Brynäs IF

727036 inlägg · 7960 ämnen

Tommy Jonsson - Årets coach 2011/2012

1679869 · » Till forumet

Sv: Tommy Jonsson - Årets coach 2011/2012

"Det togs mindre poäng i snitt"

Med TJ: 1.23 p/match, 0.8 p/m sista 30 omgångarna

Med Bulan 1.25p/match

Källa:

www.aftonbladet.se/sportbladet/statistik/

Kommentera

HAHAHA !

Jag har missat inledningen

Är man påläst om man skriver att Brynäs spelar mediokert och tappar publik pga av det?

Killen måste verkligen sluta fokusera på vad media skriver (Sundlöv tycktes ha samma problem) o fokusera på att det 3:e o sista året sätta ett grundspel

Varje hemmamatch har ju också ofta föregåtts av dyngtorsk i senaste matchen...

Kommentera

bradberry: Har varit på hockey i en jävla massa lador runt om i landet men har bara blivit hyssjad åt i Gävle. En annan gång bytte en brud bredvid mej plats med sin snubbe för att jag var så jävla högljudd. På en hockeymatch! Bara i Gävle.
Kommentera

bradberry: Ingen kampanj. Jag skrev att tidningarnas skribenter återspeglar hur omgivningen ser på Brynäs - larvigt negativt.

Jag är väl knappast den första som upptäckt gävlepublikens allmänna ointresse för laget? Det är väl närmast ökänt i hela landet. Inte minst genom media. Har du missat det?
Kommentera

Jajjen: Ordbajs!

Visst lämnar den lokala sportjournalistiken i Gävle anno 2014 mycket övrigt att önska. Men att GD/AB skulle driva någon slags negativitetskampanj mot Brynäs är ju ren bullshit. Och detta tröttsamma ständiga klankande på gävleborna... Visst- Gävle har en godtemplarfalang, kanske en strömsbrofalang....? Något som gått i generationer... Men dessa är utdöende... Jag lovar att hockeyintresserade Gävlebor till stor del älskar sitt Brynäs. Problemet är väl att man kanske blivit lite mätt med åren... (13 sm-guld) Jag tror du m.fl. är ute å cyklar rejält i era teorier om brynäsföraktande Gävlebor.

Kommentera

Peja: Gävletidningarna är övertydligt negativt inställda till Brynäs. Men det speglar ju bara läsekretsens - gävlebornas - inställning till föreningen. Hur skulle dom annars kunna sälja skiten.

Fotbollsmobben håller sakta men säkert på att etablera sej i stan. Senast manifesterat med obstruktionen mot kommunbeslutet om pengar till Brynäs. Vore det inte för Brynäs skulle jag aldrig sätta min fot i stan.

Redigerad kommentar

Kommentera

Powerfade: Lukas carlsson visade på ett bra skott igår. Bara lyfta upp nästa underifrån ;)
Kommentera

Huge:Spontant så känns det som att Brynäs behöver en back med ett bra skott och offensiva egenskaper med. Med endast 10 av 77 gjorda mål är gjorda av backar.  Djoos kan inte axla den mantel som det var tänkt. Så mycket speltid, även i PP och endast 3 mål gjorda.

Så det skulle behövas både en offensiv och en defensiv back.

Kommentera

Brynäsgubbe: Ok, kanske läste in lite mkt underton av kritik mot BZ i det du skrivit, nåt som du uppenbarligen inte menat. Ber isf om ursäkt och hoppas du är nöjd med det.
De andra frågorna behöver du isf inte svara på, dom var ju bara naturliga följdfrågor som är relaterade till det jag trodde du ville få fram.

Rent konkret är det omöjligt att svara på om vi kan ta in nåt bättre än Vernace, men spontant känns det sannolikt iom att BZ rimligtvis haft honom på agendan, då lediga backar överlag som helt plötsligt blir lediga borde vara kända för alla sportchefer i behov av sådana.
Personligen tror jag att BZ valt att vänta då vi i första hand behöver en defensivt stabil back och inte en offensiv dito, som Vernace uppenbarligen är.
I övrigt tror jag att han inte skulle göra bort sig i ett SHL-lag då han verkar ha bra spelsinne, nåt man i regel klarar sig långt på.
Kommentera

Zappaholic: Hur vet du det? Tänk om det är jag som är Bengtzén.

youtu.be/a1Y73sPHKxw

Redigerad kommentar

Kommentera

Brynäsgubbe: jag säger inte att han är världens största hockeyorakel. Men han sitter inne med bra mycket mer koll än vad jag har. Det var min poäng.
Kommentera

Zappaholic: Varför utgår du från det? Hur vet du vad han går för? Jag gillar Bengtzén men vi kan ju inte utgå från att han är världens största hockeyorakel bara för att han är sportchef i Brynäs. Klart han kan missa spelare och spelövergångar... 

