Brynäs IF

730577 inlägg · 7961 ämnen

Uppriktigt orolig

« · 2213313 · » Till forumet

Sv: Uppriktigt orolig
Auchinleck: vi får se, spännande att följa men kan Abbot så kanske Johan kan också.
Kommentera

8399:
Ja, det är klart att det är ett falskt rykte.
Kommentera

Zzz: Håller med om att det kunde ha skötts smidigare, men han framstår ju inte som det minsta omdömeslös i jämförelse med de som han ska upp i ringen mot...

Det skulle kunna vara en del av valtaktiken att tillsätta alla nyckelpositioner nu för att öka sina egna chanser att vinna omröstningen i årsmötet. För att få folk att tänka just som du gör, dvs att det vore svårare för Kangas att arbeta med tillsatt personal.
Kommentera

Peja: Självklart borde inte nuvarande ledning och styrelse ta den typen av beslut nu med så kort tid kvar till årsmötet. Men oavsett så måste Kangas i sina uttalanden ha en tanke som håller längre än fram till valet är gjort. Om han blir ordförande och valberednings förslag röstas igenom i övrigt så måste han kunna samarbeta utan att ha låst sig i någon position.
Kommentera

flashen12345: Dels var det viktigare att få tränarna på plats, dels är tränarteamet uppenbarligen kvalificerade. Eller tycker du att Alcéns sportchefskvalifikationer är likvärdiga med Manners tränarkvalifikationer?

Utöver den uppenbara idiotin tycker jag att man gör Alcén en stor otjänst när man ger honom en tjänst som han inte är kvalificerad för. Det hade varit mycket mer rättvist gentemot Alcén att ge honom ett annat jobb och eventuellt bli sportchef på sikt.

Jag vet inte riktigt vad du referrerar till med att följa strömmen i nyhetsdrevet. Gävletidningarna har ju gjort extremt tydligt att de står bakom valberedningens nominering av Sara Skoog.
Kommentera

Auchinleck: Vi får lita på Bom-Bom grabbar om nu detta är sant. Kanske allt är ett falskt rykte?
Kommentera

Peja: Lika bra att kicka de nya tränarna också?
Man kan inte bara följa med strömmen i nyhetsdrevet nu. Det är mycket som är illa i nuvarande uppsättning. Jag tycker valberedningen gjort ett sunt jobb med att få in nytt blod. Kangas agerande nu är bara bedrövligt i detta läge.
Kommentera

Zzz: Det som leder till polarisering är ju att anställa folk till nyckelpositioner dagar innan årsmötet. Det är så sjukt idiotiskt och arrogant av den nuvarande ledningen. De tror antagligen att det ökar deras chanser att bli omvalda eftersom Alcén är en populär figur, men jag tror inte folk är så korkade att de per automatik ser honom som ett bra sportchefsalternativ enbart eftersom han är trevlig.

Självklart måste Kangas bryta Alcéns eventuella sportchefskontrakt om han blir vald, även om nuvarande styrelse kanske ser till att kontraktet är sjukt långt (skulle inte förvåna). Det handlar ju om Brynäs bästa och det är absolut föreningens bästa att ha en sportchef som är kvalificerad till jobbet. Samma sak om nuvarande styrelse hade anställt Andersén som head coach, då hade det också varit Brynäs bästa att bryta kontraktet.

Jag trodde faktiskt inte att den nuvarande styrelsen kunde sjunka mer i mina ögon, men det har dom gjort i och med detta. Vi får bara hoppas att inga papper skrivs på innan årsmötet!
Kommentera

Peja: Är Alcén anställd än?
Kommentera

flashen12345: Det som är helt bedrövligt är den nuvarande styrelsens agerande. Det finns ingen som helst anledning att anställa folk på nyckelpositioner bara dagar innan årsmötet. Det är extremt dumt och arrogant på alla sätt och vis.

