1150x200-brynasbanner.jpg

Utvärdering

« · 322134 Till forumet

Utvärdering
Uppehåll i elitserien och då finns tid för kontemplationer.

Brynäs insats så här långt får betäcknas som Väl Godkänt. Inte MVG, det är det bara Färjestad som kan få. Och nästan HV71. Och dem har vi slagit. Bara en sån sak.

Femma i serien, på samma poäng som Djurgården och med häng på svenska mästarna Frölunda. Enda lag att besegra Färjestad vid full tid. Jo, det smakar mumma.

Jag kryper till korset och erkänner att årets upplaga inte är så blek och dålig som jag trodde. Jag hade vissa förhoppningar om att vi skulle kunna undvika kvalet, och kanske kanske slåss om en slutspelsplats. Nu börjar man så smått snegla uppåt i tabellen istället.

Jag var med och pep och gnällde om nyförvärven inför säsongen, och jag var knappast ensam. Dock tänker jag inte göra avbön när det gäller Micke Lind och Daniel Casselståhl - jag vet att jag upprepade gånger hävdade att de var ett bättre alternativ än Larsson och Djoos sett till spelet de senaste två åren. Men även om jag var positiv till dessa två så har framför allt Micke Lind varit ännu bättre än jag trodde. Malmström trodde jag också på, och han har varit nyttig. Malmström har tagit lite av Nylanders roll, och Nylander har tagit en roll som ingen haft på länge: Han går på mål och han skjuter högt!

Däremot var jag kritisk till Johansson, Björck, Kuparinen och Korhonen. Så vi tar väl en åt gången då.
Jacob Johansson har varit en stor överraskning på mig. Klok center och spelar ganska respektlöst.
Kuparinen har växt till lite av en publikfavorit känns det som. Lite som gamle Melker - inte mycket till spelsinne men en jävla vilja. Stor och ser lite klumpig ut men smått omöjlig att komma runt. Och så en hel del utvisningar, varav många är onödiga. Men det hör liksom till.
Björck har mer att bevisa. Jag har sett honom gå bort sig riktigt pinsamt ett par gånger, men förhoppningsvis visste ledningen vad de gjorde när de plockade in honom också.
Korhonen måste ändå vara den största överraskningen av dem alla. Vem trodde att vi fått en så pass skicklig målvakt? Räck upp en hand... Ja, Huge då förstås. ;)

Men det finns fler överraskningar i de egna leden. Nylander har, som tidigare nämnts lyft sig och kommit ut från sargerna. Och gjort det med den äran. Han var en av de bästa spelarna i ett uselt Brynäs i fjol. Nu är
han en av de bästa i ett riktigt bra lag.
Och så min favorithackkyckling Björn Danielsson. Han har väl redan gjort fler poäng den här säsongen än under sina två år tidigare i Brynäs-tröjan?

Det finns förstås negativa saker också. Som att Tintin glidit runt och mäktat med hela två mål så här långt, eller Soling som bara orkat med ett. Molin har varit bra i en match, och då var han ruskigt bra, vilket resulterade i ett hat-trick. Vilket sparkapital vi har!

Och Cassel: Krya på dig! Du kommer igen.
Kommentera

Sv: Utvärdering
Ford Prefect: Kuparinen - inget spelsinne? Nu tycker jag att du är lite väl kritisk, killen har ju efter en halv-kass inledningen vuxit, lägger bra djupledspass, håller i pucken och lägger bra pass i PP (de få gånger han är innne i PP). Jag tycker att det är lite utseendet som bedrar när man tittar på Kuparinen, för grabben har ju ett pas skapliga handleder.
Kommentera

96 Artisten: Tja, bedömningen blir ju utifrån det man ser. Melker hade också spelsinne. Ibland. :)
Kommentera

96 Artisten: Och förresten: lite väl kritisk? Här öser jag rosor över laget, och du måste hitta nåt att klanka ner på. Är det Rodrigues jag pratar med? ;)
Kommentera

Ford Prefect:
Bra skrivet förutom att LHC klappade till FBK i lördags!

Ang Danielsson mfl så var du inte den enda som beklagade sig.

Tycker även som dig att hittils så har det gått över förväntan och som det ser ut nu så slipper man kuta näck över Torget på en lördag.

