1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446515 inlägg · 7962 ämnen

Timrå - Brynäs

Sv: Timrå - Brynäs
brynasaren: Kanhända att jag är trög (det är i betraktarens ögon), men det är så jag skulle vilja att laget sett ut om förutsättningarna hade varit lite annorlunda.

Den 21:a januari skrev jag till JanT: "Tror du Borken kommer vara kvar efter den här säsongen?". Alla svar som följde tydde på ett självklart "JA" från alla brynässupportrar, idag vet vi att saken inte är så självklar... *ähum, Boork är ogillad hos de flesta spelare/ledare, host* Ursäkta, en kråka i halsen...

Jag tycker f.ö att BIF är ett osannolikt lag, varit med i högsta serien sedan 1961 (44 år i rad, rekord i Sverige), har vunnit näst mest sm-guld i ishockey i sverige och går mot en spännande framtid! Till skillnad från andra liknande lag man kan nämna; Djurgårdens IF som är på dekis just nu och måste vänta på att antingen AIK tar sig tillbaka eller att fotbollssektionen går på dekis. Leksands IF är i år, som de senaste åren, på rejäl dekis och varvar allsvenskt spel med bottenskikt i elitserien. Ganska långt ifrån Bergqvists mål för fem år sedan (vara ett svenskt topplag som slåss om ES-guld om tre år och vinner guld inom senast fem).

Brynäs IF är ganska osannolikt...

88Lindkvist: För att dom är alldeles för långsamma och tappar i positionspelet i parti och minut!!

brynasaren: jo så kan de ju också vara..

Liten fråga till 70 Rodrigues, varför tar du inte å skriver
Kuparinen, Öhrstedt som backpar istället för extraspelare? jag tycker dom ska få spela hela matchen.

88Lindkvist: Hehe, han kanske "ville" att laget såg ut så där? Annars så är han lite trög.

brynasaren: Oj såg inte han... men va gör dom där? hallå! lite seg eller? dom har vart borta en längre tid! fast de klart, whalberg brukar man ju se i gavlerinken på matcherna lika så lind.

Ambroo: "Du, jag kom och tänka på en sak... Du är inte dum, du har bara otur när du tänker..."

Ja, det var verkligen otur för dig att jag tänkte till i detta fall.
För det kan man ju inte beskylla dig för att ha gjort iaf....

88Lindkvist:Och Wahlberg?

micke: vad gör Miettinen och Rosa där?

micke: Ursäkta ni kanske har skrivigt tidigare? men undrar om honken ska lira imorgon? såg att marcus hade ont i ryggen! men honken har ju vilat å så farligt äre väll inte eller? :S

70 Rodrigues: Så här skulle jag vilja att laget såg ut:
Holmqvist

Sjödin-Casselståhl Rosa-Bäckström-Widing

Ragnarsson-Sundqvist Felsner-Miettinen-Månsson

Lavins-Johansson Molin-Wahlberg-Hermansson

Andersson-Kuparinen Dackell-Almtorp-Spets

70 Rodrigues: Med tanken på dagsformen så ser det riktigt bra ut,för en gångs skull så har du lyckats,Lill-Leffe.... 

Bissett19: Då vill jag se laget så här:

Målvakter: Holmqvist(Korhonen)

1:a Sjödin-Casselståhl Molin-Bäckström-Widing

2:a Andersson-Sundqvist Felsner-Danielsson-Månsson

3:e Lavins-Johansson Malmström-Almtorp-Hermansson

4:e ytterforwardspar: Dackell och Spets

Extra: Kuparinen, Öhrstedt, Gellerstedt

70 Rodrigues: Ja det var det här med meningsbyggnad.. ;)

Bissett19: Markus Korhonen hade ont i ryggen i slutet av senaste matchen så hur vi gör med målvakt väntar vi också med. Eventuellt kommer Jonas Almtorp att få dubblera men inga detaljer är klara är som sagt.

Så Almtorp kanske ska stå :-)

70 Rodrigues:

INFÖR BRYNÄS-MODO

Inga träd växer som bekant till himlen. Frågan är om Timrå har koll på att man måste lämna in en anmälan till Skogsstyrelsen före avverkning. Hur som helst så fällde man Brynäs mer eller mindre som en fura efter en stabilt avverkad match. Tack och lov finns det ingen tid för läpphäng, däremot finns det stor chans till revansch när skogsbolaget, ursäkta, hockeylaget MoDo kommer på besök till Gavlerinken.

