Brynäs IF

730581 inlägg · 7961 ämnen

Uppriktigt orolig

« · 2213122 · » Till forumet

Sv: Uppriktigt orolig
8399: Så det brynäs gjort är att "låna upp pengar på arenan" för att få mer plus i kassan?

Alltså lever man på lånade pengar. Det är ju ingenting positivt med det kan jag tycka.

Som att jag lånar upp mer på mitt hus och påstår att jag har mer pengar. Vem försöker man lura??
Kommentera

Auchinleck: Oj, det var många frågor.
Kommentera

Peja:
Ja, visst börjar man fundera med tanke på läget (sportsligt, organisatoriskt, ekonomiskt och ägarturbulensen inkl ledning och styrning).

En liten sammanhangsmarkering.
Om man kikar lite på vad som händer i och runt organisationen så är det rörelser pga av att det är en massa oklarheter. Inget ledarskap skapar oro eftersom det är ett oklart läge i största allmänhet, men också för att det ger utrymme för positionering. Det är en elitverksamhet och det lockar ambitiösa individer oavsett om de är lämpliga eller ej. Frånvaro av ledarskap skapar dessutom dålig arbetsmiljö och det i sin tur kommer i förlängningen påverka resultat på isen. Har vi sett det? Ja.

Finns det mönster här? Ser vi dem?

Varför dyker Lindström/Alcén-frågan upp nu 6 dagar före årsmötet där det skall väljas en styrelse för 21/22?
Finns det en koppling? Vem driver frågan och varför? Och här och nu?
Ja, men självklart. Vem vinner, vem försvinner?

Vad är det för människor som finns runt "Brynäs kan bättre" och vad driver dem? Vad finns det för kopplingar till kandidaterna och mellan kandidaterna? Vad vill de? Var kommer de ifrån? Hur ser deras nätverk ut? Kompetenser? Erfarenheter? Vad skall de tillföra i Brynäs?

Detsamma gäller valberedningen och dess förslag.
Vad är kopplingen mellan valberedningen och deras kandidater och mellan kandidaterna? Vilka finns runt valberedningen? Vad vill de? Var kommer de ifrån? Hur ser deras nätverk ut? Kompetenser? Erfarenheter? Vad skall de tillföra Brynäs?

Det krävs nog rätt mycket koll för att se kopplingar mellan olika personer och vad det finns för agendor, man får helt enkelt se på utifrån. Det man ser, det kan man tolka.

Samma sak i organisationen. Vakuum skapar oro. Positionering och karriärintresse skapar svallvågor. Rykten dyker upp. Förmodligen som en del i processen medan hierarkin håller på att sätta sig.

Läcka? Ja, vem tjänar på det? Vill någon åt en annan roll? Tjänar en läcka syftet?
Vill nån åt Sportchefsrollen? Tjänar en läcka syftet?
Osv. Det gäller att se mönstren. Vem vinner, vem försvinner?

Man kan tom fråga sig om det finns bakomliggande syften när nyreggade på HS plötsligt börjar dissa personer rätt ensidigt. Varför?

Det syns om man letar mönster.

Ang det är viktigt att det blir rätt nu.

Som en liten sammanhangsmarkering och heads up...
Kommentera

Så jävla bisarrt att vi sitter och snackar om ett scenario med Johan Alcén som sportchef...
Kommentera

8399:
Att höja värdet på arenan i ett bokslut bryr sig inte banken om, men skall lånet höjas, då bryr de sig. Hur ser betalningsförmågan ut? Och så ser de till att ta in en extern värdering som underlag för sitt beslut om lånet. De gör dessutom varje år en avstämning av lånet, riskbedömer.

Men att höja värdet. Inga problem.
Kommentera

Nisse på Mon or: Ja det går att låna med Arenan som säkerhet, eller rättare sagt höja lånet.
Kommentera

Samsung: För att de var vänner sedan tidigare... Men vem vet, Alcén kanske gått och bekantat sig med hela hockeyvärlden.
Kommentera

ellis: kan man höja värdet på hallen med 40 millar bara så där, så borde man väl kunna låna med hallen som säkerhet också?
Kommentera

Auchinleck: Tänker på denna GM-tjänsten som adderas i dessa ekonomiska tuffa tider. Undrar om den tjänsten adderas på befintlig organisation eller om man prioriterar bort någon annan tjänst?
Kommentera

Metalman: Jag det kan nog bli bra bara han får hjälp och stöd av till exempel Boom-Boom med scouting.
Kommentera

Laken:

"Varför behöver ni både en GM och sportchef(er)?"

