Frella: Avd Jag Mötte Lassie: Jobbade extra på ett skivbolag en gång i tiden, och hade två Persons Packare som arbetskamrater. Samtidigt hade jag en annan av dem som inneboende. Det var innan deras första platta, och Per arbetade hårt på sin image. (nu missförstod ni mig... :0)
hellge: jag har sett P-Floyd live en gång, de satte upp The Wall i sin helhet. Riktigt bra långa stunder, den enda som inte riktigt höll måttet var sångaren som gjorde lite för fria tolkningar av sångmelodierna. Däremot var gitarrsolot i "Comfortably Numb" (det är världhistoriens bästa gitarrsolo, säger ni något annat säger ni fel!) helt obeskrivligt bra tolkat, blundade man kunde man nästan tro att det var äkta vara på scenen.
Dream Team: Efter några år med Per Persson & Band så är man väl åter Perssons Pack iom att mannen på dragspel(som jag tappat namnet på) åter är tillbaka i bandet. Ev kan det komma ny skiva också...
hellge: Inte att Jam är Motown, men att Weller är ungefär 35-40% Motown (alla håller nog inte med mig), med en topp på 85-90% Motown under Style Council-tiden.
Nu ska jag tacka nej till ett jobb, jag återkommer ikväll med mer (och mindre strömlinjeformat Detroit).
Långa snygga låtar i alla ära, jag sätter på några korta fula ener. Det är någon speciell energi i dessa allt för korta trudelutter. Notera speciellt skylten som Joey Ramone tar in på scenen så där 90 sekunder in i den 3:e videon. Jag har lovat att tillverka och ha med mig en sådan när MoDo går till final. Enligt mina beräkningar kommer det att ske om ganska precis 14 månader.
Själv anser jag att man bör äga en Ramones-tshirt, en sån där med Ramonesloggan, det ger mängder med kulturellt kapital.
För att förtydliga guldlaget kommer det se ut så här. Vi skickar 2 av dessa herrar till Skellefteå AIK, Hedin, Adam eller Viklund, men också Hellas och Molinder. Sen tar vi hem Hållberg och plockar upp lillebror Hedman. Dessutom vill jag ha antingen Warg eller Stefan Öhman för spelande av centerfiolen. Detta lag kommer vinna guld 07/08. Under dessa förhållanden kommer en Gabba Gabba Hey-skylt bli snyggt.
Alfred:
Menar du att Jam är Motown? Ibland har jag viss eftersläpande självförståelse när det gäller musik, t.ex tog det 20 bast att lära mig älska Depeche. För mig var alltid Jam punk och postpunk. Jag ska lyssna på dina låtar.
hellge sa: "...Motown är lite av en blind fläck rent musikaliskt för mig.", men hellge sa också, tidigare: "Det finns en Paul Weller i oss alla."
Alfred sez: Hallå, does not compute. Jag tror du underskattar dig själv, alternativt att Motownandet är så strömlinjeformat i sin natur att du inte tänker på det när det bäddas in i annan musik. Bjuder på en bonus-Weller och originalet:
Hanoi Rocks, stilbildande finnar. Det är många betydligt kändare band som har härmat dem. Bra låt.
Såg du föresten P-Floyds snygga cover på Money från den TV-sända spelningen från det gamla stenbrottet Dalhalla. De gjorde alla de där mekaniska pengaljuden själv genom att slå och rassla med olika grejer.
Å andra sidan verkar det som att det gått bra första tre kvartalen 2006. Kanske kan vara ett köptips? 1 öre per aktie idag, tomorrow the world! Kom ihåg var ni läste det först. www.labs2.se/pr/files/2006/L2_Q3_2006_final.pdf
Avslutar min kväll med tre Aimee Mann www.youtube.com/watch?v=86ZOUkSnGk0 Den här tycker jag är helt fantastisk. Den som inte sett Magnolia har något att se fram mot. Och den som sett filmen och inte fick gåshud den här scenen är inte som jag.
(Jag kan räkna till tre men lägger in en bonus. Här får ni inledningen till Magnolia. Pluspoäng för kinesiskt textning) www.youtube.com/watch?v=095lHMl4EgA
Jag läste att du skrev om både Packet och Traste här för ett par dar sen. Ren kärlek, detta. Undertecknad har ett antal spelningar på sitt samvete (eller ja, det jag komer ihåg av dessa, medveten om ett visst ölsuperi i samband med dessa) med båda dessa grupper. Per Persson bevittnades i en blygsam men riktigt bra comeback av en kompis till mig, boendes i Hudiksvall häromåret. Om det blev någon fortsättning vet jag inte. Men han städade ju av ett par gamla klassiska nummer iaf.
"Mördar-Anders det är jag, det är jag, mördar-Anders, det är jag det är jag, mördar-Anders, det är jag, och jag skall halshuggas idag, enligt Svea rikes lag, tamefan!"
El Maco: "Jag har sett honom flera gånger men den måste vara med för samma kväll spelade Sverige mot Kanada (?) i Timrå isstadion med Börje Salming just hemflyttad inför 8000 åskådare."
