Café

49349 inlägg · 1044 ämnen

Begåvningsreserven gör sig påmind...

« · 886380 · » Till forumet

Sv: Begåvningsreserven gör sig påmind...
Metal Guru: Äh vadå? Ett ypperligt sätt att tvätta pengar på. Har själv gjort det många gånger. Började med 2 tomma händer och nu 800 000:- back
Kommentera

73Sjöbba:

800 000 :-b ack

varför så glad???
för att pengar bara är värdsligt?
Kommentera

Det här passar verkligen in här.

IOGT-NTO slår någon form av rekord i lågvattenmärke. Man anmäler Allsång på Skansen för att man tog med Markoolio och lät honom sjunga sin hit "Ingen sommar utan reggae". Det hemska är frasen "...dricka hemkört och cola i en uppblåsbar pool..." som finns i refrängen.

Allvarligt talat, slappna av jävla moralpredikande fjantar.
Kommentera

Poffa:

Berätta för guds skull inte för IOGT att det finns något som heter MTV...
Kommentera

scim skrev: "Berätta för guds skull inte för IOGT att det finns något som heter MTV..."

Haha, det är märkligt vad olika folk kan tycka. Organisationen Mothers Against Drunk Drivers (MADD) upptäckte tidigt potentialen hos MTV...om man vill nå ungdomen.

I den större rikstäckande kampanjen, 1985, "Don't drink and drive", lyckades man få Kim Mitchells slagdänga att bli en sorts signaturmelodi för hela organisationen dessa behjärtansvärda mödrar .

www.youtube.com/watch?v=ote7_jcKqOw&mode=related&search=

Inga pekpinnar eller bannor, lite humor och rock'n roll. Budskapet är ändå hur tydligt som helst. Låten blev en megahit i både USA och Kanada, men nådde aldrig riktigt Europa.

(Lite Mitchellinfo på länken)
Kommentera

Markoolio är tragisk....han har aldrig vart rolig, men nu rimmar han ju sig bara igenom låtarna på ett förutsägbart trist platt sätt. Och dricka hemkört är inget en barnfavorit borde skriva om...enligt mig.
Kommentera

Davey_22:

Så det är bara dem som är illa omtyckta av barn som får skriva vad de vill?
Kommentera

Davey_22: E-Type är också rätt poppis bland yngre men han kom undan med att i ett tv-program som ses av många barn sjunga en av Bellmans Fredman-epistlar med bland annat texten "tycker du att graven är för djup/nå välan så ta dig då en sup/ta dig sen dito en dito två dito tre/så dör du nöjdare" utan att någon reagerade. Men det är klart, Bellman är ju lite fiiiiiinare kultur så då spelar det kanske ingen roll vad texten säger.
Kommentera

LL: Att jämföra texter av ett geni som Bellman med diverse smaklösa rotvälskor av en ynklig parentes som Markoolio är väl på något sätt höjden av osmaklighet.
Kommentera

Dream Team: Ähh! Bellman var en medioker medelmåtting somk hade en playbackperson i en låda som han satt på på spelningarna. När lådan var tyst, ja då var Bellman tyst.
Kommentera

Dream Team: jag jämför inte Markoolio (som jag tycker är en pajas vars skivor jag inte skulle ta i ens med tång) med Bellman. Jag jämför reaktionerna på två saker som till stor del handlar om samma sak. Att Bellman utklassar Markoolio hundratals gånger om har inte med saken att göra, det jag stör mig på är att det i det ena fallet är skandal och skam att sjunga om sprit medan det bara är finkultur i det andra fallet trots att texterna i båda fallen säger "ta en sup så blir det roligare".
Kommentera

LL: Bellman är vuxen snapps visa, som säkert hon som protesterad mot markoli sjunger själv på sina kräftkalas. Inte f..n äter hon surstöming iallafall.
Kommentera

Davey_22: Jag har aldrig heller gillat Markoolio. Men tragisk? Njae. Markoolio sjunger trallvänliga låtar som merdelen av svenska befolkningen hakar på. Indirekt finns miljarder andra låtar som beskriver betydligt värre händelser än det Markoolio sjunger om (dricka hemkört). Dessutom är "Ingen sommar" en rätt rumsren låt om man jämför med andra låtar på plattan.
Men det jag vill säga är att om vi ska förbjuda låtar likt Markoolios dänga, vad måste vi inte förbjuda då? Barn exponeras för en massa saker i dagens samhälle, det ligger i föräldrarnas ansvar att se till att sitt barn inte utsätts för det. Det finns hur många sätt som helst för att undvika att ens barn exponeras för saker som man som förälder inte vill att sitt barn ska utsättas för. Stäng av teven, slå av radion, umgås med sitt barn e.t.c.

