Brynäs IF

727615 inlägg · 7962 ämnen

Stulet Brynäsmärke!!!

« · 776855 · » Till forumet

Sv: Stulet Brynäsmärke!!!
gunnteg:
Principiellt har väl Huge en poäng, än är inget bevisat. Men låt oss fantisera att det var Brynäs som var först, vilket väl de flesta med en smula sunt förnuft tror. Då uppstår vad jag vet:
Sedvanerätt: Ett inarbetat märke behöver inte mönsterskyddas, då det via mångårig tradition är allmänt känt.

Och, om Eriksbergs IF var först varför har de inte under alla dessa år stämt Brynäs IF för det skamlösa plagiatet?

Skulle vara intressant att se bevis på att Eriksbergs IF i alla tider haft detta klubbmärke - själv tvivlar jag. Möjligen kommer jag inte ligga sömnlös så lång tid framöver, men skulle gärna se att det prövades. Skulle vara intressant att se reaktionen om någon klubb vågade plagiera t ex AIKs märke.
Kommentera

micke: Du har inte tänkt på att Brynäs som föreninge inte väljer att agera, just med tanke på att dom vid ev rättsliga åtgärder kan komma att betraktas som just småaktiga och oseriösa?

Klart du får en ursäkt, då jag, som jag tidigare påpekat, egentligen avsåg de som skrev i deras GB. I hastigheten fick du vara måltavla för mitt kanske ngt förhastade och ogenomtänkta svar.
Kommentera

westerlind: Kloka ord så här på kvällskvisten.
Själv är jag nu så tung i kolan av alla inlägg, att jag säger gonatt Olle.
;-)
Kommentera

Huge: "Du har inte tänkt på att Brynäs som föreninge inte väljer att agera, just med tanke på att dom vid ev rättsliga åtgärder kan komma att betraktas som just småaktiga och oseriösa?"

Nej, tvärtom. Jag fattar inte hur du resonerar. Tycker du det är helt OK för vilken klubb som helst att bryta mot lagen och stjäla vårat kära Brynäsemblem?!
Nu förstår jag verkligen vem som är en oseriös brynäsare när han tycker det är skitsamma att andra klubbar kopierar vårat klubbmärke.
För mig personligen sticker det faen i hjärtat att en Göteborgsklubb utan anknytning till BIF går klädd i Gösta Wikströms Brynäsemblem. Men en sådan känsla för Brynäs IF lär väl du aldrig ha så det är int´lönt att förklara...
Kommentera

micke: "Nej, tvärtom. Jag fattar inte hur du resonerar. Tycker du det är helt OK för vilken klubb som helst att bryta mot lagen och stjäla vårat kära Brynäsemblem?!"

Vad är det som är så svårt att fatta?
Att jag tycker det är fantasilöst och oetiskt av EIF att inte kunna hitta på ett eget märke, men att jag samtidigt inser att det juridiska inte är klarlagt, vad gäller äganderätten till märket?
Tycker du inte att man ska klarlägga den saken, INNAN man börjar tala om att "bryta mot lagen" ??

"För mig personligen sticker det faen i hjärtat att en Göteborgsklubb utan anknytning till BIF går klädd i Gösta Wikströms Brynäsemblem. Men en sådan känsla för Brynäs IF lär väl du aldrig ha så det är int´lönt att förklara..."

Helt Ok att det personligen sticker i ditt hjärta.
Men i MITT hjärta sticker det personligen inte speciellt mkt, och det tror jag inte heller att det gör hos de flesta sansade och normala supportrar.
Man kan faktiskt ha både och: känsla för Brynäs IF och samtidigt en sund distans och inställning till sitt supportande.

Hoppas att det har varit lön´t att förklara hur jag ser på saken, men fan trot, som det hittills har verkat....
Kommentera

Huge: Frågan man ställer sig hela tiden är ju...Hur har Eriksbergs IF kunnat ha haft ett helt kopierat Brynäsmärke som sitt klubbmärke i 75 år...Utan att någon reagerat på det tidigare än nu 2006..

Jag tror absolut inte att de har haft detta märke som klubbmärke sedan 1931...Det har tillkommit på senare tid..Det skulle ju vara mycket intressant att få se gamla bilder på Eriksbergs IF för att kunna se klubbmärket då...

Jag har inga belägg för det men en känsla i mig säger: Det klubbmärke som Eriksbergs IF har på sin hemsida känns datortillverkat...Titta på bokstaven E t ex går mycket lätt att göra ett B till ett E...I ett så enkelt program som Paint t om..Notera också 1931 det har inte bågformen som Brynäs 1912 har....1931 känns verkligen "ditsatt"..

