1150x200-brynasbanner.jpg

Timrå IK-Brynäs IF

« · 467019 · » Till forumet

Sv: Timrå IK-Brynäs IF
Huge: Klart över förväntan med 1 pinne mot TIK. Det hela börjar arta sig så smått, kan vi bara stabilisera spelet på sisådär 1,5 p/match kan det mycket väl bli slutspel. Kan slutligen konstatera Paltbrödsätarna ser mkt. sega ut, det luktar KS lång väg!
Kommentera

JanT:
Men du...vadå "Klart över förväntan med 1 pinne mot TIK"...Det är väl självklart att man ska ta minst en poäng i varje match. Det är ju tydligt att Brynäs gör det med, enligt din uppgift ca 1,5p/match...
Vi kanske inte hade så kul i början av säsongen, men nog blir vi mer och mer ett lag för slutspel.

Orden "över förväntan" borde snart inte platsa i snacket om en Brynäspoäng... det är en "självklarhet".
Kommentera

ERIKSSON47: Det är sant, det "borde" inte höra hemma i Brynässnacket, men det finns ju en historisk förklaring till att det gör det. Tycker det är härligt att se hur laget växer till sig hela tiden.
Kommentera

Jompe: Grattis till pinnen!
Det verkade som om Brynäsklacken var nöjda med poängen.
Själv var jag nöjd med avslutningen, och våran extra poäng hamnar ju inte på erat minuskonto...
Slutspel på gång, vad säger du om den 79 Andersson!!
Kommentera

Huge: Nja ni blev inte riktigt rånade på tre pinnar, det var snarare så att ni stal det spel som TIK presterade under den första perioden och lyckades gömma bytet väldigt väl. Med lite skärpa i avsluten under den första akten så hade Timrå kunnat döda matchen redan där. Men återigen lyckades Brynäsarna vagga in TIK:arna i nån form av dvala (precis som senast i Gavle) med ett fantastiskt tråkigt och haffsigt spel som i slutändan räckte till en pinne som så när hade kunnat varit tre, men med tanke på Timrås fina inledning så var det dock sett över tre perioder ett rättvist resultat. Sen förstår jag inte varför BIF vägrade att anfalla i sudden, man är redan garanterade en poäng så varför inte gå för två då man behöver allt man kan få?

Hmm, det var väl ändå Nordgren som var tungan på vågen och inte Zäta?
Kommentera

65selander:
Än en gång, en pinne hit och dit spelar inte så stor roll (irriterande dock...), men det viktiga är SPELET -vi skapar på bortais och spelar rörligt mm, mm - inte ens säsongen 98-99 spelade vi ju så...då var vi ju helt borta mot moDo borta, men vann med smartness. Nu kan vi istället vinna tack vare att vi trycker på och skapar chanser, även på bortaplan!
Kommentera

Ambroo:
Tro inte FÖR väl om ditt kära Timrå. Det där med att Brynäs lyckas "vagga in TIK:arna i nån form av dvala" kanske tyder på att Brynäs gör något bra, samt att TK kanske inte har orken att spela snabbt och fyndigt en hel match.
Som supporter känner man ju ofta att "varför slutar dom spela" osv, man glömmer ju ofta att det kanske beror på att motståndarna är bra...
Kommentera

Ambroo:
På samma sätt skulle ju jag kunna hävda att Timrå lyckades vagga in Brynäs i en dvala i första perioden, men att BIF därefter visade upp sitt rätta spele och skapde fler chanser än Timrå- eller hur?
Kommentera

Ambroo: Håller med claesw--Din analys klarar inte konsumentverkets normer om osaklighet och objektivitet. Timrå hemma är ett bra lag, och att få dem att se slöa ut är en viktig taktisk seger i sig själv.

Vi får väl alla vara nöjda med de delade poängen.
Kommentera

Jompe: Brynäs är grymt bra på att dra ner på tempot, det gav ju en pinne igår. Grattis!! Men det är OTROLIGT tråkig hockey att titta på, men det är väl taktik från Brynäs. Trodde först att Tikarna skulle vinna med en sådär 5-0, men man somnade in rejält.
Kommentera

Redhat: Uppenbarligen har ni en stor brist där då. När lag drar ner tempot i matchen får ni problem. Verkar vara ett bekymmer om man vill vara ett topplag.
Kommentera

Redhat:
Läste du inte mitt svar? Vaddå somnade in??
Kommentera

claesw: Första perioden var det i stort sett ett lag på banan anfallsmässigt. Brynäs hade dock under hela matchen ett tätt och bra försvar så Timrås attacker blev rätt så fruktlösa, trots bra tryck. Brynäs spel nådde nog inga högre höjder i första, vilket nog är orsaken till Timrås dominans där.

