1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 733072 inlägg · 7961 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv:Sv: Silly season 2016-2017
HitTheLights: Nog indikerar nedan citat allt att Rodrigo anser att storlek inte är viktigt?
"Det finns fortfarande människor i NHL-organisationer som tycker att storlek är väldigt viktigt. Däremot kommer det vara försvunnet snart"

Rodrigo: Gunderson såklart!men tyngd i försvaret är ju bra med. Gunde håller ju inte direkt rent framför egen kasse. En blandning av spelartyper är det optimala och någon, eller några stora starka spelare är bra i varje lag även om det numeras ställs större krav på skridskoåkning, spelskicklighet osv.
Mattias Ekholm är en relativt stor och stark spelare som även har fina händer, skridskoåkning, skott osv. För honom är storleken absolut en tillgång och den gör att han är en bättre spelare än Gunderson enligt mig.

{7225}: vaddå pudel? Jag kan inte hitta att han slår fast att storleken inte har betydelse, bara att den är mindre viktig. Vilket ju stämmer. ( nu pratar vi hockey inget annat såklart :) )

{7225}: Jag förklarade precis vad jag menade. Och om man säger att det är bra i defensiven... Vem är egentligen bäst defensivt, Gunderson eller Urbom? Vem har störst positiv inverkan på spelet?

Jag skulle säga Gunderson, och han är rätt liten.

Men detta kan diskuteras i åratal. Vi får istället glädjas åt att vi har SHLs bästa back.

HitTheLights: Der du säger om rörlighet och fart på rören en självklarhet. Jag har bara sagt att storlek, styrka räckvidd osv är bra att ha i försvareT. Det är inte jag som missförstått här. Jag tycker inte att dåliga spelare blir bra bara för att dom är stora. Rodrigo menar att storleken inte längre (även om han gjort något av en pudel nu) är viktig och jag menar att han har fetfel.

{7225}: Ja om det är i kombination med rörlighet och lite fart på rören, det är väl alla här överens om? Känns som du missförstår med vilje ibland...

{7225}: Urbom? Seriöst... tycker du att han är bra? Vad gör han som är bra då?

Jag ser en trög back som drar på sig många utvisningar

Chris11: Men ingen kan ju påstå att Urbom va en flopp i SAIK. Obyrne floppade inte för att han var stor utan av andra anledningar. Storlek/tyngd är bra i ett försvar liksom räckvidd, så är det bara.

{7225}: ja precis, vi såg ju HVs senaste flopp. Obyrne, han var ju stor och stark, mycket bra att ha

Rodrigo: Stora starka backar är mycket bra att ha, speciellt framför egen kasse.

{7225}: Det jag menar är att det är oerhört konstigt att värva någon pga "storlek". Och jag förstår ju också att man inte kan ha ett gäng på 150cm. Där spelar storlek roll. Men inom dom "normala" ramarna spelar det mindre roll. 200cm eller 180cm? Spelar ingen roll så länge man är spelskicklig.

Rodrigo: "Visst, storlek har en viss roll. Det spelar däremot ingen roll hur stor man är om man inte kan åka skridskor eller hantera en puck."

En halv pudel där.

Skrubben: Tanken på Gunderson på point och Johnson framför mål i PP får det att vattnas i munnen.

{7225}: Visst, storlek har en viss roll. Det spelar däremot ingen roll hur stor man är om man inte kan åka skridskor eller hantera en puck. Mer sällan värvas spelare som i första hand har "storlek" som främsta egenskap.

Det känns fortfarande overkligt att vi värvat Gunderson. Jag tror inte att kommer fatta det förrän man ser första träningsmatchen. Det känns för bra för att vara sant!

Huge: SAIK släppte Urbom eftersom att Alm återvänder till SAIK och kommer att ta Urboms roll i laget. Urbom har en lön på 170 000 och de pengarn går istället till återvändaren Alm. Lite som med Salmela och Gunderson för oss, båda blir för mycket och då väljer vi Gunderson.

Rodrigo: Såklart att storlek är viktigt och det kommer det alltid att vara.

Peja: "Urbom och Varakas skulle ju inte ha några problem med att platsa i Brynäs trupp...."

Nä, speciellt Urbom hade man gärna sett i Brynäs om inte Sunken varit kvar.
En tung och ändå rörlig, stabil och defensiv back som håller rent framför kassen.
Är rätt säker på att SAIK gärna hade behållit honom, högst sannolikt att det är Urbom själv som valt att flytta "hem" till Stockholm.
När nån sitter och rubricerar en av SAIK:s bästa backar som "pissdålig", då har man minst sagt pissdålig koll.....

{7225}: Det finns fortfarande människor i NHL-organisationer som tycker att storlek är väldigt viktigt. Däremot kommer det vara försvunnet snart. Sen är det lättare att vara stor och inte så snabb på liten rink, på stor rink blir man ju mer av en rundningskon. Det är bara att se hur Douglas Murray klarade sig på stor rink...

Baronen: nej han är ju ingen höjdare... absolut ingen back som skulle ta plats i vår trupp.

Chris11: Urboms statistik har ju inte direkt blomstrat genom åren.