Om jag får gissa så tror jag Eriksbergs IF har haft detta emblem i högst 10 år..

Brynäs uppdaterade ju sitt märke på 90 talet...Och om EIF har haft sitt emblem sedan 1931 och uppdaterat det så skulle ju det knappats ha blivit exatkt lika som Brynäs uppdaterade märke...

Så är de ju bara....Om två klubbar ovetande om varandra har samma märke i 75 och 96 år och under årens lopp uppdaterar och moderniseras dessa...så når man ju knappast samma resultat...Vad är det för odds på det...?
Kommentera

BlacK:

Det kan ju vara så att folk inte varit så känsliga tidigare, som många BIF:are i den här diskussionen verkar vara. Herregud, det finns väl hur många klubbmärken som helst som är ganska likadana.
Kommentera

knaskamilla: Jovisst kan jag hålla med dej om att många klubbmärken...är snarlika...Framförallt många IFK-Klubbar har idenstiska märken....Men då det gäller Brynäsmärket så är det helt unikt i sitt slag faktiskt...Treklövern lagerkransen och dess utformning..Så är det..
Kommentera

BlacK:Sedan så tycker jag inte alls att vi BIF:are är så särskilt känsliga...Det är väl självklklart att vi reagerar starkt då vi får reda på att vårt klubbmärke har kopierats..Det är ju äkta klubbkänsla och inget annat...Vore mycket oroande om ingen brydde sig...alls
Kommentera

BlacK: hade vart roligare om dom hade stuligt timrs märke så hade de blivigt ett ännu värre kacklande! kinkiga som dom är ;)
Kommentera

88Lindkvist: eller modos märke.. :P
Kommentera

88Lindkvist:

Vilket av MoDos alla märken?! ;-)

Tummen kanske?
Kommentera

Vad tycks om innebandyklubben IK Brynäs klubbmärke.
Snacka om att sno rakt av. Bara vända allt upp och ned.
www.lagsidan.se/ikbrynas
Kommentera

killerjago2: Lite likt Brynäs IFs klubbmärke tycker jag.

Nu finns det en ledig back med elitserierutin (som dessutom Boork känner väl) ledig, nämligen Simon Skoog. Kanske han är billigare i år...
Kommentera

arnio: "Nu finns det en ledig back med elitserierutin (som dessutom Boork känner väl) ledig, nämligen Simon Skoog. Kanske han är billigare i år..."

Förhoppningsvid lite bättre också!;D
Kommentera

BlacK:

Kolla vad Hans Villius bjuder på i en annan bok på HS:

"Söndagmorgon, solsken och -5 grader celsius utanför fönsterbrädet. Är det inte då vi alla vill bli historieberättare framför den öppna brasan och göra vår bästa Hans Villius-imitation?

Let's go. *host, host, harkel*

Året är 1959, på fotot ser vi elva glada gossar från varvskvarteren i Göteborg. Gossarna är glada, för de har precis vunnit sin serie och erhållit uppflyttning till Division 4.

www.hockeysnack.com/medlem/Alf ... _inqusition.jpg

Föga vet de nu om att deras kvartersförening 47 år senare skall komma att sättas i den skärseld som går under namnet "Brynäs på Hockeysnack", alternativt den spanska inkvistionen. Föga vet de heller att det lilla division 2-laget i ishockey, Brynäs IF, ska bli känt för sin ishockey.

Det är ju 1959, fem år innan Brynäs första SM-guld i ishockey, ett lag som för övrigt vid tillfället spelar i ljusblått och rött, utan klubbmärke på dräkten. Men visst är det så. Brynäs skulle nämligen, till skillnad från storebror i Gävle, Godtemplarna, tillåta sina spelare att nyttja alkohol och därmed få en fördel i värvningspolitiken, och inom 50 år skulle även Godtemplarna, med SM-guld 1957, vara helt bortglömda. Bortglömda i en historietradition som tar sin början 1964, där Brynäs aldrig har spelat utan ok på tröjorna, i ljusblåa och röda tröjor och där en musliknande gestalt vid namn Ove Molin verkar ha ersatt Godtemplar-ikonen "Stöveln" Öberg som gävlehockeyns störste portalfigur genom tiderna.

Nu kanske ni undrar varför Hans Villius skriver i MoDo-boken istället för Brynäs-diton? Tja, han är helt enkelt rädd för att få fekalier hemskickade med posten. Han är helt enkelt lite rädd för ett parallell-universum där inte svenska klubbar har bytt och justerat varandras märken i årtionden och där vuxna män vill förneka all kännedom om något annat."
Kommentera

knaskamilla: Hans Villius på min ära...=)

Känner mycket väl till att Brynäs spelade ishockey i en röd blå dress utan ok under 40 och femtiotalet...Tröjan med de randiga axeloken kom till under tidigt sextiotal...