Din gissning är nog lika mycket värd som någon annans.
- det är så i Finland för de kopierar NHL?
- Boumedienne vill ha det så?
- det låter nytt och fräscht?
- PJ kör en återvalskampanj?
- det är viktigt att det blir rätt nu?
- vi har ingen jävla aning?
Kommentera

Peja: Var kommer Alcén-ryktet ifrån? Finns nån länk?
Kommentera

Enaranger:
Du som gillar statistik, med tanke på tränarrekryteringarna de senaste åren, vad är sannolikheten att Manner och Ari-Pekka får sparken eller blir kvar den här säsongen?
4 år. 4 sparkar.

Jag hoppas det ryker illojala spelare på en nivå som signalerar: håll käften och spela hockey, du hsr ett ansvar mot din arbetsgivare och fansen!

Abbottarna skickade två tramspellar som fuskade på träningarna första tiden i Rögle.
Det utesluter inte att tränarna har bra relationer med spelarna och kul på jobbet.
Kommentera

2064: "Vi ska ta kuulld"
Haha
Kommentera

Laken: vi gillar att ha höga lönekostnader?
Kommentera

Enaranger: Alltså, vissa finska efternamn kan vara lite luriga att stava till ibland. Luovi blev Louvi och så.
Kankaanperä likaså, svårt 😉
Kommentera

Auchinleck: Känns intressant med två tränare utan en massa SHL/HA bagage. Kan bli bra, kan bli Esko.
Nyckeln är att få de kvarvarande platserna att fyllas av spelare som kan ge laget ett välbehövligt lyft/stadga för att undvika kval. Hoppas att Oula blir en av dem (jo, jag vet forwardssidan är full).
Kommentera

Enaranger: Pajuluoma är helt klart kvalificerad till tjänsten som assisterande tränare. Till skillnad från Alcén på sportchefsposten.

Bisarr tanke att Alcén kan bli chef över Manner och Pajuluoma, samt kontraktsförhandla med sina polare.
Kommentera

Auchinleck:

Vem blir först här inne med att hitta något "problem" med den nya assisterande tränaren? För alltid ska ju något "fel" hittas.
Kommentera

Varför behöver ni både en GM och sportchef(er)?
Kommentera

#33:

Är det verkligen "kaos" för att det i en tidning spekuleras om vem som ska bli general manager och sportchef? Det har så länge jag kan minnas spekulerats om t.ex. nya tränare och spelare i klubbar inom hockey och fotboll. Det är liksom medias uppgift att försöka jag fram nyheter.

I bland förstoras "problem" å det grövsta här inne.
Kommentera

#33: För att spela djävulens advokat känner jag att det är lite skillnad på läcka och läcka. Att det till exempel läcker att Peter Andersson fått sparken utan att han hört något, det är ju förkastligt, men att det läcker ut att diverse spelare eller ledare är klara/aktuella, det händer väl i princip varje klubb? Sen kan man tycka vad man vill om det men det är ju knappast enbart Brynäs problem.
Kommentera

#33: Det måste kännas skönt för de som lämnat och blivit ankalgade för att vara "läckan" att det fortfarande läcker.. :-)
Kommentera

Samsung: Brynäs ”ledning” håller truten i vanlig ordning. Rykten florerar i Aftonbladet, läckan inte tilltäppt? Fullt kaos…som vanligt😢.
Kommentera

Om vi ska ha en general manager. Vad har de personen för uppgifter att utföra som inte en sportchef gör (och tvärtom)?

Vem ska utföra uppgifter som att t.ex. boka träningsmatcher, planera för resor till bortamatcher, se till att nya spelare har någonstans att bo, hämta nya spelare som anländer till klubben första gången med mera? Alltså typ "administrativa uppgifter" (och ändå viktiga) som gör att spelare får ett bra intryck av Brynäs, och gör att det över tid gör att hockeyspelare i allmänhet vet att de blir bra välkomnade i Brynäs.

Det här låter som att en och samma person kan sköta för både herrlaget, juniorlag och damlaget. För är det här uppgifter som typ en sportchef/general manager ska sköta? Tidigare när Sundlöv var sportchef har man fått intrycket att han t.ex hämtat upp nya spelare på typ Arlanda och kört dem till Gävle.
Kommentera

Samsung: Ja, det går väl att tycka olika om det här, men jag bara känner att det vore olyckligt för alla inblandade. För Brynäs som får en rookie i tuffa tider och för Alcén som i mitt tycke inte får en ärlig chans att uträtta ett bra jobb, eftersom han inte har den erfarenhet som krävs. Lite som när Olof Östblom blev huvudtränare, man gjorde ju karln en otjänst när man gav honom den posten.