Dock är det som händer i andra perioden rätt klassiskt när hemmalaget som dittills fått härja relativt fritt tappar det mesta av glöden och kampviljan i tron att det nog är klart (?). Det Brynäs var bättre på och som tog dom in i matchen på var att man kämpade mer än Timrå. Det räckte till 1 poäng. Kunde med lite bättre effektivitet ha blivit 3..
Kommentera

Dream Team: Pardon my french.. språket fattas mig!
Kommentera

Dream Team:
Det märks när du blandar franska och engelska hejvilt ;-)
Kommentera

Kalle K:

Själv undrar jag vilket språk han egentligen vill lära sig. Svenska, engelska eller franska?
Kommentera

Dream Team:
Men varför tappar ni glöden? Inte kan väl matchen varit avgjord i andra perioden, särskilt inte eftersom BIF kvitterade...
Kommentera

claesw: Har sett TIK fler än en gång i år och jag kan utan att överdriva och vara enögd säga att de presterat sina klart sämsta matcher den här säsongen mot Brynäs under de två senaste mötena lagen emellan.
Kommentera

Ambroo:
Men varför tror du- räcker inte gamla storebror Brynäs som tändvätska? : )
Kommentera

Ambroo: Då är det ju Brynäs som får TIK dåliga isf. Kallas för taktik min käre Ambroo.
Kommentera

Ambroo: När man sett bilderna och läst kommentarerna efteråt så tycker jag att rånteorin stämmer ännu bättre än när jag de facto skrev mitt inlägg.
Lahti missade en solklar hakning på Lind i momentet innan ni gjorde 3-2.
Vi var då på väg att kontra i ett 2 mot 1-läge med tom kasse.

Ja, det blev Nordgren som fick avgöra efter Lahtis miss och en turlig sargstuds men tungan-på-vågensnacket jag förespråkade gällde ju generellt, dvs har man den typen av spelare i laget (Hossa, Zäta,Foppa, Huselius) så måste motståndarna alltid vara extra vaksamma då man vet att dessa kan avgöra en match på egen hand. Iofs tycker jag att Nordgren nästan kan räknas in i denna kategori men han har ändå en liten bit kvar till de jag räknade upp.
Kommentera

Huge: Jag såg den live, gjorde du? I momenten innan Brynäs utvisning i sudden våldtog en Brynäsare i stort sett Aalto, men Lahti bara blundade..så det där är bara ett tecken på att Lind är dålig förlorare.

Generellt ja, men nu är det denna match det handlar om.
Kommentera

65selander: Att tråka ihjäl en motståndare borde tendera i dödsstraff..
Kommentera

Ambroo:
Ditt ordval talar för sig själv hörru..
Kommentera

claesw: Jadu, man undrar väl själv vad det beror på. Som sagt inte första gången det händer heller. Det känns ju alltid lika onödigt dom gånger det händer iaf.

65Selander: Nu var ju Brynäs inte med i matchen i början. Om dom sedan höjer sig ett par snäpp gör ju att Timrå inte får lika mycket ytor att spela runt på. Så sett är det väl en "taktik" som gör Timrå sämre, men jag tror nog också att rätt tändvätska saknades, sett över hela matchen. Men Brynäs var bra, absolut.
Kommentera

claesw: Kanske för att de numera ses som ett bottenlag, alla som sysslat med idrott vet hur svårt det är att tända till mot lag som på papperet är svagare.
Kommentera

Ambroo: Det går tydligen att se en match live utan att ha sett matchen....
Kommentera

Ambroo:
Det kan stämma! Men lite ödmjukhet borde man dock ha med tanke på att man möter ett lag som vann SM så sent som 98-99.
Kommentera

Dream Team: Du verkar iaf vara en av Tikarna som har lite koll på läget.
Vi var mer taggade igår och kunde med lite tur t.o.m fått med hos 3 pinnar hem. Ibland funkar det, ibland inte.
Att åka upp till SA och försöka spela ut Timrå är det väl inte ngt lag som klarar av. Möjligtvis Frölunda, men senast ni mötte dom så var det väl ändå rätt jämnt skägg om jag inte missminner mig.
Just Frölunda brukar inför Brynäsmatcher framhålla att man har svårt med Brynäs eftersom vi verkar vara bra på att just dra ner tempot på skridskoskickliga lag.
Kommentera

claesw: Sant det du säger. Attityd är viktigt mot alla lag, och efter att rätt nyligen "stoltserat" med fyra raka förluster trodde åtminstone jag att Timrå lärt sig något. Första perioden vittnade väl om just det, dock måste man visa det lite längre än en period för att vinna matcher..
Kommentera

Huge: Glöm inte att vi också har bra fart på rören, speciellt på hemmais!
Kommentera

claesw: Jo, jag tänkte också skriva samma sak men tyckte att det var lite överflödigt. De flesta är nog överens om att vi är ett "spelande" lag, t.o.m motståndarna.
Den här tråkdiskussionen kommer ju mest upp när det förfördelade hemmalaget, som skall bjuda upp till spel, inte får ngn utdelning.
Till 90% ser matcherna ut på detta sätt för ett hemmalag.
Brynäs är bara ett i raden av lag som kör med samma taktik däruppe...
Kommentera

