Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Är iallafall ganska säker på att topp 4 är:
Luleå
Skellefteå
Färjestad
Växjö
Vilken ordning är svårt att säga, men tror dessa lag kommer vara topp 4.
Och dessa 4 i botten känns ganska troligt på förhand:
Örebro
Malmö
Rögle
Karlskrona
Vilken ordning är svårt att säga där med.
Sedan vilka som placerar sig mellan dessa båda grupper är väldigt svårt att säga, känns som det kan sluta hur som helst nästan.
1. Frölunda, som faktiskt tar hem både serien och guldet. Det är dags igen. Tyvärr.
2. Färjestad, lyckas i år få till det igen.
3. Växjö men åker ur redan i kvarten.
4. Saik. Så pass etablerade att de lyckas knipa en topp fyra.
5. Modo. Tror de har något på gång, hoppas jag har fel.
6. Luleå. Sjätteplatsen kan även vara en andra plats om det vill sig väl men....nä
7. Linköping. sjua? Ja varför inte?
8. Örebro. ett par panikköp i november som faller väl ut.
9. Brynäs. Men knåpar sig heroiskt vidare till semi.
10. Hv 71. Tokfloppar.
11. Malmö. Får ihop ett helt ok lag. Går som tåget fram till jul.
12. Djurgården. (Förhoppningsvis faller de ur serien igen, men turgården kan lika gärna gå till semi på rent flyt)
13. Karlskrona.
14. Rögle.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
KHK-callahan: Det som ser jobbigt ut med att Karlskrona på förhand är bredden på forwardssidan tycker jag. Kanske ingen superspets,men väldigt jämna hårt arbetande kedjor. Det gäller att åka till Karlskrona och ge 100% annars är man illa ute.
HitTheLights:Det är klart att Sundlöv var med om att fatta beslutet men jag tycker att många glömmer ankaret i satsningen. Tomas Thelin. Är det nån som ska ha cred för unddomssatsningen så är det han.
Jag beskyller inte Sundlöv, men jag hyllar honom inte heller.
Att tippa hur det skall gå i vinter är ganska svårt, man kan hoppas och tro....
Det är lite lättare att bedöma historien. Sundlövs guldlag måste bedömas i relation till betydligt rikare lag som lyckas betydligt mera sällan.... Frölunda har 3 guld, andra storsatsande lag har inget (0) guld.
I min värld är det lite naivt att tro att det bara är att lämna in en beställning på guldmedaljer när säsongen börjar... blåögt och naivt.
Powerfade: Det var väl självklart inte bara Sundlövs förtjänst men när man pratar med de som var med när beslutet togs så var han i högsta del inblandad.
Om nu fallet är som du säger att rollen är högst begränsad så bör han väl varken beskyllas eller hyllas?
Powerfade: frågan är hur många sportchefer som har modet att göra samma ungdomssatsning som Sundlöv var med och drog igång när klubben stod på ruinens brant? Hur många hade valt att desperat köpt in ett gäng legoknektar för kortsiktig framgång För att blidka opinionen istället?
jag tar hellre 2 guld och ett par kvalserier än att som Linköping åka ut i semi varje år och aldrig ta guld.
Redigerad kommentar
Huge: Ja vad är måttet på skicklighet? Att ta ett guld vart 13:e år eller bedriva en stabil verksamhet utan att behöva kriga för sina liv mot andra lag eller myndigheter. Personligen så föredrar jag stabilitet. Mindre magsår.
Så ska man göra jämförelser sportchefer emellan vilken som är bäst så beror det på vad man prioriterar. Att Sundlöv lyckades så pass med så förhållandevis småmedel är bra i sig. Fast samtidigt så tycker jag att frekvensen mellan vågdalar och toppar är för stor.
Carl Lejonkräk:En sådan typ av supporter? Jag vet inte om min syn på stabiliteti en förening gör mig till "en sån typ av supporter". Gulden var givetvis jätesköna att ta. Men i andra vågskålen har vi långt mindre trevliga minnen med konkurshot, måstematcher för att hålla oss kvar i finrummet och liknande.
Din syn är som att stå ut i ett dåligt äktenskap och bara minnas hur härlig brölloppsnatten var.
Men om det gör mig till "En sån supporter" så är det väl så.
Redigerad kommentar
Powerfade: Jag är kommer då ihåg Sundlöv för gulden i alla fall. Guldstunderna är bland de bästa stunderna i mitt liv, alla kategorier och få är faktiskt förunnade att uppleva ens ett guld som supporter. Sundlöv var Guldlöv för mig långt innan han blev sportchef han kommer alltid att förbli en hjälte och legend för mig i alla fall.
Redigerad kommentar
Powerfade:två guld till ett pris av tre kvalserier känns som en bra deal.
Chris11: Jag kan köpa dina synpunkter. Jag delar dem inte helt, men det är ok. Att kalla nyförvärven för avdankade köper jag bara inte.
Ja, Ritchie kommer från en något sämre liga.
Ska vi ta de två spelarna?
Nicklas Danielsson gjorde 47 poäng i NLA ifjol och Ritchie 43. Ritchie var dessutom lagkapten. Tar du ett par säsonger tillbaka så har Ritchie alltid producerat medan samme Danielsson som var med och vann VM-guld inte alls varit lika statid. Jag är orolig för Ritchies ålder det medger jag, men någon dussinlirare är det inte.
Den andre från en sämre liga (?) är Bobby Butler. En kille som Skellefteå scoutat och varit sugen på. En kille som producerat cirka en halv poäng per match i NHL och som pendlat på gränsen hela tiden.
Sedan har vi även ett par andra inhemska killar som kan producera. Skröder hade ett tungt år med en mamma som gick bort i cancer. Han har definitivt potential att producera ordentligt i år när han får en center bredvid sig och när han nu äntligen valt bort landslaget för att kunna träna istället.
Possler har väl mål i sju raka matcher innan skadan kom för knappt två år sedan. Då var han given i JVM-laget. Ifjol hade han en hel del problem, främst på sidan av isen men också att han inte fick någon försäsongsträning. Nu har han fått träna ordentligt och fått ordning på sidan av isen. Jag tror att han kommer att bli en oerhört stadig målskytt i vinter.
Hur som helst så vet vi inte hur det blir. Kommer de nyförvärv Modo plockat in producera på den nivån de har gjort så blir Modo jättefarliga. På papperet är våra topp tre-backar sannolikt bäst i hela SHL, men det är på papperet. Vi har tagit in ett par forwards som mycket väl kan vinna poängligan, men det är samma sak där.
Får Modo ihop det? Får Huras ordning på spelsystemet med tanke på att han är en rookie i SHL (även om han har kanske 15 säsonger i europa)? Kommer Butler tillbaka ordentligt efter hälseneskadan. Är verkligen Whitney lika rörlig som innan benbrottet? Wilson hade en axelskada som spoilerade nästan hela fjolårssäsongen, men efter det producerade han riktigt bra i KHL. Kommer det att fortsätta så? Ja, det finns massor av frågor.
Dock är det en ickefråga att alla skulle vara avdankade. Det uttalandet tyder bara på att man är ett troll eller att man är rejält korkad.