sylf: "Listan skrevs i höstas, då Kahna stod på ett gjort mål efter 20 omg"
Vilket visar att man inte kan bedöma en ny spelare som kommer till ett nytt lag och en ny miljö ens på 1/3 av säsongens samtliga matcher.
Dessutom är den enda skillnaden för Kahnas del att han nu sätter sina chanser, vilket han inte gjorde när hela laget spelade med ett helt annat självförtroende än det man nu visar upp. Han bidrog ändå, tillsammans med Eero, till att offensiven höjdes ett par snäpp, ett jobb som vi nu skördar frukterna av.
mk: "Aarnio Lavins Korhonen A.Sundström Spets
dom här tycker inte jag är nåra floppar.
Visst, inte några stjärnor.
Men sen måste man se vad man hade för peng att handla
för, då blir det till att handla på loppis"
Kan lägga till några spelare på sylfs "floplista", där det handlat om fullt godkända värvningar:
Sulku (så länge han var hel)
Petrovicky
Sachl
Hulkkonen (se Sulku)
Finns några ytterligare som är gränsfall.
Flera av värvningarna skedde dessutom under speciella förhållanden, bl.a under NHL-lockouten, då även lag som HV gick på minor.
Det handlar dessutom inte enbart om den egna kassakistan utan även om hur marknaden i stort såg ut.
Klart att Sundlöv missade ett par gånger men man ska komma ihåg att det skedde i början av hans SC-karriär och man kan lugnt säga att han nu spottat upp sig rejält och blivit riktigt varm i kläderna vad gäller värvandet.
Till sist: sylfs lista avslutas med Kahnberg.
Det tycker jag räcker för att visa hur oseriös listan är i stort.
sylf:
HAHA, fast jag tror masken är ett strå sämre !
Redigerad kommentar
Gurra88: "GävleLasse: Hur vet du att de var dyra? Satt du med vid kontraktsskrivningen?"
Exakt. Bra poäng där.... :-)
Hur vet vi att Wanvig och Hauthonen var så otroligt dyra?
Och vad räknas isf som dyrt, sett till hur marknaden såg ut vid det tillfället?
Visst kostade dom pengar men några astronomiska belopp tror jag inte det handlade om. Utan att ha varit med vid kontraktsskrivandet så måste man ju ändå försöka ha nån sorts rimlig bedömning av hur dyra dom var.
Gurra88: Du glömmer den tredje parten här. Pavel själv som hade önskemål att få lämna Brynäs när han fick erbjudandet från vilket lag det nu var.
Det kanske inte bara var pengarna utan något mer som lockade. Det finns ju många lag i KHL som inte är attraktiva att spela i. Skitlag som linger långt bort åt helvete.
Visst kan man tycka att man borde försökt mer på att hitta en lösning mer likt LHC gjorde med Weinis och Mårtensson men samtidigt så vet vi ju inte hur vändorna gått.
Nej, felet, det stora felet gjordes förrförra säsongen när man satsade på en bred spelartrupp utan att ha förankrat detta till 100% hos spelarna. Man minns med fasa hur detta mottogs med starten SSK borta när Boork fick storhetsvansinne och lämnade de bästa hemma.
Huge: Ja visst har det blivit lite bättre, fast samtidigt så ljuger den bilden för Brynäs har ju inte haft de problemen i samma utsträckning 2010, det var mer alarmerande i början på säsongen.
Men kanske gjorde han rätt som inte vek från inslagen väg och det är först nu som vi skördar nyttan av den trägen så att säga.
Den stora skillnaden numera är ju att Brynäs kan spela en skitmatch och ändå vinna. Jämför detta för nåt år sedan när man gjorde BRA matcher och torskade likt förbannat. Speciellt under säsongen när vi spelade KS senast.
Huge: Så din syn på underbyggda argument är alltså att påpeka att Gurra inte varit med när kontrakten skrev eller liknande. Detta behöver ju knappast tas upp i diskussionen.
Gurras "fetisch" med det ständig gnället på Sundlöv och Brynäs får han förklara själv. Jag håller inte med honom i mycket av det han skriver och behöver därför inte göra påpekanden i varje grej han skriver. Det blir helt enkelt för tjatigt och diskussionerna blir uttjatade och går varvet runt så att säga.
Huge:Jag tycker det är ganska intressant med din Gurrafetisch... Är det ditt nya mission i livet att gnälla och klaga på honom? Bara en undran. Vi vet ju att du inte håler med honom på någon punkt. Point taken.
Dagens Brynästrupp funkar för att alla drar åt samma hål och jobbar för varandra. Hedervärt att Cz har fått ihop laget på ett så bra sätt. Men så sa han ju tidigt att detta var hans styrka. Svagheten kanske ligger mer i de där snabba besluten när man kör fast i en match.. Att besluten kommer lite för sent. Nu menar jag inte att man ska ta en T.O i panik som Tony brukar skriva så snart det inte ser bra ut på isen.
Men jag menar mer, att våga matcha lite andra spelare när man ser att tex PP't kört fast. Har man fått ihop laget på ett så bra sätt så har man ju samtidigt lyxen att just kunna röra om lite och få en positiv effekt. Det är ju liksom inte ett Bäckström/Månsson fall där Månsson inte var i närheten av det han var när han spelade med Bäckis.
Jag tycker att OPG har blandat och gett. Men i stort så tycker jag att han är ganska bra med tanke på omständigheterna. Man får ju samtidigt se att det kan vara svårt att komma in i ett så sammansvetsat gäng som Brynäs.
tompap71: Spela roll vad du menade i det du skrev om Widing. Det enda jag kommenterade var ju produktionen nu och då.
tompap71: Det var en diger lista av stjärnor du tagit upp.. men hur många av dessa har värvats av Sundlöv?
Pär Djoos
Niclas Wallin
Tom Bisset
Davydov
Teppo Kivelä
Tommy Westlund
Tomas Sandström
Ove Molin
Steven Dixon
Eero Somervuori
Försäljningen av Brendl.
Peter Larsson
Anders Gozzi
Peter Gustavsson
Brian Rafalski
Bröderna Salming
Tord Lundström
"Tigern" Johansson
"Lill-Strimma" Svedberg
Tommy Sjödin
Marco Tuulola
tompap71:"Blev inte mycket snack om de andra"
Konstigt eller? Med tanke på din ekonomiska logik.
Min tes är så här..
För det första så gör du en jämförelse mellan truperna med och utan Angell Brendl/Widing och de andra. Vad tror du hade hänt den säsongen med en målvakt av markans kaliber. Du tog dig tiden att jämföra antal mål gjorda. Ta och titta på antalet insläppta med.
Visst har Brynäs värvat bra spelare emellanåt, absolut. Men samtidigt så har det kommit många dyra floppar med. Hauthonen och Wanvig för att nämna två. Så man kanske ska göra som Huge säger, att vara lite nyanserad.
Sen vill jag hellre blicka framåt snarare än att drömma mig tillbaka till storhetstiden som dessvärre många i ledningen gör. För man hör faktiskt mer om hur det var då än några framtidsversioner.
tompap71: Påståendet att dom misslyckade värvningarna skulle vara i majoritet är så korkat att det inte ens behöver kommenteras.
Ja, förutom att det är ett felaktigt påstående förstås.
Ngt säger mig nämligen att Gurras kriterier för vad som anses vara en "lyckad" resp "misslyckad" värvning, skiljer sig ngt från hur den normalt hockeyintresserade skulle se på saken.
I Gurras värld håller en lyckad värvning minst Brendl- eller möjligtvis Markströmklass.
Allt annat betraktar han förmodligen som misslyckade värvningar.