsta som kan hända för Gävles stolthet. Dackell och Holmqvist är hyfsade namn och spelare. Men inga superspelare som lyfter ett helt lag."

Berätta nå´t mer jag redan vet!
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
"Walle" var med på halva träningen idag, innan han och "Kupan" klev av. Bif körde i B - hallen. Man körde mellan 11 - 12. Vesa Viitakoski var het. Sulku körde hårt. "Dacke" var inte med över huvud taget.

"Sjödda" och Mattias Karlsson körde ihop.
Casselståhl och Niklas Andersson.
D.J och Sulku.
Fjärde backpar var två juniorer som jag inte fick namnen på.
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
Kahn: Tack för informationen. Gott att höra att Wahlberg verkar vara på väg tillbaka och inte halvt förlamad som någon påstod tidigare idag.
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
Wallin bygger hus i Boden.Han var aldrig aktuell för Brynäs.Tycker att Brynäs,HV och Färjestad gör rätt,inga NHL spelare,var har de att göra i Eliserien,mer än att höja publiksnittet.Tycker att svensk hockey borde tänka sig för.Finns det ingen annan lösning att locka publik till arenorna,än att överbetalade proffs gör entre i Elitserien.Sedan är man ju besviken på Gävleborna och sponsorerna.Brynäs kanske måste åka ur högsta serien,för att de skall vakna.Är inställd på kvalserien i år,allt annat är bonus.
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
Jompe: Glöm inte att Sulku är nästan spelklar nu också eftersom han har äterupptagit träningen.


Det enda positiva med lockouten är väl att ingen kan beskylla oss för att vi klarade oss kvar tack vare NHL förstärkningar!
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
65Selander: Hellre beskyllda att vi klarade oss kvar pga NHL förstärkningar än att vi inte klarar oss kvar :)
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
Lilljanne:
Jag tycker att du sammanfattar hela diskussionen på ett synnerligen klarsynt sätt med att konstatera att kraven på Brynäs är att vara Sveriges läckraste hockeylag.
Det visar på kraven det gäller att leva upp till.. och helst överträffa.
Ingen liten utmaning, men läcker!

Till och med i Akademiens ordlista kommer sponsra efter leverera :-)
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
Gusten: Klara oss kvar det gör vi! sedan om det blir slutspel (7-8) eller om det blir kval det återstår att se!

Sedan så är det väl självklart att NHL nissarna kommer hem till Svedala där dom har släkt och vänner som dom inte träffar med än under sommaren.

Vi kan ju se det så här att varje poäng vi tar mot NHL förstärkta lag är en dubbelvinst! ;-)
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
Jompe:
Attityden, Jompe, attityden!

Brynäs skall vara Sveriges läckraste hockeylag...!
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
rackham: Jag har skrivit det tidigare Marknadsavd har stor del i att vi inte syns längre!

Vi får väl klä bocken i en jättelik Brynäströja!

Prestationslön vore kanske en grej att få fart på vissa i Brynäs?
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
Största anledningen att vi inte får hem några NHL spelare är väl att vi inte har några?? Dacke och Honken är väl de enda Gävlekillarna som varit där borta på ett par år. Modin har kompisar i brynäs men han passar antagligen på att vara nära familjen när han har chansen att vara i sverige. Stösta felet är väl att Brynäs inte tagit vara på och fått fram några talanger på flera år utan låter andra klubbar ta alla talanger i området (t.ex Andreas Johansson). Killar som Mårtensson, Wallin och Samuelsson har ju knappast känslor för en klubb de knappt spelat i.....vänta 10 år och en ny lockout så får vi hem Karlsson, N. Danielsson osv, då blir det roligare :)
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
51 Roger: Kom igen nu Roger, sluta vara så pessimistisk. Låt spelarna visa först visa vad de går för innan du börjar såga och kritisera laget.
Vi kan gå till slutspel, vi kan vinna SM-Guld men då måste alla ha samma mål. Från högst upp i ledningen , till tränare, spelare och till oss supportrar. Både ledningen, tränarna och spelarna har som mål att gå till slutspel. Då skall även vi supportar ha samma mål. Vi ska gå samma sträcka, samma mål och samma medkänsla för vårat lag som spelarna har. Vi ska hjälpa vårat lag till ett nytt sm slutspel och där så kan allt hända. Nu vill ja att alla Brynäsare sluter upp bakom laget och verkligen ser till att det blir slutspel. Vi har längat, saknat och verkligen hungrat efter ett nytt sm slutspel med brynäs inblandad.
Men då måste alla supportar ha samma mål och verkligen stötta sitt lag i vårrt och torrt.

