Brynäs IF

727643 inlägg · 7961 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

« · 1740234 · » Till forumet

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Lunkan: Många kör inte klausul, vantar och ser först. Varför förhandla med SHL lag om man tror på nåt bättre?
Kommentera

ellis: "Det måste väl t o m du inse (en fåfäng förhoppning kanske...) att ju längre det dröjer innan man säkrar en spelare desto större är risken att andra hinner fånga denne?"

Självfallet.
Men du påstår ju att BZ väljer att medvetet vänta med att signa spetsspelare så att andra klubbar hinner före.
Hur vet du att han gör det?
Det är min enkla fråga som du fortfarande inte har svarat på.
Flera andra har ju redan påpekat det självklara för dig och ändå fattar du inte:
Spelarna har också en egen vilja, trot eller ej.
Därför är det inte bara BZ som bestämmer om och när en spetsspelare ska värvas, som du tycks tro.

"Det är ett dåligt uträttat jobb av Brynäs sportchef att två och en halv vecka efter avslutad säsong inte officiellt kunna presentera ett enda konkret nyförvärv än."

Så du menar alltså på fullt allvar att det är tiden och inget annat som avgör om BZ har uträttat ett bra eller dåligt jobb med den nya truppen?
Ska man skratta eller gråta åt ett sånt resonemang?
Det intressanta är väl ändå att han lyckas hitta det han vill ha, oavsett hur lång tid det tar?
Eller menar du att det finns nån sorts garanti som innebär att ju tidigare en sportchef presenterar ett nyförvärv, desto större sannolikhet är det att nyförvärvet är det bästa som går att hitta på marknaden och att det inte finns en chans att hitta nåt bättre om han ex avvaktar till alla ligor är färdigspelade och det är först då som de flesta spetsspelarna brukar bestämma sig?
Kommentera

Skrubben:

alla utlänningar i SHL med skyhög lön är nog aktuella för Qatar? Gillar de sargutdunkarmedley och spelar fult är det bara en bonus.
Kommentera

Skrubben: Hoppas BZ är med och vinner dragkampen.
Kommentera

Vilken överraskning att Luleå av alla lag hugger på Anderson...
Kommentera

Zappaholic: Spontant så känner man att Felix kanske borde lira i Löven eller nåt....eller med Modo i Allsvenskan ett tag kanske,....
Kommentera

Bifbiffen: Killen är nitton år. Hans potential vet vi inte i nuläget så mycket om. Medelmåttig just nu, men hans utveckling fortsätter med största säkerhet på ett positivt sätt.

Kanske skulle Starky ha stått många fler matcher än han gjorde, tufft att lägga det ansvaret Felix fick på hans axlar...
Kommentera

Bifbiffen:
Felix är 19 år, kanske Pecka vill satsa några år till på honom. Men om vi har tålamod o väntar så klarnar det nog!
Kommentera

Johan Norrström: Många bra spelare väntar givetvis och ser om det kanske dyker upp nåt från KHL eller NHL innan de börjar blicka mot SHL, så äre bara.
Kommentera

ellis:

Är det inte mer vanligt att spelare som är riktigt attraktiva på marknaden vill ha längre betänketid innan de bestämmer sig? Framför allt nu när KHLs attraktionskraft ökat. Min erfarenhet är att SHL-lagens trupper inte brukar vara kompletta förrän framåt sensommaren. Ja och att de riktigt bra spelarna brukar bestämma sig sent. Några exempel på det är ju Salmela, Scott och Sweatt om vi talar sena Brynäsvärvningar. Något annat som också är värt att betänka är att väldigt många av de bästa spelarna fortfarande spelar. Deras säsong är inte över ännu och de har annat att tänka på än vart de ska spela nästa säsong. Är det här saker du tagit hänsyn till då kritiserar Bengtzen för att inte agera tillräckligt snabbt?
Kommentera

SnowKing: Tycker inte Felix förtjänar att satsas på. Högst medelmåttig och för stor risk att ha honom som 1a. Rautio känns inte det som en bra backup. Sämre alternativ en Starkbaum.