Gällande splittring. Det finns få saker som splittrar arbetsplatser mer än att anställa okvalificerat folk till nyckelpositioner. Troligtvis finns ett antal personer inom organisationen som känner sig sidesteppade i och med Alcéns rekrytering. Det är också en fullständigt skrattretande tanke att Alcén går från gymnasiet och ett antal års hockeyspelande till att bli chef över Finlands förbundskapten och ett antal spelare som han är polare med. Han ska alltså sitta och löneförhandla med sina polare.

Citat från 31a mars om profilen Brynäs letade till sportchefsposten: "Vi är ute efter någon med akademisk bakgrund, ett stort kontaktnät, en analytisk förmåga, bra förhandlingsteknik och ett starkt ledarskap."

Frågan är om Alcén uppfyller något av dessa kriterier.
Kommentera

Retse: Helt bedrövligt. Är det bara jag som får vibbar från Trumph utanför Kapitolium. För varje dolkstöt som delas ut försämras utgångsläget och allt kommer att skyllas på sittande styrelse.
Kommentera

Retse: Jag håller helt med, som han uttrycker sig på twitter leder enbart till polarisering. Som han skriver om att BKB måste vinna alla fem öppna platserna i styrelsen för att skapa majoritet i styrelsen påminner nästan om en kupp. Han behöver alltså få in ett antal personer från sitt gäng för att slippa ta hänsyn till sittande valda styrelsemedlemmar. Om han vinner valet som ordförande men BKB förlorar en eller flera poster hur ska han då agera om han utryckt sig som han gjort. Risken är stor att det blir en maktkamp i styrelsen.

Även sättet han utrycker sig om pågående rekryteringar gör ju att det blir svårt att backa om han blir vald. Om Alcén skulle signas som sportchef och skriva ett avtal på 2 år, ska Kangas då börja med att verka för att Alcén entledigas? För nu har han redan sagt att Alcén inte har kompetensen och det blir svårt att backa från. Han ska självklart kunna kritisera det som varit. Men måste göra det på ett sätt att han kan läka organisationen om han blir vald.
Kommentera

Svensson_62:
Finns inget som hindrar att anmäla sig till årsmötet efter 17 juni. Brynäs har satt en deadline eftersom det är en tidsödande process att kolla av vilka som är medlemmar, röstberättigade och endast har yttrande eller förslagsrätt på mötet.
Kommentera

Har knappt ord längre. Om det nu blir Alcen så ska han få sin chans. Men jag tror detta är ett helt galet drag, om det sker.

Det finns liksom inga gränser i Brynäs just nu, vad fan som helst verkar kunna hända. Verkar dock heeeeelt omöjligt att bryta kontrakt.
Kommentera

Retse: Blir mer och mer kuk-fäktning, ingen sätter Brynäs först. Läckorna till Abris är knappast någon tillfällighet heller.
Kommentera

Lemp: Är det bara jag som inte gillar hur Kangas uttrycker sig på twitter när han sågar Alcén och uppvärderingen av arenan, för att sedan säga att han hade förordat samma lösning. Han känns mer som en politiker som vill göra allt för att bli vald genom att göra billiga poänger än att verka som en enande kraft, vilket iaf jag förväntar mig av den nya ordföranden. Som han sågar Alcén får han det att låta som hans första åtgärd är att han ska göra allt för att kicka Alcén. Om du läser här, höjd dig Kangas! Jag förväntar mig mer av en ordförande i Brynäs!
Kommentera

Nisse på Mon or: Krisar? Vad fick du det ifrån? Brynäs kommer alltid ut stärkta av motgång. Timrå däremot kan se fram emot att återvända till den roligare allsvenskan igen, som vanligt.
Kommentera

8399: Hur ser det ut om det krisar, om det inte krisar nu? Är Gävle kommun betedda att betala det nya bokförda värdet på arenan?
Kommentera

Noterar på twitter att Kangas inte anser att Alcen är rätt person för det här jobbet. Herregud vilken shitshow och vilken usel sits den nya styrelsen får ärva. Kanske kunde man väntat resultat från årsmötet för att se om de hade mandat att göra dom här tillsättningarna, men nej nej vi köööööör...
Kommentera

Blir ett spännande årsmöte - glöm inte att rega er i förväg för att få tillgång till detta digitala möte. Sista dan för registrering är torsdag 17/6 => det måste alltså göras genast.