LEIF BOORK OM...

Att senaste matchen var en reaktion

Jag tycker inte att det var en reaktion. När man spelar så här tätt med matcher är det väldigt små marginaler och ofta är det dagsformen som avgör. För oss blev matchutvecklingen inte den önskade med många utvisningar och när dom gör sitt 2-1 mål väger matchen över i deras favör och vi har inte kraft och energi att vända tillbaka. Vi gör trots allt inte en helt nattsvart insats. Vi dödar väldigt många av deras utvisningar och gör mål i powerplay igen så vi har fundamentet även om inte helheten va bra igår.

Hur man scoutar motståndarna

Det första vi gör är att värdera våra egna spelare vilket vi gör runt träningar och genom föregående match. Utan att lägga för mycket fokus på motståndarna så pratar vi om deras spetskompetenser. Spelare på den här nivån ska kunna ta till sig information utan att bli låsta av den. Vi visste ju att Pavel Rosa och Marko Jantunen var hämtade för att producera så dom pratade vi om och studerade på video senast. Kent Manderville är också en mycket bra spelare vars spelvanor vi studerat. Sen tittar vi alltid på motståndarnas powerplay, spelvägar i fem mot fem och hur dom ställer upp kring tekningar. Det gäller liksom att värdera motståndarnas dagsform och hur strukturen på deras lag ser ut. Sist var t e x Timrås två bästa backar skadade vilket gjorde att vi bestämde oss för att sätta hårt tryck på just den lagdelen. Luleå som vi mötte matchen innan hade gjort en hel del mål så därför valde vi där att vara lite mer försiktiga. Olof Östblom tar ut videomaterial dagen innan som vi går igenom och Tomas Thelin sköter all statistik. Sen är det min uppgift att välja strategi och presentera en gameplan för killarna.

Varför Brynäs släpper in många mål i powerplay

Att spela i powerplay är ett visst risktagande och man spelar oftast lite snålare eftersom man har ett överläge och ofta möter motståndarnas bästa försvarare. Vi har ändå producerat en hel del mål i numerärt överläge och tar du inga risker alls kan du inte heller göra mål i den spelformen. Men jag ser inget problem i att vi släppt in åtta mål i numerärt överläge för om jag inte har fel har dom kommit klumpvis så att säga. Det är ingenting som är signifikativt i alla fall.

MoDo

Det är ett tekniskt och skridskostarkt lag med bra kontringsspel. MoDo har bra målvakter och ett lag vi brukar ha jämna matcher med.

Sina förväntningar på matchen

Självklart är det en viktig match för oss om kampen kring strecket. Det ska bli kul att se vad vi duger till nu när det verkligen gäller. Det känns spännande helt enkelt. Jag tror det blir en mer öppen match än sist med mycket ge och ta. Vi måste liksom visa egen kraft i spelet med tanke på att vi har hemmaplan och det här är en match vi helst ska ta två poäng i.

Vad publiken bör notera

Fortsätt följa dom nya unga killarna som t e x, Daniel Widing, Daniel Hermansson och Jörgen Sundqvist. Spelare med mycket individuella kvalliter som bara blir bättre och bättre. Jag tycker Sundqvist fick oförtjänt mycket skit i media senast. Kom ihåg att det är en ung kille som gör sin första elitseriesäsong men trots det tar han ett stort ansvar och är nyttig för Brynäs. Så ha gärna ett extra öga på honom.

Laget

Laget blir i stort sett det samma som mot Timrå sist. Det som är klart är att Brian Felsner kommer att spela på en kant. Markus Korhonen hade ont i ryggen i slutet av senaste matchen så hur vi gör med målvakt väntar vi också med. Eventuellt kommer Jonas Almtorp att få dubblera men inga detaljer är klara är som sagt.

