1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446524 inlägg · 7961 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv:Sv: Silly season 2016-2017
atilla: Scott, Sweatt, Gunderson, Svedberg, Ekholm ja de är ju bara några av Sundlövs guldkorn. Jag tycker att det imponerar även om det även fanns floppar förstås.

Inkazar: Inte att förglömma att Sundlöv hade en mindre budget att röra sig med.

Inkazar: En blandning av Bengtzén och Sundlöv vore därmed det ultimata 😉

Hade Sundlöv varit sportchef denna silly, så är jag övertygad om att han hade skrivit kontrakt med Boqvist och kanske ytterligare en junior. Jag hade nog tyckt att Bengtzén åtminstone skulle skrivit kontrakt med Boqvist, så att han på förhand skulle vara kanske 14:e-forward. Som vi vet dyker det alltid upp skador, och då skulle Boqvist fått chansen. Nu känns det som att han har en oerhört lång väg för att få spela med A-laget, med tanke på att vi har så många forwards vi har under kontrakt.

Tycker man kan sammanfatta sundlöv med:

1. Bra på att få fram "up and comings"
2. "Bra" på att skriva långa och dyra avtal med rätt mediokra spelare
3. Dålig på prestige värvningar

Sweatt, Scott, Rödin och Nokelainen tog han in ett år. Nu floppade ju Noke pga bland annat skador och Rödin var inte lika bra då men fortfarande ganska bra värvningar. Sen fall ju Sweatt och Scott väl ut också, dom var ju inte jättestora namn när dom värvades.

{7225}: Ja. Och det funkade väldigt bra 11/12 när vi hade fått fram en bra kull som dessutom hade fått mycket speltid året innan. Men inför 14/15 hade knappt någon junior spelat kontinuerligt med A-laget innan. Då tycker jag att han borde kryddat laget med lite mer färdig spets.

Skrubben: Sundlövs styrka som sportchef är onekligen att hitta billiga spelare som blir bra på sikt, han har hittat massor av guldkorn. Med prestigevärvningarna har han kanske inte lyckats lika bra men många okända spelare han värvat har blommat ut. Sen är han ju en stor förespråkare av att släppa fram juniorer och ge dem chans att utvecklas.

Rodrigo: Tänkte precis samma sak. Hans sista silly som sportchef blev ju ett totalfiasko. Spelare som Gunderson, Thuresson och Harju lämnade. Dom backar han signade den sillyn var Eklund, Andersén, Nörstebö och Westlund. Vem var ersättaren till Gunde av dom backarna???

På forwardssidan värvade han in Blomqvist, Olden och Westerholmarna. Han lyften även upp Lindblom och Brodecki. Här kan man verkligen fråga sig vilka som var ersättarna till Thuresson och Harju. Visst var väl tanken att spelare som Lindblom, Westerholmarna och Olden skulle bli bra på sikt. Men det tar ju kanske 2-3 säsonger för sådana spelare att hålla hög SHL-nivå. Då kan man fråga sig vilka som var ersättarna på kort sikt? Det visade sig att det inte fanns något svar på den frågan, vilket också kostade oss en katastrofsäsong med dåliga publiksiffror, tränarbyte osv.

Rodrigo: Sliter själv för att komma ihåg en liknande silly under Sundlöv. Nån silly tog han in Somervuori och Kahnberg (en på marknaden lite svalare Kahnberg).

En annan gång vart det ju Brendl och Hietanen, men då hade väl sistnämnda precis kommit fram egentligen.

Mitt minne sviker här, värvade Sundlöv någonsin tre sådana klasspelare under en silly season som Bengtzén har gjort? (Gunderson, Zaborsky, Clark) Spelare såsom Gunderson och Ekholm räknas inte då dom knappast var några klassvärvningar när dom kom till Brynäs.

Nu håller jag inte med om Bengtzén i ganska mycket men man måste säga att han iallafall på pappret ersatt Scott och Rödin extremt mycket bättre än vad Sundlöv gjorde med Silfverberg och Järnkrok.

Och jag gillar redan det han gör mer överlag än det Sundlöv gjorde.

Brynäsgubbe: Jag bara älskar mästerskap i fotboll....det slår dito i hockey för det mesta.

{7225}: Synd att jag tycker att fotboll är tråkigare än ett snigel-race. 😐

Brynäsgubbe: Det får bli fotbolls EM och sedan OS....sen ut i solen lite om den nu behagar visa sig....sommaren är helt ok ibland även om hockeyn lyser med sin frånvaro, speciellt efter en silly som denna.