Till saken hör också att Brynäs IF inte bara är ishockey...Redan 1925 alltå 6 år innan denna klubb blidades i varvskvarteren i Göteborg..Eriksbergs IF..Så vann Brynäs IF Svenskt mästerskap i fotboll...Iförda svarta tröjor med Brynäsmärket på bröstet...1974 Gjorde man också en sejour i fotbollsallsvenskan...Idag håller dock Brynäs fotboll till i de lägre divitionerna..

Numer är också sektionerna ishockey och fotboll åtskillda även om de har samma gemensamma klubbmärke..
Kommentera

BlacK:

Nu är jag ingen Hans Villius, men det känns ändå som att det intressanta i inlägget är att EIF haft loggan läääänge.
Kommentera

knaskamilla:

Jaja..Jag behöver ju inte heller vara någon Hans Villius heller för att veta att Brynäs IF haft sitt egenkonstruerade klubbmärke ända sedan 1913..Då det ritades av Gösta Wikström...Av en eller annan anledning om vi inte lär få reda på idag 2006 har EIF kopierat ett klubbmärke som visade sig vara exakt lika som Brynäs IF:s märke..Vem vet...En gammal Gävlebo nedflyttad till Götet för varvsarbete på Eriksberg kanske var med och bildade klubben 1931...Och tyckte märket var snyggt och gjorde en kopia..
Kommentera

BlacK: Jag tar för givet att Gösta Wikström (Konstigt, han heter samma som en avlägsen släkting till mig från 1700-talet, trodde han var ensam om det namnet.) var helt inspirationslös när han ritade klubbmärket. Eller kan det vara så att märket är ett hopplock av andra kända substanser?
Kommentera

BlacK:

Och du tycker inte att det är väldigt lustigt att en massa BIF:are är upprörda över det NU, trots att de bevisligen haft ett märke som liknar ert väldigt länge? De lär ju knappast ha krupit omkring i buskar för att gömma sitt klubbmärke fram tills nyss.
Kommentera

knaskamilla: Sluta kom hit i klunga jedra modoit.
Kommentera

NuMo:

Men vad fan. Jag var här först. Du kan väl dra till Timrås gästbok och påpeka för dem att de har en massa a-lagare, eller nå't.
Kommentera

knaskamilla: Först! Det tror jag knappast. Dessutom så kom du hit i klunga.
Kommentera

NuMo:

Okej, kanske inte FÖRST först... Klungan tar jag starkt avstånd ifrån.
Kommentera

knaskamilla: Jag är ganska säker på att jag var före dig först dessutom. Så kom inte hit igen.
Kommentera

NuMo: Såhär gick det till då Brynäsmärket konstruerades av Gösta Wikström 1913 enligt Boken om Brynäs....Ett gäng killar i kvareteren på Brynäs bildade en idrottsklubb 1912....Hos den lokala guldsmeden i staden inköptes en treklöver i silver som de tyckte var vacker...Man lät ingravera BIF i de tre bladen...Så hade man klubbnålen till en början...1913 Ritade Gösta Wikström Brynäsmärket med utgångspunkt av treklöver...Han lade till lagerkransen runt och skrerv 1912...Så gick det till på den tiden =)
Kommentera

BlacK:

Och sedan glömde han patentera märket, attans också!!

Men det tänkte man ju knappast på vid den tiden, vilket ju är rätt förklarligt.....
Kommentera

knaskamilla: Jo visst är det konstigt att de haft sitt Brynäsliknande märke så länge...Det är inte alls konstigt att vi blir upprörda nu...Det är ju först nu idagarna det kommer till vår kännedom...Jag fick reda på det förra veckan då en kille som bor på västkusten hade skrivit om saken till keb på brynässajten www.gd.se..Då gick jag in på EIF:s hemsida och konstaterade lika förvånad som han att...Hoppsan ett kompierat brynäsmärke...Mycket förvånande...
Kommentera

BlacK: Tjena lite bakgrundsfakta:
Eriksbergs If är grundat 1931 då antog man också vårt klubbmärke, som är väldigt väldigt likt Brynäs IF, dock i andra färger. Denna logga har alltså funnits i vår förening ända sedan 1931, så det är ingen slump att vi har den än idag. Vem eller hur dom antog den vet ingen, då dom som startade föreningen sedan många år är tyvärr inte kvar i livet, och kan inte svara på alla era frågor.
Men fakta återstår att vad jag kan förstå är det lite sent att klaga & tjata om detta ämne nu, 75 år efteråt. Eller vad tycker ni.
Vi som förening (dock en liten) satsar på våra ungdomar och kämpar för vår överlevnad tycker hela denna historien är ganska löjlig, då vi inte har som avsikt att byta.
Under alla år har ingen sagt eller påpekat detta för än nu.
Och hur gör man det, ja det behöver jag knappast skriva hår eller hur.

