1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446552 inlägg · 7962 ämnen

Widing till Nashville

Sv: Widing till Nashville
MorganaLefaey: billig lösning för Edmonton....men kanske det för nått gott med sig det här ?

Tappar ni bara Widing och Almtorp är väll ingen större skada skedd?

Bissett19: Jag hoppas nästan att du skämtar. Jag har full förståelse för att Bäckström skulle skriva på (nog för att jag tror att ytterligare en säsong i ES skulle vara bra för han.) men att Almtorp skulle slå sig in i något lag i NHL får en att bli fundersam över vad de söker efter.

Inge ont om Almtorp, men ganska knepigt låter det.

96 Artisten: Japp,dax för Sundlöv att börja sondera Centerterrängen nu,med tanke på Almtorp o att eventuellt Bäckis väljer att sticka redan tills nästa säsong!!

Db_04: Ojojoj, nu kommer Almtorp att skirva två-årskontrakt med Oilers enligt Radiosporten...

WarhawK: okej återstår att se hur det blir :)

Db_04:
njae tror han kan bli plockad fram till 15:e juni sen är det försent .. det med UFA som börjar gälla 1:a juli tror jag bara gäller spelare som spelar i NHL och är UFA inte gåller UFA som spelandes i europeiska klubbar för i så fall får inte NHL signa kontrakterade sånna ju

Db_04: Nej det kan det inte innebära då 15:e Juni är sista dag för transfers från Europa på kontrakterade spelare. Som Honken är...

WarhawK: betyder att honken kan bli plockad i slutet av juli / början på augusti ?

GävleLasse:
Det lika bra jag passar på rätta mig själv innan nån annan gör det 1:a juli är det datum då NHL lagen först får börja värva unrestricted free agents inte en deadline som det kan talkas av det jag skrev nyss

May 30-June 3: NHL Draft Combine in Toronto
June 19: Last possible date for Stanley Cup Final
June 22: NHL Awards Presentation
June 24: NHL Entry Draft in Vancouver
July 1: Free Agency Begins
July 20: Salary Arbitration Begins
August 6: Deadline for arbitration decisions

denna listan med datum som gäller från nhl är hämtad från tsn hemsida , har även länkat till deras sida i länktipset

GävleLasse: En liten rättelse. 15:e juni är sista datum för NHL lagen att hämta spelare som står under kontrakt i europa. Okontrakterade spelare kan man ju fortsätta värva så länge man vill.

WarhawK: Det verkar vara rejält tillkrånglat med regler till höger och vänster. Man kan ju undra hur många av elitseriens sportchefer som har koll på det där. Det enda jag kan få ut av de datum du nämner är:

15:e juni är sista datum för NHL lagen att hämta spelare från europa, undantaget är de som väljs i draften i midsommar. Sedan har de 15 dagar på sig att fritt värva från den skara unresctriced free agents som finns till hands i de länder som inte omfattas av avtalet mellan IIHF och NHL.

HF:
Det är som du säger att med Norrena och Widing så ägde respektive lag som tog över dom rättighterna till dessa spelare , i honkens fall är det ingen NHL klubb som äger rättigheterna till han för han klassas som unrestricted freeagent medans dom andra 2 var restricted freeagent .. i honkens fall hade inte Minnesota som var klubben som tidigare ägde hans rättighter gett honken ett kvalificerande kontrakts erbjudande och därmed tappat rättigheterna till han

dock hörde jag med en polare och han inte hört nå om 1 juni som ett datum som nå speciellt med dock , så jag osäker om det finns nå datum som gäller europeiska transfers föruton deadlinen 15:e juni då eller om det svenska skvaller pressen som virrat till det med 1 juni .. däremot gäller 1:a juli som datum för övergångar mellan unrestricted free agents i NHL

GävleLasse: Norrena hade väll 1 år kvar på sitt kontrakt med LHC....?

HF: Japp.. så måste det vara. Jag tog mig en titt på de båda och de var draftade av lagen som signat dem nu...

Den som söker får svar :)

GävleLasse: Både Norrena och Widing var väl draftade eller liknande så de lagen som plockar över dem "ägde" dem redan.

dreamland: Det beror på att Norrena stod utan kontrakt medans Brynäs har Honken på kontrakt. Först efter 1:a juni får de börja. Men jag tycker det verkar skumt i alla fall då de ringt å gett Widing kontrakt, han hade ju kontrakt han med...

Hur kommer det sig att Norrena kan skriva kontrakt medans Honken inte ens får ta emot ett kontraktsförlag före 1/6? Har det nåt med free agent att göra eller?

JanT: Det visar sig. Jag tror inte att Tampa är det enda laget som scoutat honom. Det kan finnas många anledningar till att Tampa valde Norrena. En av dessa kan givetvis vara att Honken vill ha ett envägskontrakt. Men envägskontrakten är ju i princip endast ekonomiska och ger inga garantier för 1:a eller 2:a spaden i ett NHL lag. Men som bekant så är det ett par veckor kvar och mycket hinner hända än...Det är ju fortfarande 29 lag kvar som kan komma med ett bud..Kanske t om 30 då Tampa inte lär fortsätta med varken Graeme eller Burke nästa säsong...