Jocke Eriksson med en Felix som kunnat avlasta vore att föredra.
Kommentera

Brynäslegenden: Den långsiktiga framgången har ju Brynäs försökt bygga länge nu. Vad har resultatet blivit? Ett guld och som bäst ut i kvartsfinal de senaste 16 åren ungefär. Kanske inte det resultat ett lag som Brynäs har velat uppnå...

Så någonting med den här långsiktiga satsningen på unga förmågor har slagit fel. Slagit fel på så vis att vi inte nått större framgångar. Däremot har vi ju fostrat väldigt många talanger som blommat ut i seniorålder. Det har gynnat spelarna som individer men inte Brynäs som lag om du förstår mitt tänk.

Svår balansgång det här...

Nu verkar det som om Bz vill vrida om laget till att förmodligen ha ett färre antal juniorer i truppen än tidigare för att om möjligt nå större framgångar framöver.

Som jag skrev tidigare. Fans klagar när vi har för många juniorer i truppen, och samma fans klagar när vi släpper iväg talangerna.
Kommentera

Huge: BZ kanske har valt strategin att låta ligorna spelas klart innan han tar in sin spets. För det kan vara där de spelar.
Kommentera

ellis: Det kanske kan vara så att vissa spetsspelare är klara redan men spelar i lag som spelar slutspel i olika ligor och därför väntar man med att gå ut med sina värvningar.

Har du övervägt den möjligheten överhuvudtaget?

Sen kan du skippa snacket om bundsförvanter, var och en skriver och står för sina egna åsikter. Jag har själv buntat ihop fans här som gnällspikar men jag har slutat med det, var och en står för vad man själv skriver så några bundsförvanter åt de olika hållen existerar icke.
Kommentera

Peja: Håller med, jag vet hur mycket talang den killen har men tyvärr har det inte lossnat riktigt i år. Det kan också vara så att Bulan/BZ hockey inte riktigt passar honom.
Finns en risk att det blir ett nytt "Martin Johansson-fall" om du förstår vad jag menar.
Det jag kan tycka är trist med Nörstebö och Brodecki är att vi inte behåller egenutvecklade talanger med hjärta för klubben om vi kan. Bägge är nöjda med att spela i en 3-4e femma.
De står inte i vägen för juniorer som kommer underifrån och om vi skall ersätta dem med likartade spelare utfrån känns det...nja... inte helt genomtänkt kanske.
Kommentera

ellis: "Vi tycker olika, jag respekterar motsatt hållning till hur jag ser värvningsförfarandet."

Jag respekterar din hållning fullt ut.
Men du måste väl ändå kunna prestera en förklaring till varför du vet eller tror att BZ väntar med att signa spetsspelarna så att andra klubbar kanske hinner före?
Kommentera

ellis: De bästa spelarna tackar ja till första bästa klubbutan att överväga flera alternativ som dyker upp senare. Med den vetskapen borde BZ kunna ställa årets starkaste trupp på banan (efter Malmö och Rögle som blev klara för sillyn först).
Kommentera

SnowKing: Det känns spontant som att Felix har en hel del att förbättra innan han känns given som en stabil förstemålvakt. Men Alcen och Co kanske såg något i slutet av säsongen som läktarcoacherna missade?
Kommentera

Bifbiffen: Man kanske helt enkelt ville ha någon som kan dela sysslan med Felix och därför inte tar upp för mycket av lönebudgeten. Jocke Ericsson är nog för dyr för att bara spela 25-30 matcher. Jag hade också gärna sett Jocke i Brynäs, men i det fallet är det mer tycke och smak och jag kan köpa tanken med Rautio.
Kommentera

Huge: "En simpel basfråga: hur vet du att BZ avsiktligt väntar med att signa spetsspelare så att andra klubbar hinner före?"

Det måste väl t o m du inse (en fåfäng förhoppning kanske...) att ju längre det dröjer innan man säkrar en spelare desto större är risken att andra hinner fånga denne?
Jag är inställd på att du (och vissa av dina få men ändå "bundsförvanter" här på HS) kommer att dissa följande åsikt till leda nu, men jag viker inte en tum på den. Det är ett dåligt uträttat jobb av Brynäs sportchef att två och en halv vecka efter avslutad säsong inte officiellt kunna presentera ett enda konkret nyförvärv än. I alla fall mot bakgrunden av att sju-åtta spelare är definitivt klara att lämna föreningen.
Kommentera

Bifbiffen:
OM... det blir Rautio... vilket vi väl inte säkert vet ännu? Så är det väl troligast att man vill satsa på Felix o Rautio ses som en billigare "andremålvakt" än Jocke?

