70 Rodrigues: Med tanken på dagsformen så ser det riktigt bra ut,för en gångs skull så har du lyckats,Lill-Leffe....
70 Rodrigues:
INFÖR BRYNÄS-MODO
Inga träd växer som bekant till himlen. Frågan är om Timrå har koll på att man måste lämna in en anmälan till Skogsstyrelsen före avverkning. Hur som helst så fällde man Brynäs mer eller mindre som en fura efter en stabilt avverkad match. Tack och lov finns det ingen tid för läpphäng, däremot finns det stor chans till revansch när skogsbolaget, ursäkta, hockeylaget MoDo kommer på besök till Gavlerinken.
LEIF BOORK OM...
Att senaste matchen var en reaktion
Jag tycker inte att det var en reaktion. När man spelar så här tätt med matcher är det väldigt små marginaler och ofta är det dagsformen som avgör. För oss blev matchutvecklingen inte den önskade med många utvisningar och när dom gör sitt 2-1 mål väger matchen över i deras favör och vi har inte kraft och energi att vända tillbaka. Vi gör trots allt inte en helt nattsvart insats. Vi dödar väldigt många av deras utvisningar och gör mål i powerplay igen så vi har fundamentet även om inte helheten va bra igår.
Hur man scoutar motståndarna
Det första vi gör är att värdera våra egna spelare vilket vi gör runt träningar och genom föregående match. Utan att lägga för mycket fokus på motståndarna så pratar vi om deras spetskompetenser. Spelare på den här nivån ska kunna ta till sig information utan att bli låsta av den. Vi visste ju att Pavel Rosa och Marko Jantunen var hämtade för att producera så dom pratade vi om och studerade på video senast. Kent Manderville är också en mycket bra spelare vars spelvanor vi studerat. Sen tittar vi alltid på motståndarnas powerplay, spelvägar i fem mot fem och hur dom ställer upp kring tekningar. Det gäller liksom att värdera motståndarnas dagsform och hur strukturen på deras lag ser ut. Sist var t e x Timrås två bästa backar skadade vilket gjorde att vi bestämde oss för att sätta hårt tryck på just den lagdelen. Luleå som vi mötte matchen innan hade gjort en hel del mål så därför valde vi där att vara lite mer försiktiga. Olof Östblom tar ut videomaterial dagen innan som vi går igenom och Tomas Thelin sköter all statistik. Sen är det min uppgift att välja strategi och presentera en gameplan för killarna.
Varför Brynäs släpper in många mål i powerplay
Att spela i powerplay är ett visst risktagande och man spelar oftast lite snålare eftersom man har ett överläge och ofta möter motståndarnas bästa försvarare. Vi har ändå producerat en hel del mål i numerärt överläge och tar du inga risker alls kan du inte heller göra mål i den spelformen. Men jag ser inget problem i att vi släppt in åtta mål i numerärt överläge för om jag inte har fel har dom kommit klumpvis så att säga. Det är ingenting som är signifikativt i alla fall.
MoDo
Det är ett tekniskt och skridskostarkt lag med bra kontringsspel. MoDo har bra målvakter och ett lag vi brukar ha jämna matcher med.
Sina förväntningar på matchen
Självklart är det en viktig match för oss om kampen kring strecket. Det ska bli kul att se vad vi duger till nu när det verkligen gäller. Det känns spännande helt enkelt. Jag tror det blir en mer öppen match än sist med mycket ge och ta. Vi måste liksom visa egen kraft i spelet med tanke på att vi har hemmaplan och det här är en match vi helst ska ta två poäng i.
Vad publiken bör notera
Fortsätt följa dom nya unga killarna som t e x, Daniel Widing, Daniel Hermansson och Jörgen Sundqvist. Spelare med mycket individuella kvalliter som bara blir bättre och bättre. Jag tycker Sundqvist fick oförtjänt mycket skit i media senast. Kom ihåg att det är en ung kille som gör sin första elitseriesäsong men trots det tar han ett stort ansvar och är nyttig för Brynäs. Så ha gärna ett extra öga på honom.
Laget
Laget blir i stort sett det samma som mot Timrå sist. Det som är klart är att Brian Felsner kommer att spela på en kant. Markus Korhonen hade ont i ryggen i slutet av senaste matchen så hur vi gör med målvakt väntar vi också med. Eventuellt kommer Jonas Almtorp att få dubblera men inga detaljer är klara är som sagt.
Tänk på att
65selander:
"-Vi fick ingen rytm och spelade inte bra, sa tränare Leif Boork efteråt. "
Tacka fan för det.
Med en sån massa &n bsp; &nbs p; &n bsp; &nbs &n bsp; &n bsp; &nbs p; &n bsp; &nbs p; p; &n bsp; &n &nbs p; &n bsp; &nb &n bsp&n bsp; &nbs p; &n bsp; &nbs &n bsp; &n bsp; &nbs p; &n bsp; &nbs p; p; &n bsp; &n &nbs p; &n bsp; &nbs p; &n bsp; &nbs &n bsp; &n bsp; &nbs p; &n bsp; &nbs p; p; &n bsp; &n &nbs p; &n bsp; &nb &n bsp &n bsp; &nb &n bsp
i spelarnas kläder, under skridskoskenorna, inuti suspen, kring isoleringsbandet etc är det väl stört omöjligt att få nån rytm.
Den 21:a januari skrev jag till JanT: "Tror du Borken kommer vara kvar efter den här säsongen?". Alla svar som följde tydde på ett självklart "JA" från alla brynässupportrar, idag vet vi att saken inte är så självklar... *ähum, Boork är ogillad hos de flesta spelare/ledare, host* Ursäkta, en kråka i halsen...
Jag tycker f.ö att BIF är ett osannolikt lag, varit med i högsta serien sedan 1961 (44 år i rad, rekord i Sverige), har vunnit näst mest sm-guld i ishockey i sverige och går mot en spännande framtid! Till skillnad från andra liknande lag man kan nämna; Djurgårdens IF som är på dekis just nu och måste vänta på att antingen AIK tar sig tillbaka eller att fotbollssektionen går på dekis. Leksands IF är i år, som de senaste åren, på rejäl dekis och varvar allsvenskt spel med bottenskikt i elitserien. Ganska långt ifrån Bergqvists mål för fem år sedan (vara ett svenskt topplag som slåss om ES-guld om tre år och vinner guld inom senast fem).
Brynäs IF är ganska osannolikt...