Huge: Jag har aldrig påstått att han missat honom, men jag säger ju att det känns som det logiska antagandet eftersom Vernace känns som en betydligt mer intressant spelare än Sunken och i sin tur en bra ersättare. 

Sedan förstår jag inte varför du väntar dig svar på dina andra frågor. Återigen tar du upp saker jag aldrig påstått att jag har svar på. Men tror du verkligen Brynäs kommer kunna ta in något bättre? I sådana fall vill jag att du ger ett namn som du upplever som bättre än Vernace. 

Kommentera

Brynäsgubbe: lämpar sig som svar på vad?

Själv utgår jag från att BZ har bra mycket bättre koll på vilka spelare som passar in i lagbygget än vad jag har. Förmodligen har han även bättre insyn än dig, men jag har haft
fel förut.

Därför ser jag namedroppandet som något överflödigt att belasta min egen hjärna med...
Kommentera

Brynäsgubbe: Då kan du ju samtidigt passa på att svara på frågan: hur vet du att BZ missat Vernace?
Har ännu inte fått nåt svar där.
Vilka andra spelare har BZ isf fokuserat på och som gjort att han missat Vernace?
Hur vet du vad Vernace själv vill?
Hur vet du att BZ inte varit intresserad av Vernace men valt att avvakta nåt bättre?
Många frågor som kräver svar här, hoppas du kan reda ut det hela åt oss nyfikna.

Redigerad kommentar

Kommentera

Zappaholic och Huge: Hänvisar till Powerfade... Lämpar sig som svar för båda. 
Kommentera

Brynäsgubbe: Min naivitet? Hur menar du nu?

Nej jag har inga namn som BZ har missat. Det har inte du heller, eller någon annan heller härinne.
Kommentera

Brynäsgubbe: Haha...
Om du missat all den sarkasm och raljerande kring laget som mer eller minde konstant flödar från många håll härinne så fort det tar emot lite, så måste du ha en osedvanligt selektiv läsförmåga.

Kommentera

Zappaholic: Tja, den sarkasm jag sett här inne har mest handlat om Huges och din naivitet om Brynäs och er övertro på ledningen, och inte lika ofta i intressanta diskussioner. Fast det är väl subjektivt och jag förstår din poäng.

Det var ett svar i alla fall. Har du något förslag på spelare som skulle kunna bidra i SHL? Sunken bidrar ju inte så mycket heller, så då borde väl Vernace vara en utmärkt ersättare. Eller?
Kommentera

Se på fan. Intervju med Wallace också. 
Kommentera

Brynäsgubbe: Vadå? Sarkasm är vardagsmat härinne, men tydligen är det gnällspikarna som verkar ha patent på att vara sarkastiska. Har inte sett dig klaga på sarkasmer när de kommer från det hållet, men jag kan ju ha missat något.

Jag har svårt att se vad han ska tillföra i ett SHL-lag. Halvtaskiga matcher i tyska ligan, utan att imponera.

Och ja, jag har faktiskt hört med en tysk kompis som är hockeytokig, och hon hade svårt att se vad han skulle bidra med i shl.
Kommentera

Zappaholic: Han har spelat i både NHL och AHL också. Jag tyckte det lät som en intressant spelare. Riktigt bra produktion i AHL framförallt, även bra +- under större delen av karriären. Känns som något som vi behöver i Brynäs, enligt mig många gånger mer spännande än Sunken.

Kan du motivera varför Vernace är så skrattretande usel snarare än att komma med sarkastiska kommentarer?

Redigerad kommentar

Kommentera

Peja:

Instämmer

Har inte argumenterat kring den journalistiska kvaliteten

Utan andelen neg/pos samt medias roll

Kommentera

tjugo8: Gårdagens matchartikel i GD/AB handlade om att Widing hade gjort mål och att hans travhäst hade vunnit något. Ur ett Brynäsperspektiv hade det ju varit betydligt mer intressant med en intervju med Niinimäki och hur det gick för honom i debuten. Niinimäkis namn nämndes överhuvudtaget inte i artikeln. Det hade även varit intressant att veta varför varken JJ eller Felix var backup. 
Kommentera

Zzz:

Proportionerna pos/neg nyheter vet vi inte men tror olika

Vet inte om du är ute efter "hjälp" t spelarna från media el om det är lämpligt av head coach o driva en dyl debatt...

Kommentera

tjugo8: Jag tittade faktiskt efter en lista på Stisses krönikor för Brynäs, Gefle och SAIK för att visa på att han rankar lagen olika och då inte efter prestation men lyckades inte sätta någon vettig uppställning. Jag vill inte lägga ner timmar på det. Min känsla säger att det är så och du får ta det för vad det är =).

