Brynäs IF

730579 inlägg · 7961 ämnen

Tråd för Ca 1973:or fr Gävle, Brynäsare i mestadels i Sthlm

874605 · » Till forumet

Sv: Tråd för Ca 1973:or fr Gävle, Brynäsare i mestadels i Sthlm
tjugo8: Öhh. det tror jag inte, eller....kanske
Men han första ryss (sovjet) i eliserien iallafall... det var banbrytande.
Kommentera

tycker att eliteprospects.com är en väldigt informativ o uppdaterad sida...
men denna länk är väl sådär...?
Var inte Davydkin första utländska spelare i Brynäs...?

Sedan är ju Angell rightare också...
Kommentera

kjelleman: Simons vaskade på egen hand fram ett guldkorn.. från Tjeckien? guldkorn, nja.. jag skulle kalla karln präglad målskytt jag..

"han passar inte er" varför inte? måste han vara omgiven av ett pack idioter för att stänka in mål i krysset från blå?

och varför har nu vi 7 miljoner plötsligt efter en 7-års period av skral ekonomi? Jo, vi har 28+3 matcher i en splitterny multi-evenemangsarena
med mellan 5100-8200 besökare varje match, istället för en gammal ombyggd innebandyhall med lite aggregat* under

*stavas det så?
Kommentera

e Kristan fortfarande skadad tro?
smart att "boxas" m en utespelare
smart att ingen brynäsare klev in o hjälpte honom...
Kommentera

Huge: Till råga på allt så tolkade vi efter traktor och hade vadmalskläder när det var kallt ute.
Kommentera

"Ja, oavsett om Kristan kommer tillbaka eller inte, så kommer Sperrle att få stå minst lika mycket kommande säsong som han gjorde den gångna."

Keb är säker på sin sak...
Säg att Korhonen eller så skulle komma tillb...
Kommentera

20 Lindgren: "Vi får tacka den skrala ekonomin för att vi inte håller på med bandy. Brynäs lade om från bandy till ishockey inför säsongen 1939-1940."

Ja, det kan jag förstå att dom gjorde.
Dom insåg väl att chansen till ett SM-guld var lika med noll.
Mästare det året blev nämligen: *trrrrrrrrrrrrruuuuummmmmmmvirvel*

IK Huge från Bomhus.
Kommentera

JanT: "På Älvsborgs regemente (det bästa regementet i Sverige enligt Överste Magnusson) körde vi med flintyxa och pilbåge anno 1985."

Landkrabbor.....
Kommentera

Lunkan:
hur gick innebandyn...?
körde badminton i torsdags, första anträngningen på 3 månader...
kanske snart dags för måndags-come back...
Kommentera

tjugo8: Principfast nej tack man ska vara flexibel! Grundserien rondellen,fredagsmatch slutspel Eugenia.....
Kommentera

Lunkan:
just ja...tycker iofs inte att du tycks vara alltför principfast...
Krizan och Döme så stabila ut på svt-sporten...
(Tjeckier)/Slovaker tycks inte vara direkt blyga av sig...
Kommentera

tjugo8: alltid före? aldrig före ska det vara.
Kommentera

Knogen/micke:
Högsta seriens maratontabell under 85 säsonger; 1923•01•23—2007•03•02
rk team SP GP W T L GF–GA TP seasons
2 Brynäs IF 50 1 617 782 191 644 6213–5339 1755 1943-2007
18 Mora IK 24 458 159 52 247 1555–1857 370 1945-2007
Kommentera

JChiles:
Starköl? alltid före Eugenia...i tobbes fall uppsala-rondellen...
Kommentera

Jag har ingen aning om vad ni snackar om.
Jag dricker bara starköl jag!!
Kommentera

Knogen: Du hoppade såklart över den ack så viktiga raden efteråt (som jag såklart stavade fel). BIF har spelat i högsta serien i närmare 70 år i streck i motsats till Moras 2-3 år. Jag känner nog till Moras betydelse för svensk hockey och de spelare de producerat för sisådär 40-50 år sedan.
Kommentera

micke:
"Plugga lite hockey och kom tillbaks om några år fjanten...."

Nämen se! En snubbe som gillar att kasta stenbumlingar i glashus! :-)

Om du tror att Mora IK hållit till i högsta serien i 2-3 år så får du nog ta fram historieboken igen. Upplysningsvis kan jag meddela dig att Mora IK faktiskt var före Brynäs att etablera sig i högsta serien. Ja, det var faktiskt det första laget utanför Mälardalen som etablerade sig i högsta serien till och med. Mora IK anses som banbrytande för landsortslag. Pionjärerna som visade att det var möjligt även för lag från mindre orter utanför Mälardalen.