Uppenbarligen fyller Markoolio en funktion eftersom han toppar listor, skapar en smått hysterisk stämning där han uppträder. De som inte gillar honom kan jag endast ge rådet. Gör något annat än att lyssna på honom.
Kommentera

250kg kärlek:

Enligt mig är det största problemet med Markoolio att han verkar vilja ha en annan publik än den han har men verkligen inte förstår hur han ska bära sig åt för att få den. Han har själv hävdat (när liknande frågor gällande honom kommit upp tidigare) att han inte alls riktar sig till barn, men man kunde ju ha trott att han skulle ha märkt vilken åldersgrupp som kommer på hans konserter (klockan sex-sju på kvällen). Jag såg honom på Gatufesten en gång. Då drog han igång publiken i "Bira, bira, bira - bärs, bärs, bärs". Du får själv gissa hur publiken såg ut åldersmässigt. Sådant beteende är jävligt onödigt.
Kommentera

knaskamilla: Vaddårå? Minderåriga får ju ändå inte dricka alkohol.
Kommentera

NuMo:

Undrar om inte det där är en sanning med modifikation? Det är inte straffbart för en minderårig att dricka alkohol, men däremot att förse en minderårig med alkohol.

Nåväl. Jag tycker att Markoolio är en tönt.
Kommentera

knaskamilla: Det är det som är felet. Sätt in ungar som dricker på anstalt.
Kommentera

knaskamilla:
varför konfiskerar polisen då den glada drycken för intet ont anande ungdomar, för att senare ha polishusparty där lampskärmar sätts på huvuden medan fest-flerpar blåses och serpentiner flyger?
Kommentera

Metal Guru:

Förmodligen för att de har rätt att göra det.
Kommentera

Mer Markoolio och öl åt folket.

Just nu får jag gigantiska flashbacks till en scen ur I manegen med Glenn Killing:

"Nej till omoralen i musik, nej till omoralen i musiken. Stoppa den, gör det."

Trams! Slå på MTV eller någon annan musikkanal, kolla in texter, videos osv och inse att Markoolio är så harmlöst som det kan bli. Storm i ett vattenglas? Djaaa, som vanligt då nykterhetsrörelsens moralpanik slår till.
Kommentera

Poffa:

Håller med där. Det påminner även en del om South Park-filmen, där det ju drivs friskt med censuren. MTV och ZTV är väldigt snabba på att censurera svordomar och våldsamheter i texterna, men visar mer än gärna gangstarap med nakna tjejer i förnedrande sekvenser och balla killar med stora pistoler och mycket pengar...

South Park-snubbarna säger ju något i stil med "vi visar jättegärna grov nakenhet och våld, så länge ingen är ful i munnen." :)

Nej låt Markoolio sjunga om pilsner, så länge jag slipper lyssna.
Kommentera

Poffa:

Fast du kan väl ändå inte mena att de flesta MTV-artister och Markoolio har samma publik?
Kommentera

Mike Skinner: Något jag ofta diskuterat med kompisar.

MTV visar mycket halvnaket, efter kl 12 i vissa videor helnaket, våld, vapen och sänder öppet en mängd olika spritreklamer. Samtidigt som de censurerar artisters texter genom att ta bort svordomar.

Härligt prioritering där. Det är lugnt att kidsen/unga tonåringar slåss, super och knullar men gud bevare oss om någon svär.
Kommentera

Deas: Hur gör de då om någon tar sig en jävel?
Kommentera

knaskamilla: Så du tror inte att 13-åringar lyssnar både på MTV och Markoolio? Vid vilken ålder lämnar man Markoolio och börjar med MTV?
Kommentera

Poffa:
Enligt grabben så byter man vid 12 års ålder.
Kommentera

knaskamilla: Risken är ju att ungdomar som lyssnar på markoolio börjar dricka bärs så fort de blir arton år. Eller ännu värre, när de får börjar handla på bolaget.
Kommentera

Per HApps: En brådmogen man, med andra ord.