Tittade över Jonssons twittrande och fann att det han skrev tydligen handlade om publiceringen av "Bäckmans sågning" snarare än något som skrivits av Gävletidningarna. Man har letat upp att Bäckman tycker något och tycker det är viktigt att publicera, ska vi gissa på att man inte hade publicerat en mer posetiv skrivning?

Kommentera

ÅÅÅÅHH NEEEJ,

BZ missade Vernace. Denna klasslirare som alla här har längtat efter ska bli den ledande backen som vi söker. 

Jag menar, 1+17 i tyska ligan. Det är ju fantastiska siffror. Han måste ju ha dominerat fullständigt från sin backplats. Tjugo matcher i NHL också, med en assist som facit. Lika briljant det.

Rögle hann före, attans också.

Kommentera

Zzz:

Bra inlägg, sakligt och balanserat

Att medier skriver en större andel negativa nyheter än vad som defacto sker i samhället är sedan länge känt

I fallet Brynäs tycker inte jag att det är så påtagligt, du kan väl tex titta på de 10 senaste skrivna o ange hur många som är obefogat negativa?

Hur som anser jag inte att det är smart, lämpligt, klädsamt för en head coach att fälla kommentarer kring att pressen ska hjälpa laget.

Kommentera

Huss: så för att ge svar på tal så är Brynäs mediokra ;)
Kommentera

Huss: Bra formulerat.
Kunde inte sagt det bättre själv.
Kommentera

Huss: Förmodligen sant som  du skriver. Det kanske säljer fler lösnummer att skriva ner Brynäs istället för det omvända, så ur lönsamhetssynpunkt så jobbar i så fall Gävletidningarna helt rätt. Fristående media!

Brynäs köper en nedgången hall av Gävle kommun men strutar i att bygga en C-hall med hänvisning till att säljaren uppvisat felaktiga uppgifter vilket Gävletidningarna frossar i tid till annan, med negativ vinkel så klart.

Gefle IF får en arena av skattebetalarna och får med sig media i gråttkören att dom inte får sälja arenanamnet.

En klubb försökte ta sig framåt genom eget initiativ, en förening satt på händerna tills vi skattebetalare inte hade annat val än att bygga en ny arena åt dom.

Redigerad kommentar

Kommentera

Zzz: Jantelagen, vilket är en grundlag i Gävle, styr detta. Gefle IF är en underdog som egentligen ingen bryr sig om och har ingen framtid i en högre serie. Fascinerande och inte så lite imponerande att de är kvar i Allsvenskan faktiskt.
Brynäs som delar Gästriklands starkaste varumärke med Unicef och bygger en så fin och stor arena att de verkar tro att de är större än Gävle och dess invånare skall hålla sig på mattan känns det som.

Kommentera

tjugo8: Vad fristående media har för uppgift vet jag mycket väl. Sen kan man ställa frågan om vad fristående media är, jag hävdar att det inte existerar.  

Jag anser att Gävletidningarna har en i grunden negativ vinkling av nyheter om Brynäs. En vinkling som syns klart och tydligt när laget går tungt och som känns av i under toner när laget går bra. Jag tycker Stisses krönikor ibland är rent hånfulla.

Sen tycker jag rapporteringen runt laget är under all kritik och direkt bristfällig. Med den ställning hockeyn har i Gävle tycker jag man kan ställa högre krav.

Gefle IF har inte tagit ett enda steg i rätt riktnig se dom gick upp i allsvenskan, dom hänger fortfarande på gärsgården varje år. Har du sett någonstanns i gd eller arbetarbladet att det ens förekommer en ifrågasättande artikel om Gefle och deras arbete?

Kommentera

tjugo8: Varför överdriva?
Vem har talat om 90% negativt och 10% positivt?
Givet en stad som har ett klassiskt SHL-lag och som många orter drömmer om att ha så räcker det med att media är lite mer "enögda" sas, dvs gärna framhåller positiva saker istf att leta negativa, vilket det känns som att man ofta gör.
Som Peja framhåller: varför behandlas ex Gefle IF på ett helt annat och mer "daltande" sätt?
Nu ligger det nog iofs mkt i uttrycket "den man älskar agar man", men det finns ju gränser...
Kommentera

Zzz:

Fristående press har till uppgift att objektivt och sakligt ge en bild av skeenden i samhället

Tidningen Brynäsaren är föreningens egna organ för att visa upp sig från sin bästa sida, helt utan att beröra tillkortakommanden som finnns och som alla ser

Brynäs gör bra saker/dåliga saker (totti föreningen, styrelse, ledning, sportledning, arrangemang, spelare, matcher slutspel osv osv), för diskussionens skull låt oss enas om att det är 50/50

Givet ovan anser du alltså att lokala tidningarna är överdrivet negativa och publicerar ca 90% negativa artiklar och end 10% positiva eller...?