Vem som är gladast, jag eller Gävleborna det återstår att se
Kommentera

65Selander: Helvete, det missade jag. Och av alla lag så var det naturligtvis tvunget att vara LHC va? Aldrig får man vara riktigt nöjd...
Kommentera

Ford Prefect: Hehe, man får väl stå upp när Kupan för en gångs skull är den som blir påhoppad bakifrån utan någon polis (Björck?) i närheten ;-)
Kommentera

Håller givetvis med om att vi skall vara klart nöjda med säsongen. Omgångarna efter uppehållet ser jag som nyckelomgångar för att vi ska kunna ligga på stabil mark mot slutet av säsongen.
Efter vilan har vi Färjestad(b), Frölunda(b), Modo(h) och LHC(b), kan vi ta 4 poäng på dessa ser det fortfarande bra ut, nollar vi däremot så är vi troligtvis indragna där nere hastigt och lustigt.
Kommentera

Ford Prefect: Håller med i mångt och mycket av det du skriver.

Något som man inte bör åsidose när man pratar om värvningarna. Det är värvarstaben som lyckats plocka just dessa killar. Vi alla har väl sagt ett och annat fult ord om dom. Nu tycker jag att dom också ska få cred för det dom gjort.

Utvärderingen kan även gå utanför isen, där det finns både pluss och minus. Minus är den dåliga ekonomin och publiktillströmningen. Plussen går till styrelsen (utom en) som så här långt gjort ett bättre jobb än den förra. Flera sponsorer och en öppnare förhållning till media och supportrar. Det största plusset går givetvis till dom två som startade insamlingen.
Kommentera

Ford Prefect: Håller med om det mesta i ditt utmärkta inlägg.Även om man inte törs börja snegla uppåt ännu på ett tag.När den teoretiska chansen finns att komma ikapp Brynäs så sneglar jag neråt,helt grundat på de senaste årens genomklappningar.Däremot är säsongen hitills klart VG.Hade inte "vi vill inte spela hockey" matcherna mot LHC,TIK och LIF varit så bedrövliga hade det blivit MVG.Detta trots att dom som skulle göra´t inte alls har varit bra.Där finns sparkapital som heter duga.Med lite flyt kan vi se fram emot en rolig vår.
Kommentera

Ford Prefect: Det är bara att instämma i tidigare omdömen om din resumé. Bra skrivet och jag håller med om det mesta. Fast först trodde jag att du gjort ett syftningsfel när du började snacka om Kupan och dåliga handleder. Du menade väl Melker?
Om inte, då var väl det den enda lilla plumpen i din sammanfattning.
Är det ngt som Kupan har så är det spelsinne och bra handleder.

De nyförvärv jag var lite osäker på var faktiskt Casselståhl och i viss mån Kupan. Trodde att Kupan var mer slagskämpe och att det kanske skulle komma att kosta mer än det smakar. Som tur är så visade sig denna osäkerhet vara obefogad, både vad gäller Cassel och Mikko.

Visst har det varit negativt att Anger och Soling ännu inte ännu hittat sina rätta jag, men som sagt, dom kommer. Man kan ju inte få allt på en gång. Om vi blivit erbjudna en 5:e plats efter 1/3 av serien och 8 poäng ner till 10:e plats före seriestart, vem hade nobbat den dealen?
Kommentera

Huge: Kupan rular!
Kommentera

Prosten: I högsta grad....

Som jag skrivit tidigare: Eftersom Fredrik Svensson blev utsedd till ES bäste slagskämpe och polis, och Fredrik själv röstade på Kupan, finns det väl bara en logisk slutsats: Kupan regerar! :-)
Kommentera

Hong Kong: Självklart ska en stor skopa beröm utdelas till värvningsansvariga och övriga inom föreningen. Och även på publiksidan ser det allt bättre ut. 4800+ mot HV och det var väl bra med folk mot Södertälje också? Har för mig att det inte är lag som drar särskilt mycket publik i Gavlerinken.
Kommentera

Huge: Utifrån de kommentarer jag har fått så verkar det som jag får revidera min åsikt om Kupan, men i de matcher jag har sett har jag inte märkt några uppspel av rang. Däremot är han en strålande spelförstörare, och såna behövs också. Om han sen har känsliga handleder så skadar det ju inte, eller hur? :)
Kommentera

Det är väldigt tyst om sportkommittén dessa dagar. Annars har ju de, speciellt i fjol, fått utstå en del spott och spe. Det är ju så klart en del gubbar utbytta där. Verkar som om de som har skött värvningarna i år har hittat rätt. Hoppas alla nya fortsätter visa det kunnande de har inlett med. Men några nya skador har vi inte råd med på backsidan.
Kommentera

Kessler:
Det vi ser nu är inte i så hög grad nuvarande Sportkommittés verk, snarare det sista föregående gäng ansvarade för... eller?
Kommande säsongs aktiviteter blir en fingervisning vad de nya grapparna har för idéer!
Med Messings hjälp så löser sig allt :-)
Kommentera

« · 322134