GävleLasse: Hursomhelst så lär chansen att behålla Honken ökat efter "Norrena-affären". Intressant att se vad Tampa erbjöd. Har svårt att se att Honken skulle få en bättre deal.

Db_04: Ännu en anledning att bomba dalom alltså *skratt*

GävleLasse: javisst ... ja tror ju han väljer sin gamla klubb Tappara... men vi tillsammans med mora håller ju på att bilda en finsk kolloni här runt siljan :)

Dom har 7 finnar + finsk tränare och vi har 4 + finsk tränare... :)

Db_04: Visst, men jag tror att orten Leksand är på tok för liten för en finsk familj med hemlängtan. Så Leksand får nog höja lönen radikalt om det skall bli intressant, favorittränare till trots.

Det är nog mest wishful thinking ifrån Leksingar att Tarvainen skulle hamna i AS och en liten ort som Leksand. Hjärtat kanske säger en sak men vad säger logiken?

GävleLasse: enda anledningen att han skulle vara aktuell hit var väll att han känner Jukka Rautakorpi och att Jukka ska vara något av en favorittränare för Jussi.

Dom vann finska SM-Liiga i hop... och Jussi och Pasi Saarela känner varandra dom med...

Och lön får han nog samma i Leksand som i Linköping.

Db_04: Jo jag vet att Daloms a l l s v e n s k a blåvita lag jagar honom. Men om man har hemlängtan så lär man inte hamna i en avkrok som Leksand...

GävleLasse: sägs att frun är på tjocken och att Jussi vill hem till finland... men hans fd tränare (i Tappara) Jukka Rautakorpi gör seriösa försök och få han till allsvenska Leksand.

Även Schweiz jagar honom.

dreamland: Ja det skulle vara en ypperlig ersättare till Widing, men det skulle förvåna mig mycket om han hamnade i Brynäs.

Tarvainen lämnar LCH......kanske skulle vara nåt att få in i Brynäs??

lillovechkin: precis widing var brynäs ånglok och som aldrig vek undan i en närkamp så det kommer bli en stor förludt å tappa honom

aphac: "Jag tror inte Widing är nån större förlust eftersom han inte hann visa nått här"

haha...
Såg du matcherna Widing spelade?..

Dom matcher jah såg honom så var det en fröjd att se!.
han och Aarnio var som några ånglok!
men du kanske e en sådan som kollar i statistiken hur bra en spelare är.

70 Rodrigues:Herregud vad många blivande sk. NHL-proffs som aldrig kommer att spela nått annat än farmarlagshockey.Det måste snart gå inflation i att få kontrakt på andra sidan Atlanten,ungefär som det var i Tre Kronor för ett par år sedan.Jag tror inte Widing är nån större förlust eftersom han inte hann visa nått här,synd att BIF hann lägga ut pengar på honom. Pay back, punk!!!

GävleLasse: Sorry, glömde Simon Skoog :-)

70 Rodrigues: Vem ska man tro på, tro på, tro på när tro på när det är så här...

GävleLasse: Host host, vi håller på Brynäs, hur ofta har d förstärkts när vi tappat någon spelare :-)

70 Rodrigues: Jo det låter inte som att det skulle vara världens konstigaste grej. Det är bara för Sundlöv att sätta sig och leta reda på BRA ersättare. Givetvis skall man inte nöja sig med nånting annat än att hitta förstärkningar hellre än "ersättare"

Db_04: "honken drar nog ganska säkert"

Där stack du ut hakan rejält:)

sylf: jo det är jag också rädd för att det kommer att bli tyvär.

GävleLasse: Är 100% övertygad om att 2-3 man till kommer att lämna Brynäs innan den 15:e juni!!!!!

Db_04: Ja det känns som det...Det är bara att önska honom lycka till och be till alla tillgängliga hockeygudar att Mormor hittar en ersättare.

GävleLasse: honken drar nog ganska säkert

sylf: det kan det säkert göra...vi får se...;)

GävleLasse: Jag är rädd att det kan komma fler obehagliga överaskningar....

brynästigern: Att Daniel Widing lämnar Brynäs var verkligen tråkiga nyheter. Men det kanske är någonting som man får vänja sig vid, dels på grund av det nya avtalet med NHL och dels med tanke på Brynäs långsiktiga satsning. Att ta fram nya talanger är visserligen hedervärt sett ur vissa perspektiv men det medför även en stor risk att man blir av med de spelare som helst vill behålla. Ett lagbygge måste även inkludera kontinutet därför är det aldrig bra om man har en hög spelaromsättning .

Det är långt fram till den 15: e juni och risken finns att fler spelare får- och tar chansen. Brynäs har några intressanta spelare som mycket väl kan få ett kontraktsförslag från någon NHL klubb. Närmast tänker jag på spelare som Månsson och Almtorp, som båda har utvecklats och överraskat många. Idag är det ju redan bekräftat att Widing försvinner och är ju redan ett känt faktum att både Honken och Bäckis är i farozonen efter sina insatser under förra säsongen och under VM. Vilka spelare packar väskan i morgon? En förlust av Honken och/eller Bäckström vore givetvis de mest kännbara, men även spelare som de jag nämnde.

