Brynäs IF

725369 inlägg · 7959 ämnen

VF-FBK

« · 159961 Till forumet


VF-FBK
Sitter och kastar ett öga på mtchen och är det någon mer än
mig som tycker att VF är ruggiga på att röra på sig i anfall zonen.

Nästan så att man minns hur det var förr i tiden när Brynäs spelade.

snyft...
Kommentera

Sv: VF-FBK
65 Selander: Ja, det finns likheter. Jag upprepar vad jag skrivit tidigare, vinner inte Frölunda SM den här säsongen så ska det mycket till om dom nånsin ska göra det. Vilken offensiv de har! Guldstatus, verkligen.
Kommentera

Sv: VF-FBK
Hörde ett intressant inslag på Göteborgsradion idag på morgonen, apropå VF:s seger mot FBK igår kväll. Frågan var hur Frölunda kunnat gå från att ha varit en klubb som ansågs spela trist hockey, med halvtomma läktare, sämsta publiklag på bortaplan och ekonomin i botten till dagens framgångsrika klubb med utsålt Scandinavium och egen kedja i Tre Kronor. Svaret (från en hockeyskribent på GP) var:
1. Satsning på ungdomsverksamhet. Faktum är att Frölunda är den klubb i ES som har flest egna spelare i A-truppen.
2. Våga satsa ekonomiskt! Man håller fortfarande på och betalar av på ett gammalt underskott på 25 milj kr men beräknas gå med 9 milj vinst nästa säsong.
3. Offensiv, publikfriande hockey som drar folk till isladan.

Nu är jag ingen Frölundasupporter, långt därifrån, men nog finns det något för Brynäs att lära av det här:
1. Ungdomsverksamheten är dyr, men också fruktansvärt viktig. Att som FBK i princip lägga ner (eller farma ut) den verksamheten är nog en dålig strategi i det långa loppet. De juniorer man förhoppningsvis får fram kan antingen gå in i den egna truppen eller finna sin väg till andra klubbar. I båda fall ger de en intäkt till klubben.
2. Man måste satsa ekonomiskt. Budgeten är redan nu ansträngd, men om man tycker dagens läge är bekymmersamt så fundera en stund på hur livet i allsvenskan kommer att te sig om man inte anstränger sig maximalt för att stärka den ekonomiska basen och kanske också våga köra ett underskott. Vi har sett en del positiva nyheter vad gäller sponsorer, men att stenhårt säga att vi inte kan värva spelare i ett läge där kvalserie hotar kan vara att skjuta sig i foten. Det underskott man då bygger upp är högst sannolikt lättare att hantera med förnyat ES-kontrakt, jämfört med situationen att kunna stoltsera med en balanserad budget i allsvenskan. Ingen vill köra klubbens ekonomi i botten, men det här är ett läge då man måste ha is i magen och våga satsa.
3. Offensiv hockey, BIF:s varumärke. Har inga invändningar på den punkten.

Slutsatsen av det här får klubben dra själv. Jobba på, våga satsa och kriga om poängen så löser det sig.
Kommentera

Sv: VF-FBK
Jompe: Klockren analys ! Mycket bra skrivet.
Kommentera

Sv: VF-FBK
Jompe: Ungdomsverksamheten ser ju faktiskt rätt lovande åtminstone ut för tillfället. Så det är väl punkt 2 ekonomin då där det skiter sig som vanligt.
Kommentera

Sv: VF-FBK
när jag sett stapelton så har han varit bäst i leksand... var han för dyr för pågarna eller vad? kan det vara nå för tigrarna?
Kommentera

Sv: VF-FBK
ruppe: Ingen andra sortering från rumpmasarna tack! Vi behöver KVALITETSSPELARE. Anders Eriksson finns i farmarligan i NHL. Ett möjlligt mål för insamlingen.....?
Kommentera

Sv: VF-FBK
Jompe: Jag håller mig dig om allt du skrev, om nu Brynäs vågar satsa mer på dom unga så kanske ni kommer upp i tabellen. För jag tror ni har några äldre spelae som någ har gjort sitt i brynäskläderna.

Våga att släpa fram dom unga, annars blir det som Leksand för några års sedan.....
Kommentera

Sv: VF-FBK
indianen99: Det kommer; vi kör fyra femmor mot MIF imorgon. Tycker det är en mycket bra idé. Om ett tag kommer några äldre juniorer tillbaka från utlåning till Kiruna och då kan vi förhoppningsvis fortsätta inskolningen i A-truppen. Det pågår med andra ord en generationsväxling. Vi får hoppas vi lyckas lika bra med den som Frölunda.
Kommentera

« · 159961