En person som jag hade tyckt varit intressant att se som GM är Tommy Jonsson. Han har nog ett litet annat perspektiv nu också.
Kommentera

Peja: Grahm det köper jag helt att hon verkligen inte är ett alternativ.
På sociala medier skriver folk att dom vill se henne osv för hon gjort ett sånt bra jobb med damlaget osv.
Det är av en helt annan värld.
Går man in i flera SHL klubbar så hittar man gamla spelare på sportchefs rollen med olika resultat såklart. Självklart att en sån som Sjöström sitter på ett bredare kontaktnät med sin erfarenhet.
Men det trodde man väl lite med Dackell också och se så fel det gick.

Ja jag vet inte , känns som en never ending story att bolla detta fram och tillbaka :)

Jag är för att ge Johan chansen om den dagen kommer iaf, även om jag självklart hellre ser en mer rutinerad herre på positionen.
Kommentera

Ove Myling: Hörde att Pernilla Wahlgren skulle bli GM och Horace Engdahl SC. Men det lät alldeles för seriöst så jag tror att det blir Fantomen och Grodan Boll istället.
Kommentera

Ove Myling: Lindström har gjort en intressant civil karriär sedan han la av som spelare. Skulle han inte kunna vara ett intressant alternativ som klubbdirektör?

GM är jag mer tveksam till, med tanke på att han inte figurerat inom hockeyn de senaste 15-20 åren. Särskilt om han ska vara GM över en helt oerfaren sportchef som Alcén, då hade det minst sagt varit klädsamt om någon av dom redan varit inne i "gamet":
Kommentera

Ove Myling: PRIVATPARTNER MAIL!!!
Kommentera

munkas: Busen Lindström som GM och Alcén som sportchef. Jag trodde, helt ärligt, att detta var ett slags skämt. Men tydligen inte.

Har skrivit det tidigare; det fanns en plan A och en plan B efter kvalserien, enligt alltid lika pålitlige Campari. Det verkar som att Brynäs valt att följa planen man hade för spel i allsvenskan.

Kul att föreningen ligger i framkant vad det gäller planeringen iaf. Rustar för allsvenskan en säsong i förväg.

Alltid något.
Kommentera

2064:
Ja, men se där.
PJ jobbar på.

"Kan det komma ett förslag till dig snart?

– Jag förväntar mig inte något förslag snart, svarar Lindström i ett sms till Sporten på den frågan."
Kommentera

Samsung: Självklart jublade vi men att tjata på en polare gör ingen till sc. Frågan är om vi fått en likvärdig spelare för samma lön utan allt det tumult som nu skapats? Lite kontrafaktisk historia…
Missförstå mig rätt, Alcen verkar vara en riktigt trevlig prick , men det får inte vara baserat på den meriten som han anställs. Jag tror de allra flesta härinne är ense om att laget måste stöpas om givet att det är ålderstiget och saknar viktiga kvalitativa pusselbitar. Att då ha en helt oerfaren sc som dessutom är kompis när det måste fattas obekväma beslut kan bli en olycklig kombo.
Tycker generellt att många hockeyspelare som precis lagt av har lite av ett tunnelseende. De har i princip lagt all sin tid på hockey sedan de var 16 (numera ännu tidigare) och behöver få lite distans och andra intryck. Sen finns det dem med uttalade mål att göra sig en karriär inom organisationerna (Allvin, Abbotts, BB t.ex) som inte bara slentrianmässigt fortsätter, om erbjudande kommer, för att de inte vad de skall göra annars. Ser eller nästan hoppas på att Alcen så småningom kan ta en plats i Brynäs org framöver för den karaktär han är, men det måste ske genom att han tillskansar sig meriter externt först.
Kommentera

Peja:
Lägg till situationen vi befinner oss i och den startsträcka det alltid finns vid chefsbyten OCH på det helt oerfarna personer för jobbet.

Googlar harakiri.
Kommentera

Samsung: Ja, och just därför borde Bombom eller någon som honom bli sportchef i Brynäs. Varför ska vi anställa en sportchef som inte har koll och/eller relevant erfarenhet? Det är ju galet. Alcén är säkert trevlig och populär, men han uppfyller ju inte de kriterier som man behöver från en sportchef. Både Alcén och Erika G är säkert bra sportchefsämnen på sikt, men de måste ju för bövelen skaffa sig erfarenheter från mindre viktiga positioner innan de tar sportchefsposten för SHL-laget. Den nya sportchefen måste ha koll på marknaden osv när han kommer in, inte skaffa sig koll på jobbet.
Kommentera

Peja: Det tror jag säkert.
Och den marknaden lär väl Bombom ha stenkoll på.
Kommentera

Samsung:
Johan är jättetrevlig.
Bra! Han skall vi ha som Sportchef.

Jag tror att de lär sig att göra lite mer omfattande analyser än så på ekonomiutbildningen på Cornell.
Poängen?
Se sammanhanget.
Det är inte Hallam ensam som vinner SM-guld för Växjö.
Det är inte Abbottarna själva som driver Rögle.