Jag är tämligen säker på att pengakistan BZ har till förfogande har vissa begränsningar... han måste värva några billigare spelare för att ha råd med några spetsspelare! Självklart som jag ser det!
Kommentera

Huss: Jo jag gillar också Brodecki men har aldrig sett en förstaårssenior blivit så sågad av de egna fansen. Tycker det är konstigt att folk som hade för vana att såga honom dagligen nu är missnöjda med att han inte blir kvar..... Känn dig inte träffad!
Kommentera

Peja: Lite tråkigt tycker jag. Brodecki har sjukt fin teknik och väldigt mycket hockey i sig. Men om man ser till hans eget bästa kan nog ett miljöombyte göra susen.
Synd bara att det inte blir Brynäs som drar nytta utav det.
Kommentera

Varför skulle Brodecki vilja vara kvar i Brynäs? Han blev fullständigt sågad dagligen av många "fans". Kan inte ha varit helt enkelt för en 20-årig grabb att hantera. Välj mellan den situationen eller en SHL-klubb som uppskattar honom och dessutom höjer lönen. Enkelt val om man kollar på saken nyktert.
Kommentera

Huge: Förmodligen så värvar inte BZ spets utan han kör på skridskosnabba hårt arbetande boforsare rakt igenom.
Kommentera

ellis: "Jag ser det lite spegelvänt från dig. Varför vänta med att signa spetsspelarna så att andra klubbar kanske hinner före?"

En simpel basfråga: hur vet du att BZ avsiktligt väntar med att signa spetsspelare så att andra klubbar hinner före?
Kommentera

Att Brynäs hört sig för med Jocke E är det inga tvivel om. Däremot så tycker jag att man skulle möta hans löneanspråk. Rautio känns riktigt ruttet om jag ska vara ärlig.
Kommentera

Lindström: Mannberg är som du säger inget speciellt. Men han är rivig i sin spelstil och får med sig utvisningar på det sättet. Ingen aning om vad han kostar men tror inte han är överdrivet dyr.
Kommentera

Brynäslegenden: Ja hurfan Mannberg med sina 24967209670 hjärnskakningar kunde få förlängt luktar illa (Boork lex LE Spets...)
Tränarens gulli gull..

Mannberg besitter väl NOLL spets kompetens och kan enkelt ersättas med valfri rivig från J20 för noll och inget.

Alcén vill då jag se i en 4é lina, lagom oborstad och kostar förmodligen inte så blodigt heller.

Så drömmen är riv kontrakten med Sunken & Mannberg och kör hemvävt där det går!
Kommentera

Pettisbif: Men Lööke var ju utlånad och jag tror inte att det hade varit bra för någon part om man hattat fram och tillbaka med honom mellan Almtuna och Brynäs.
Olden höll väl inte måttet enligt Bulan därav frysboxen. Och Brodecki har kvaliteter och man gjorde ett försök att sprla honom i hopp pm att det skulle lossna.

Att sitta med facit i hand är lätt....
Kommentera

mk: Det kan vara så enkelt att Jocke fick ett bud av modo och hörde av sig till brynäs och hörde om de ville matcha det.
Kommentera

mk: Jocke E kan möjligtvis då bli tillgänglig på marknaden igen ikväll.
Kommentera

Mittzon: Precis.
Jag är säker på att man kommer att ta vara på talanger som är bra. Men det finns inget "tvång" att spela juniorer nu.
Sen så har man gettt många förtroende förr, som inte har utvecklats på sätt som man velat.
Då har man tagit plats för en annan spelare utifrån som hade kunnat utveckla det totala spelet.
Men det är en svår balans och veta när man ska släppa.
Och ingen kan väl säga att både Lööke och Brodecki inte har fått chansen.

