1150x200-brynasbanner.jpg

Utvärdering

« · 322134 Till forumet

Utvärdering
Uppehåll i elitserien och då finns tid för kontemplationer.

Brynäs insats så här långt får betäcknas som Väl Godkänt. Inte MVG, det är det bara Färjestad som kan få. Och nästan HV71. Och dem har vi slagit. Bara en sån sak.

Femma i serien, på samma poäng som Djurgården och med häng på svenska mästarna Frölunda. Enda lag att besegra Färjestad vid full tid. Jo, det smakar mumma.

Jag kryper till korset och erkänner att årets upplaga inte är så blek och dålig som jag trodde. Jag hade vissa förhoppningar om att vi skulle kunna undvika kvalet, och kanske kanske slåss om en slutspelsplats. Nu börjar man så smått snegla uppåt i tabellen istället.

Jag var med och pep och gnällde om nyförvärven inför säsongen, och jag var knappast ensam. Dock tänker jag inte göra avbön när det gäller Micke Lind och Daniel Casselståhl - jag vet att jag upprepade gånger hävdade att de var ett bättre alternativ än Larsson och Djoos sett till spelet de senaste två åren. Men även om jag var positiv till dessa två så har framför allt Micke Lind varit ännu bättre än jag trodde. Malmström trodde jag också på, och han har varit nyttig. Malmström har tagit lite av Nylanders roll, och Nylander har tagit en roll som ingen haft på länge: Han går på mål och han skjuter högt!

Däremot var jag kritisk till Johansson, Björck, Kuparinen och Korhonen. Så vi tar väl en åt gången då.
Jacob Johansson har varit en stor överraskning på mig. Klok center och spelar ganska respektlöst.
Kuparinen har växt till lite av en publikfavorit känns det som. Lite som gamle Melker - inte mycket till spelsinne men en jävla vilja. Stor och ser lite klumpig ut men smått omöjlig att komma runt. Och så en hel del utvisningar, varav många är onödiga. Men det hör liksom till.
Björck har mer att bevisa. Jag har sett honom gå bort sig riktigt pinsamt ett par gånger, men förhoppningsvis visste ledningen vad de gjorde när de plockade in honom också.
Korhonen måste ändå vara den största överraskningen av dem alla. Vem trodde att vi fått en så pass skicklig målvakt? Räck upp en hand... Ja, Huge då förstås. ;)

Men det finns fler överraskningar i de egna leden. Nylander har, som tidigare nämnts lyft sig och kommit ut från sargerna. Och gjort det med den äran. Han var en av de bästa spelarna i ett uselt Brynäs i fjol. Nu är
han en av de bästa i ett riktigt bra lag.
Och så min favorithackkyckling Björn Danielsson. Han har väl redan gjort fler poäng den här säsongen än under sina två år tidigare i Brynäs-tröjan?

Det finns förstås negativa saker också. Som att Tintin glidit runt och mäktat med hela två mål så här långt, eller Soling som bara orkat med ett. Molin har varit bra i en match, och då var han ruskigt bra, vilket resulterade i ett hat-trick. Vilket sparkapital vi har!

Och Cassel: Krya på dig! Du kommer igen.
Kommentera

« · 322134