Huge: Om jag inte missminner mig påpekades väl ungefär samma sak från Göteborgsregionen på tal om varför Frölunda varit sämre på hemmais den här säsongen. Det går inte att bjuda upp till tempofylld offensiv hockey där heller. Då står man sig rätt slätt...
Kommentera

orion: Synd att det var fler som ville och kunde åka till Timrå i går, men vi som var där fick se en bra match i alla fall
Kommentera

79 Andersson:
Vi är på rätt väg!
Kommentera

claesw: ja det hoppas jag
Kommentera

Ambroo: Har sett BIF fler än en gång i år och jag kan utan att överdriva och vara enögd säga att de presterat sina klart sämsta matcher den här säsongen mot Timrå under de två senaste mötena lagen emellan.
Kommentera

Ambroo: Jo, det var en sak till.

KAMRAT: Är DU för dödsstraff??

Mvh
Kommentera

Beezer: Hallå vänta nu. Den sämsta matchen gjorde ni ju mot oss. Har det ändrats nu?
Kommentera

Stigsson: Nej käre du,vi gjorde en topprestation mot er. Dessa 2 mot TIK är ljusår sämre!
;)
Kommentera

ERIKSSON47: För närvarande ligger vi på 1,19 pinnar / match. Nu är laget på gång! Ytterligare studier av arkiverat material ger vid handen att det bör räcka med en kvot på 1,4 för att klara sista slutspelsplatsen. ;)
Kommentera

Ambroo: Det svänger fort i hockey! TIK; från ingenting till topplag i ES på 3 säsonger. Med det perspektivet tycker jag man skall vara lite försiktig när man pratar om "bottenlag", "tråkig hockey", "klart sämsta matcher mot Brynäs". Surt sa räven......
Kommentera

Huge: Vad jag såg, var vad jag såg.. Såg du nåt annat, så såg du det.. Det är bara bra att man kan se olika på saker och ting, annars skulle alla se lika på allt de såg och hur kul skulle det vara om alla såg på allt på samma sett?
Kommentera

claesw: Ödmjuk ska man alltid vara, men det är trots allt ett faktum att Brynäs numera tillhör den nedre regionen av serien.
Kommentera

Beezer: Det där är bara patetiskt.. Hur kan då Kyrö gå ut och säga att de har gjort två kanonmatcher mot TIK?
Kommentera

Beezer: Icke, men det vore nåt att överväga så vi blir kvitt rygg och dödgrävarhockeyn ;-)
Kommentera

Ambroo: Självklart är alla supportrar lite färgade och "försvarar" kanske sitt eget lags insats lite extra vissa gånger.
Poängen här var dock att det låter lite dåligt att börja gnälla om tråkhockey och årets sämsta match när man tappat 1 pinne och ligger där man ligger.
Har t.ex svårt att se att ni spelade bättre när ni hade svackan med 4 raka torskar.
Som ngn så vist uttryckt det: En dålig förlorare är inte rolig att höra, en dålig vinnare ännu värre.... ;-)
Kommentera

JanT: Man ska väl glädjas så länge det varar? Sen tycker jag att ni kan unna oss den här framgången, vi var trots allt på dekis i nästintill 20 år.. Det som är lite tråkigt är att de flesta i denna gästbok tror att jag hyser nån form av agg gentemot Brynäs, det är snarare tvärtom. Jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att man fått kämpa för sin existens både sportsligt och ekonomiskt de senaste säsongerna. Matcherna mot BIF genom historien har nästintill kultstatus här hemma, jag fick aldrig uppleva dem själv så därför känns de väldigt trist att läget är som det är, men jag hoppas att jag får vara med om det så småningom. För ska jag vara ärlig så känns det inte särskillt spännande och upphetsande när man ser Brynäsarna skrinna in i SA.
Kommentera

Ambroo: Vänta bara till kvartsfinalen.
Då ska du få spänning så det räcker och blir över.... ;-))

Om jag får tala för min egen del så upplever jag det som att det inte bara är du, bland Timråiterna, som egentligen gillar Brynäs, liksom jag tror de flesta Brynäsare uppriktigt gillar Timrå i motsvarande grad.
Kommentera

Huge: Visst är det så, men oavsett så står jag fast vid vad jag skrev. Det som retar mej är att man inte ska kunna tända till och göra sitt yttersta. Däremot kan jag tycka att det var starkt av Brynäs att jobba sej in i matchen och lyckas få med sej en poäng som sånär hade kunnat blivit tre. Synd bara att kampen uteblev, men ni behöver dem mer än vi :-)

När TIK förlorade fyra raka var det inte spelet som klickade, det var bara det att pucken studsade fel. Mot både Fölunda och FBK gjorde man väldigt bra matcher.
Kommentera

« · 467019 · »