Peja: haha urbom???? Allvarligt? Han är ju totalt pissdålog.. Varakas kanske skulle gå före Pudas, men inte någon annan. Så jävla bra är han inte

{7800}: Skulle ju inte bli ledsen om samma externa finansiärer som fick hem Gunde hjälpte till att få kvar Salmela på ett långtidskontrakt som han ju hela tiden sagt att han vill ha. Sjukt med Gunde, Salmela, Lucas och kanske Pudas som offensiv hjälp i varsitt backpar i 5 mot 5-spel

{7225}: Ja jo i DIF kommer han säkert få ett stort förtroende.

Baronen: Nä det är ju därför han lämnar Skellefteå, i DIF kan han nog vara topp 6 bland backarna.

{7225}: Jag kikade faktiskt lite extra på hur han skötte sig under finalserien mot Frölunda. Åtminstone var inte jag imponerad.

Baronen: Nä Urbom är en riktigt bra spelare eller tror du att man kommer till NHL och landslaget bara för att man är stor?

Peja: Urbom är bara stor till växten och inte värd pengarna. SAIK släpper honom av en god anledning.. likt Broadhurst.

Jag tolkar inte Bengtzéns svar som att Salmela är aktuell för Brynäs nu, snarare än att de bara inte vet var han kommer spela nästa säsong. Sen kommer de väl alltid ha en fortsatt dialog ifall en återkomst till Brynäs skulle bli aktuell vid ett senare skede. Man kan ju inte sparka igen alla dörrar och sabba allt för en eventuell framtid. Tror och tycker folk läser lite väl mycket mellan radarna och svävar iväg. Men vad vet jag. :-)

Peja: Urbom är jämförbar med Sunken. Ett utedass som Djurgården har värvat där. Men Varakas skulle givetvis platsa.

Chris11: Urbom och Varakas skulle ju inte ha några problem med att platsa i Brynäs trupp....

TobiasR: Ja, Bengtzén svarade i ett annat inlägg att nästan hela spelarbudgeten är använd. Jag tyder det som finns definitivt inte finns pengar för en spelare som Salmela.

TobiasR: Salmela i all ära. Men det vire jävligt dumt att bränna hela lönebudgeten nu. Det KAN komma skador ubder säsongen som gör att man behöver förstärka en lagdel.

Skrubben: I chatten förut dök en fråga upp ang Salmela. Bengtzen svarade att han inte vet vad som händer med Anssi och att dom har haft en dialog hela tiden och att Anssi alltid kommer vara intressant. Är det helt hugget i sten att truppen är spikad?

Mösspojken: Det är så många SHL-lag som söker en toppback. Örebro, Rögle, Leksand, dif, HV, Frölunda och Skellefteå är dom jag kommer på just nu. Det kanske finns något lag till. Så det lär bli en helvetes budgivning kring en spelare som Salmela. Skönt att vi satt vårt lag så man slipper den hetsen 😬

Chris11: Plockar Djurgården in Salmela tro?

Chris11: Hehe, nu får vi lugna oss lite. Det är inte Leksand eller Karlskrona vi pratar om 😉

Skrubben: ingen av deras backar skulle platsa i vår trupp. Riktigt usla backar. Målvkaterna är också dåliga, Reideborn, SHLs sämsta målvakt ska fightas med 37-årige tellan. Aj aj aj...
Forwards? - Usch!

Det blir nog en säsong i botten för DIF, forwardssidan är spikad. De ska endast in med en back.

Rodrigo: Man ska heller inte glömma att Anderson spelade mestadels med Thoresen förra säsongen. Där kan man säga att han fick en hel del gratispoäng. Han fyller dessutom 34 denna säsong, så det skulle inte förvåna mig om han får en klart sämre poängproduktion kommande säsong.

Skrubben: Tre medelmåttiga kedjor utan så mycket spets, det ska vara Anderson då och möjligtvis Ikonen.

Får man inte in någon bra ersättare till Hultström på backen så ser det inte så ljust ut där heller.

Skrubben: tycker Dif ser otroligt svagt ut. En liten besvikelse faktiskt. Fan vet om de räcker till slutspel ens.

Kikade in lite på difs forum. Så här verkar fansen vilja ställa upp sitt lag:
Tambellini - Anderson - Ikonen
Possler - Ljungh - Brodin
Lundh - Johansson - Fällström
Hank - Lundin/Vejdemo - Ahlen

Varakas - NY
Urbom - Johansson
Falk - Ollas Mattsson
Press

Det här laget ska vi slå ut alla dagar i veckan i slutspel/play in

Rodrigo: Han hade jag inte velat ha. Zaborsky och Clark ser jag mycket hellre. Bättre ålder dessutom!

Jeff Tambellini klar för Djurgården. Ännu en medioker värvning av ett annat lag. Bra!

Vuollerim: Blomqvist är kung.

Brynäsgubbe:
Ny del i GDs försäsongsserie

Får passa på och ge lite positiv kritik till GD. Mycket intressant och bra, fortsätt så!

Rodrigo:
Gnugga,Gnugga,Gnugga.... Men gillar Wiken lite underhållning😀

Inkazar: Håller helt med om Granis och Johnson! Vi ses i Hudik!

{7225}: Tycker det var ganska tydligt förra säsongen att så länge det gick bra vågade våra backar stå upp på off blå, men så fort det började gå tyngre och förlusterna kom tog dom ett " säkerhetsavstånd" vilket gjorde att många gånger liknade mittzon öppet landskap, bara för motståndarna att åka igenom.

« · 1754821 · »