Brynäs IF

728083 inlägg · 7962 ämnen

Sveriges rikaste klubbar

« · 551169 Till forumet

Sveriges rikaste klubbar
Expressen listar Sveriges rikaste klubbar och Brynäs IF hamnar på 36:e plats, hack i häl på Stattena damfotboll :-)

1) Färjestad (hockey) 68,0
2) Frölunda (hockey) 40,0
3) Leksands IF (hockey) 35,0
4) Malmö FF (fotboll) 30,3
5) Halmstads BK (fotboll) 14,4
------------------------------------------
33) Assyriska föreningen (fotboll) 0,7
Mjällby AIF (fotboll) .0,7
Stattena IF (damfotboll) 0,7
36) Brynäs IF (hockey) 0,6
37) Själevads IK (damfotboll) 0,5
38) Ljungskile SK (fotboll) 0,4
Västerås SK (fotboll) 0,4
40) Gais (fotboll) 0,3
Trelleborgs FF (fotboll) 0,3
Hammarby IF DFF (damfotboll) 0,3
Mallbackens IF (damfotboll) .0,3

www.expressen.se/index.jsp?a=298496
Kommentera

Sv: Sveriges rikaste klubbar
Makkan: Det känns ju tillfredställande. Jag trodde att damfotbollen inte hade så mycket pengar att röra sig med. De har ju inte så stora publikintäkter i alla fall. Ändå befinner vi oss just mellan två damlag i fotboll.
Till alla som hyllar sittande styrelse för att de har lyft klubben från ett underskott till ett plus, vill jag bara påminna om att det finns människor kvar i dagens styrelse som var med och körde ner föreningen till underskottet också. Bara en liten påminnelse!
Och till dig som inte tror att det kan komma upp nya namn på årsmötet till seriös diskusion säger jag; Har du aldrig varit på ett årsmöte för Brynäs if? Där kommer det alltid upp mycket diskusioner och en hel del seriösa också. Det är så många människor med bra, dåliga (smaksak) åsikter som aldrig hörs tex. här på hockeysnack men som brinner för sin förening och framför allt Brynäs väl, som kommer att komma med sina namn och åsikter ska du se. Förra året dök det upp namn, och det skapade tom. en omröstning bland medlemarna. Namn helt framtagna utan presentation, men som ändå lyckades få en hel del röster. Också detta bara ett påpekande om att allt kan ske på ett årsmöte oavsett det är Brynäs IF eller kumla knyppelsällskap.
Kommentera

Anneli: Men hallå! Vad håller ni på med här inne egentligen. Jämför Brynäs IF´s ekonomi med damallsvenska klubbar som Stattena å Själevad, å verkar tycka att eftersom vi har samma summa i överskott har vi likvärdig ekonomi.....

Man måste väl ändå titta lite på omsättningen?

BIF hade omsättning på 57 miljoner förra säsongen har jag för mig. Tror ni Själevad kommer upp i det?

- Nja inte ens en tiondel av den summan skulle jag tro! Bara för att vårat eget kapital är likvärdigt innebär det ju inte att vi har likvärdiga ekonomiska förutsättningar. Sluta upp med dom jämförelserna för de säger inte ett dugg!
Kommentera

bradberry: Tack! Trodde jag var ensam härinne.
Kommentera

Anneli: "...det finns människor kvar i dagens styrelse som var med och körde ner föreningen till underskottet också."

Om du har namnen på dom som sitter i styrelsen idag och har orsakat Brynäs taskiga ekonomi vill jag veta vilka det är.

"Namn helt framtagna utan presentation, men som ändå lyckades få en hel del röster."

Är det positivt? Ska jag rösta fram någon som som ska ha inflytande på Brynäs utveckling vill jag veta vem det är. Och då menar jag inte bara namnet. För mej räcker det inte att han/hon brinner för föreningen. Det gör vi alla.

"Också detta bara ett påpekande om att allt kan ske på ett årsmöte..."

Du har i alla fall lyckats skrämma upp mej.
Kommentera

bradberry:

Jämförelsen var ett var ett litet skämt från min sida.
Vi har ju trots allt vänt ekonomin från ett STORT MINUS till ett litet pluss på några år. Men skulle vi ligga kvar på den här siffran om 10 år så spelar vi inte i elitserien längre. Då kanske Stattena har tagit över våran eliserieplats :-)
Kommentera

Lilljanne: Det är väl aldrig en ensam person som drar ned ekonomin i en förening, i Brynäs fall var det väl en kombination av framgångens sötma från-99 och tanken på att Brynäs är en av Sveriges mest älskade föreningar och att det inte kunde gå dåligt. Lite negativt tänkt kanske, jag vet inte.
Vad jag ville ha fram av nästa uttalande var INTE att man ska rösta på namn som är tagna ur luften. Men det kan hända, som förra året. En del på årsmötet var inte nöjda med valberedningens förslag till att förlänga mandatperioden för R.Henning (som har suttit i styrelsen väldigt länge)och Hult. Då togs dessa namn fram av en medlem. Det gick till omröstning och ett av dessa namn fick ca. 37 (jag är inte 100 % säker på rösttalet) röster av ca. 80 röstberättigade, trots att hon inte ens var där och ingen visste vem det var. Jag ville bara påpeka att allt kan hända.
Och du var inte rädd!
Jag tycker för övrigt att det ser jättebra ut inför årsmötet och de nya namnen får mig att bli mer positiv än på länge. Tydligen så har det lyssnats på medlemar och andra människor runt omkring till detta val.
Kommentera

Anneli:
Du glömmer att ekonomin har varit "ner och vänt" även tidigare i Brynäs historia.

Ang. "kupper" under årsmötet...
Clownen från högskolan (?) som protesterade mot valberedningens förslag i fjol och som till sist då också var tvungen att klämma fram några andra namn än de han inte gillade, föreslog då sig själv och nån som inte ens var närvarande (och som förmodligen inte ens var medveten om sin kandidatur).
Vet inte om det mest sorgliga är clownens agerande eller det faktum att några faktiskt röstade på dessa "kandidater"...
Har valberedningen gjort sin hemläxa så bör vi förhoppningsvis slippa liknande pinsamheter i år.
Kommentera

gojoh: Det lustiga är att den person som högskolelektorn föreslog 2004 finns med i valberedningens förslag 2005. Ha-ha.
Kommentera

« · 551169