Brynäs IF

728142 inlägg · 7962 ämnen

Sundlöv letar!

« · 581143 · » Till forumet

Sv: Sundlöv letar!
Jompe:

Korhonen anser jag också vara bättre men man kan ju hoppas att han har såpa i plocken i kväll ;)
Kommentera

mr big:

Och ja som precis hade tänkt öska er i Mora lycka till men mede ett såfant där korkat res vet jag inte om jag vill ;)
Kommentera

Jompe: Det är ju uppenbart att Korhonen får chansen, i fem av de sex matcher som vunnits på försäsongen så har Karhu stått. Honken har i mina ögon inte varit bra under försäsongen och det är några mål som han får ta på sig, mål som gjort att vi förlorat matcherna. Inte för att det gör nåt men det finns många som baserar sina förhandstips på hur det gått under försäsongen. Men det visar på styrka i Brynäs och framförallt på styrka hos Boork. Han vågar peta "Sveriges bästa målvakt" i ett fullsatt premiärderby. Nu pratar vi om att skicka signaler till "gubbarna" i laget som tagit "sin" plats för given.
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Finska björnen äter små Dalmasar till Frukost.
Kommentera

mr big: Korhonen ska stå ikväll, tydligen. Hockeyligan hojtar om att "landslagsmålvakten petad". Jag antar att Boork låter dagsformen bestämma vem som står.

3-1 till Brynäs ikväll.
Kommentera

brynästigern: Med dagens backbesättning som finns i Brynäs så tar Anders Eriksson plats alla dagar i veckan. Visst finns det backar som är mycket bättre än Anders Eriksson men det finns många fördelar med honom med. Han är svensk och vi vet redan att han "passar in" i den svenska kulturen/livsstilen. Språkmässigt så är det heller inga problem. Så i brist på annat så ser jag gärna att Sundlöv ger honom kontrakt.
Kommentera

brynästigern:

Håller med dej om att ni vinner i kväll, men jag tror på lite större siffror.
Leksand är tillbaka i es och ska bevisa nåt som dom inte har, närvdaller.

Brynäs Leksand 8 - 2
Kommentera

Bissett19: Tror du att Anders Eriksson är en man för Brynäs?
Jag är tveksam men kan också ha fel. Tycker nog att Sundlöf ska
satsa på en bra back och en forward till. Med tanke på ev. skador
i truppen så behövs nog ett par gubbar till i laget.

Hoppas på vinst mot masarna i kväll....mitt tips:
BRYNÄS-LEKSAND 4-2
Kommentera

Jaha,en back till skall värvas,när skall vi få en målgörare.Efter försäsongsmatcherna fungerar försvaret,men famåt är det för tunt.Bäva kvalserien igen.
Kommentera

Bissett19: Jo det är lite förvirrande. Men han fick väl bara ett try-outkontrakt med NYR som skulle gälla under lägret. Beskedet borde innebära att han har fått lämna träningslägret och inte får något NHL-kontrakt. Eller har han nu skrivit på ett tvåvägskontrakt och siktar på att försöka spela sig upp genom Hartford?
Kommentera

Teppo: Så här står det på Rangers hemsida"PLAYERS REASSIGNED TO THE HARTFORD WOLF PACK (AHL) ON 9/23/05:
Defense:
Anders Eriksson."
Kommentera

JanT: Inte den backtyp jag helst vill ha, men att han skulle tillföra en hel del är det inte tu tal om. Frågan är om Sundlöv vill signa honom eller om han vill avvakta...

Tiden får utvisa...
Kommentera

Teppo: Goda nyheter! Många kritiserar Anders Eriksson, men han är rutinerad och kan producera poäng! Om han nu vill till Sverige (lär väl knappast spela i AHL) bör BIF ligga bra till!
Kommentera

Anders Eriksson fick tydligen inget kontrakt med Rangers enligt deras hemsida. Jag har inte sett att det avhandlats här. Är han fortfarande aktuell för Brynäs?
Kommentera

GävleLasse:
Duktig skridskoåkare och närkampsspelare, men värdelös i spelet med puck........hade hjärtat i halsgropen alltför många ggr i vintras för att vara hälsosamt
Kommentera

GävleLasse: Nja knappast,,men kul för P3 att få chansen i ny ES-klubb igen,men det känns som det är den sista för honom!!
Kommentera

Glömde länken!!!

