1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446091 inlägg · 7961 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv:Sv: Silly season 2016-2017
Anders Hansson: vad många verkar glömma är att majoriteten av Johnson's mål kom från krig framför mål. Där är han allra bäst. Många verkar tro att han är en sniper osv. Det tycker jag inte han är. Han är en krigare framför kassen och har näsa för pucken samtidigt.
Därför ska tex inte Johnson och granis spela samtidigt, iaf inte i 5v5. Tveksamt om dom ska lira pp tillsammans heller. Men där skulle granis tekningar behövas samtidigt som Johnson ska spela i pp1 utan tvekan.

{7225}: Granström, Enterfeldt, Westerholm eller Jensen.

Skrubben: En nackdel med vårt spel är ju att vi ofta spelar mot samlat försvar medans motståndarna får en enklare resa mot mål när vi tappar puck. Det är så himla tungt när vi dominerar men inte lyckas rycka ifrån målmässigt, vi får hoppas att bättre målvakt och fler målskyttar kan hjälpa oss i vinter.

Anders Hansson: Vem är då den vettiga centern kan man fråga sig?

{7225}: Zaborsky och Clark i all ära men många verkar glömma bort att vi har Johnson kvar. Han vann för sjutton skytteligan. Ska bli så himla kul att se honom med en ordentlig center och en till bra ytter. När han var som bäst förra året var han fullständigt dominant trots att han fick dra hela kedjan själv.

Tarasov: Rönnqvist är nog min favorit bland svenska experter. Även om det inte säger så mycket. Men att han från början har förståelse för sådan här statistik är ett stort plus.

Wikegård är nog den absolut sämsta, han säger i princip ingenting. Allt är bara plattityder. Tomt snack. Boork var likadan.

{2064}:
Ja, finns lite att lära av handbollen där.

Annars gillar jag att "ta avslut i ryggen på motståndaren". Skulle väl kunna liknas med eldöverfall i lumpen.

{7225}: Den är inte försumbar men ja, det jämnar ut sig. Tror dock du missade min poäng.

Rodrigo:
Här är den tabellen när Brynäs var i sin prime

Rodrigo:
Är detta för skottsektorn(slottet) el alltihop. Skottsektorn är det bästa måttet. Har för mig att Modo var sist i en sådan tabell.

Auchinleck: Glöm inte de röda avsluten!
Få målvakt i sidledsrörelse, skym sikten osv.

Rodrigo: Mycket trafik, många puckar på mål, desperata i anfallszon och andra glödheta floskler ger inte intrycket av strukturerad och metodisk offensiv. Går det så går det. Påverkar kvaliteten i målchanserna och lämnar mycket åt slumpen.

Vem skall sättas i avslutsläge, var vill vi ha avslut och hur tar vi oss dit från egen zon, om vi vinner puck i mittzon eller i anfallszon osv.
Sen tillkommer "random"... eller slumpen och det är där spelförståelse avgör.
Desto mer vi kan styra spelet desto större chans att skapa bra chanser. Att spela på motståndarnas misstag blir mer "desperat". Kanske inte värt the effort...?

Rodrigo: Fast med Rödin i laget så hade vi ju hamnat högre, det är ju ingen slump att Rödin gjorde många mål. Med fler målskyttar så hade vi hamnat högre och med bättre målvakter likaså.
Slumpen finns men i en serie på 52 matcher så är den försumbar.

Skrubben: Och ja, du har nog rätt. Däremot är skottprocent till viss del tur (är ju tex en hel del "skitmål" i hockey) så jag skulle nog säga att Brynäs helt enkelt "förtjänade" att hamna längre upp i tabellen.

Skrubben: Här är corsi%
Uppladdat:

500x0-image_5.png

{7225}: Ja just det, för hockey är det enda i världen där slump inte finns.

Rodrigo: Jag har för mig att Brynäs hade 3:e bäst corsi efter 52 omgångar. Och så hade vi sämst skottprocent av alla lag. Solklart att det var målskyttet som brast. Själva spelet var faktiskt inte så dumt, även efter att Rödin blev skadad.

Knygert: Mjo, det känns som en helt annan aspekt som är värd att analysera. Och när vi väl lyckats kämpat in ett mål så släppte vi ofta in ett ganska enkelt mål direkt efter. Den kombinationen måste vara jobbig att hantera mentalt under matchen, oavsett om det handlar om otur eller inte. Lätt att hamna i tillfälliga svackor under matcherna.

Rodrigo: Man kan också se det såhär, vinner man matcherna så behöver ingenting göras, förlorar vi matcherna så måste någonting göras.