”För att delta behöver du föranmäla dig till mötet. Det gör du genom att skicka ditt namn till [email protected] senast torsdagen 17 juni. Märk mejlet med ”Deltagande årsmöte 2021”. Efter att du anmält dig får du mer teknisk information om det digitala mötet.”

Känns ungefär som om man går och väntar på en oviss slutspelsmatch eller snarare en kvalmatch. Kan bli minnesvärt...
Kommentera

Nisse på Mon or: Hur kan du vara förhoppningsfull och samtidigt konstatera att ni redan är klara för en degradering kommande säsong?
Ahaaa, nu förstår jag.
Du har alltså förhoppningen att Timrå ramlar frampå vårkanten?
Jaja, tryggheten i HA känns väl säker och lockande...
Kommentera

Nisse på Mon or: Brynäs kan ju om det krisar sig sälja arenan till kommunen, sedan hyra istider av dem samt få betalt ännu mer för att sköta del löpande driften. Det blir plus på kontot var månad även utan publik.
Kommentera

Huge: jag är förhoppningsfull, är du?
Kommentera

mk: nää, det är inte bara att konka. Det var en mardröm för alla med intresse av Timrå IK.
Kommentera

Nisse på Mon or: Fast det är ju inte föreningen som värderar upp, det görs av externa precis som att du inte personligen kan värdera upp ditt eget hus efter renovering utan det sker av en bank motsv.
Kommentera

Nisse på Mon or: "För övrigt längtar jag till Tierp 11/8. Mästargänget mot redan klara 14e lag kommande säsong."

Ja, det kan bli en rolig match.
Mästargänget från Gävle med 13 SM-guld mot Timrå, redan klara för 14:e plats kommande säsong....
Kommentera

Nisse på Mon or: Det är väl därför man inte gjort detta tidigare.
Nu kan man inte göra detta mer så..
Så detta var en smart affär ja.
Kommentera

mk: hur hade Brynäs legat till om det inte hade gått att höja värdet på arenan? Kan den säljas till nya värderingen? Angående smarta affärer...
Kommentera

Nisse på Mon or:
Ja men då är det ju ännu enklare att sitta här och raljera över Brynäs.
Det är bara att konka alltså?

Ditt inlägg kvalar nog in som dagens smartaste..
Kommentera

mk: tror knappast att Timrå hade 100 miljoner att kasta upp i egna pengar. Varför skulle kommunen ta över lån. De försvann väl i så fall i konkursen? Lite osäker på detta dock.
Kommentera

Skrubben: Ja hur detta ska gå vette..

Men det kommer att bli en strid som kommer likna Stockholms blodbad...
Kommentera

Nisse på Mon or: La Timrå in 100 mille av egna pengar.
Eller lånade man, lån som sen kommunen tog över?

La Timrå in 100 egna så är man nog inte så smart...
Kommentera

Alla här som är medlemmar: Se till att skaffa rösträtt och rösta bort styrelsen på årsmötet nästa vecka. Dom kör ner klubben i botten med sina horribla beslut som bara staplas på hög just nu.

Helt ofattbart att PJ anställer en sportchef när han har EN (!) vecka kvar på sitt mandat. Han ställer upp för omval men det hoppas jag alla medlemmar sätter stopp för. Om inget görs kommer denna klubb gå under. Det är stora ord men det är den bistra sanningen. Det måste in ett nytt styre.
Kommentera

5246: Boyce Boyce Boyce
Kommentera

Oj vad en massa dryg fans kan göra att man ogillar ett lag, hoppas verkligen Timrå åker ur.. Istället för att bry er så mycket om Brynäs ekonomi så kan ni ju pallra er till ert forum och fundera på hur ni ska ersätta hjärtat i laget (Dahlén).
Bye bye
Kommentera

Per HApps: förutom att äger man hallen kan man tydligen snickra upp värdet lite hur som.
Kommentera

Nisse på Mon or:
Intressant att detta blev en debatt om Timrå IK. När den handlar om BIF crappy ekonomi. Backa 23.000.000 skojar man inte bort.

