Brynäs IF

727952 inlägg · 7962 ämnen

Transferfönstret öppnas den 24/1

484470 · » Till forumet

Sv: Transferfönstret öppnas den 24/1
Huge: Ja vi verkar vara överens :)

Men jag tror att nyckeln till att hålla en hög och jämn nivå match efter match handlar om att ha hjärta för det man gör. Jobbar man som svarvare eller nåt annat så kan man kanske "ställa in skorna" på jobbet ibland. Men nu gäller det hockey där folk betalar för att se "svarvaren" jobba och då vill det till att ge sitt allra bästa och sluta med en massa divalater eller att gå in å göra ett halvt dagsverke.

Detta är ett problem för många lag.
Kommentera

Busen: Jag tycker att din kritik mot Miettinen är rent ut sagt befängd. En nyttigare spelare än Miettinen är svår att hitta. Han är Guld i boxplay och är en lagspelare som kör och kämpar utan en massa gnäll när det går dåligt.
Dessutom så var det ju han som tog hit Timonen med sitt enorma kunnande som verkar ha smittat av sig på Kuparinen.

Visst kanske Miettinen kör fast på blå nån gång per match. Visst kanske han bara har EN fint, men alla lag behöver grovjobbare främst defensivt och på den punkten håller Miettinen absolut toppklass i elitserien.

Då är det värre när man sett spelare som Soling sakta glida ut mot båset för att byta när motståndarna har press i vår zon.
Kommentera

Busen: Håller med till viss del angående Miettinen. Men tror du inte att Miettinen får slita ont för att han ofta nyttjas mer i penalty-killing än vad t.ex Malmen gör?
Har också noterat Tommis patentare, men den är djävligt snygg när den går hem.... ;-)
Kommentera

Huge: Håller nog med er i det mesta förutom Miettinen. Tycker att han borde ha en växel till att lägga in. Har följt honom lite extra några matcjher och tycker att han kör fast i anfals blå många gånger. Han kör samma fint när han skall förbi spelare och blir alltid av med pucken. Han kör den där finten där han skickar pucken förbi spelaren och skall åka runt och ta den, men tyvärr!
Kommentera

GävleLasse: Vi är mao rätt bra överens om saker och ting. :-)
Vad beträffar Malmen och Miettinen så känns det som att dom verkar vara lite av undantagsspelare, om du förstår vad jag menar:
Att hålla den höga nivån i match efter match, trots att vi är kort om folk, måste vara beundransvärt. Kommer övriga bara upp i närheten av dessa två, så är nog mkt vunnet.
Kommentera

Huge: Visst bygger man ett bra anfall bakifrån och då behövs bra backar som klarar av den uppgiften. Där brister Brynäs idag och visst skulle spelet se lite bättre ut om man förstärkte på backsidan. Men innan man ens talar om förstärkningar så måste den nuvarande truppen kliva fram. Många ligger på 85% av sin förmåga, inte bara soling. Viitakoski kan försvinna helt ur matcherna periodvis. De enda som jag tycker håller en jämn och stabil nivå bland forwards är Malmen och Miettinen.

Helst vill jag att man förstärker med två backar och två powerforwards som inte behöver lika lång tid på sig att komma in i spelet. Att satsa på en målskytt kan vara för riskabelt.
Kommentera

GävleLasse: Visserligen är det samma förändringar på motståndet för alla, som du säger, men spelare hanterar väl detta olika skulle jag tro. En del växer medans andra stagnerar eller i värsta fall blir sämre.
Jag tror egentligen inte att det är spelsystemet som det är fel på. Vi förvaltar väl bara vår tradition av ett spelande lag med mkt skridskoåkning och inte så mkt fysiskt spel.Tycker ändå vi lyckats hyfsat med att få en blandning av de båda.
Problemet i nuläget är lockouten, som ställt till det på alla plan, och det oavsett vad man tycker om densamma eller att det är lika för alla.
Jag tror det behövs relativt lite för att vårt spel skall höjas avsevärt. Titta bara på hur det funkade när t.ex Bommen eller Timonen var med.
2 likvärdiga backar, eller 2 som åtminstone är i närheten av dessa skulle göra om inte underverk, så iaf djävligt mkt. Dessa 2 var ju mkt bra offensivt sett, i tillägg till att dom dessutom regerade därbak. Detta gjorde att laget inte blev lika långt som det nu tidvis tenderar att bli.
Som sagt: 2 spelskickliga backar, och jag tror att "längden" på laget kommer att förkortas betydligt... :-)
Kommentera

Huge: Men det är ju samma förändringar på motståndet för alla. Malmström tar för sig mer. Det är inte ofta man ser att Soling går rakt på mål när han kommer in i zon, nej han tar "easy way out" och hamnar nere i hörnet 9 gånger av 10. Har man begåvats med såna talanger i både kroppshydda och teknik som Soling så måste man använda sig av den.