Väntan till försäsongen/seriestart kommer kännas så oerhört lång. Inga fler nyförvärv och GDs rapportering är rätt usel. 😞

Wesley: sjukt att canes tappar in 3 mål under samma pp där 😂

Chris11: Grymt spännande.

{7225}:
Stanley Cup Champion. SM-guld.

{7225}: Håller med dig, tror att han kommer att spela för hårt för SHL. Titta på youtube, han verkar stenhård. Lär bli avstängd ganska ofta... :/

KulaShaker: Han kan åka grillor men hur många utvisningsminuter kommer det att bli? Jag är livrädd för att han spelar för hårt/fult för SHL....

Wesley: Bra klipp där! Första på 22 matcher dock. Men jag ser vad Bulan gillar.

Wesley: Kika på Paille's acceleration på hans mål här i klippet.

Enaranger: Håller med dig, potentialen i deras trupp är intressant och tillsammans med en stabil tränare kan det lyfta. Dock behöver Rögle minst en klassback för att försvaret ska se lika intressant ut som målvakts och forwardssidan. Däremot är jag lite mer skeptisk till Malmös lagbygge. De har slängt ut huvudtränaren som var den första någonsin att få Malmös spelare att bete sig som ett lag och jobba hårt, samtidigt som truppen ser gammal och mätt ut. Jag får Modo vibbar över de hela. Leksands trupp ser nästan värre ut än KHKs förra året, och KHK har inte förbättrats tillräckligt för att undvika kval.

Mitt tips i dagsläget är Leksand sist, KHK kvalplatsen över, Malmö klarar sig precis.

Frölundas trupp har blivit totalslaktat så ska bli intressant vad de lyckas prestera den kommande säsongen. Brynäs, LHC, Växjö, Skellefteå har värvat bäst än så länge enligt mig, sen är jag en erkänt dålig tippare så de säger iofs inte speciellt mycket...

Enaranger:
Spelaromsättning?

{7780}:

Jag tror Rögle kan bli farliga den här säsongen.
De har många relativt unga spelare som kan utvecklas mera.
Slår det väl ut, då kan de bli obehagligt bra.

Kul att läsa sånt här:
"Sällan har en NHL-scout bloggen talat med låtit mer positiv till en värvning som till Brynäs nye av Kevin Clark:

- Fantastiskt bra på det han gör. Liten, men ger sig in i alla situationer. Helt orädd och kan i princip dominera runt motståndarmålet. Snabb både på korta och långa sträckor, riktigt svårfångad.

- Håller med Brynäs ledning han borde bli en favorit hos fansen. Dyr spelare dock, skulle tippa att han kostar uppemot 200 000 Euro netto/säsong."

{7800}: Gillar att dom tränar sent fredag och lördag för att simulera back-to-back. Det gäller att tänka på alla detaljer för att bli bäst 💪

{7780}:
Oftast svårt att bedöma ett lag på papperet, men din rank kan säkert stämma ganska bra. Intressant att se hur Frölunda klarar säsongenefterguldet!... Dom byter ut väldigt mycket folk, men det gör ju Brynäs också!
Tycker vår trupp ser bra ut, skall bli väldigt spännande när försäsongsmatcherna börjar!

{7800}: Bra inslag. Jag hoppas bara att våra utländska spelare kommer hit vältränade. Zaborsky, Paille, Clark...

Auchinleck: Får se vad (experterna) tippar oss denna säsongen?
Förra säsongen tippa ju alla oss på plats 10-12 och tyvärr vart det ju rätt till slut.

Svårt tippa nu innan dom andra lagen är klara, men känns som vi ska va med och tävla på riktgt om plats 3-7 typ?

Dom vi ska ha klart bakom oss är KHK, Leksand, Rögle.

Lite före Malmö och Djurgården och Örebro och HV.

Jämna med Luleå, FBK, Växjö.

Lite efter LHC, Frölunda, Skellefteå.

Är jag fel ute tror ni? Min känsla just nu.
På ett sätt är det ju skönare känna att plats 10 är bra och sen bli överraskad positivt istället.
Men vi känns bättre mycket tack vare att Scott och Rödin försvann hela våren och nu har vi många spännande nya och även några grymma som är kvar=)

Charles: yes Stefan har bara tagit in spelare kring 30-års åldern.

Charles:
Vi skall ju vinna i år och har inte tid att vänta på resultat alt "du har det här året på dig"...?

Chris11: säger inte att det behöver vara dåligt, mer att man verkligen ser att det är ett nytt Brynäs som byggts :)

Charles: oj herregud. Stefan lastar in rutin! ;)

bara en iakttagelse vi har gått från yngsta laget till fjärde äldsta :P

{6984}: Kanske det. Och du missade min...