Och kliv bakom namnet och stjärnglansen, vad är kraven i rollen, vad har personen för kapacitet, vad händer i motgång, vilket stöd behövs runtomkring och vilka steg behöver passeras på vägen för att ha förmåga att leverera i rollen.

Det är jävligt viktigt att det blir rätt nu.

Gör jobbet.
Framför allt, VEM gör jobbet?
Och i nuläget, varför?

Är det Per-Johan som villl sitta i styrelsen två år till som driver på en Lindström/Alcén-lösning?
Är det Boumedienne som vill slippa lägga tid på Brynäs och fokusera på NHL?
En kombination?

Gör jobbet!
Det är viktigt att det blir rätt nu.
Kommentera

Samsung: Nja, finns väl ingen anledning att bara kolla i ankdammen bland gamla svenska tränare? Det finns scouter som hade varit intressanta att få in med sin kunskap och kontaktnät, även andra sportchefer. Det finns säkert duktiga sportchefer i SM-Liiga som skulle hoppa på Brynäsjobbet direkt om de fick chansen. Flera klubbar i Liiga värvar ju från Sverige så de har säkert rätt bra koll på vår marknad också utöver sina givna jaktmarker.
Kommentera

Peja: Ja jag vet inte , båda har nog sina för och nackdelar.
Kanske säger något om marknaden också, vad som finns tillgängligt.
Leffe Strömberg som sökte jobbet sist finns väl ledig, men då skriks det nog än värre här inne :D
Kommentera

7981:
Till vilken del stämmer ryktet?
Kommentera

Auchinleck: Ja där ligger det väl direkt anledning till oro av nya kompiskontrakt.
Dock tror jag att han kan vara en lösning på sikt. Men det kan man omöjligt veta redan nu då han har exakt noll erfarenhet och hur det rimmar med att " Det är viktigt att det blir rätt nu" , är lite svårt att förstå.
Kommentera

Samsung: Samtidigt har Abbott gått på Cornell University och har förmodligen ett mycket bredare kontaktnät i Nordamerika och kanske delvis Norge. Det kontaktnätet reflekterasi stora delar i dras värvningar.

För bara några veckor sedan var det superviktigt att få en akademiker till sportchefsposten, men det kravet verkar vara som bortblåst nu.

Sen tror jag det är en stor jäkla nackdel att nyss ha spelat i ett lag man ska sportchefa för. Abbott hade inte spelat i Rögle på nästan 10 år när han blev sportchef där. Det är som upplagt för fler kompiskontrakt.
Kommentera

Peja: Det finns väl ett livs levande exempel på en förening som har lyckats med ungefär samma tillvägagångsätt som Brynäs ev gör nu?
På 4-5 säsonger har en totalt oerfaren herre med föga imponerande internationell cv, har väl inte ens en enda AHL match på cvt, gjort ett bottenlag till ett topplag och finallag i SHL.
Tänker på Chris Abbott.
Och det med hans bror som också av total saknad av tränarkarriär och erfarenhet i båset.
Så ev döma Alcen på förhand är ingenting jag tänker göra iallafall.
Kommentera

Auchinleck: Jag hoppas bara att ingenting skrivs på innan årsmötet. Alcén och Lindström har säkert goda egenskaper, men som SC-GM-kombination låter det helt vansinnigt.

Dessvärre, om nuvarande styrelse har lovat Alcén att bli sportchef, kommer ju den nya styrelsen att stå inför en knepig situation även om ingenting skrivs på innan årsmötet. De kommer ha ett uselt spelarkontrakt som spelaren är villig att bryta i utbyte mot att få bli sportchef - vilket han ju ärligt talat inte är kvalificerad för.

I och med att Lindström inte har figurerat i gamet på många år kommer han ju inte att kunna supporta Alcén med mycket av det som en sportchef behöver kunna. Kan ärligt talat inte förstå hur man kan se en spelare med endast spelarerfarenhet som ett seriöst sportchefsalternativ år 2021. Det var så man gjorde när sportchefsposterna infördes, men det var längesen nu.
Kommentera

Tror att det bara till viss del Aceln-ryktet stämmer
Kommentera

2064: 15 juli 2020 eller när det var så jubla nog varje brynäsare iaf ink. Du och jag.
sia om framtiden eller få saker ogjorda är nog mångas önskan men få eller om ens nån har den egenskapen.
Kommentera

2064:
Ironin om Alcén dessutom blir den som håller i yxan.

Alcén har säkert många andra gamla kompisar i sitt nätverk som kvalificerar honom till Sportchef.

"Det är viktigt att det blir rätt nu"
Kommentera

2064: Det var såklart bra sen har det hänt skit efter det som inte har med den saken att göra.
Kommentera

« · 2213122 · »