Ha en trevlig Lördagskväll alla Brynäsare!!
Kommentera

Bissett19: Ska man ta det som ett styrkebesked eller? ;)
Kommentera

70 Rodrigues: Apropå SSK så har man idag gjort klart med gamla Brynäsarn Henrik Petre´!!!
Kommentera

claesw: Det hoppas jag verkligen inte att orsaken var den.Möjligen brist på kunnande.
Kommentera

svennis:
För att de såg ut som de gjorde?? ; )
Kommentera

claesw: Även en blind höna kan hitta ett korn.Undrar varför de blev bänkade efter en kort tid.
Kommentera

claesw: Säga vad man vill om Hallin och hans värvningar, SSK gick till slutspel iaf, mer än vad man kan säga om Brynäs!!
Kommentera

svennis:
Men Ferraros var ju bra i första matchen mot DIF har ja för mig ; )
Kommentera

Dream Team: Har för mig att han sa något liknande om Ferraro-bröderna. Vi vet ju hur det gick.
Kommentera

JanT: Dock så känner man igen Hallins oefterhärmliga och ibland på gränsen till patetiska övertro på de spelare som han värvar till SSK:

"-Han kan bli en succé i elitserien. Jag har hört mig för om honom och många förstår inte varför han inte från ett NHL-kontrakt, säger sportchef Mats Hallin till Sportbladet."

Kommentera

Makkan: Då var ännu ett namn på min lista väck. Stan Neckar till SSK! Men jag tror inte det är den spelare vi letar efter. Defensiv back med obefintlig offensiv kapacitet. P3 fick try-out kontrakt!!!!
Kommentera

Makkan: Expressen vill se Bäckström som femtecenter, tycker att det säger en hel del om hur stor koll på läget de har... Det vore kriminellt att ställa en så pass duktig ung spelare åt sidan.
Kommentera

GävleLasse:
Vet inte om jag köper att det är Kupan och Tuben som gått framåt mest i Brynäs de senaste säsongerna... men det skulle inte vara förvånande med tanke på 8-11-10-11 eller vad vi är uppe (läs nere) i nu :-(
Kommentera

Bissett19: Vad gäller Adam Andersson så var han bra i början på säsongen sedan tog han väl knappt plats i Mora. Att de sedan inte gav honom nytt kontrakt visar väl lite på hur han har utvecklats. Kanske genombrottet kommer nu i DIF.
Kommentera

marjus: Då har tydligen inte du varit på någon träning den här säsongen...
Kommentera

GävleLasse: ´Ja vi får hoppas att du har fel angående Niklas. A,vi får hoppas att tar det där steget och blir en stabil back redan i år,han har ju förmågan vara lite "svajig" i visa matcher,men som sagt han är ju ung forfarande mycket utvecklingsbar.Annars är det ju många likheter med Adam andersson,som fick många chanser i Brynäströjan men som ej utnyttjade den.Det var väl när han flyttade till Mora som han fick sitt genombrott,lite typiskt!!Nu spelar ju han i Djurgårn o där lär han få mycket istid,med tanke på deras backbesättning!!!
Kommentera

GävleLasse: Du vet inte vad du pratar om.. Niklas brukar oftast vara den som är kvar längst på isen och nöter, om han inte slutat med det den senaste veckan..
Kommentera

rackham: Jag tror tyvärr att Nicke kommer att få kliva åt sidan när en ersättare till Sulku tillsätts och en "toppback" hittas. Jag vet inte men det känns inte som att Niklas är redo. Ännu ett löfte i raden från Brynäs som inte kommer att ta steget fullt ut. Men ingen skulle ju bli gladare än jag om jag har fel. Men han visar inte det där "lilla extra" på träningarna heller. En annan tendens är att han är oftast väldigt tidig att lämna träningen när den är slut. Malmström och Kuparinen brukar vara de som lämnar sist, och vi vet ju vilka två som utvecklats mest de senaste säsongerna...
Kommentera