En sak man måste göra om det går illa är först och främst att kolla vad laget har för PDO (skottprocent + räddningsprocent), det ska normalt ligga på 100. Ligger laget under 100 tyder det på otur, över på tur.

Ibland behöver man inte göra om något i laget eller göra något annat drastiskt (typ sparka tränaren) om det går dåligt. Ibland är det bara otur som gör att man förlorar matcher. Och otur och tur jämnar ut sig till slut.

Knygert: Målskyttar, vi behöver målskyttar helt enkelt. Rödin mer eller mindre avgjorde ju var och varannan match. Vi får hoppas att vi har två målskyttar nu i alla fall i Zeb och Clarke och att vi därmed kan ha 2 producerand femmor. Sen har vi ju en tvilling som kan sätte en eller annan puck också.

dAVydov:Om man med statistik kan visa att man skapat mest chanser men ändå förlorar, vad skall man då justera? Så var ju läget för Brynäs förra året. Det sa Bulan ofta efter matcherna. Spelet bör det ju inte vara nåt större fel på då. Felet är att man hade en övertro på att målen kommer bara vi skapar. Är i och för sig rätt men tydligen stämde det inte i Brynäs fall. Avsluten var mediokra. Smack i skydden. Det som behövs är spelare som instinktivt alltid siktar högt. Om buren är tom så skall ändå pucken upp i taket. Det är lösningen. Tro mig

Rodrigo: Japp, så kan det definitivt vara. Men om man ser tecken på en trend och kan backa upp det med lite statistik så borde det finnas något att jobba på där, kan man tycka. Eller så blir det att ju mer man tänker på det och lägger tonvikt i det, desto mer knyter det sig. Svårt det där, hoppas de analyserar ordentligt iaf.

dAVydov: Just sådant där kan vara totalt slumpartat med. Mycket i hockey som bara är ren slump. Nästa säsong kan det vara helt tvärtom. Sådant där går att räkna på närmare med statistik analys.

Peja:
För att vinna behöver man smarta spelare.
Som lag behöver man bestämma om klubban är ett tillhygge eller ett trollspö. Sen vill vi inte ha 20 Mads Hansen. Men som ryggrad i spelet taktiskt och mentalt.
Frölunda spelade ut motståndarna för att vinna. Att stressa ut motståndarna är en utmaning...

Auchinleck: Nuförtiden handlar ju svensk hockey mer om att åka mycket skridskor än att åka rätt. Det syns på isen... Håller helt med i det du skriver. Centrarna har en nyckelroll. Mads Hansen var en väldigt smart spelare, ett bra föredöme för unga spelare.

Wesley: Exakt. Om motståndarna hittar ett sätt att neutralisera Brynäs spel så måste man givetvis kunna göra taktiska justeringar. Det här med att ständigt dumpa pucken och sätta press brukar kunna vara knepigt mot defensiva lag som står lågt... Då blir det bara att man ger bort pucken hela tiden.

Peja:

Öka tempo. Sänka tempo. Stressa motståndaren. Styra motståndaren. Ligga på rätt sida. Vinna puck. Frysa puck.Ta in mål. Spela på resultat.
Osv osv.
För att vinna krävs speltaktisk variation. Nåt som tex SAIK har saknat i omsättningens kölvatten och som lagen de möter i final har byggt upp under fler år och sedan börjar om med medan SAIK går till final igen. Finns en lagbygges och speltaktisk ekvation att lösa ut för att vinna ofta.
Möller/Lindström innebär ökad taktisk variation för SAIK tex.
För Brynäs del blir det intressant att se om det går att utveckla variation till press och stress.
Centrarna viktiga där...

{7510}: Man kan ha sitt eget sätt att spela men ändå vara skickliga på att göra små justeringar. För det är väl ingen som tror att Frölunda spelar likadant i uddamålsunderläge med 5 minuter kvar av matchen som i uddamålsledning med 5 minuter kvar?

Man chansar mindre i överläge, mer i underläge... det gäller att behärska flera olika matchbilder. Visst vill ett lag som Brynäs helst forechecka och ligga på i offensiv zon, men man måste även ha beredskap för hur man ska göra när man själva blir satta under hård press.

Skrubben: Jo då helst vill man ju att Brynäs ska vara konsekventa och spela med plan A matcherna igenom. Men det är aldrig dumt att ha en plan B i bakfickan/rockärmen.