Det var Finland man mötte, och slog, 5-1, inte Kanada. Matchen spelades för övrigt fredagen den 7 april 1989. Varför jag vet? Därför att jag har tidningsurklippet (faktiskt flera stycken) från Sundsvalls Tidning här bredvid mig. Den exakta publiksiffran var 7 236.
Kanada mötte man ju i Timrå redan 1983. Den matchen slutade 3-3. Nej, tyvärr, det finns inga tidningsurklipp från den matchen.
(Timrå Isstadion var då (1989) god för gott och väl 9 000 åskådare. Merparten ståplatser. Det är även intressant att det nästan varit fler människor och tittat på hockey i gamla Isstadion (11694) än vad det har varit i den så mycket större Scandinavium. Men då glömmer man att den siffran är den officiella siffran. De ca. 2 000 som plankade in fick ju inte räknas med, då man på ett allt för tydligt sätt hade brutit mot reglerna vad gäller bransäkerhet och annat.)
hellge: Coolt. Jag såg Europes sista (?) spelning när de köre Final Countdown från en flotte i Saltsjön på nyårsafton Milleniun night. Inget vidare faktiskt.
Hörde något om att de fick en miljon var för att spela och att Ian Haughland satte hela slanten i Framfab, stackars jävel.
JAg kanske återkommer med en lista över tunga gig. Kanske Europes första turne med spelning på Kerstins udde i Trehörningsjö, kanske Motorhead i Kempis, kanske Docent Död i Nolaskolan.
Bosse Kasper var meget bra förr, nu låter de dansband.
hellge: Jag satt just och funderade på det. Jag har inte någon lista 1-10 men det är några konserter som man minns extra utöver svarta handen. Stort och smått utan inbördes ranking och mycket svenskt såklart
- Första gången jag såg Soundtrack of our lives - U2 i madison square garden - Oasis på Sjöhistoriska precis när de peakade - Bo Kaspers Orkester på firmafest strax innan de peakade. Nu hånler alla åt lattehjältarna men det var värsta rackarns jazz n rollen så svetten sprutade. - Di Leva i Tonhallen i Sundsvall 1988. Jag har sett honom flera gånger men den måste vara med för samma kväll spelade Sverige mot Kanada (?) i Timrå isstadion med Börje Salming just hemflyttad inför 8000 åskådare. Och jag valde alltså Di Leva. Och det var en bra konsert. Men vette fan om jag inte borde gått på hockeyn. - Ett par Bangragrupper jag inte kommer ihåg namnet på under orientfestivalen - Moneybrother på CBGB. Skön kille och bra låtar i larvigt klassisk lokal - När jag såg Mando Diao och kom undan oskadd. Verkar svårt numer - Orup ska förresten också med. Jag såg honom i Sundsvalls folkets park 87 eller nåt på den första "riktiga" utomhuskonserten i mitt liv. Det var cowboyhatturné och jag har bara regn hos mig och jäääättebra! - Jens Lekman också i New York med amerikanska polare som naturligtvis inte kände till honom men köpte upp alla hans skivor efteråt och blev värsta fansen. Snackade med honom efteråt (större var inte stället än att han gick av scenen via golvet) och han lovade att spela på mitt bröllop för tvåtusen spänn, mer om han skulle ta med någon som ackompanjerade. Jag gjorde aldrig allvar av att boka in honom. En till sak jag ångrar men inte lika mycket som hockeylandskampen för det var en väldigt lyckade bröllopsfest i alla fall enligt min åsikt. Andra som vill ha en privatkonsert, ring Jens, han är nog inte särskilt dyr. - Aymee Mann när hon turnerade med filmmusiken till Magnolia
Alltså, det är kul med konserter. Kanske ska trycka upp Mano Negra topp tre ändå.
Detroit är väl numera mest känd för att man inte kan göra bilar. Om detta är bra har jag svårt att bedöma då Motown är lite av en blind fläck rent musikaliskt för mig. Den sista låten du lirade hette ”One step ahead” vilket får mig att tänka på Madness låt One step beyond. Jag är svag för brittisk Ska-musik som den såg ut kring post-punken. Annars kommer väl ska-musiken från reggaen, tror jag.
Men hur hör de ihop? Jag tänkte också ha med Moneybrother och Brännö serenad, men jag hittade inte tillräckligt många videos för att knyta ihop mina tankegångar.
hellge: Börjar med 3 crowdpleasers från Detroit, men någon annan får ta kissemiss-sminket och tungrullarna. Garagerock och techno kan jag tänka mig att hoppa på imorgon om ingen hinner före mig.
Sammy Hagar - Känner mig lite som Beavies n' Buthead när jag ser den videon.
Depeche - Riktiga trummor
America Ventura Highway - De skäggprydda har jag aldrig hört.
Kanske hade "Speedking" och "Highwaystar platsat" eller den "Blå vägen hem med wilmer. Fast det skulle var tre låtar. Hmm, ett väg och biltema får det bli någon dag.