Vi har spelat i elitserien i tre säsonger nu, men antalet säsonger i högsta serien är betydligt fler. Kan inte riktigt i huvudet nu, men någonstans runt 23-24 säsonger skulle jag tro.
Kommentera

arnio&micke: Vi får tacka den skrala ekonomin för att vi inte håller på med bandy. Brynäs lade om från bandy till ishockey inför säsongen 1939-1940.
Vad är det för en obegriplig ämnestråd jag skriver i förresten? Det är väl mest modoiter man tänker på som kända 1973or...
Kommentera

kjelleman:

Sopor lär er värva

Det där kan ju bli ett klassiskt ordspråk!
Kommentera

kjelleman: som håller på mora... som har varit i högsta serien i 2-3(?) år. Tycker du verkligen Brynäs IF som varit i högsta serien i snart 70 år i sträck ska lära oss värva spelare av er fjantar? Det var det löjligaste jag läst.... BIF har sedan 1964 varit ett "köpelag" och du med "mora" *fniss* ska försöka lära oss att värva spelare. Plugga lite hockey och kom tillbaks om några år fjanten....
Kommentera

kjelleman: Lär er våga skriva längre kontrakt än 1 år på era "vågade" värvningar.
Kommentera

BrendL Floppar i brynäs.han passar inte er.
Tragiskt att mora scoutar och plockar fram guldkorn efter guldkorn,och så kommer dom större klubbarna och köper dom. Fan lär er hitta själv era sopor,sen "ohh ja men här får du 7 mijoner i veckan om du kommer" klart dom locar iväg våran spelare. Tack Janne Simons för att du och dina medarbetare lyckas vaska fram ädla guldkorn,

som i slutändan ngn storklubb kommer och gnaskar.

Sopor lär er värva >_
Kommentera

arnio: Jag har aldrig levat när ekonomin inte varit viktig inom elithockey, men så är jag bara 30 bast oxå. Du får nog snacka med Huge om sådana saker...
Kommentera

micke: Det var roligare förr när inte ekonomin var så viktig, men men sånt är livet.
Kommentera

arnio: Några 15 miljoner tror jag inte på. Snarare 5 miljoner, men det är ju bra det oxå. (Skulle bokslutet visa +15 mkr så måste det innebära att BIF har budgeterat med en vinst på 10 mille, och resten är bonus.)
Kommentera

GävleLasse: På Älvsborgs regemente (det bästa regementet i Sverige enligt Överste Magnusson) körde vi med flintyxa och pilbåge anno 1985.
Kommentera

Topp fyra placering känns oerhört svårt om man ser till att lag som Modo, LHC, FBK, HV71 och ett förmodligen storsatsande Frölunda är med och konkurerar. Nyförvärv för hela vinsten kanske kan göra susen, men jag vet inte riktigt hur många spelare man får för 15 mille. Slut på deg redan?
Kommentera

Läste att LHC kommer att göra en vinst på 5-6 mille. Det ryktas om 15 mille för Brynäs. Om detta är sant så är det ju helt fantastisk vilken succé LA har bivit.
Kommentera

Huge: "neanderthalartaktik" :-))

Skulle Brendl i så fall vara nästa steg på den evolutionära stigen?

Tuokko - Homo erectus?
Kommentera

Efter attt ha enbart skrivit i Modos gb under dagen hotar en Timråmoderator med avstänngning. Vet inte riktigt vad som skulle kunna rendera i det men ni kanske kan förklara.

Beror det på att man gratulerar ett lag, som är annat än Kärringarna, till framgångarna?
Kommentera

Bissett19:
passad puck är alltid snabbare än den snabbaste spelaren...;-)
de bör nog kunna vända ut o in på vilket försvar som helst...

måste ha ngn som verkigen "sätter upp" Brendl o dessutom säkrar def.
är inte så sugen på o sätta ove / björne där...slöseri m fläskfilékronorna fr LA som investerats i Brendl

e
Kommentera

tjugo8: "Brendl - Hauhtonen - Dackell"

Riktiga speedkulor alla tre........;)
Kommentera

sylf:
good point!

Brendl - Hauhtonen - Dackell ?

"Vi vill ha mål, mål, mål..."
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Angell skall det givetvis vara. Dax att kalibrera tb
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Synd att det är så långt kvar till träningsmatcherna. Har ngn hört något om Qngells varande eller inte?
Kommentera

sylf: Wikegård i sin blogg:

"Brynäs meddelar att man har gjort klart med Pavel Brendl. Nu blir det oerhört intressant att följa hur Brendl utvecklas under Leffe Boorks ledning. Under säsongen i Mora sprutade ju Brendl in mål, och jag har en stark känsla av att Boork kommer att ge honom en ännu bättre omgivning i Brynäs än den hade i Mora.