Tänk på att

• Brynäs har mött MoDo fyra gånger i år och vunnit två, förlorat en och spelat en oavgjord.
  • MoDo leder fair play ligan med Brynäs som tvåa.
  • Nicklas Bäckström leder juniorernas poängliga på 20 poäng (9+11)
  • Brynäs är bäst i serien på att döda utvisningar medan MODO är sämst på att ta vara på numerära överlägen.
  • Gavlerinken förväntas bli utsåld så kom i tid.
  • Andreas Salomonsson är MoDo´s bästa poängplockare med 29 poänd (11+18)
  • Miloslav Horava är MoDo´s bästa målskytt med 16 fullträffar.
  • MoDo´s senaste nyförvärv Tony Tuzzolino förmodligen har elitseriens coolaste namn.
  • Du kan läsa mer om motståndarna på http://www.modohockey.se/
  • Om du inte har biljett kan du följa matchen via säsongskortet, eller på webben:

70 Rodrigues: Bäckis gjorde ändå en bra  igår,iaf första halvan,han,Sjödda o Molin var godkända......men våra backar var rent tragiska igår......bättring måste till imorrn,annars äter MoDo upp oss!!

Bissett19: "Bäckis" var inte jättenöjd :-) – Svårt att vara nöjd med sitt eget spel när laget förlorar. Jag tycker att vi slarvar för mycket.

NÄHÄ!!!!

Ambroo: *ASG*

Huge: Du, jag kom och tänka på en sak... Du är inte dum, du har bara otur när du tänker...

kentalalarsson: Helt rätt. Har sett ett otal Brynäsmatcher. Många i Gavlerinken men de flesta på annat håll. Har följt laget och sett utvecklingen. Kan bara säga att "Hoppas att den negativa trenden nu har vänt". För det har under många år varit en nedåtgående trend.
Resultatmässigt kan man jämföra sig med Frölunda, HV71, Djurgården, Modo och Färjestad. Men när det gäller organisation o framförallt ekonomi så har man agerat strykpojke. Hoppas på en ändring som sagt.

65selander:
Ge han ett medlemskort:-)
Till o med Boorken fick fina vitsord...satt jämte en äldre herre på bussen hem, som lovordade honom. Till slut var det dock bara ett j...a tjöt om Strimmas uppåkning genom hela landslagsfemman:-)

kentalalarsson: Eftersom jag har träffat honon under Mästarcupen så kan jag intyga att han har ett gott hjärta till Brynäs trots att det har färgats fel dom sista årena ;-)

Rätt kul att läsa i TIK boken också. Det är några som ändå berömmer Brynäs för det dom har gjort samt gjorde igår.

El Aka Ali:
Du är den förste supportern för ett motståndarlag som ställer förhoppningar på en person som är tillsatt som marknadschef i vår egen klubb.
Kan jag se ett Brynäs hjärta inom dig:-)

kentalalarsson: Beror med all säkerhet på att Brynäs boxplay var klassen bättre än det powerplay Timrå kunde åstadkomma. Sedan kanske i slutändan vi kan enas om att motståndaren inte alla gånger tillåter kombatanten att tokdominera. Slutsats: Brynäs har ett mycket bra färsvarsspel men brast aningen i viljan att vinna. Man gjorde för många misstag i framför allt mittzon.
Kan hålla med om att Tiks anfallsspel speciellt i powerplay var dåligt. Men detta berodde på att Brynäs just där var klassen bättre.
Måste som slutkläm erkänna att det Boorken gjort är något som Brynäs saknat i många år. Han har fått till ett lag som med början från försvarsspelet hela vägen via mittzon till anfall kommer att fungera jättebra. Jag, i min enfald, var övertygad om att Boorkens 80-talshockey skulle komma att gälla när säsongen drog igång i höstas. Sedan med sådana värvningar som "Spetsen" tyckte jag bara bekräftade.
Tji fick man.
Hoppas nu bara att det nya namnet i styrelsen motsvarar mina högt ställda förhoppningar.