Som information skall ni veta att dom som ni "chattar" med är i åldrarna 8-15 år, då gästboken använd utav dom och ledarna för att på ett enkeltt sätt kommunicera angående träningar och ev matcher. Har ni synpunkter så finns det kontaktpersoner i föreningen, så är det något så kontakta dessa istället så skapas det inte några sk hard fellings mot Brynäs IF helt i onödan.

Häls

Thomas
Kommentera

EriksbergsIF: Glömde det viktigast, tycker föresten väldigt bra om Brynäs IF som är ett väldigt färgstarkt hockey lag, både nu och historiskt
Kommentera

EriksbergsIF: "Som information skall ni veta att dom som ni "chattar" med är i åldrarna 8-15 år,"

Ingen fara.
Överreagerande tonåringar finns det i alla gästböcker. Det märkte man inte minst på de kommentarer som kom från förmodade brynäsare... :-)

Allt är en storm i ett vattenglas, så fortsätt ni att putsa på ert fina märke.
Kommentera

Huge: Det tackar vi för, och lycka till i resten av Elitserien, vi från GBG får väl snart sikta in oss på att få vara kvar i finrummet även nästa år.
Då menar jag Frölunda givetvis = årets botten napp
Kommentera

EriksbergsIF: "... så skapas det inte några sk hard fellings mot Brynäs IF helt i onödan."

Eller så är det Eriksbergs IF som skall vara glada om det inte uppstår några hardfeelings gentemot dom.
I dagens läge ÄR det en viktig fråga när det så uppenbart är ett copywright-brott, även om det tydligen funnits kryphål.
Brynäs är inget litet gårdslag, sponsorer betalar stora pengar för att förknippas med föreningen och klubbmärket. Då är det definitivt inte bra att föreningen Vem-som-helst IF använder varumärkessymbolen helt gratis.
Kommentera

Cicero: Vad jag syftar på är Laget, som ni supportrar älskar, inte föreningen i helhet. Det är en väldigt stor skillnad.
Jag kanske skulle ha utryckt mig lite tydligare.

Nu tror ju inte jag att det är ett problem, eftersom Brynås IF inte hade copyright skyddat sitt klubbmärken 1931, och vi har som ambition att utöka vårt område utanför Hisingen.

Sedan är det så att vi har helt olika färger, alltså inte samma klubbmärke utan liknade. Det är stor skillnad det.

Men återigen är vi inte ute efter att bråka angående detta utan jag tror att er anrika förening klarar sig utan sådant tjat. Enl mina frågor till BIF.

Återigen så lycka till, lägg all denna kraft på matcherna och heja fram Brynäs IF så är jag övertyggad att dom kommer att lyckas väldigt bra i år med ett sådant stöd från er.
Kommentera

Brynäs kan ju byta och köra enbart med tigern.
Kommentera

Tack och adjö, vill bara säga ett par ord i denna debatt. Kommer nu att skrota mitt konto här.

Lycka till
Kommentera

arnio:
Nej du det kommer inte på fråga det , det dummaste jag hört på riktigt länge det dax utrota tigern snarare
Kommentera

WarhawK: Vi kan ge tigern till Eriksberg eller vad de nu heter emot att de lämnar vårat klubbmärke i fred.
Kommentera

EriksbergsIF: Jag tror det krävs lite förtydliganden. För det första så tror jag det inte råder något tvivel om att EIF har haft ett klubbmärke som är mycket snarlikt Brynäs. Det finns exempel på det här på HS där det går att beskåda detta. Dessutom förekommer det i ert bildarkiv bilder på det, som jag förmodar, ursprungliga märket.
Dock, det som, för er är något problematiskt i dagsläget är att ni nu för inte så länge sedan (mitt antagande) har bytt klubbmärke. Eller ska vi säga "uppdaterat" det. Följande har då inträffat, någon i er förening, alternativt på uppdrag av någon i er förening, har stulit Brynäs klubbmärke rätt av. Kreativt kan tyckas, men särskilt lagligt eller etiskt är det verkligen inte. Således bör ni omgående gå tillbaka till erat ursprungliga klubbmärke och genast upphöra att använda denna stulna kopia.
Alltså, denna "tvist" har inte att göra med något som hände under den första halvan av 1900-talet utan en händelse i väldigt närstående tid. Min kvalificerade gissning, är att det skedde under 2004 när ni skapade er hemsida. a
Kommentera