Sen så jobbar jag just nu med en som har spelat i Brynäs tidigare. Han känner Bäckis mycket väl.
Han hävdar att Jocke Ericsson fanns med men han blev för dyr.
Utan att veta något egentligen, så var det nog JE som var för snabb att säga ja till Modo. OM han nu ville hem till Brynäs.
Kommentera

Brynäslegenden: Jag har läst åtskilliga inlägg här som har beklagat sej över hur "kompisgänget på Sätraåsen" gett varann fördelar. Från obskyra tjänster i föreningen till söner till gamla spelare som fått speltid pga av släktskap. Är det inte bra att vi nu kommer från det? Eller menar du att man haft tokfel?
Kommentera

Powerfade: Ja det hade gynnat Brynäs att spelat Olden eller Lööke mera än Brodecki just året som var. Meeeeen! Han har en extrem talang. Därför tycker jag det är sjukt konstigt att man förlänger med "Hjärnskaknings Mannberg" istället för att behålla Adam. Man hade ju tex kunnat låna ut han denna säsong som var. Det hade gynnat hans spel.
Kommentera

Brynäsgubbe: Har inte sett något från någon av dem alls under säsongen men om man EP scoutar så verkar han ju Erik vassare ja!
Kommentera

Tigerhjärta: Erik låter ju som de bättre av de två...
Kommentera

Wesley: Var i mitt inlägg uttrycker jag mig villig att värva hem de 3 och samtidigt ge 3 juniorer chansen?

I första hand vill jag ha ett så slagkraftigt lag som möjligt. Och i det laget hade jag gärna sett Jocke Rohdin och Ludde Rensfeldt istället för Thorell och Smootherman. Jag hade även gärna sett att man behöll Nörstebö och gav Lööke chansen istället för att värva mellanmjölk spelare som BZ o Bulan känner (läs: Mannberg t.ex. Brodecki hade en mellansäsong men de finns otroligt mycket ishockey i honom.

Mitt inlägg handlade även om långsiktig framgång som jag anser är väldigt mycket större att uppnå om man försöker bygga en stomme kring spelare från bygden spetsat med spetsspelare. Sen är de klart att alla kedjorna utan första inte behöver beså av Brynäsare i grunden men jag tycker man ska sträva åt att bygga ett lag med Brynäsanknytning vilket förutom de fördelarna jag redan nämnt även drar folk. Vem tror du en Gävlebo helst ser spela, Gävlesonen Jens Lööke eller Färjestad supportern tillika en av våra största rivaler Gustaf Thorell glida runt på isen i GA.
Kommentera

Brynäslegenden: Der är väll inge konstigt alls att tränare och sportchefer går efter spelare som dom har en historik med. Om dom är tillräckligt bra. Det sker inom alla sporter.
Skulle du sitta nöjd om nu det värvades typ 3 föredetta Brynäs juniorer av dom du nämner och plockades upp 3 nuvarande juniorer?
Det skulle vara kul om det skulle bli ett slag kraftigt lag då. Men nej det blir det inte Med Wännström och co.
Kommentera

Wesley: Ove Molin, Fredrik Modin och Christer Olsson också :)
Kommentera

Scerban: Niklas Wallin, Roger Kyrö och Tommy Westlund. Alla från division 1.
Kommentera

Lööke,Brodecki,Nörstebö,Deutsch ut. Broadhurst,Thorell,Porseland,Mannberg in.
4 med stort hjärta som fostrats hos oss mot 4 utifrån där BZ och Bulan har en historik med 2 av dem.

Hur gör man med urbrynäsaren Johan Alcen?
Båda brynäsarna Jocke Ericsson och Anders Limpan Lindbäck sägs vara lediga på marknaden men här går man för David Rautio som Bulan har en historik med.
Brynäs bör även kunna ha chansen att knyta till sig: Jocke Rohdin,Ludde Rensfeldt,Sebastian Wännström men istället satsar man på spelare som kommer utifrån.

Ska vi nu se spelare som växt upp i arenan lyckas i en annan SHL klubb?
Istället för att ta hand om våra spelare som har stora roller i olika SHL klubbar värvar vi spelare som BZ och Bulan känner?

Vad händer när de om 2 år får ett erbjudande där lönekuvertet är större än vad vi kan betala?