Mycket på B var det. Brynäs, Brendl & Boork. "
Kommentera

Huge: "Det JAG imponeras lite av och som verkar ha glömts bort en aning, är ju hans 23 assist."

Returer?
Kommentera

I Brynäs så uppskattar vi spelare som gör mål, thats it.
Kommentera

Huge: Fan hade du arborst när du gjorde lumpen, eller hade den första musköten kommit? ;)
Kommentera

Metal Guru: "Vi tycker bara kombinationen kombinationen av den Brendl som vi lärt känna under årets säsong (vi som följt Mora under 59 matcher, och inte bara läst statsen efter varje omgång), och den coach som gjort sig känd för att inte tolerera några divaliteter överhuvudtaget i sitt lag är, eh, spännande...´"

Citat ur dagens GD:

" Det gäller för oss att ge honom de rätta förutsättningarna för att lyckas. Det tror jag vi kan göra. Jag och Boork har suttit ner och pratat igenom det här noga och jag är övertygad om att det blir riktigt bra."

Detta måste väl säga ngt om myten kring Boork och att han skulle vara ngn sorts envåldshärskare som aldrig tolererar spelare som inte ger 110%.
Enligt min mening så tror jag att Brendls påstådda slöhet i Mora, i mångt och mkt kan ha berott på er spelstil. Det kanske har varit lite för mkt tuta och köra över det hela, och då krävs det att ALLA jobbar stenhårt för att denna "neanderthalartaktik" sas, ska funka. I ett sånt hårt jobbande gäng så märks det ju då när ngn fuskar lite. Naturligtvis så har Rindell haft ngn form av spelidé som ni dessutom självfallet försökt realisera, men jag överdriver lite grann för att på ett bättre sätt få fram vad jag menar.
Iom att Brynäs kanske spelar lite mer strukturerat och där det är viktigt att varje spelare är lite smart och behärskar sin roll, så tror jag att det kan bli lättare för Brendl att komma till sin rätt, och det inte bara som målskytt utan även som framspelare och inte minst LAGspelare.

Det JAG imponeras lite av och som verkar ha glömts bort en aning, är ju hans 23 assist. Detta visar ju på att det även handlar om en spelskicklig forward som använder insidan av huvudet.
Kommentera

GävleLasse: "Fundamentals: Barn barn barn...

1973 började jag i skolan...

å Huge gjorde sitt första repmöte ;)"

Nästan rätt.
Repmötet gick av stapels 1975.
Rätt ska vara rätt.... ;-))
Kommentera

P: Det är skillnad på vi och jag.
"Vi" är nog säker många som är ledsna.
Kommentera

horcoff: Lite kul att ni nu klankar ner på Brendl med tanke på detta uttalande i Youtube:

HORCOFF
"He´s the King of Scoring in Sweden 2006/07! 27 goals and 15 assists so far after 39 games. "
Kommentera

arnio:
Ja ja. Visst, visst.
Brendl räddade Mora undan kvalserien.

Kan vi gå vidare nu?
Kommentera

horcoff:
...så kom inte och säg att vi dissar Brendl helt plötsligt.

Killen har bästa skottet i Elitserien, och kan verkligen göra mål - inget snack om det.

Vi tycker bara kombinationen kombinationen av den Brendl som vi lärt känna under årets säsong (vi som följt Mora under 59 matcher, och inte bara läst statsen efter varje omgång), och den coach som gjort sig känd för att inte tolerera några divaliteter överhuvudtaget i sitt lag är, eh, spännande...

Understatement, typ.
Kommentera

horcoff: Brendl räddade Mora undan kvalserien oavsett vad du skriver.
Kommentera

arnio: "Att Mora inte spelade kvalserien får ni tacka Brendl för."
Snarare att vi höll på att hamna där på grund utav Coacherna inte kunde hantera Brendl.
Att lagledningen tog sitt förnuft till fånga och ställde tillbaka Brendl destomera säsongen led och övriga laget fick kliva fram och kom inte och påstå att Brendl räddade Mora i slutskedet för då är du bara dum eller inte insatt i laget. När Brendl äntligen ställdes tillbaka klev övriga spelare fram.
Jag har aldrig sagt att Brendl är kass, utan Mora har inte kunnat hantera han i laget på rätt sätt.
Nu har jag inte nämnt det tidigare här, men som jag sade under säsongen.
Vilket annat ES-lag skulle ha ett sådant tålamod som Mora har haft, det återstår att se.
Kommentera

Bissett19: få se jag tror att det var 1980 elle 81...

Schnygg tröja i alla fall
Kommentera

874605 · »