Café

49272 inlägg · 1044 ämnen

Allmän skriv vad du vill tråd.

« · 1269021 · » Till forumet


Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Har följt Jakob Heidbrinks blogg under en längre tid, såg att han skrivit en debattartikel i Expressen idag. Håller med om det han skriver, även om vi i Sverige inte ens är i närheten av de problem man har i t.ex. USA.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
scim: En ganska meningslös debattartikel. Han klagar på att nuvarande strategi inte fungerar tillfredsställande, men han lyckas på intet sätt visa att en mer tolerant narkotikapolitik skulle leda till minskade samhällsproblem. Jag är inte helt övertygad om att kokainförsäljning på ICA är lösningen på problemet.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Metal Guru: Måste ha vart så eller hur! Jag förstår bara inte va det är som händer runt om på sjukhusen, det är ju nått skumt varje dag känns det som!!!
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Dragan 2k: vilket jävla skit, men sånt händer alltid när man sett fram imot något!!!
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky: Nä, för det är ju det han föreslår. Det han pekar på är väl att nuvarande strategi fungerar otillfredställande och säger varför, och efterlyser behovet av andra strategier, t.ex. exemplet i Danmark.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
scim: Det skulle ju varit intressant om han offrat några rader till på resultatet av det danska experimentet. Finns det någon utvärdering? Har herionpriset sjunkit drastiskt i Danmark? Ser man tecken på färre prostituerade och en minskning av organiserad brottslighet?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky: Det är väl lite för tidigt att utvärdera den insatsen ännu?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
scim: Då tycker jag att man kan avvakta någon form av resultat innan man slår på stora trumman. Givetvis bör man överväga alternativ när det gäller narkotikapolitiken men det handlar om att välja mellan flera dåliga alternativ där de olika alternativen för olika negativa konsekvenser med sig.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky: Jag tycker att det alltid är bra att ifrågasätta saker som från många håll ses som fakta och självklarheter, oavsett om man erbjuder något alternativ eller inte, bara för att starta en diskussion. Ryggmärgsreaktionen när det gäller det mesta nuförtiden är ju alltid förbud, förbud, förbud och det är skönt när någon nyanserar.

Slå på stora trumman? Det var bara en debattartikel.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Ordet jag sökte med "fakta och självklarheter" var f.ö. dogma.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
scim: Givetvis ska man ifrågasätta saker. Jag tycker bara att det var en rätt kass debattartikel och att borde ha gå att presentera mycket bättre argument för en annan politik på området.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky: Det får du tycka, just nu är jag nöjd med att någon ifrågasätter.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky: Räcker inte argumentet att nuvarande politik uppenbarligen inte funkar?
Själv är jag ingen förspråkare för fria droger men eftersom sprit och tobak är tillåtet så känns det bra om man iaf försöker nyansera det hela och försöka komma bort från det som scim är inne på: ryggmärgsreaktionen i form av förbudskrav på exakt allting.
Att ex släppa "mindre farliga" droger fria eller iaf låta folk få köpa på ex recept kan ju vara EN lösning som kanske inte löser hela frågan men iaf är en bit på väg.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Huge: Första frågan blir då givetvis: Hur mäter man att nuvarande politik inte fungerar? Hur skulle det se ut om det fungerade? Vad jämför du med?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky: Tja, jag utgår ifrån att nuvarande politik i stort inte har förändrats på många år.
Och att det således borde finnas ett bra statistiskt underlag som ger vid handen att ex narkotikarelaterad kriminalitet inte har sjunkit nämnvärt eller att narkomanvården i stort står och stampar med ungefär samma höga återfallsfrekvens eller att rehabiliteringsgraden inte har ökat.
Man mäter alltså genom att jämföra under en längre period och ser om det skett några framsteg när det gäller det jag pekar på härovan.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Huge: Ja men omvärlden förändras hela tiden. Missbruk är knappast en isolerad ö i samhället. Det här är statistik med så många oberoende faktorer att det går att dra vilka slutsatser som helst om man inte tänker efter jäkligt noga. De flesta har inte ens den intellektuella kapaciteten att inse detta.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Huge:

Jag har inte läst debattartikeln, men en liten tanke: både alkoholbruk och alkoholskador ökar ju högre tillgängligheten är. För att jämföra narkotika med en annan drog, tänkte jag.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
knaskamilla: En jämförelse mellan alkoholbruk och narkotikabruk.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
knaskamilla: Äh, jag har 40 öl i kylskåpet just nu. Inte dricker jag mer än om jag haft 20 öl i samma kylskåp, bara för det. True story!
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Poffa: Jag tycker du ska bjuda hem Ali, och sedan se vad skillnaden blir om du har 20 respektive 40 öl i kylen.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Poffa:

Hoppas du inte dricker alla på en gång. Oavsett om de fördubblas eller inte.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
knaskamilla: Se dubbelt lär han då få göra..:-)
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Friman SR:

Eller trippelt. Beror väl iofs på vad det är för styrka också. Kanske inte på lättöl.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Och vissa verkar ha lite att gnälla över.
Kommentera


Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Metal Guru:

Glöm inte att lämna in alla 50 öringar idag.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74: Idag är det försent att betala med 50 öringar. Sista dagen i butiker var igår. Där i mot tar banker emot dom till den sista mars nästa år.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Portello:

Oki var det så det var.. :)
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74:

Att alla ska behöva upplysa dej;)
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

mattias - 74:

Imponerande att du bara var ETT dygn efter den här gången , för vanligtvis ligger du ju minst ett halvår efter ;0)

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Alisandali:

va fan då :)
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Tänkte på det här med konserter.
Den här skulle man velat ha gått på.

Ett suveränt exempel där artist i det här fallet The Killers och publiken möts och tillsammans skapar något oförglömligt.

http://www.youtube.com/watch?v=IdWZgTvf4t0

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Flashback har ju hamnat i fokus efter gårdagens uppmärksammade självmord. Är det bara jag som är lite förvånad över att polisen inte verkar hålla sidan under uppsikt?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky:

Dom har säkert uppsikt över sidan men dom kanske inte tar allting som står där på allvar, dock borde man tagit detta på största allvar anser jag. Jag är själv inne och läser ibland och även skriver. Finns idioter överallt. Tydligen var det vissa som hetsade honom till att ta livet av sig medans majoriteten försökte avråda honom.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
sportradion live från studion.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Eftersom det inte finns något eget underforum för siestasovningstävlingar så säger vi väl grattis här.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Jag bara måste ta upp en sak jag tycker är märkligt.
Att resa med tåg eller kollektivt i allmänhet förespråkas ju hårt av resebolagen för vi ska tänka på miljön.
Jag bokade en tågresa idag till gävle, en biljett kostar i snitt 350-400 kr enkel resa, svindyrt, jag åker med min pegga diesel för ca: 200 lappen

Om man nu vill värna om miljön så kan man väl åtminstone ha biljettpriser som kan konkurera med kostnaden för att åka bil.

Jag tycker det är bra att man värnar om miljön helt klart, men jag tänker inte stå å betala 300-400 kr extra varje gång jag ska till gävle bara för att värna om miljön.
Kommentera




Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Poffa: Bristande logik är en grundförutsättning för religiös tro och därför har logiska argument sällan väldigt liten effekt i religiösa diskussioner.
Kommentera


Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky:

Fast nog kan jag tycka att de är lite mesiga där i Italien. Ebba gjorde den här något grövre men stilfulla versionen för 30 år sedan

I sammanhanget kan man tycka att det finns en del muslimer som är något snarstuckna som blir blir upprörda med avbilder av Muhammed.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
hellge:

Missa inte Kungens presskonferens på TV 4 nu. * Obs Ironi * GÄSP
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
En partsinlaga från motståndarsidan, men ändå klart läsvärt.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky: Burma, Kina, Kuba, Egypten, Iran, Nordkorea, Saudiarabien, Syrien, Tunisien, Turkmenistan, Uzbekistan, Vietnam och
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Undra om det inte är dags att flytta, trots allt.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Poffa: Vilken otroligt tråkig lägenhet.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Paddan: Å stygg.
Kommentera


« · 1269021 · »