Huge: Jomentackdu! Golfdåre får nog stå för dig dock, sist jag höll i en dylik klubba var på en minigolfbana. Efter att alla naturlagar upphörde att existera varje gång det blev min tur tappade jag till slut tålamodet och drog iväg bollfan så att den var en hårsmån ifrån att däcka en liten unge...
Ägnar mig inte längre åt dessa lekar...

mikenomad: Väl talat, golfdåre....... ;-)

Huge: "Dom som verkar tro att slutspelschansen är borta pga dagens förlust är nog ganska så fel ute enligt min mening..."
Inte bara fel ute...rätt j-a dumma i huvet också! Fan, ni ligger fortfarande 1 pinne före på 8:e o sista slutspelsplatsen. Då kan ju OMÖJLIGT slutspelschansen vara borta väl?!? Den är bara rätt mycket mindre säker ;-)

El Aka Ali:
måste tillägga. Satt bredvid Timråiter som ansåg att Timrås power play spel har varit uselt under lång tid, så jag vet inte riktigt vad jag skall tro:-)
Kan dock hålla med om att Brynäs stog upp bra vid Box-play...

Bissett19: in i kasklet, så långt under isen skall vi väl inte.

Nej nu blir det bingen så man slipper Lunarstormen som kommer när mjölken och kakorna har gjort sitt.

GävleLasse:Med Dackell sjunker tempot, men vänta bara till Lind är frisk. Då behövs inte slowmotionrepriserna!!

Passningsspelet sög duktigt ikväll, men samtidigt var det väl en torsk på gång eller?
Vi måste vara ödmjuka, så vi vinner på lördag istället och tar VF i vårt 200:e försök på måndag åxå!!

El Aka Ali:
"alla lag gör plattmatcher, så även Brynäs.
Skrev jag verkligen idag?

wap.hockeysnack.com
Dagens insats sög verkligen getpung,nu ska MoDo få sota på Lördag!In i kaklet,Gonatt vänner!

kentalalarsson: Har inte på många år sett Brynäs spela så bra box-play som de gjorde nu i dag. Så att säga att Brynäs gjorde en plattmatch är helt fel. Dessutom tror jag inte att de förlorade en enda tekning i egen zon.
Dessutom var powerspelet också riktigt bra. Vad som i mina ögon gick snett var några individuella misstag.
Uppfattningen om hur spelet fungerade visar sig på olika sätt.
Vad som Bynäs saknade och det som Timrå hade kan med ett ord kallas VILJA.

70 Rodrigues:
4-1 är ganska nära "storstryk" ändå, visst då?

kentalalarsson: Låter bra.
Och det är DÅ det gäller ngt, och det ska klyktattarna få erfara... ;-)

65selander:

"-Vi fick ingen rytm och spelade inte bra, sa tränare Leif Boork efteråt. "

Tacka fan för det.
Med en sån massa   &n bsp;       &nbs p;     &n bsp;       &nbs             &n bsp;       &n bsp;       &nbs p;   &n bsp;       &nbs p;        p;    &n bsp;       &n   &nbs p;            &n bsp;       &nb      &n bsp&n bsp;       &nbs p;     &n bsp;       &nbs             &n bsp;       &n bsp;       &nbs p;   &n bsp;       &nbs p;        p;    &n bsp;       &n   &nbs p;      &n bsp;       &nbs p;     &n bsp;       &nbs             &n bsp;       &n bsp;       &nbs p;   &n bsp;       &nbs p;        p;    &n bsp;       &n   &nbs p;            &n bsp;       &nb      &n bsp      &n bsp;       &nb      &n bsp

i spelarnas kläder, under skridskoskenorna, inuti suspen, kring isoleringsbandet etc är det väl stört omöjligt att få nån rytm.

Huge:
Satt o pratade med en undomsansvarig i Timrå. Vi har redan gjort upp om att mötas på Gavlerinken vid den sista matchen.

kentalalarsson: Ja, det kan nog vara så att den senaste tidens urladdningar till sist börjar ta lite på våra krafter. Tror nog att det var därför som Boorken gick runt på fyra femmor ända in i sista perioden idag.
Dessutom mötte vi ett lag som verkligen kämpade och slet idag, vilket vi den senaste tiden sluppit. Ja, förutom Djurgården då, men dom vek ju ner sig rätt snabbt när dom kom i underläge.
Tyckte att det såg ut som det gamla Timrå idag, iaf efter att dom fått ledningen trots att dom egentligen inte behövde jobba så hårt för den.
Och då är dom rätt jobbiga att möta.
Kan ju bli riktigt intressant med ett ev avgörande om vilka som går till slutspel då vi möts igen i sista omgången.
Dom som verkar tro att slutspelschansen är borta pga dagens förlust är nog ganska så fel ute enligt min mening...