Zappaholic: du missar min poäng helt. Men det är ok. Vi får se hur det blir framåt Augusti.
Nu finns det ju många läkare och all annan tänkbar expertis på en golfbana så det kanske är värt ett besök för en second opinion ;)

När jag hör er diskutera detta så tänker man enbart på det här:

youtu.be/o8lhNAq7AT0?t=598

{6984}: Ja jag förlitar mig hellre på medicinsk expertis. Och jag väntar hellre på ett sånt utlåtande än att ta några golfare på orden om att comeback i aug är uteslutet. Men för all del, vi är alla olika.

Nästa gång jag besöker en läkare av någon medicinsk anledning, kanske jag åker ut till den lokala golfbanan och hör mig för. De verkar veta bättre...

Zappaholic: Jag har varken sagt bu eller bä om Berras status. Jag utgår från att operationen var lyckad iom att man gav honom förlängt.
Jag blev bara nyfiken på det du skrev. Att du hellre förlitar dig på medicinsk expertis än på golfare som sett honom spela och baserat på detta är säkra på att han inte kommer spela under försäsongen.
Så jag undrade vad läkarna sagt.

{6984}: Nu får du skärpa till dig en smula...

Var någonstans har jag skrivit att läkarna redan ställt några diagnoser? Jag skrev att jag hellre förlitar mig på läkare, inte att de redan ställt diagnoser om Bertilsson

Det som är fel är att säga att comeback i augusti är uteslutet, men det tycker du tydligen är att lita på!

Vilka belägg har du för att Bertilsson inte kan göra comeback i augusti? Är det verkligen så illa att du förlitar dig på uttalanden om golfsvingen. Herrejösses...

Huge:Jag tror att golfen är en del av rehaben för att träna upp rörligheten. Jag hade ryggproblem förra sommaren och när jag frågade om golfanet så sa de att det är bra om du golfar. Såvida du tar det lugnt och lyssnar på kroppen.

Zappaholic: så här skrev du "Jag vet att diskussionen om läktarcoacher vs experter går varm härinne emellanåt, men jag tror nog vi kan enas om att läkare är bättre på att ställa medicinska diagnoser än golfspelare..."
Så vad har läkarna ställt för diagnoser? Har de ens sagt nånting? Så om några golfare (som säkert sett Berras golfswing innan och har nåt att jämföra med) anser, baserat på just golfswingen är säkra på att Berras axel inte är bra. Det säger du är fel. Så. Vilka diagnoser har du som belägg för att rata golfarna?

Peja: Låter isf som ett riskabelt upplägg, då jag som golfare vet att det kan vara svårt att hålla igen även om hjärnan säger att man borde göra det.
Det mest troliga är väl isf som darlt är inne på: Bertilssons golfspelande hämmas fullt naturligt av operationen men att golfspelandet inte utgör nån risk för att skadan ska slås upp eller att det påverkar rehaben negativt sas.

Det kan ju vara så att Bertilsson skulle kunna svinga vilt, men att han har ett rehab-schema att följa och att instruktionerna är att inte anstränga/sträcka ut axeln mer än under de övningar som han gör.

{6984}: Du försöker få det till något konstigt att jag hellre lyssnar på läkare än golfare. Väldigt märkligt...

Huge: Nä, du har inte missat något. Powerfade drar lite fel slutsatser utifrån det jag skriver vilket kan betyda två saker; antingen skriver jag otydligt, eller så läser Powerfade lite illa just idag ;-)

{6984}: Vad yrar du nu om igen?
Zappaholic har väl såvitt jag vet bara ratat några golfare som utifrån Bertilssons golfswing drar slutsatsen att han inte kommer till spel i augusti.
Och att han isf hellre förlitar sig på vad läkarna sagt eller kommer att säga.
Eller har jag missat nåt?

{6984}: De har väl inte sagt något än vad jag vet och det är ju det jag tycker vi i så fall ska vänta på istället för att förlita oss på några golfare, vilket du tycks föredra...

{6984}: "Men samtidigt så avfärdar jag inte saker och ting bara för att det är nåt jag inte vill höra."

Finns säkert några som gör det, men isf stoppar man ju huvet i sanden.
Kan dock inte se nåt fel i att som Zappaholic förmodligen gör: både avfärda några golfares amatörbedömningar utifrån Bertilssons golfswing och samtidigt helst inte vilja höra att Bertilsson ev har fortsatta problem med sin axel.
Det ena behöver ju inte utesluta det andra, eller...?

« · 1754547 · »