Tror inte att det är någon fördel att en förening äger lokalen dom sportar i.
Kommentera

För övrigt längtar jag till Tierp 11/8. Mästargänget mot redan klara 14e lag kommande säsong.
Kommentera

Axle San: Vet lnte vad bokfört värde på hallen är i Timrå kommuns böcker men knappast 45 miljoner.
Kommentera

8399: du glömde att Timrå investerade 100 miljoner ? innan försäljningen på 45...Kommunen klagar nog inte så mycket.
Kommentera

Peja: För mig har SC ett sportsligt helhetsgrepp… Nubben i Timrå är ett bra exempel. Vad en GM dessutom ska tillföra har jag oerhört svårt att förstå. Bättre lägga dom pengarna på en spelare till.
Kommentera

Enaranger: Jag tror att GM i så fall kommer ha ett sportsligt helhetsgrepp, dvs den rollen som Campese och Dackell intervjuade Lindström till för några år sedan, innan de plötsligt kom på att Dackell var helt rätt man för rollen och tog honom istället för något av intervjuobjekten.
Kommentera

Peja:

Den beskrivning du ger över vad sportchefen ska göra, det gör att man funderar på ... vad ska en general manager göra? Det låter som rätt likartade jobb men med olika namn.
Kommentera

Lemp: Jag ser inget fel med att gamla spelare är sportchefer ,men det är ett jobb som kräver koll på spelarmarknaden och ett ledarskap. Som spelare lever man i en bubbla och det brukar ta några år innan de är redo för att sådant jobb.

Sportchefen ska alltså vara chef över tränarna och laget, kontraktsförhandla och så vidare, samtidigt som han ska ha koll på spelarmarknaden och ha scoutat en del i typ AHL, Liiga osv. Det säger sig självt att Alcén inte har haft möjlighet att tillskansa sig de erfarenheterna och kunskaperna. Därför menar jag att Brynäs gör Alcén en otjänst om han blir sportchef nu.

Jörgen Jönsson klarade inte av sportchefsjobbet efter sin briljanta spelarkarriär och han hade ju dessutom stora ledaregenskaper som spelare.
Kommentera

Brynäsgubbe: Bisarrt är helt rätt ordval. Kanske hade kunnat leva med Alcen som någon form av ass gm/sportchef, men att han redan nu ska ta sportchefsrollen, utan någon form av erfarenhet är galenskap. Ser en enorm fara med kompiskontrakt, klarar han av att bryta med sina kompisar? Vad är det med den här föreningen, varför måste det alltid vara gamla spelare?

Vet väldigt lite om Lindström, men han verkar ha bra bakgrund utöver sin spelarkarriär, beroende på hans ansvarsområden kan det kanske vara någonting, men han hade behövt någon mer erfaren sportchef bredvid sig.
Kommentera

Enaranger: "Vem blir först här inne med att hitta något "problem" med den nya assisterande tränaren? För alltid ska ju något "fel" hittas."

Ska höra efter lite med mina finska expert polare vad man kan gräva fram :-)
Kommentera

Är det här rätt tråd för annat än oroligheter också?
Kommentera

8399:
Ja, du vet, det finns fler... 😎
Kommentera

kulltorp: Annars är ju Timrås variant fin också, Timrå Kommun köpte Arenan för 45 miljoner och betalar var år till Timrå IK 6,5 miljoner för att sköta drift och underhåll av kommunens arena.
Timrå IK hyr sedan hallen för 5 miljoner per år.
Kommentera

kulltorp: Nej det har inte Brynäs gjort men när de byggde om Arenan så lånade de pengar. Nu har inte Brynäs lånat mer pengar utan skrivit upp värdet på Arenan och lagt den summan till det bundna egna kapitalet. Hade inte detta gjorts så hade Brynäs nu haft ett negativt eget kapital.
Kommentera

« · 2213313 · »