VI SKA HJÄLPA BRYNÄS IF TILL ETT NYTT SLUTSPEL!!
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
scim:
Forsberg världens bästa? -Såg du World Cup???
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
knaskamilla m fl:
Har ni slutat er fylledsikussion nu??
Onsdag är ju förvisso lill-lördag, men har ni inga jobb att sköta?
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
Kahn: Såg att Dackell inte var med på träningen, det var han inte dagen före heller - Nu börjar man fundera om han är skadad också och om så är fallet tycker man ju att det borde komma fram på nått sätt.
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
Kahn: Kan Walle åka skridskor? Enligt vissa optimister lär han sitta i rullstol. Vad det gäller lockouten kan jag konstatera att våra slutspelschanser minskade betydligt. Men nog skall vi kunna vara med och kriga om 7-8 plats, finns fler lag som inte ser livsfarliga ut (ser ut att gå åt mycket plåster hos Timrå). Sen kan det ju hända att lockouten hävs och NHL drar igång till jul. Vilka är då vinnare? Lär bli ett snett lutande plan utför för MoDo när alla ratade spelare skall spelas ihop mitt under brinnade säsong när stjärnorna flytt fältet. I det läget är det nyvaxat golv för de lag som inte byggt upp stommen runt lockoutspelare.
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
JanT: Jag har inte hittat nyheten i GD att det inte blir kontrakt med Björkman. Förmodligen är det lika bra. Våra juniorbackar Andersson och Karlsson får verkligen lära sig att ta ansvar den här säsongen. Men bättre det, och bättre att spara pengarna, än att signa Björkman för en säsong. Jag har varit mot den lösningen hela tiden. Måtte nu bara inga backar gå sönder...

Sundlövs strategi om att berätta i medier vilka spelare man har kontakt med men inte kan skriva kontrakt med pga pengabrist är intressant. Jag tror han spelar ett spel mot sponsorerna--"jag har idéerna, har ni pengarna?". Nånting säger mig att sista versen inte är sjungen vad gäller truppens sammansättning för säsongen 04/05.

Vi lär överleva den här säsongen också. Slutspel känns osannolikt, men vi bör undvika kvalspel. Vansinnigt irriterande, egentligen; det här skulle bli säsongen när vi åter etablerade oss som stabilt slutspelslag. Det får bli nästa år, det.
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
Jompe: Det står i pappersbilagan.
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
64Waern: Om inte Björkman får kontrakt så måste någon annan vara på G det är min tanke iaf!

Vem vet kanske Raffe kommer ändå eller Tuulola vid jul
eller så blir det ingen mer vad vet jag!
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
65Selander: Det gick inte att lösa Björkman från Arboga - Han behövs där är förklaringen.
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
65Selander:

Enligt säkra källor så kommer Brynäs att låna Custemo
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
Wesley: Enligt säkra källor så kommer T.J. ta en backplats.
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
Jag satt och dagdrömde att Saku Koivu och Brian Rafalski var klara för Brynäs. Det hade passat som handen i handsken.
Det är precis vad vi saknar. Vilket grymt powerplay vi skulle ha haft.
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
Mickis:

Härligt med rutin, vi kanske ska ringa Börje Salming också :-)
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
Wesley: Och Stigge.
Kommentera

Sv: Strejkbrytare - utan moral
ClaesW:

84:an gick ju och lade sig... Jag ska villigt erkänna att det var lite segt att köra bil till och från Junsele idag, efter att inte ha kommit i säng i tid igår, men sådant får man ta ibland.
Kommentera

« · 415739 · »