Men det kanske är hela Brynäs spelsystem som är fel och inte bara Soling.
Allt ska vara så snyggt när Brynäs anfaller. Många gånger så slutar anfallen (powerplayen) utan att ens få ett avslut på mål. Nej istället så kommer en svår diagonalpassning så direkt kan rendera i en kontring när våra backar står på hälarna på offensiv blå.

Varför jag efterlyser tuffare rakare spel av tex Soling bygger på att jag tycker att laget blir för långt. Hur ofta ser man inte att backarna håller in och håller in, för att sedan passa till en stillastående forward som tar sig in i zonen och sedan blir av med pucken, med en farlig kontring som resultat.

Varför dumpar inte man ner pucken och åker på mål så att en lagkompis kan gå in direkt och vinna puck och sedan har man en målchans. Näe, det skall dribblas, gärna på offensiv blå...
Kommentera

GävleLasse: Som du vet så är det inte alltid så att en fysiskt stor spelare alltid utnyttjar sin fysik fullt ut. Här är det psyket som spelar in och jag tror inte att Soling egentligen är ngn sargbökare som skall smälla på i alla lägen. Därför kan det många gånger se ut som att det blir lite halvdana försök. Soling är bäst när han kommer med fart genom mittzon och kan utnyttja sin tyngd och storlek. Plus att jag också gärna ser honom framför mål i större utsträckning. Kapaciteten tror jag finns där, det har vi sett.
Frågan är om inte skadan samt höjningen på nivån hos samtliga ES-lag sedan han kom till Brynäs, har gjort att förväntningarna kanske skall dämpas en aning?
Kommentera

Mickis: Rädd vet jag inte. Han är helt enkelt inte beredd att ta stryk i varje byte, så enkelt är det.
Kommentera

GävleLasse: Ja det är ett under att inte Solning kan parkera framför mål och kriga. Med den fysiken så ska det inte vara så jävla svårt. Alternativet är att han är lite rädd.
Kommentera

Huge: Uppenbarligen så räcker inte de spelare som Brynäs har idag inte till, det är väldigt sällan Brynäs kan skapa ett tryck i motståndarnas zon.
Kollar du hur de flesta målen som Brynäs gör så kommer du att upptäcka att de flesta målen kommer efter ett väldigt kort besök i zonen och inte efter ett långvarigt tryck. Malmen och Sjögren tycker jag har skött sig kanon bra. Soling däremot är jag besviken på. Det är ofta han bara årker och hakar, petar och spelar halvt om halvt oinspirerat, (nu får jag väl en hel drös Solingfans efter mig och kanske Soling himself med *L*) Men jag tycker att en kille i Solings storlek skall kunna dela ut bra mycket mer stryk än vad han gjort hitills. Jag vill se honom framför mål där hans storlek kommer till sin rätt. Nej, lite mindre finlir och lite mer pang på, det är modellen enligt mig.
Kommentera

GävleLasse: Tycker ändå inte att vi är SÅ dåligt rustade vad gäller forecheckande spelare: Malmen, Sjögren, Björne, Soling är väl de jag mest tänker på.
Du vet väl vad man brukar säga: Ett bra anfallspel börjar bakifrån. :-)

Angående Lången så har jag en mkt bättre taktik:
Spelar alltid MOT Brynäs.
Torskar vi finns chansen till en hacka.
Vinner vi är jag ännu nöjdare och offrar glatt kosingen... :-)
Kommentera

Busen: mmm tycker också dom borde satsa lite nu när det finns spelare som bara väntar på att få lira men dom är nog lite seg och lata nu när dom inte har lirat på ett halv år .......
Kommentera

GävleLasse: Alldeles riktigt. Med publik och övriga intäckter så borde det finnas pengar för att förstärka med mera spelare. Vet att restaurangen verkar ha blivit en succe så det borde komma pengar därifrån också. Skulle tippa att vinsten där borde ligga på en miljon om jag räknat rätt med dom uppgifter jag kan få tag på. Flytten av souvenirbutiken till Valbo borde ha gett några hundra tusen till. Nej satsa lite nu!
Kommentera

Huge: Problemet är att Brynäs inte har rätt spelarmaterial. De måste skaffa några spelare som klarar av att ha en högre forchecking. I dagsläget så är laget för långt, när brynäs väl kommer in i anfallszon så är det ofta för omständigt spel och besöken i anfallszon är för korta, det blir inget tryck. Därför tror jag att prio ett är minst två forwards som är riktiga kämpar som kan forchecka högt, störa uppspel och erövra puck högt uppe i banan.