Säga vad man vill om Sundlöv men han jobbade hårt med Brynäsandan och även tyngden av kontinuitet.

Min känsla är att denna vackra klubb som så fint återhämtat sig efter en tung start på 2000-talet där kvalet 08 blev vändningen återigen är på väg neråt.
Undrar vem som kommer in härnäst? Bengtzens systers pojkvän i division 2 som är en "boforsare"
Hur många egna produkter har vi 2018, 3?
Kommentera

Chris11: Håller med. Jag tycker att vi som fans borde jubla när vi värvar från Hockeyallsvenskan sett till vilken utdelningen vi fått därifrån. Om jag räknar rätt har vi från HA sedan 2010 tagit upp Mattias Ekholm, Ryan Gunderson, Jesper Ollas, Martin Johansson, Bröderna Westerholm plus Zanetti, Pudas och Alcén som kom nu senast. Jag tror det är alla (räknar inte med en sådan som Victor Rollin Karlsson som kom in sent och gjorde ett fåtal matcher). Hursomhelst är det ett sjukt bra facit och vida överlägset de värvningar vi gjort från exempelvis KHL eller SHL-konkurrenter. Det är inte som att en spelare inte kan bli "spets" bara för att den kommer från divisionen under.
Kommentera

ellis:

Ja varför vänta kan man fråga sig? För att spelaren av olika anledningar kanske inte bestämt sig? Vad ska Bengtzen göra i det fallet tycker du när Thorells agent är på andra sidan luren? Be Thorell att vänta några veckor?
Kommentera

ellis: Nej, jag tror inte att Bengtzén självmant avvaktar att värva en spetsspelare han verkligen vill ha. Om han avvaktar finns det givetvis en anledning till det. T.ex. att han väntar på svar från en annan spelare som han hellre vill ha.

Men du håller uppenbarligen inte med om detta självklara resonemang, så då stänger vi diskussionen här.
Kommentera

Skrubben: Du ser det så. Jag ser det lite spegelvänt från dig. Varför vänta med att signa spetsspelarna så att andra klubbar kanske hinner före?
Vi tycker olika, jag respekterar motsatt hållning till hur jag ser värvningsförfarandet. Hoppas ni kan försöka göra det i gengäld.
Kommentera

Johan Norrström: Håller med. Rent historiskt sett (för alla SHL-lag) blir i princip alla spetsvärvningar klara sent under silly season. Det är ju också rimligt eftersom dessa spelare ofta har fler alternativ än breddspelarna.

Om Brynäs vill värva Thorell från Karlskoga, varför skulle man då vänta med att göra klart med honom? Då finns ju risken att något annat SHL-lag nyper honom istället. Sedan har ju han en helt annan lön än spelarna för förstakedjan, så värvningarna har ingenting med varandra att göra ändå. Det skulle vara kul att höra hur Ellis tänkte här egentligen...
Kommentera

ellis: För mig får han gärna värva allt ifrån allsvenskan, om utfallet blir bra skiter jag vart spelarna kommer ifrån.
Men det som oroar mig är vi börjar få svängdörrar i truppen. Kontinuiteten är som bortblåst och vi har en sportchef som uppenbart inte ser något värde i spelare som klubben själv fostrat. Vi behöver ta in forwards som ska leda och och producera poäng, spelare som kan stanna längre än en säsong. Jag kan inte komma ihåg när vi senast behövde värva så viktiga spelare senast. När vi tidigare tappat spelare har vi haft många spelare som lappat över, i år får vi allt för många luckor att täppa till. Och tänker vi ett steg längre så sitter Westerholmarna på ett ettårs kontrakt och kan mycket väl försvinna efter nästa säsong. Jag skrev det i något inlägg tidigare, men iom att man redan innan säsong visste att risken var stor att Scott skulle försvinna så hade man behövt lägga mer krut på att andre centern verkligen blev rätt. Vrana blev pannkaka. Hade man fått in en splare som kunde göra en bra första säsong för att sen växa in som förstecenter likt Scott gjorde hade vi haft en bättre grund att stå på. Nu är det lätt att vara efterklok, men Vrana var ingei givet kort, det fanns frågetecken över hans status redan innan säsongen.
Kommentera

« · 1740234 · »