HF: Tror du risken/chansen är stor att den du skriver till svarar när han/hon har sagt upp sitt medlemskap?
Kommentera

HF:
Får Brynäs använda sig av Tigern?
Tror den är fridlyst...
Kommentera

Jävla tjöt om klubbmärket, här kommer ett föslag till er som ligger sömnlösa pga "stölden" av vårat anrika klubbmärke.

Hyr en buss till GBG och kedja fast er vid EIF:s klubbstuga tills dom avsäger sig märket. På detta sätt visar ni ett STORT engagemang som kanske till och med ger rubriker i kvällsblaskorna och för det andra så slipper jag läsa om detta på GB:n i några dagar.

Snälla lägg ner.
Kommentera

Dream Team: Jag är fullt medveten om detta, då jag varit läskunning i drygt 25 år. Jag skrev inte min text enbart för den användaren.
Kommentera

rafalski: Jag tror nog ingen ligger sömlös över detta, men att marginalisera denna fråga tycker jag är fel. Det går ju lätt för dig att hoppa över inlägg med detta innehåll om du så önskar.
Kommentera

HF: Jag pratade med Kent-Åke om detta och det finns inget att göra. Personligen så tycker jag att det är konstigt att Eriksberg inte byter för klubbmärket ger ju direkt reflektionen, "Vad likt ert klubbmärke är Brynäs klubbmärke", inte tvärt om...
Kommentera

GävleLasse: Det skulle ligga ganska mkt badwill i om stora Brynäs kastade ett gäng advokater på ett litet gäng från Hisingen. Förståeligt agerande av KÅE.
Kommentera

GävleLasse: En bra regel är alltid att man ska försöka sätta sig in i hur den andra sidan tänker och ser på saken. Den normale Eriksbergaren ser naturligtvis sitt märke som en lika självklar symbol för SIN klubb, som VI gör för VÅR klubb. Det har ju ex ingenting med klubbens storlek eller skillnad i kändisgrad att göra. Och eftersom dom har haft sitt märke sedan 1931, så ser jag egentligen ingen anledning till varför dom ska behöva byta.
Vare sig av juridiska eller känslomässiga skäl, från deras sida sett.
Jag tror nog att de flesta håller med om att det som gör att man reagerar på sitt eget klubbmärke och det som gör att märket får en själ, sas, är HELA klubbmärket. Dvs kombinationen av färgerna och märkets struktur i övrigt. Framförallt FÄRGERNA är väl det som egentligen gör att man reagerar och ser märket som sitt eget lags.
Tänk er ex AIK:s klassiska klubbmärke med den gula borgen, och byt ut den gula färgen mot ex grön. Direkt så försvinner alla tankar på AIK, då det ju är just den gula färgen i kombintation med det svarta som associerar till just AIK.
Likadant känns det även i det aktuella fallet med Eriksberg, och även med oss och vårt märke. Dom har ju blått och vitt i sitt märke, och därför reagerar iaf inte jag på att märket skulle associera till Brynäs. Visst, jag ser ju att bortsett från färgerna så är det ju ett plagiat av vårt märke, men färgerna gör att det inte finns ngn Brynässjäl sas, i märket.
Hade det nu varit så att en djävla massa andra lag i modern tid också hade plagierat vårt märke, så hade nog frågan kommit i en lite annorlunda dager. Men nu handlar det om ett enstaka undantagsfall, där "brottet" är begånget i forntid (om man ser till copyright osv), och därmed är preskriberat för länge sedan.
Kommentera

Huss: Exakt. Ngn yrade om att ex våra sponsorer skulle reagera på att vi själva INTE reagerar och vidtar åtgärder.
Tror istället som du är inne på, att dom tvärtom INTE vill att klubben börjar leka stora stygga vargen och därmed få dålig PR.
Kommentera

Huge: Om det skulle vara så att de begår ett brott genom att använda sin logga så är varje publicering ett enkskilt brott och kan därför inte ses som preskiberat. Kärnfrågan är OM de får använda märket.

Slutsatsen kan bara bli en sak. Brynäs har inga som helst planer på att göra sak av det hela alltså är vidare resonemang egentligen helt onödigt.
Kommentera

« · 776855 · »