70 Rodrigues:
Alla lag gör plattmatcher, så även Brynäs. Var o såg Timrå-Mora. Mora fick segern gratis med en skridsko...
Får väl tillägga att jag ej förespråkar den hockey som Boork filosoferar, men där råder det delade meningar:-)

TextTV har då inte många rätt här :-)

ISHOCKEY: Elitserien 2 februari      

Timrå tog viktiga poäng mot Brynäs   

Timrå tog tre viktiga poäng när man   
  kämpade ner Brynäs och vann med 3-1.  
  Timrå är i och med segern endast två  
  poäng
efter Brynäs och slutspelsplats.

-Vi är med och slåss om en slutspels- 
plats, så nu är det bara att ladda    
batterierna inför lördagens match, sa 
Timrå-tränaren Kenta Johansson.       

Brynäs hade svårt att komma in i      
  matchen och när man släppte in 2-1 i  
  spel i numerärt överläge så tappade   
  laget geisten.                        

-Vi fick ingen rytm och spelade inte  
bra, sa tränare Leif Boork efteråt. 

70 Rodrigues: "Och du menar att din matchanalys var nyanserad!"

Det får väl andra bedöma.
Jag kan bara säga vad jag tycker om andras analyser.

Gusten: *skrattar* dörren ÄR öppen...alltid.

Bissett19: Prata med Sunken så får han skjuta han i sank igen på någon träning, skämt åsido så kanske han kan skaffa lite bättre tempo efter skadan. Träning i morgon och motionscykeln hemma

GävleLasse: "Ja men nåt skit skall väl Gusten ha för att han bor i Orsa... ;)
Jag har till och med erbjudit honom politisk asyl i Gävle... men Näääää.."

Hörru öppna dörren! Jag står ju utanför med ett luffarknyte. Ta hand om mig!

Kung_Sjödin: Det var väl HV hemma han fick en puck på fingret,eller var det LHC?ja efter det så har det ju gått ganska bra,det känns som om han drar ner tempot någe fruktansvärt i sin Lina,men han har ju Boorkens stora förtroende,så vi får nog dras med honom!!

Kung_Sjödin: Ja nånting hände när Dacke kom tillbaka...Inte för att man kan lasta honom för förlusten men nåt hände...nåt negativt..

Dackell skadade sig i senaste mötet mot HV 71

65selander: Sviter är till för att brytas. Föga förvånande att bakslaget kom i kväll. Verkar som om laget har "landat" efter den senaste tidens utsvävningar. Tur att DIF åkte på 4:e raka!

Avgörandet lär falla i sista omgången.

Huge: Och du menar att din matchanalys var nyanserad! Har Brynäs någonsin gjort en plattmatch enligt dig???

Huge:
Håller med. Kom precis hem från matchen. Vi var ej värda segern, men vi gjorde en hel del misstag som stog oss dyrt.
Individuellt misstag vid 1-0 målet. 2-1, slarv återigen...vid 3-1 målet tappade en brynässpelare klubban, vet ej om det framkom av tv-bilderna.
Dock, vi var ej värda segern.

Tyckte annars att Brynäs i första perioden trots underläge med 4-14 i skott spelade ok. Timrå hade svårt att få sitt spel att stämma.
Sedan drar man ett streck över det hela.
Ny match mot Modo, så bara att ladda om.

Satt f.ö mest o tittade på spelet utan puck idag. Vart faktiskt lite rädd när jag ser Spets, okey att han är ung, men han var rent ut sagt bedrövlig" även med puck" så vad väntade Boorken på?
Felsner en besvikelse, måhända småskadad.....?

70 Rodrigues: " Är det någon som har nämnt KS efter denna match???"

Kanske inte, men många har å andra sidan fullständigt frossat i onyanserade matchanalyser och som vanligt sågat laget totalt efter första "riktiga" förlusten på ett bra tag.
Det var ingen höjdarmatch från vår sida, men heller ingen plattmatch, som många vill få det till.

« · 672561 · »