GävleLasse:
Med tanke på framtiden vill jag att Leffe sätter in en riktigt hästkur på Niklas Andersson. Han kan mycket mer än han visat hittills. Måste våga ta plats på isen i spelet bara. Fysiskt kommer han förmodligen aldrig att dominera, det finns det andra som kan göra.
Playmaker... efter Leffes hästkur.
Vår billigaste värvning den här säsongen :-)
Kommentera

rackham: Som tur är så kommer inte världsklass behövas för att ta sig till slutspel i år. Men vi får se vad som händer, jag tror inte att Brynäs har värvat klart än. Sen har ju inte Lavins fått kontrakt än så det kan ju bli en helt annan back. Men det är uppenbart att Boork vill ha en ersättre för Sulku, en mer spelskicklig back.
Kommentera

GävleLasse:
Jag menar att det är samma sak med våra backar oavsett om de befinner sig i egen zon, mittzon eller anfallszon.
De tar tid på sig!
Sedan om det beror på tunnelseende eller dåligt självförtroende, ja det är en helt annan fråga :-)

Det är en bit upp till världsklass...
Kommentera

Peja:
Apropå Lavins : Gamle Brynäsaren Johan Lindström som spelat med letten beskrev honom ju som: "- Offensiv. Han sticker gärna iväg på egen hand. Inte så stor men spelskicklig. Och ambitiös, mycket träningsvillig. Jag tror det kan bli bra." Om han nu är offensiv men ändå ingen storskytt från blå a´la Bom-Bom så vill nog Boork ha honom. Om han är en uppspelare av rang vill säga.
Sjödin då...bara för ett par säsonger sedan hade han ett av elitseriens mest fruktade skott. Men det är inte samma klipp i bössan längre, det är helt klart. Ofta tvekar han nu för tiden alltför länge innan han smäller iväg gummit.
Sundkvist kommer nog att spela en del PP i vinter, han är riktigt bra.
Kupan är lite för lättläst i PP tycker jag. Men vi behöver som sagt ännu en bra back som är både skottstark och defensivt skicklig.
Kommentera

Busen: Ja omöjligt är det inte. Det ska bli spännande att se om han gör om lite på de två sista matcherna. Det är ju liksom då man skall prova det man kommit fram till under försäsongen.
Kommentera

Busen:
De betalar vår mat. De betalar vårt hotell.
Då är det väl inte mer än rätt att vi bjuder på en två-etta.
Kommentera

Metal Guru: Det kanske innbär att vi kommer att vinna matcher. Såg alldeles nyss att Mora har förlorat mot Sundsvall med 1 - 2.
Kommentera

Busen:
Vad nu detta kommer att innebära?
En jädra bakfylla...
Kommentera

GävleLasse: Är det nån annan som har börjat fundera på om vi inte kommer att gå runt på fyra fulla femmor (8 backar allltså). Vad nu detta kommer att innebära.
Kommentera

Jag tycker att ni underskattar Anders Eriksson. Visst var han usel från början i HV, men han spelade upp sig allt eftersom.
På slutet var han jäkligt stabil defensiv och kom med i landslaget, trots att många NHL-proffs fanns tillgängliga.
Sen ska man tänka på att det är en kille som har varit ordinarie i NHL under en väldigt lång tid. Bara en sån sak.

Självklart är inte Eriksson en back for World Cup eller VM heller för den delen, men vilket realistiskt nyförvärv är egentligen det?
Skulle vara Ragnarsson, som kanske kan komma vid jultider då, men det känns ändå ganska långsikt. Det behövs en back som är med hela säsongen.
Hur som helst så tycker jag att Eriksson är en back for Euro Hockey Tour (visst är det samlingsnamnet på Karjala, SHG, osv?) och det är jag övertygad om att BÅG också tycker.

Dessutom är han inte speciellt gammal - jag tycker att Eriksson vore ett bra nyförvärv. Däremot vore det, som många har påpekat, nödvändigt med en spelskicklig(passningsskicklig) back som kan sköta uppspelen.