Men visst måste vi ha in m i n s t en back till, gärna två.
Kommentera

Huge: Problemet är att Brynäs inte har rätt spelarmaterial. De måste skaffa några spelare som klarar av att ha en högre forchecking. I dagsläget så är laget för långt, när brynäs väl kommer in i anfallszon så är det ofta för omständigt spel och besöken i anfallszon är för korta, det blir inget tryck. Därför tror jag att prio ett är minst två forwards som är riktiga kämpar som kan forchecka högt, störa uppspel och erövra puck högt uppe i banan.

Men visst måste vi ha in m i n s t en back till, gärna två.
Kommentera

Busen: Publiken är viktig, speciellt för intäkternas skull. Men detta har ju inte varit något problem den här säsongen, de har budgeterat ett publiksnitt på 4500 besökare per match och på den punkten ligger de plus.
Frågan är om de inte skall vara lite vågade och verkligen satsa på så många spelare som bara går. gärna fyra fem spelare. Att fega och skaffa in en eller två och sedan hoppas att Dackell och Sulku komer tillbaka tror jag inte skulle hjälpa laget alls, snarare tvärtom. I dagsläget sliter vi något fruktansvärt på spelarna och risken för ytterligare skador är överhängande.

Nu har vi ju fått de svar som vi väntat på, NHL är inte aktuellt den här säsongen så det är bara att rusta, för slutspel eller kvalspel.
Kommentera

pastorn: eller så kanske de vill hjälpa oss om vi har tur=)
Kommentera

GävleLasse: Rent principiellt håller jag med i ditt resonemang, även om jag tror att det inte är realistiskt att räkna med 4 nya spelare.
2 nya backar är prio nr 1. Sulku kan i värsta fall vara borta resten av säsongen. Möjligt att man hinner få säkert besked innan fönstret öppnar och blir beskedet positivt, dvs att Sulku snart är spelklar, kan det räcka med 1 ny back.
Som du säger, plussa sedan på med en rivig powerforward a la Hinote, och vi kan börja se ljust på framtiden igen....
Kommentera

Lär bli svårare för Brynäs att värva då jag tror spelare hellre väljer de lag som ligger bättre till i serien och har större chans att gå till slutspel.
Tror jag läste igår i tidingen om någon målis som valde bort Luleå pga deras dåliga placering i tabellen.
Kommentera

GävleLasse: Om man förstärker med en eller flera stjärnor så tror jag att man skulle fylla hallen dom 7 hemma matcher som återstår när fönstret öppnar, vilket skulle ge en miljon till i intäckter om jag räknat rätt. Håller med alla andra att vi måste förstärka nu när vi fått alla skador och nästan inte får ihop till 3 femmor.
Kommentera

70 Rodrigues: Ja nu gäller det för Sundlöf att förstärka laget ordentligt. Vad som saknas idag är ett par backar och minst två forwards. Vad gäller forwards så tror jag att Brynäs tjänar på att leta upp två forwards i stil med Hinote. Att ta in sk. målskyttar är för riskabelt, blir det måltorka (vilket det ofta blir i en ny miljö) så tar det för lång tid innan någon direkt effekt syns.
Tar man in kämpar som spelar en tuff närkampshockey så kan brynäs lättare bita sig fast i offesiv zon och får större tryck än de "nålstick" till anfall de har idag.

Vad gäller backar så ser jag helst att man satsar på europèiska spelare som har lättare att aklimatisera sig till stora rinkar.
Kommentera

Busen: Man tycker ju att det borde finnas stålar, men med Brynäs så kan man aldrig veta, tyvärr!!!
Kommentera

70 Rodrigues: Tycker att vi borde ha pengar över för förstärkningar. Plussponsorskapet eller vad det heter borde väl avlöna Philips. Om man därefter räknar med att vi har 600 pers mer än beräknat på varje match så torde det ge drygt 2 miljoner i extra intäckter. Det borde räcka till nästan en hel kedja för dom matcherna som är kvar.
Kommentera

Sen att det saknas stålar är ju en annan femma, men jag vill, jag vill, jag vill :-))
Kommentera

Transferfönstret öppnas den 24/1
Om Brynäs överhuvudtaget ska ha en liten chans att ta sig till slutspel så krävs det att Sundlöv värvar, det krävs nog 2 backar o 2 forwards av klass o med hjärta enligt mig för att att slutspel ska bli verklighet!!
Kommentera

484470 · »