Peja: Är sant. Man måste kunna anpassa sig efter motståndet. Samtidigt måste man ju tro på sitt sätt att spela. Inte så lätt 😀😀😀😀

Skrubben: Jag tror att det kan vara bra att kunna spela varierat. Vinnande lag brukar både vara duktiga på att ta in underlägen och hålla ledningarna. Ofta beroende på att de klarar av att göra små men viktiga taktiska justeringar under matcherna.

Mösspojken: Han avgick efter guldet. Därför det gått som det gått. Vi behöver en SEGER i laget.
Nä skämt åsido så vet jag inte. Men nu när du säger det så kommer jag ihåg honom med. Känns som en mental coach vore riktigt bra.

dAVydov: Minns att man plockade in en mental coach under guldåret (Mattias Seger?). Någon som vet vad som hände med honom?

Wesley: Spelar man med en plan B nuförtiden? Jag har fått känslan att både Skellefteå och Frölunda spelar med en plan A, och som dom har gjort jävligt konsekvent över hela säsongen. Att börja vackla och inte tro på sin spelidé tror jag kan vara farligt. Dessa två klubbar är ju tydliga bevis för att om plan A är tillräckligt bra, så leder det riktigt långt.

{2064}: Fanns ingen plan B när motståndarna stängde till i vintras. Nu har han iofs fler verktyg i verktygslådan, frågan är om han är tillräckligt kompetent att utnyttja dem?

Nja! Det är väll inte Bulan som skrinna ut på isen och utföra taktiken.
Han har nog någon plan B att plocka fram ur backfickan.
Så det återstår att se hur pass kompetenta spelarna är att utföra den. Och som du skrev så finns det lite bättre verktyg i lådan än förra året tycker jag.

{2064}:Tycker vi skall ha en sansad syn på laget. Kan mycket väl bli kanon men det är bara att vänta och se. Om man jämför Paille, Clark, Zaborsky och Gundersson med Silfverberg, Järnkrok, Larsson och Ekholm så kan man ju konstatera att dom fyra först nämnda inte spelar i NHL. Men dom yngre kan också bidra så det blir bra. Huvudsaken är att lirarna när dom får chansen "smack upp i taket" och problemen är lösta.. Inget benskyddssmackande.

{2064}: Har en känsla av att vi tappade mycket matcher i tredje perioden/andra halvan av matchen mot slutet av säsongen. Känns även som att vi ofta släppte in mål direkt efter att vi själva gjort ett. Vad kan man göra för att åtgärda det? Mental coachning? I såna lägen vill man ju gärna se att laget steppar upp i stället.

{2064}:
Ja, vi får se om det går att ställa om när det behövs.

Auchinleck: Fanns ingen plan B när motståndarna stängde till i vintras. Nu har han iofs fler verktyg i verktygslådan, frågan är om han är tillräckligt kompetent att utnyttja dem?

{2064}:

Blir intressant att se hur Plan B (som i Bulan) ser ut när inte presspelet funkar.

{7225}: Ja, nu har BZ levererat beståndsdelarna. Nu skall vi se om Bulan får ihop det hela till en fungerande maskin.

mk: Ja, han har trots allt lotsat oss till ett guld, mycket tack vare långsiktig juniorsatsning. För BZ är det upp till bevis i år, chansen finns till en bra placering i serien både pga att motståndarlagen ser svagare ut + att han hittat en del intressanta namn. Att alla nyförvärven skall fungera och leverera är nog inte sannolikt men vi bör ta oss vidare från kvarten i år.

{7225}: Ja det får vi verkligen hoppas. Annars så sitter vi i skiten rejält😄

mk: Det återstår att se om BZs värvningar presterar lika bra.

{7225}: Absolut. Men det var inga högklassiga värvningar som nu. Där är skillnaden.
Sen hittade han många bra spelare som var lyckosamma i Brynäs.
Heder åt Sundlöv trots allt.

Skrubben: lugn du, det är Brynäs vi snackar. Rödin, Ollas, Vrana, mannberg och Westerholm var skadade samtidigt förra säsongen.

{7720}: Jag hoppas det. Men det verkar ju som att han ska träna med J20 hela året. Så då krävs det rejält med skador för att han ska få komma in bland 12 forwards. Det är trots allt väldigt sällan som 3 forwards är skadade samtidigt.

Skrubben: Men tror du inte Boqvist hoppar in om det blir mycket skador? Har han inte samma chans till spel oavsett om han har kontrakt och är 14e forward eller inte har kontrakt?

Skrubben: ja. Jag hade hällre sett boqvist än Thorell som jag inte riktigt förstår. Iof ville ju bengtzen bredda centerpositionen. Men Thorell är väl mest en winge?

« · 1754615 · »