Det är produkten Brynäs och dess marknadsföring som ska ge den bild Brynäs själv önskar

Den ska inte friseras av fristående media på uppdrag av Brynäs

Kommentera

Peja: Precis, lokalmedia och ortens lag har båda vinning av att ha en bra dialog och samarbete. Jämför norrans bevakning och hållning till Skellefteå med gävletidningarna hållning till Brynäs.
Kommentera

Jag tycker också det är synd att Gävletidningarna inte har en positivare inställning gentemot Brynäs, det skulle ju gynna alla inblandade (Brynäs, Gävletidningarna, Gävle som stad) om det blåste positiva vindar runt laget. Tvärtom har de en negativ inställning gentemot Brynäs och som redan nämnt är det väldigt stor skillnad i jämförelse med deras inställning gentemot Gefle IF. 
Kommentera

Zzz: Ja, rätt så uppenbart att lokalmedia medvetet väljer att vinkla brynäsrelaterade saker så negativt dom bara kan och då är TJ i sin fulla rätt att säga vad han tycker.
Har inte ett skit med hans jobb i övrigt att göra och svamlet om att han bör fokusera på sitt jobb, precis som om det skulle bli lidande för att han säger sin mening om medias rapportering.
Dessutom skitsnack att lokalmedia måste följa nån sorts naturlag om att alltid vara objektiva och skriva det som är sant och relevant.
Dom kan mkt väl försöka stötta ortens elitlag lite bättre utan att göra avkall på det som ev är sant eller relevant, känns som att dom istället gör allt för att svartmåla om dom får chansen, precis om om det är nåt bättre än det omvända.

Redigerad kommentar

Kommentera

tjugo8: Ja men har han fel i sak? Tycker du gävletidningarna har en helt neutral hållning till Brynäs?

Jämför bevakningen av Brynäs kontra bevakningen av Gefle IF.
Kommentera

Zzz:

1. TJ bör fokusera på sitt jobb, inte vad tidningarna skriver

2. TJ ska i sitt i jobb inte vara beroende av "hjälp" från lokal press

3. Lokal press uppgift är inte att vara hejarklack, de ska försöka skriva det som är Sant & Relevant

SUCK !

Kommentera

tjugo8: Har han fel?
Kommentera

Pinsam TJ

@1TommyJonsson: Som vanligt så hjälper vår lokala press laget med att publicera positiva artiklar!
#glasethalvtomt #förundrad
Kommentera

70 Rodrigues:Jag tror att TJ har större möjligheter att göra en karriär som hårmodell än som tränare på SHL-nivå ;-)
Kommentera

70 Rodrigues: Rubrikerna är satta! Tryckpressarna är redo! Det är dax att agera! Spännande ;)
Kommentera

Peja:

Klocka ord

Salos agerande är naturligtvis vedervärdigt, men visar på olikheter i vilket mandat sportchefer kan ha

Har en känsla av att Tommy sitter mysigt uppkrypen i Silfverbergs knä, och han väldigt ogärna vill göra sig av med Tommy.

Samtidigt blir det uppenbart att Silfver med rätta lägger mkt av ansvaret på spelarna

Otacksam uppgift för Bz att ha ansvar men varken ha mandat eller medel

"I slutändan är ett eventuellt tränarbyte en styrelsefråga men enligt Silfverberg har frågan inte ens varit uppe."

Kommentera

Mikael Stahre får sparken från Blåvitt trots en andraplats. Här snackar vi krav minst sagt. 
Kommentera

Huge:

Har ingen aning om Niclas diplomatiska färdigheter. Inte om han talar för samtliga i truppen heller. Men det blir ju bara spelulationer från våran sida hur som helst. En motgång kan ju stärka en trupp lika mycket som den kan splittra den. Vi får hoppas på det första nämnda.
Kommentera

Johan Norrström: "Inte för att jag tror att Niclas är ute efter Tommys huvud, men hur ofta får man höra eller läsa att en spelare öppet önskar sin tränares avgång?"

Ytterst sällan.
Men Andersens kraftiga reaktion på ryktena visar ändå att det mest sannolikt handlar om spelarnas egna problem och inte om tränaren.
Hade Andersen och spelarna velat ha bort TJ är jag rätt säker på att Andersen svarat mer diplomatiskt om ryktena om att man inte skulle lyssna på tränaren och vill ha bort honom.
Kommentera

Huge: Ja det är väl ganska självklart att kaptenen försvarar sin coach? Hade du förväntat dig nått annat oavsett hur missnöjd Andersén hade varit med TJ?

Förändringen bör komma imorgon så att den nya tränaren hinner göra förändring under uppehållet.

Kommentera

1679869 · »