Det nya avtalet med NHL gör att man måste tänka sig för. Så frågan är om det är rätt väg att gå genom att satsa på unga talanger som sticker till NHL så fort tillfälle ges. Vore det inte bättre att leta fram spelare som inte har ambitioner och drömmar om en NHL-karriär? Det finns gott om bra spelare som redan varit över och provat på spel i de olika ligorna på andra sidan pölen.

Känns upplagt för Jens Karlsson tycker jag, flera likheter med Widing, har dock inte den skridskoåkning som Widing besitter. Fysisk, utvecklingsbar ex-talang. Låter som Brynäs melodi. Tror han kan utvecklas till en klasspelare. Sägs vara på gång till tyskland, men tror han skulle nappa ett kontraktsförslag från Brynäs för att få fart på karriären. Har ju lillebror i stan så det lär ju inte försämra chanserna. 17 poäng i vinter, något som skulle placera honom i toppen av Brynäs poängliga. Ett bra val kort sagt =)

Alisandali: Jo jag såg det. Ännu ett bevis på att avtalet med NHL suger purjo. Detta kommer inte att gynna utvecklingen inom europeisk hockey. Jag tror minsann att Ryssarna gjorde rätt i att inte skriva på avtalet.

Att pröjsa ut löner till ingen nytta är något som Brynäs gjort i många år. Ett lysande exempel på detta är Wahlbergaffären.

Nej, NHL har verkligen rört till hockeyn på ett negativt sätt efter det nya avtalet. Att moderklubbarna skall ha en del av övergångspengarna är solklart. Men att de skulle få en större del av kakan än klubben som har spelaren under kontrakt är direkt vansinnigt. Grundfrågan är ju: Vilken klubb drabbas hårdast av att en spelare försvinner till NHL, moderklubben eller spelarens nuvarande klubb?

För det var väl ersättning det gällde???

Saxat från Tomas Ros blogg :

Och vad gäller Brynäs är de en stor förlorare. De får knappt några övergångspengar för Widing eftersom han bara spelade fyra månader för Gävle-laget. Dom tar Leksand, TPS Åbo och Pelicans. Sedan har Brynäs pröjsat lön till Widing i mars, april och maj utan nytta.

GävleLasse: Om vi ska ersätta Widing så håller jag med dig om att det ska vara en BRA spelare, annars kan det lika gärna vara..

Plikten kallar..åter till arbetet.

brynästigern: Ja man kan tycka det. Fast det är väl så att frestelsen att komma billigt undan är för stor. Jag får inte ihop det riktigt. Sundlöv har öst superlativ över Widing men ersätter inte honom direkt nu när han försvinner. Om en spelare inte tillför något så behöver man inte ersätta honom, men Widing som var "så bra" måste väl ha tillfört en hel del och borde ju för bövelen ersättas omgående.

Saxat från brynas.se (2006-01-21)
"- Daniel Widing är en mycket snabb och stark powerforward, en högerskytt med ett hårt och bra skott samt bra närkampsspel. Daniel är en forward som vi följt under ett par år, en spelare som passar in i Brynäs satsning inför framtiden, och vi är mycket glada när vi nu kommit överens om detta kontrakt, säger sportchefen Micke Sundlöv."

Om man skall se till dessa ord så borde Sundlöv verkligen sätta igång och leta reda på en BRA ersättare.

GävleLasse: Självklart bör vi inskaffa en ersättare till Widing så fort som möjligt. Det innan övriga klubbar har "dammsugit" marknaden över bra spelare.. Självklart bör vi ha ett så samspelt lag som möjligt innan säsongen drar igång. Bara för Herr Sundlöv till att börja jobba igen.

brynästigern: Tja orden som kommer ur Sundlöv är lika oroväckande som väntade..

"- Förr eller senare blir det nog så, men just nu har vi en så bred trupp att vi inte kommer att rusa iväg och handla nytt på en gång, säger Micke Sundlöv."

Det får mig att fundera lite. Är Widing så dålig att man inte behöver ersätta honom? Är laget så bra att man inte behöver ersätta sportchefens "drömspelare"? NÄR skall man skaffa en ersättare? I brådrasket när marknaden har blivit "iskall" igen?

Nej, detta tycker jag inte om alls, skaffa en ersättare direkt istället. Ge spelarna en chans att lära känna varann INNAN säsongen kommer igång. Eller säg som det är istället Sundlöv, du har lutat dig tillbaka sedan ett tag nu och "har inte så bra koll" på marknaden just nu... För laget var ju spikat.

Bissett19: Risken är väl ganska stor att Honken försvinner över pölen, däremot tror jag att Bäckström stannar kvar. I alla fall kommande säsong, ersättare till Widing ? Tja, säg det...

« · 721265 · »