Det håller jag med om till fullo, men den rollen lär inte Eriksson kunna fylla på bästa möjliga sätt. Han är inte heller någon stor kraft i Power Play och så vitt jag vet är det bara Sjödda som är en bra skytt på backsidan, åtminstone nu när Sulku är skadad.
Sundqvist kanske är det, jag har sett honom för lite för att kunna bedöma det. Ni kanske vet?

Sen har jag väl vissa förhoppningar på att Kuppa, trots hans minst sagt mediokra poängskördar under tidigare säsonger, ska kunna göra nytta i Power Play.

Det vore väldigt praktiskt om Lavins hade ett bra skott, men jag har svårt att tänka mig det med tanke på hans statistik. Ett bra skott borde ha resulterat i fler mål.
Men tydligen är han en passningsskicklig back och de egenskaperna behövs ju också, så han är väl en godkänd värvning, förutsatt att han håller godkänd klass defensivt. Men han har inte fått kontrakt än heller och man kanske inte ska anta att han får det, vad vet jag. Men Sundlöv snackar onekligen gått om honom i media.
Kommentera

rackham: Roller, Öhrstedt ska inte dra igång anfall, det är meningen att sjödda eller centern som är inne skall dra igång det nya uppspelet. Vi har även sett att backen går ner bakom kassen, det för att forwards skall formera sig. Boork tillämpar flitigt en taktik där man skall anfalla med hela laget. Det där har du säkert sett.

Det som jag tycker skiljer årets Brynäs med förra säsongen är att de ger inte bort mittzonen så lätt och lika ofta. Många gånger får vi våra spelvändningar i mittzonen och det är nog främst DÄR så det lyser igenom okunskap hos våra backar. Istället för att skapa en snabb spelvändning så tar de god tid på sig. Detta tror jag kommer att ge sig med framtiden då kunnandet av det nya systemet i kombination med ett större självförtroende kommer att göra att de vågar lite mer.
Kommentera

GävleLasse:
Att centern går ner och hämtar är väl enligt Sida 1A i taktikboken.
Men hur många gånger per match är det tillämpbart?
Största tiden går åt att improvisera beroende på var de övriga (läs mot-)spelarna befinner sig på banan.

Om en spelare som Timmonen håller i pucken i egen zon finns hela spektrat av lösningar i speluppbyggnaden eftersom han skapar sig den tid han behöver för att ha koll på spelet några schackdrag framåt i banan.
Tex Öhrstedt passar nästa enbart i sidled till sin backpartner. Då blir det lite lätt att läsa uppspelsförsöken. Casselståhl väljer ett spår och tokåker alt flippar ur pucken ur egen zon majoriteten av gångerna.
Visserligen är det styggt att jämföra de grabbarna med en back i världsklass, men bara för att visa på skillnaden :-)
Således: det konstruktiva backspelet har stor betydelse!
Kommentera

Nu har Bergfors hittat en klubbadress... Det skall bli intressant att följa hans spel i Norska ligan.
Kommentera

rackham: "Med backar som inte kan sätta igång spelet snabbt vare sig med korta eller långa pass har vi inte grundförutsättningar att bli ett spelande lag enligt det som krävs för att vinna pokalen eller att möta de krav Brynäs har på sig från omvärlden när det gäller SPEL!"

Nu är det ju så att Boork har påvisat gång på gång att "ta det lugnt" innan spelsystemet har satt sig. Det missas fortfarande på en del detaljer och för att förhindra att misstagen blir större har han löst det såhär. I alla fall enligt vad jag har förstått efter det jag snappat upp på träningar...
Kommentera

GävleLasse:
Vi vill inte ha pucktranport av vare sig backar, centrar eller ytterforwards.
Med backar som inte kan sätta igång spelet snabbt vare sig med korta eller långa pass har vi inte grundförutsättningar att bli ett spelande lag enligt det som krävs för att vinna pokalen eller att möta de krav Brynäs har på sig från omvärlden när det gäller SPEL!

Centrar ha vi rätt skapliga trots allt, även om Almtorp har mer att bevisa som playmaker. Wahlberg, Lind och Lill-Bäckis går det inte att klaga på relativt lagets slagstyrka i stort...
Kommentera

« · 581143 · »