Du har inte sett några tendenser till att hänga på sig stora smycken, gå omkring i 10 storlekar för stora baseballtröjor, bakvänd keps och vifta med någon konstig kombination av fingrar samtidigt som han säger saker som "Yo, Nigga!" och "Where's all the ho's?"?
Kommentera

Poffa:

Trettonåringar? Tror du att Markoolios publik består av trettonåringar?
Kommentera

knaskamilla: Alldeles säkert. Eller är det en maximal åldersgräns för att få lyssna på Markoolio? Isf, var går den gränsen?
Kommentera

Poffa:

När jag såg honom bestod då publiken av folk i betydligt yngre åldrar också. Jag tror att hans publik, alltså de som lyssnar på hans musik (inte enbart de som går på konserter), ser ut såhär: barn, och folk som är på fest.
Kommentera

knaskamilla: Ungefär som Magnus Ugglas publik, med andra ord.
Kommentera

Paddan: Så sant. Båda dessa herrar finner man av någon anledning mycket mycket bättre när man är på lyset. De kanske skall gå ut med någon form av information om att deras musik avnjuts bäst med 5-10 öl i kroppen.
Kommentera

Paddan:

Är det så? Jag tror faktiskt inte att jag har sett Uggla live. Jag trodde inte att barn lyssnar så mycket på honom heller. Egentligen trodde jag att det mest bara är några förtappade i Sollefteå som faktiskt tycker att han är bra.
Kommentera

knaskamilla: Jag tror att agitatorn hetsar upp sig bortom all vett och meningsbyggnad.
Kommentera

knaskamilla: Nu börjar du bli löjlig. Jag skrev heller inte att det bara var trettonåringar som lyssnade på MTV. Du förstod vad jag menade men valde istället att syssla med ordvrägeri, bara för att slippa försvara en urbota dum anmälan.

Dagens ungdomar blir bombarderade med betydligt värre saker än textraden "... dricka hemkört och Cola, i en uppblåsbar pool". Fast det kanske är för svårt att ge sig på de stora problemen, så de sopar vi under mattan och så löjlar vi oss med struntsaker istället.
Kommentera

Intressant debatt på sitt vis. Finns det verkligen friska människor, stora som små, som verkligen påverkas så mycket av den musik de lyssnar på ?

Jag som har lyssnat på punk i alla år har hört många låtar om upplopp etc och jag har inte ens slagit sönder en glasruta i mina dar.
Kommentera

JD: Det är säkert för att du inte lyssnat på låtarna på "rätt" sätt. De kanske måste spelas baklänges medan kompisens hund ylar ikapp och kaffebryggaren flämtar, då du... då jäklar!
Kommentera

Paddan: Du kanske har en poäng där. Undrar om det finns några lösa tegelstenar på gården...
Kommentera

Poffa:

Nu tror jag att vi diskuterar olika saker. Jag skrev att jag tycker att Markoolio är en tönt, delvis för att han tycker att det är smart att dra igång bira, bira-ramsan när han har en publik bestående av barn och sedan försöker låtsas som att han inte förstår att hans publik består av barn. Du snackar MTV och trettonåringar.
Kommentera

knaskamilla:

Men barn kan ju inte köpa bira, så det kan ju knappast ha varit riktat mot dom?
Kommentera

scim:

Nä. Undrar vilka det var riktat till. Barnens föräldrar?
Kommentera

knaskamilla: Som sagt, du smiter undan kärnfrågan.
Kommentera

knaskamilla:

Jag hoppas barnen hade föräldrar. Det är synd om föräldrarlösa barn, fast inte om föräldrarna hade varit alkoholister. Då är det lika bra.
Kommentera

scim:

...att vara utan.
Kommentera

scim:

Även en alkoholist kan bli nykter och en bra förälder.
Kommentera

knaskamilla:

Vad har det med Markoolio att göra?
Kommentera

scim:

Ja, vad har det med Markoolio att göra?
Kommentera

« · 886380 · »